158664
No cover
Book
In basket
Psychologia społeczna / Bogdan Wojciszke. - Wydanie trzecie, dodruk 2022(3) - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2022. - 635 stron : ilustracje, wykresy ; 30 cm.
Rozdział 1. Czym i jak zajmuje się psychologia społeczna 17 1.1. Czym się zajmuje psychologia społeczna? 20 1.2. Podstawowe podejścia teoretyczne 20 1.2.1. Perspektywa poznawcza 20 1.2.2. Perspektywa motywacyjna 21 1.2.3. Perspektywa teorii uczenia się 22 1.2.4. Perspektywa społeczno-kulturowa 23 1.2.5. Perspektywa ewolucjonistyczna 24 1.3. Eksperyment i logika badań 26 1.3.1. Eksperyment 26 1.3.2. Logika programu badawczego 28 1.4. Pozostałe metody badawcze 32 1.4.1. Obserwacja 33 1.4.2. Badania korelacyjne 36 1.4.3. Modele komputerowe 38 1.4.4. Neuroobrazowanie 40 1.5. Wartość i dopełnianie się różnych metod badawczych 41 Jak to się robi 1: Kto uprawia psychologię społeczną? 42 Rozdział 2. motywy społeCzne 45 2.1. Przynależność społeczna 47 2.1.1. Siła motywu przynależności 47 2.1.2. Wsparcie społeczne 48 2.1.3. Wykluczenie społeczne 50 2.2. Sprawczość i kontrola 52 2.2.1. Siła motywu 53 2.2.2. Dobroczynne efekty kontroli 54 2.2.3. Deprywacja kontroli 55 Jak to się robi 2: Bezradność intelektualna w szkole 58 2.3. Koło zachowań społecznych 59 2.4. Poznanie i zrozumienie 61 2.4.1. Potrzeba poznania 61 2.4.2. Potrzeba domknięcia poznawczego 62 2.4.3. Potrzeba sensu 64 2.5. Status i samoocena 66 Problem 2: Jak pieniądze zmieniają ludzi? 66 2.6. Relacje między motywami społecznymi 67 2.6.1. Który motyw jest najważniejszy? 67 Teoria 2: Punktowość i przedziałowość jako strategie wyboru celów 68 2.6.2. Zastępowalność motywów 68 Rozdział 3. poznanie społeczne 72 3.1. Wiedza o świecie społecznym 73 3.1.1. Struktury wiedzy: schematy, skrypty i teorie 73 3.1.2. Kiedy struktury są używane? 74 3.1.3. Procesy automatyczne i kontrolowane 77 Jak to się robi 3: Prymowanie 78 3.2. Spostrzeganie świata społecznego 80 3.2.1. Selektywność 80 3.2.2. Interpretacja znaczenia 80 3.2.3. Pamięć 81 3.2.4. Regulacja zachowania 83 3.3. Wpływ kontekstu na sądy 84 3.3.1. Wyrazistość 84 3.3.2. Kontrast i asymilacja 84 3.3.3. Wpływ stanów emocjonalnych 86 3.3.4. Ucieleśnienie 87 Problem 3: Co jest piękne? 89 3.4. Heurystyki formułowania sądów 89 3.4.1. Heurystyki jako zastępniki 92 3.4.2. Heurystyki jako adaptacje 93 Teoria 3: System impulsywny i refleksyjny 95 Rozdział 4. przekonania społeczne 97 4.1. Przekonania a rzeczywistość 97 4.2. Poglądy na naturę ludzką 98 4.2.1. Zaufanie społeczne 99 4.2.2. Cynizm 102 4.2.3. Przekonania o stałości cech ludzkich 104 Problem 4: Czy makiawelizm jest skuteczny? 106 4.3. Przekonania o świecie społecznym 107 4.3.1. Autorytaryzm 107 4.3.2. Orientacja na dominację społeczną 109 4.3.3. Wiara w sprawiedliwość świata 110 4.3.4. Legitymizacja porządku społecznego 111 Jak to się robi 4: Dlaczego Polacy narzekają? 114 4.4. Poglądy polityczne 116 4.4.1. Liberalizm – konserwatyzm 116 4.4.2. Wymiar tożsamościowy i ekonomiczny 119 4.4.3. Nacjonalizm i patriotyzm 120 Teoria 4: Teoria opanowywania trwogi 120 Rozdział 5. spostrzeganie osób 124 5.1. Hierarchia znaczeń zachowania 124 5.1.1. Pionowe znaczenia zachowań 125 5.1.2. Poziome znaczenia zachowań 127 5.1.3. Sprawczość i wspólnotowość 127 5.2. Procesy automatyczne 130 5.2.1. Wnioski z twarzy 131 5.2.2. Wnioski z zachowania ekspresyjnego 132 5.2.3. Wnioski z zachowania celowego 132 Problem 5: Co wypisane jest na twarzy? 133 5.3. Procesy kontrolowane 134 5.3.1. Klasyczne modele atrybucji 134 5.3.2. Deformacje procesu atrybucji 136 Jak się to robi 5: Oceny trafności spostrzegania osób 140 5.4. Ocenianie ludzi 141 5.4.1. Oceny automatyczne 141 5.4.2. Oddolna integracja danych 142 5.4.3. Tendencyjne sprawdzanie hipotez 145 Teoria 5: Automatyczne połączenie spostrzegania z działaniem 147 Rozdział 6. spostrzeganie siebie 150 6.1. Treści zawarte w ja 150 6.1.1. Autoschematy 151 6.1.2. Ja realne, idealne i powinnościowe 152 6.1.3. Spostrzeganie siebie a innych 153 Jak to się robi 6: Różnice w rozumieniu cech własnych i cudzych 154 6.2. Geneza: skąd się bierze ja? 155 6.2.1. Wnioski z własnego zachowania 155 6.2.2. Porównania społeczne 155 6.2.3. Kultura: ja niezależne i współzależne 156 6.3. Funkcje: po co mamy ja? 158 6.3.1. Negocjowanie tożsamości 158 6.3.2. Symulacja psychiki innych 159 6.3.3. Samokontrola 159 6.3.4. Regulacja zachowania celowego 162 Problem 6: Dlaczego ludzie oglądają telewizję? 164 6.4. Taktyki autoprezentacji 165 6.4.1. Taktyki obronne 166 6.4.2. Taktyki asertywne 169 6.5. Skutki autoprezentacji 171 Teoria 6: Obserwacyjna samokontrola zachowania 172 Rozdział 7. Samoocena 175 7.1. Samoocena jako cecha 176 7.1.1. Wyznaczniki samooceny 177 7.1.2. Korelaty i konsekwencje samooceny 178 7.1.3. Ciemne strony wysokiej samooceny 179 7.2. Mechanizmy podbudowywania samooceny 180 7.2.1. Pochlebne sądy o sobie 180 Problem 7: Dążenie do pozytywności czy do zgodności? 183 7.2.2. Porównania i relacje społeczne 184 7.2.3. Dysonans poznawczy 186 7.2.4. Autoafirmacja 186 7.3. Samoocena jako motyw 187 7.3.1. Włączanie i wyłączanie motywu 187 7.3.2. Regulacja samooceny 189 7.4. Funkcje samooceny 191 7.4.1. Ochrona przed lękiem 191 7.4.2. Zapobieganie wykluczeniu społecznemu 192 Jak to się robi 7: Interakcje społeczne a samoocena 193 7.4.3. Wspomaganie realizacji celów 194 Teoria 7: Teoria dysonansu poznawczego 196 Rozdział 8. postawy 200 8.1. Struktura i pomiar postaw 200 8.1.1. Jeden czy trzy składniki? 200 8.1.2. Postawy deklaratywne i utajone 201 Jak to się robi 8: Mierzenie postaw utajonych za pomocą IAT 203 8.2. Geneza postaw 204 8.2.1. Przekonania 204 8.2.2. Emocje 205 8.2.3. Zachowania 207 8.3. Konsekwencje postaw 208 8.3.1. Przetwarzanie informacji 208 8.3.2. Zachowanie 209 8.4. Teorie zmian postaw 213 8.4.1. Procesualny model perswazji 213 8.4.2. Teorie dwutorowości perswazji 214 Problem 8: Czy reklamy oddziałują na podświadomość? 216 8.5. Wyznaczniki zmiany postaw 217 8.5.1. Nadawca 217 8.5.2. Treść przekazu 218 8.5.3. Organizacja przekazu 220 8.5.4. Środek przekazu 221 8.5.5. Odbiorca 222 Teoria 8: Teoria autopercepcji 223 Rozdział 9. moralność 225 9.1. Podstawy moralności 225 9.1.1. Sprawiedliwość 228 9.1.2. Troska i krzywda 230 9.1.3. Wspólnota 231 9.1.4. Autorytet i władza 232 Jak to się robi 9: Zjawisko Lady Makbet 233 9.1.5. Czystość 234 9.2. Oceny moralne 234 9.2.1. Model racjonalistyczny 234 9.2.2. Model intuicjonistyczny 236 9.3. Wyznaczniki postępowania moralnego 238 9.3.1. Zyski i koszty 239 9.3.2. Normy społeczne 241 9.3.3. Postępowanie innych 242 9.3.4. Status ofiary 243 Problem 9: Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło? 244 9.4. Wartości 245 9.4.1. Struktura wartości 245 9.4.2. Wpływ wartości na sądy i zachowanie 246 Teoria 9: Teoria sprawiedliwości proporcjonalnej 248 Rozdział 10. szczęście 250 10.1. Reguły wartościowania zdarzeń 251 10.1.1. Reguła kontekstu 251 10.1.2. Reguła adaptacji 253 10.1.3. Zło jest silniejsze od dobra 255 10.1.4. Reguła dystansu 256 10.1.5. Reguła asymetrii czasowej 257 Jak to się robi 10: Szczęście Polaków 258 10.2. Wyznaczniki szczęścia 259 10.2.1. Osobowość 259 10.2.2. Warunki zewnętrzne 260 10.2.3. Własne działania 262 10.3. Maksymalizacja szczęścia 263 10.3.1. Relacje z ludźmi 263 10.3.2. Zaradność i realizacja celów 264 10.3.3. Optymizm i zamartwianie się 265 10.3.4. Ciało i duchowość 266 Problem 10: Czy ludzie potrafią przewidywać swoje szczęście? 267 10.4. Konsekwencje szczęścia 268 10.4.1. Relacje społeczne 268 10.4.2. Stan zdrowia 269 10.4.3. Sukcesy życiowe 270 10.5. Natura szczęścia 271 10.5.1. Odgórna czy oddolna natura satysfakcji 271 10.5.2. Cebulowa teoria szczęścia 272 10.5.3. Afekt pozytywny i negatywny 272 10.5.4. Afektywne i poznawcze składniki dobrostanu 273 Teoria 10: Teoria perspektywy 273 10.6. Podsumowanie 274 Kluczowe pojęcia 274 Literatura uzupełniająca 275 Rozdział 11. wpływ społeczny 276 11.1. Przejawy wpływu społecznego 276 11.1.1. Naśladownictwo 276 11.1.2. Konformizm 277 11.1.3. Posłuszeństwo autorytetom 279 Jak to się robi 11: Zaraźliwość samobójstw 281 11.2. Mechanizmy wywierania wpływu 282 11.2.1. Zaangażowanie 282 11.2.2. Słuszność 283 11.2.3. Lubienie 284 11.2.4. Wzajemność 286 11.2.5. Niedostępność 288 Problem 11: Dlaczego tak różne psychoterapie są skuteczne? 289 11.3. Techniki manipulacji społecznych 290 11.3.1. Stopa w drzwiach 290 11.3.2. Drzwiami w twarz 291 11.3.3. Niska piłka 292 11.3.4. „A to nie wszystko” 293 11.3.5. Huśtawka emocjonalna 294 11.3.6. Uwikłanie w dialog 294 11.3.7. Kłamstwo i projekcja 295 11.4. Obrona przed wpływem innych 296 11.4.1. Asertywność 296 11.4.2. Przerwanie automatyzmów 296 Teoria 11: Teoria wpływu społecznego 298 Rozdział 12. atrakcyjność 301 12.1. Atrakcyjność fizyczna 301 12.1.1. Czy kryteria urody są uniwersalne? 301 12.1.2. Od czego zależy piękno twarzy 303 12.1.3. Od czego zależy piękno ciała 304 Problem 12: Czy oglądanie modelek szkodzi? 306 12.1.4. Czasowe zmiany atrakcyjności 307 12.1.5. Czy piękne jest dobre? 307 12.2. Teorie atrakcyjności 310 12.2.1. Teoria kar i nagród 310 12.2.2. Teorie zgodności 311 12.2.3. Bezwiedny egotyzm 311 12.3. Wyznaczniki atrakcyjności 312 12.3.1. Częstość kontaktów 313 12.3.2. Zalety 314 12.3.3. Podobieństwo 315 12.3.4. Mimikra i koordynacja 317 Jak to się robi 12: Koordynacja i lubienie 318 12.3.5. Działania na rzecz interesu 319 12.4. Następstwa atrakcyjności 321 12.4.1. Reakcje emocjonalne 321 Teoria 12: Teoria równowagi 322 12.4.2. Sądy i oceny 322 12.4.3. Zachowania 324 12.5. Podsumowanie 324 Rozdział 13. miłość 325 13.1. Strategie doboru partnera heteroseksualnego 325 13.1.1. Czego mężczyźni chcą od kobiet 326 13.1.2. Czego kobiety chcą od mężczyzn 330 13.2. Przywiązanie 332 13.2.1. Style przywiązania 332 13.2.2. Wymiary przywiązania 334 Jak to się robi 13: Eksperymentalne badanie miłości 335 13.3. Składniki miłości 336 13.3.1. Intymność 337 13.3.2. Namiętność 338 13.3.3. Zobowiązanie 339 13.4. Dynamika bliskiego związku 341 13.4.1. Zakochanie 342 13.4.2. Romantyczne początki 343 13.4.3. Miłość kompletna 344 13.4.4. Miłość przyjacielska 345 Problem 13: Jak ludzie reagują na niezadowolenie 346 13.4.5. Związek pusty 347 13.4.6. Rozpad 348 Teoria 13: Teoria transferu pobudzenia 348 Rozdział 14. prospołeczność 350 14.1. Skąd się bierze dobro: teorie prospołeczności 350 14.1.1. Decyzyjny model interwencji kryzysowej 350 14.1.2. Teorie pobudzenia 353 14.1.3. Teorie norm 356 14.1.4. Prospołeczność jako adaptacja 357 Jak to się robi 14: Dwie motywacje do pomagania 361 14.2. Wyznaczniki pomagania 362 14.2.1. Obecność i postępowanie innych 362 14.2.2. Biorca pomocy 363 14.2.3. Dawca pomocy 364 14.2.4. Relacje między biorcą i dawcą 366 Problem 14: Czy człowiek jest z natury egoistą? 368 14.3. Następstwa pomagania 370 14.3.1. Biorca pomocy 370 14.3.2. Dawca pomocy 371 Teoria 14: Podstawowe typy relacji społecznych 372 Rozdział 15. agresja 375 15.1. Skąd się bierze zło: teorie agresji 376 15.1.1. Agresja jako adaptacja 376 15.1.2. Agresja jako skutek frustracji 377 15.1.3. Agresja jako skutek uczenia się 380 15.1.4. Ogólny Model Agresji 382 15.2. Indywidualne wyznaczniki agresji 383 15.2.1. Agresywność jako cecha 383 15.2.2. Cechy osobowości 383 15.2.3. Płeć 384 15.3. Sytuacyjne wyznaczniki agresji 385 15.3.1. Prowokacja 385 15.3.2. Pobudzenie emocjonalne 386 15.3.3. Przemoc w mass mediach 388 Problem 15: Czy media mówią prawdę o agresji w mediach? 389 15.3.4. Normy i oczekiwania społeczne 389 15.3.5. Alkohol 390 15.4. Kontrola agresji 393 15 4 1 Katharsis, czyli oczyszczenie 393 15.4.2. Kary 395 Jak to się robi 15: Zwalczanie przemocy w szkole 396 15.4.3. Złożone interwencje psychologiczne 397 Teoria 15: Teoria społecznego uczenia się 397 Rozdział 16. konflikt społeCzny 400 16.1. Struktura konfliktu 400 16.1.1. Interesy własne i cudze 400 16.1.2. Rodzaje zachowania w konflikcie 401 16.1.3. Gry o sumie zerowej 402 16.1.4. Gry o sumie niezerowej 403 16.1.5. Orientacje społeczne 405 Jak to się robi 16: Pomiar orientacji społecznych 407 16.2. Procesy eskalacji konfliktu 407 16.2.1. Procesy poznawcze 408 16.2.2. Emocje i motywy 410 16.2.3. Nieciągłość grupowa 412 16.3. Bariery 413 16.3.1. Bariery komunikacyjne 413 16.3.2. Bariery kulturowe 414 Problem 16: Co jest lepsze – współpraca czy rywalizacja? 415 16.4. Negocjacje 416 16.4.1. Przetarg pozycyjny 416 16.4.2. Negocjacje integracyjne 419 16.4.3. Mediacje w konflikcie 421 Rozdział 17. władza 425 17.1. Wyłanianie się hierarchii władzy 426 17.1.1. Podstawy władzy 427 17.1.2. Jak się wyłania hierarchia władzy 428 17.1.3. Kto zdobywa władzę? 429 17.2. Jak władza zmienia ludzi 431 Jak się to robi 17: Wpływ władzy na nastrój i samoocenę 433 17.2.1. Afektywne konsekwencje władzy 433 17.2.2. Poznawcze konsekwencje władzy 434 17.2.3. Behawioralne konsekwencje władzy 436 17.2.4. Społeczne konsekwencje władzy 438 17.2.5. Od czego zależy siła efektów władzy? 439 17.3. Natura władzy 441 17.3.1. Komplementarność pozycji władzy 441 17.3.2. Samowzmacnianie władzy 442 17.3.3. Społeczne funkcje władzy 443 17.3.4. Władza społeczna i osobista 444 Problem 17: Czy władza deprawuje? 445 17.4. Przywództwo 445 17.4.1. Style kierowania 445 17.4.2. Skuteczność różnych stylów kierowania 447 Teoria 17: Teoria reaktancji 448 Rozdział 18. grupa społeczna 450 18.1. Struktura grupy 450 18.1.1. Tożsamość grupowa 451 18.1.2. Normy grupowe 454 18.1.3. Hierarchia statusu 455 Problem 18: Po czym rozpoznajemy status? 457 18.1.4. Spójność grupy 457 18.2. Dynamika grupowa 459 18.2.1. Społeczne podzielanie rzeczywistości 459 Jak to się robi 18: Powiedzieć znaczy uwierzyć 460 18.2.2. Komunikacja 461 18.2.3. Wpływy większości i mniejszości 462 18.3. Zadaniowe funkcjonowanie grupy 464 18.3.1. Facylitacja i hamowanie społeczne 464 18.3.2. Próżniactwo społeczne 467 18.3.3. Decyzje grupowe 470 Teoria 18: Teoria autokategoryzacji 472 Rozdział 19. stosunki międzygrupowe 475 19.1. Hierarchia i antagonizm 476 19.1.1. Hierarchie międzygrupowe 476 19.1.2. Antagonizmy międzygrupowe 478 19.2. Treść stereotypów i uprzedzeń 479 19.2.1. Cztery rodzaje stereotypów grupowych 480 19.2.2. Wyznaczniki treści stereotypów 481 19.2.3. Konsekwencje treści stereotypów 483 Problem 19: Czy można być Polakiem i Europejczykiem równocześnie? 484 19.3. Źródła stereotypów i uprzedzeń 485 19.3.1. Podzielanie społeczne 485 19.3.2. Stosunki międzygrupowe 487 19.3.3. Kategoryzacje społeczne 487 19.4. Konsekwencje stereotypów i uprzedzeń 488 19.4.1. Oceny 488 19.4.2. Emocje 491 19.4.3. Zachowania międzygrupowe 492 19.4.4. Zagrożenie stereotypem 493 19.4.5. Dehumanizacja 494 Jak to się robi 19: Redukowanie uprzedzeń na Opolszczyźnie 495 19.5. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń 496 19.5.1. Kontakt międzygrupowy 496 19.5.2. Zmiany kategoryzacji 497 Teoria 19: Teoria tożsamości społecznej 498 19.5.3. Tłumienie stereotypów 498 Rozdział 20. kobiety i mężczyźni 502 Jak to się robi 20: Orientacje kobiet i mężczyzn 503 20.1. Stereotypy płci 505 20.1.1. Stereotyp kobiecości 505 20.1.2. Stereotyp męskości 506 20.1.3. Asymetria stereotypów płci 507 20.1.4. Konsekwencje stereotypów płci 507 Problem 20: Skąd się bierze szklany sufit? 509 20.2. Przyczyny różnic płci 509 20.2.1. Wyjaśnienia kulturowe 509 20.2.2. Wyjaśnienia ewolucjonistyczne 512 20.2.3. Wyjaśnienia społeczno-strukturalne 512 20.3. Faktyczne różnice płci 513 20.3.1. Różnice duże: motoryka, agresja, seks 516 20.3.2. Różnice umiarkowane: komunikacja i zachowania społeczne 519 20.3.3. Różnice małe: osobowość 522 20.3.4. Kiedy różnic płci nie ma 523 20.3.5. Różnice płci – konkluzja 524 20.4. Konflikt płci 525 20.4.1. Konflikt o seks 525 20.4.2. Konflikt o uczucia 526 20.4.3. Konflikt o władzę 526
Sygnatura czytelni BWF: IV C 1
Availability:
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 153079 N, 153080 N, 153081 N (3 egz.)
Biblioteka WWFiF
Copies are only available in the library: sygn. F 8956 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia na stronach 549-604 i przy rozdziałach. Indeksy.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again

Deklaracja dostępności