154831
Brak okładki
Książka
W koszyku
Mechanika lotu : osiągi samolotów / Grzegorz Kowaleczko. - Dęblin : Lotnicza Akademia Wojskowa, 2021. - 364 strony : ilustracje, wykresy ; 25 cm.
PODSTAWOWE CHARAKTERYSTYKISAMOLOTU PODSTAWOWE CHARAKTERYSTYKI AERODYNAMICZNESAMOLOTU Współczynnik siły nośnej Współczynnik siły oporu Biegunowa samolotu Doskonałość samolotu ATMOSFERA WZORCOWA CHARAKTERYSTYKI SILNIKÓW LOTNICZYCH Rodzaje charakterystyk silników Charakterystyki prędkościowo-wysokościowe turbinowych silników odrzutowych Charakterystyki stoiskowe turbinowych silników odrzutowych Charakterystyki prędkościowo-wysokościowe turbinowychsilników śmigłowych Charakterystyki stoiskowe turbinowych silników śmigłowych Charakterystyki stoiskowe silników tłokowych46 Charakterystyki wysokościowe silników tłokowych MOC UŻYTECZNA I ROZPORZĄDZALNA ŚMIGŁOWEGOZESPOŁU NAPĘDOWEGO CHARAKTERYSTYKI ŚMIGIEŁ I DOBÓR ŚMIGŁA DOSAMOLOTU Podstawowe charakterystyki śmigła Wpływ ściśliwości powietrza na charakterystyki śmigła Dobórśmigła do samolotu UKŁADY WSPÓŁRZĘDNYCH I RÓWNANIARUCHU UKŁADY WSPÓŁRZĘDNYCH I ICH TRANSFORMACJA RÓWNANIA RUCHU POSTĘPOWEGO Równania ruchu postępowego w układzie Oxyz związanymzsamolotem Równania ruchu postępowego w układzie Oxayaza związanymzprzepływem RÓWNANIA RUCHU OBROTOWEGO KOŃCOWA POSTAĆ RÓWNAŃ RUCHU SAMOLOTU SIŁY DZIAŁAJĄCE NA SAMOLOT Siła ciężkości Siła ciągu Siły aerodynamiczne MOMENTY SIŁ DZIAŁAJĄCE NA SAMOLOT Moment giroskopowy Moment od silników Moment aerodynamiczny CHARAKTERYSTYCZNE STANY LOTU CIĄG NIEZBĘDNY I MOC NIEZBĘDNA DOLOTU POZIOMEGO WARUNKI USTALONEGO LOTU POZIOMEGO CIĄG NIEZBĘDNY DO LOTU POZIOMEGO Charakter przebiegu krzywej ciągu niezbędnego T„(V) Związek pomiędzy ciągiem niezbędnym Tn i doskonałościąsamolotu K Wpływ ściśliwości powietrza na ciąg niezbędny Wpływ wysokości lotu na ciąg niezbędny Metodyka obliczania krzywej ciągu niezbędnego MOC NIEZBĘDNA Charakter przebiegu krzywej mocy niezbędnej N„(V) Wpływ wysokości lotu na moc niezbędną Metodyka obliczania krzywej mocy niezbędnej 3.4. BIEGUNOWA LOTU POZIOMEGO CHARAKTERYSTYCZNE PRĘDKOŚCI SAMOLOTU W LOCIE POZIOMYM PRĘDKOŚĆ MINIMALNA Vmin PRĘDKOŚĆ OPTYMALNA Vopt _ PRĘDKOŚĆ EKONOMICZNA Vek RELACJA POMIĘDZY PRĘDKOŚCIĄ OPTYMALNĄ I EKONOMICZNĄ PRĘDKOŚĆ PODRÓŻNA Vp PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA Vmax ANALITYCZNA METODA OBLICZANIA PRĘDKOŚCI MAKSYMALNEJ DLA SAMOLOTÓW ŚMIGŁOWYCH Z SILNIKIEM TŁOKOWYM ANALITYCZNA METODA OBLICZANIA PRĘDKOŚCI MAKSYMALNEJ DLA SAMOLOTÓW ZTURBINOWYM SILNIKIEM ŚMIGŁOWYM ANALITYCZNA METODA OBLICZANIA PRĘDKOŚCI MAKSYMALNEJ DLA SAMOLOTÓW ZTURBINOWYM SILNIKIEM ODRZUTOWYM WPŁYW WYSOKOŚCI LOTU NA PRĘDKOŚCI CHARAKTERYSTYCZNE WPŁYW ŚCIŚLIWOŚCI POWIETRZA NA PRĘDKOŚĆ OPTYMALNĄ _ WPŁYW WYSOKOŚCI LOTU NA PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNĄ Fmax _ Wpływ wysokości lotu na Fmax samolotów z napędem śmigłowym Wpływ wysokości lotu na Fmax samolotów z napędem odrzutowym bez uwzględnienia ściśliwości powietrza Wpływ wysokości lotu na Fmax samolotów z napędem odrzutowym z uwzględnieniem ściśliwości powietrza DWA ZAKRESY LOTU POZIOMEGO WPŁYW RÓŻNYCH CZYNNIKÓW NA PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNĄ Fm Równania podstawowe Wpływ zmiany ciągu rozporządzanego 7j. na prędkość maksymalną Fmax samolotówzTSO Wpływ zmiany mocy silnika i sprawności śmigła na prędkość maksymalną Fmax samolotów z napędem śmigłowym Wpływ zmiany współczynnika siły oporu Cxa na prędkość maksymalnąFmax _ Wpływ zmiany powierzchni skrzydła S na prędkość maksymalną Fmax Wpływ zmiany masy samolotu m na prędkość maksymalną Fmax Wpływ zmiany temperatury powietrza TH na prędkość maksymalną Fmax WZNOSZENIE SAMOLOTUPODSTAWOWE PARAMETRY USTALONEGO WZNOSZENIA Wznoszenie i lot poziomy wykonywane na tym samym kącie natarcia Wznoszenie i lot poziomy wykonywane z tą samą prędkością lotu Największy kąt wznoszenia Prędkość wznoszenia Vwzn oraz największa pionowa prędkość wznoszenia wmax Biegunowa prędkości wznoszenia ANALITYCZNA METODA WYZNACZANIA PRĘDKOŚCI Vwm I wmax ORAZ PUŁAPU Pochodne mocy niezbędnej i rozporządzalnej Prędkości charakterystyczne wznoszenia i pułap samolotów z TSO Prędkości charakterystyczne wznoszenia i pułap samolotów z ST Prędkości charakterystyczne wznoszenia i pułap samolotów z TSŚ WZNOSZENIE SAMOLOTU Z TSO Z UWZGLĘDNIENIEM WPŁYWU ŚCIŚLIWOŚCI POWIETRZA WPŁYW RÓŻNYCH CZYNNIKÓW NA WZNOSZENIE SAMOLOTU Formuły podstawowe do oceny wpływu różnych czynników na wmax Wpływ zmiany ciągu/mocy na maksymalną pionową prędkość wznoszenia vvmax _ Wpływ zmiany masy na maksymalną pionową prędkość wznoszenia wn Wpływ zmiany współczynnika siły oporu Cxa0 na maksymalną pionową prędkość wznoszenia wmax Wpływ zmiany powierzchni skrzydła 5 na maksymalną pionową prędkość wznoszenia Wpływ zmiany temperatury powietrza T na maksymalną pionową prędkość wznoszenia w„ Formuły podstawowe do oceny wpływu różnych czynników na pułap samolotu Wpływ różnych czynników na pułap samolotu z TSO Wpływ różnych czynników na pułap samolotu z ST Wpływ różnych czynników na pułap samolotu z TSŚ Wpływ temperatury powietrza na pułap samolotu WZNOSZENIE NIEUSTALONE SAMOLOTU BAR0GRAM WZNOSZENIA TRAJEKTORIA WZNOSZENIA OPADANIE SAMOLOTU PODSTAWOWE PARAMETRY USTALONEGO OPADANIA Opadanie i lot poziomy wykonywane na tym samym kącie natarcia Opadanie i lot poziomy wykonywane z tą samą prędkością lotu Maksymalna prędkość opadania samolotów BIEGUNOWA PRĘDKOŚCI OPADANIA LOT ŚLIZGOWY Warunki, prędkość i kąt lotu ślizgowego Zasięg lotu ślizgowego Pionowa prędkość w locie ślizgowym Czas lotu ślizgowego Biegunowa prędkości lotu ślizgowego Uwagi dotyczące realizacji lotu ślizgowego Lot ślizgowy z uwzględnieniem wiatru WPŁYW RÓŻNYCH CZYNNIKÓW NA MAKSYMALNĄ PRĘDKOŚĆ OPADANIA SAMOLOTU Formuły podstawowe do oceny wpływu różnych czynników na maksymalną prędkość opadania Wpływ ciągu na prędkość maksymalną Fmax opadania samolotów z TSO Wpływ mocy i sprawności śmigła na prędkość maksymalną Fmax opadania samolotów z napędem śmigłowym Wpływ zmiany współczynnika siły oporu Cxa0 na prędkość maksymalną Fmax opadania samolotów Wpływ zmiany powierzchni skrzydła S na prędkość maksymalną Fmax opadania samolotów Wpływ zmiany masy samolotu m na prędkość maksymalną Fmax opadania samolotów Wpływ zmiany kąta pochylenia toru lotu ya na prędkość maksymalną Fmax opadania samolotów WPŁYW RÓŻNYCH CZYNNIKÓW NA KĄT OPADANIA SAMOLOTU Formuły podstawowe do oceny wpływu różnych czynników na kąt opadania samolotu Wpływ zmiany masy w na kąt opadania samolotu Wpływ zmiany współczynników sił aerodynamicznych na kąt opadania samolotu ZASIĘG I DŁUGOTRWAŁOŚĆ LOTU ZASIĘG I DŁUGOTRWAŁOŚĆ LOTU SAMOLOTU Z TSO Wpływ prędkości lotu na godzinowe i kilometrowe zużycie paliwa Wpływ wysokości lotu na godzinowe i kilometrowe zużycie paliwa Analityczna metoda obliczania V(bfJmm i (bL)mm dla prędkości mniejszych od Vmax Analityczna metoda obliczania parametrów lotu zapewniających (bL)n w warunkach lotu z ZASIĘG I DŁUGOTRWAŁOŚĆ LOTU SAMOLOTU Z TSŚ Określenie prędkości V(bh)min paliwa (bh)min oraz minimalnego godzinowego zużycia Określenie prędkości T%i)min zużycia paliwa (bL)mm oraz minimalnego kilometrowego ZASIĘG I DŁUGOTRWAŁOŚĆ LOTU SAMOLOTU Z ST Wpływ prędkości lotu na godzinowe i kilometrowe zużycie paliwa Dokładna metoda obliczania zużycia paliwa Wpływ zmiany masy m na minimalne zużycie paliwa dla samolotów z TSO Wpływ zmiany prędkości na minimalne zużycie paliwa dla samolotów z TSO Sposób określenia współczynnika sprawności śmigła rjś _ Wpływ obrotów na godzinowe i kilometrowe zużycie paliwa ■ obroty optymalne Przybliżone metody obliczania zużycia paliwa Wpływ wysokości na godzinowe i kilometrowe zużycie paliwa WPŁYW RÓŻNYCH CZYNNIKÓW NA ZASIĘG I DŁUGOTRWAŁOŚĆ LOTU Formuły podstawowe dla samolotów z TSO Wpływ zmiany współczynnika siły oporu Cro0 na minimalne zużycie paliwa dla samolotów z TSO . Wpływ zmiany pola powierzchni skrzydła na minimalne zużycie paliwa dla samolotów z TSO Formuły podstawowe dla samolotów z TSŚ Wpływ zmiany współczynnika siły oporu Cxa0 na minimalne zużycie paliwa dla samolotów z TSŚ Wpływ zmiany masy m na minimalne zużycie paliwa dla samolotów z TSŚ _ 345 Wpływ zmiany prędkości na minimalne zużycie paliwa dla samolotów z TSŚ Wpływ zmiany powierzchni skrzydła na minimalne zużycie paliwa dla samolotów zTSŚ345 Formuły podstawowe dla samolotów z ST Wpływ zmiany współczynnika siły oporu Cxa0 na minimalne zużycie paliwa dla samolotów z ST Wpływ zmiany masy m na minimalne zużycie paliwa dla samolotów z ST Porównanie wpływu Cxa0 oraz masy na długotrwałość i zasięg samolotów z różnymi typami silników Obliczanie zasięgu i długotrwałości lotu
Sygnatura czytelni BMW: VIII K 102
Status dostępności:
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. M 15302 N (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach 363-364.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności