158660
Książka
W koszyku
CZĘŚĆ I: WPROWADZENIE DO EKONOMII Rozdział 1. Podstawowe zagadnienia ekonomii 1.1. Etymologia terminu ekonomia 1.2. Pojęcie, funkcje i nowa systematyka ekonomii 1.3. Ekonomia pozytywna i normatywna 1.4. Koncepcja homo oeconomicus 1.5. Metoda ekonomii 1.6. Pojęcie i cechy potrzeb ludzkich 1.7. Hierarchizacja potrzeb 1.8. Środki zaspokajania potrzeb ludzkich 1.9. Zasoby i strumienie 1.10. Problem rzadkości i pojęcie kosztu alternatywnego 1.11. Krzywa możliwości produkcyjnych 1.12. Model prosty okrężnego obiegu dochodów 1.13. Narzędzia ekonomisty i sposoby prezentacji zjawisk ekonomicznych Podsumowanie Podstawowe pojęcia CZĘŚĆ II: POPYT I PODAŻ Rozdział 2. Mechanizm funkcjonowania rynku 2.1. Rynek i jego rodzaje 2.2. Popyt i jego determinanty 2.3. Podaż i determinanty podaży 2.4. Równowaga rynkowa w krótkim okresie 2.5. Rynkowe skutki zmiany popytu i podaży 2.6. Równowaga rynkowa w długim okresie 2.7. Model pajęczyny Podsumowanie Podstawowe pojęcia Rozdział 3. Elastyczność popytu i podaży 3.1. Pojęcie elastyczności funkcji 3.2. Cenowa elastyczność popytu 3.3. Mieszana elastyczność popytu 3.4. Dochodowa elastyczność popytu 3.5. Cenowa elastyczność podaży 3.6. Mierzenie siły reakcji popytu na zmiany czynników determinujących Podsumowanie Podstawowe pojęcia CZĘŚĆ III: KONSUMENT Rozdział 4. Teoria wyboru konsumenta 4.1. Konsument jako podmiot gospodarczy 4.2. Zachowania konsumentów na rynku 4.2.1. Treść i zakres pojęcia "zachowanie się konsumenta" 4.2.2. Racjonalność zachowań konsumentów 4.2.3. Irracjonalność zachowań konsumentów 4.3. Kluczowe mikroekonomiczne teorie i koncepcje konsumpcji - wprowadzenie 4.3.1. Teoria użyteczności kardynalnej 4.3.2. Teoria użyteczności ordynalnej (porządkowej) 4.3.3. Teoria ujawnionych preferencji 4.4. Użyteczność miarą satysfakcji z konsumpcji 4.4.1. Użyteczność a konsumpcja 4.4.2. Zasada malejącej użyteczności marginalnej 4.5. Równowaga konsumenta w ujęciu kardynalnej teorii użyteczności 4.6. Teoria krzywych obojętności 4.6.1. Krzywe obojętności 4.6.2. Ograniczenia wyboru konsumenta 4.6.3. Optimum konsumenta 4.7. Nadwyżka konsumenta 4.8. Paradoks wartości Podsumowanie Podstawowe pojęcia Rozdział 5. Teoria popytu konsumenta 5.1. Wpływ zmiany dochodu konsumenta na popyt 5.1.1. Prawa Engla i krzywe Engla dla różnych grup dóbr 5.1.2. Konstrukcja krzywej dochód-konsumpcja i wyprowadzenie krzywych Engla 5.1.3. Funkcje Tórnąuista 5.2. Wpływ zmiany ceny dobra na popyt konsumenta 5.2.1. Konstrukcja krzywej cena-konsumpcja i wyprowadzenie krzywej popytu indywidualnego 5.2.2. Zagregowane krzywe popytu indywidualnego 5.3. Dochodowa krzywa konsumpcji i cenowa krzywa konsumpcji a funkcja popytu konsumenta 5.4. Efekt substytucyjny i efekt dochodowy zmiany ceny 5.4.1. Ujęcie J.R. Hicksa 5.4.2. Ujęcie E. Słuckiego 5.4.3. Dualność problemu wyboru konsumenta 5.5. Kompensacyjna i ekwiwalentna zmiana dochodu 5.6. Nietypowe zachowania konsumentów na rynku 5.7. Zastosowanie teorii wyboru konsumenta 5.7.1. Podstawy wyboru ilości czasu pracy i czasu wolnego 5.7.2. Krzywa podaży pracy 5.7.3. Efekt substytucyjny i dochodowy zmiany płacy Podsumowanie Podstawowe pojęcia CZĘŚĆ IV: PRODUCENT Rozdział 6. Teoria produkcji 6.1. Przedsiębiorstwo i przedsiębiorca 6.2. Rodzaje przedsiębiorstw i kryteria ich podziału 6.3. Zysk i jego rola w działalności przesiębiorstwa 6.4. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa a kryterium czasu 6.5. Jednoczynnikowa funkcja produkcji 6.6. Dwuczynnikowa funkcja produkcji 6.6.1. Izokwanta 6.6.2. Elastyczność substytucji 6.6.3. Izokwanty i korzyści skali 6.6.4. Zmiany technologii - postęp techniczny 6.6.5. Izokoszta 6.6.6. Optimum produkcji 6.6.7. Ścieżka ekspansji produkcji Podsumowanie Podstawowe pojęcia Rozdział 7. Teoria kosztów i zysku 7.1. Koszty ekonomiczne a księgowe 7.2. Krótkookresowe koszty produkcji 7.3. Zależności między funkcją produkcji i funkcją kosztów w krótkim okresie 7.4. Kształtowanie się kosztów produkcji pod wpływem czynników zewnętrznych 7.5. Koszty produkcji w długim okresie a korzyści skali 7.6. Długookresowe koszty produkcji 7.7. Zysk i jego rodzaje 7.8. Zależności między poziomem wyniku ekonomicznego a przychodem całkowitym i kosztem całkowitym Podsumowanie Podstawowe pojęcia CZĘŚĆ V: STRUKTURY RYNKU Rozdział 8. Konkurencja doskonała 8.1. Pojęcie i funkcje konkurencji w teorii ekonomii 8.2. Modele rynku - wprowadzenie 8.3. Założenia modelu konkurencji doskonałej 8.4. Mankamenty konkurencji doskonałej 8.5. Funkcja popytu przedsiębiorstwa doskonale konkurencyjnego 8.6. Równowaga krótkookresowa konkurenta doskonałego 8.7. Krótkookresowa podaż przedsiębiorstwa i gałęzi produkcji w modelu konkurencji doskonałej 8.8. Nadwyżka producenta 8.9. Równowaga długookresowa konkurenta doskonałego 8.10. Długookresowa krzywa podaży gałęzi w modelu konkurencji doskonałej Podsumowanie Podstawowe pojęcia Rozdział 9. Monopol pełny 9.1. Pojęcie i założenia monopolu pełnego 9.2. Przychód marginalny i cena w monopolu 9.3. Cenowa elastyczność popytu a maksymalizacja zysku monopolisty 9.4. Równowaga krótkookresowa w modelu monopolu 9.5. Długookresowa równowaga monopolu 9.6. Samoograniczenie cenowe monopolu 9.7. Podaż monopolu w krótkim okresie 9.8. Monopol naturalny 9.9. Polityka państwowa wobec monopolu naturalnego 9.10. Ustawodawstwo antymonopolowe 9.11. Dyskryminacja cenowa na rynku monopolu pełnego 9.11.1. Dyskryminacja cenowa pierwszego stopnia 9.11.2. Dyskryminacja cenowa drugiego stopnia 9.11.3. Dyskryminacja cenowa trzeciego stopnia 9.12. Międzyokresowa dyskryminacja cenowa 9.13. Porównanie konkurencji doskonałej i monopolu pełnego Podsumowanie Podstawowe pojęcia Rozdział 10. Konkurencja monopolistyczna 10.1. Założenia konkurencji monopolistycznej 10.2. Krzywa popytu w warunkach konkurencji monopolistycznej 10.3. Równowaga krótkookresowa konkurenta monopolistycznego 10.4. Równowaga przedsiębiorstwa na rynku konkurencji monopolistycznej w długim okresie 10.5. Konkurencja niecenowa 10.6. Konkurencja monopolistyczna a konkurencja doskonała 10.7. Miary koncentracji i konkurencyjności rynku 10.7.1. Współczynnik koncentracji rynku 10.7.2. Wskaźnik Hcrfindahla-Hirschmana 10.7.3. Indeks gradientowy konkurencyjności rynku 10.7.4. Indeks Lernera Podsumowanie Podstawowe pojęcia Rozdział 11. Teorie oligopolu 11.1. Założenia konkurencji oligopolistycznej 11.2. Duopol 11.2.1. Model Cournota 11.2.2. Model Bertranda 11.2.3. Model Edgewortha 11.2.4. Model Chamberlina 11.2.5. Model Stackelberga 11.3. Modele oligopolu 11.3.1. Model załamanej krzywej popytu 11.3.2. Model oligopolu P. Sylos-Labiniego 11.4. Teoria rynków spornych 11.5. Przywództwo cenowe 11.6. Modele oligopolu oparte na teorii gier 11.6.1. Teoria gier 11.6.2. Strategia dominująca 11.6.3. Gry o stałej sumie 11.6.4. Gra o sumie niezerowej 11.7. Formy porozumień monopolistycznych 11.8. Przedsiębiorstwo w erze "nowej gospodarki" 11.9. Porównanie modeli rynku Podsumowanie Podstawowe pojęcia Rozdział 12. Decyzje producenta a niepewność i ryzyko 12.1. Pojęcie i rodzaje niepewności 12.2. Pojęcie ryzyka - semantyka i typologia 12.3. Kontrowersje wokół rozróżnienia niepewności i ryzyka 12.4. Metody pomiaru ryzyka oraz kryteria oceny decyzji w warunkach niepewności 12.5. Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka Podsumowanie Podstawowe pojęcia CZĘŚĆ VI: RYNKI CZYNNIKÓW PRODUKCJI Rozdział 13. Rynek czynników wytwórczych 13.1. Popyt na czynniki wytwórcze - wprowadzenie 13.2. Popyt na czynniki wytwórcze w warunkach konkurencji doskonałej i niedoskonałej 13.3. Efekty substytucyjny i dochodowy zmiany ceny czynników produkcji 13.4. Wpływ cenowej elastyczności popytu na zatrudnienie czynników produkcji 13.5. Podaż czynników wytwórczych w warunkach konkurencji doskonałej i niedoskonałej 13.6. Wielkość zatrudnienia czynnika wytwórczego i jego cena w różnych strukturach rynku 13.7. Renta ekonomiczna i wynagrodzenie transferowe 13.8. Rynek pracy 13.8.1. Popyt na pracę i podaż pracy 13.8.2. Doskonale konkurencyjny rynek pracy 13.8.3. Przyczyny różnicujące poziom płac 13.8.4. Monopson 13.8.5. Monopol na rynku pracy 13.8.6. Monopol bilateralny na rynku pracy 13.8.7. Równowaga na rynku pracy w długim okresie 13.9. Rynek kapitałowy 13.9.1. Popyt na kapitał i podaż kapitału 13.9.2. Oprocentowanie składane i dyskonto 13.9.3. Kryteria wyboru wariantu inwestycyjnego 13.10. Rynek ziemi Podsumowanie Podstawowe pojęcia CZĘŚĆ VII: EKONOMIA SEKTORA PUBLICZNEGO Rozdział 14. Ekonomia dobrobytu 14.1. Pojęcie i przedmiot ekonomii dobrobytu 14.2. Optimum Pareta w sferze konsumpcji 14.3. Optimum Pareta w sferze produkcji 14.4. Istota i warunki optimum ogólnego 14.5. Optimum Pareta dla całej gospodarki 14.6. Dynamizacja optimum Pareta i maksymalizacja dobrobytu społecznego z zastosowaniem funkcji Lagrange‘a 14.7. Optimum gospodarki w praktyce - zasada second-best 14.8. Ceny i dobrobyt społeczny w konkurencji doskonałej 14.9. Zasada kompensacji Podsumowanie Podstawowe pojęcia Rozdział 15. Niedoskonałości mechanizmu rynkowego i rola rządu 15.1. Efekty zewnętrzne 15.1.1. Koszty zewnętrzne 15.1.2. Korzyści zewnętrzne 15.2. Efekty zewnętrzne a prawa własności 15.3. Teoria efektów zewnętrznych Paula A. Samuelsona 15.4. Paradoks głosowania 15.5. Dobra publiczne a dobra prywatne 15.6. Gospodarka z dobrami publicznymi i dobrami prywatnymi a optimum Pareta 15.7. Równowaga E.R. Lindahla 15.8. Problem gapowicza 15.9. Asymetria informacji 15.10. Oddziaływanie państwa na decyzje podmiotów gospodarczych 15.11. Teoria wyboru publicznego Podsumowanie Podstawowe pojęcia
Sygnatura czytelni BMW: I D 20 @
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 152468 (1 egz.)
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. E 6489 N (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla studentów studiów ekonomicznych.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności