156282
Książka
W koszyku
Metodologia badań psychologicznych / Jerzy Brzeziński. - Wydanie nowe, 8 dodruk. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023. - XIX, [1], 524, [2] strony : ilustracje ; 29 cm.
1. Dlaczego psychologowi niezbędna jest znajomość metodologii? XI 1. Różne rozumienia metodologii XI 2. Dwa cele nauczania metodologii XIII 3. Podstawowa literatura z zakresu metodologii badań psychologicznych i dyscyplin pokrewnych XVII Część I Natura procesu badawczego w psychologii 1 1. Psychologia jest nauką empiryczną - zagadnienia wprowadzające 5 2. Cele poznania naukowego - zewnętrzne i wewnętrzne 6 3. Schemat poznania naukowego 8 4. Intersubiektywny charakter poznania naukowego - Kazimierza Ajdukiewicza zasada racjonalności 14 5. Idealizacyjny charakter poznania naukowego 17 6. Redukcjonizm i reduktywizm a problem swoistości poznania naukowego w psychologii 18 2. Psychologia traktuje o związkach między zmiennymi - odmiany zmiennych i ich operacjonalizacja 25 2. Pojęcie zmiennej 26 3. Konstrukcja mnogościowa zmiennej ilościowej 29 4. Stanleya S. Stevensa klasyfikacja zmiennych: nominalne, porządkowe, interwałowe i ilorazowe 30 5. Zmienne zależne i niezależne. Klasyfikacja zmiennych 32 6. Zasady wprowadzania terminów teoretycznych do nauk empirycznych (według Jerzego Kmity) 34 7. Wskaźniki 36 8. Wyniki uzyskane na skalach narzędzi pomiarowych jako wskaźniki zmiennych ilościowych 41 9. Nowe ujęcie problemu operacjonalizacji zmiennych psychologicznych (według Elżbiety Hornowskiej) 43 3. Problemy badawcze i hipotezy badawcze 51 2. Problem badawczy jako pytanie - pytania rozstrzygnięcia i pytania dopełnienia; problemy rozstrzygalne i nierozstrzygalne 51 3. Nuela Belnapa klasyfikacja pytań 55 4. Hipoteza jako odpowiedź na pytanie badawcze 58 5. Klasyfikacja problemów badawczych i hipotez badawczych 59 4. Struktura procesu badawczego w psychologii 65 2. Struktura procesu badawczego w psychologii (ujęcie Jerzego Brzezińskiego) 65 3. Między „odkryciem" a „uzasadnieniem" 72 Część II Uwarunkowania procesu badawczego 79 5. Zewnętrzne uwarunkowania procesu badawczego - psychologia a praktyka społeczna 81 2. Między zewnętrznymi i wewnętrznymi uwarunkowaniami procesu badawczego w psychologii 82 3. Psychologia stosowana czy stosowanie psychologii - jedna albo wiele psychologii? 83 4. Psychologia a model tzw. nauk praktycznych 87 5. Obieg informacji między sferą praktyki społecznej i sferą nauki 89 6. Wewnętrzne determinanty procesu badawczego 95 1. Wprowadzenie 95 2. Trafność badania psychologicznego 96 3. Badanie psychologiczne jako interakcja badacz - osoba badana 110 4. Podsumowanie 135 7. Etyczne problemy naukowych badań psychologicznych 139 2. Szczególnie etycznie wątpliwe aspekty działalności badawczej psychologa 143 3. Informowanie społeczności uczonych o uzyskanych rezultatach Badawczych 153 4. Psycholog jako nauczyciel i mistrz - jedność badania i nauczania 159 5. Testy psychologiczne w rękach psychologa 165 6. Rezultat badawczy jako podstawa praktycznego działania 173 Część III W stronę metod statystycznych 177 8. Próba - wybrane zagadnienia 181 1. Wprowadzenie 181 2. Dlaczego próba złożona z ochotników nie jest reprezentatywna (jest stronnicza)? 182 3. Próba kwotowa 184 4. Próba losowa 186 5. Podsumowanie 194 9. Miary siły związku między zmiennymi - wybrane zagadnienia 195 2. Zależności rzeczywiste a zależności pozorne. Interpretacja przyczynowo-skutkowa związku korelacyjnego dwóch zmiennych 196 3. Regresja liniowa zmiennej Y względem zamiennej X; korelacja rYX 198 4. Wybór optymalnej miary siły związku między zmiennymi 203 10. Testy istotności różnic i wskaźniki wielkości efektu ES - wybrane zagadnienia 205 2. Etapy wnioskowania statystycznego 207 3. Warunki poprawnego stosowania testów istotności różnic w badaniach empirycznych 210 4. Wybór optymalnego testu istotności różnic i wskaźnika wielkości efektu 217 5. Wskaźniki wielkości efektu (ES) 222 6. Przedziały ufności 232 Część IV Modele sprawdzania hipotez 237 11. Model eksperymentalny (E) 241 2. Charakterystyka modelu eksperymentalnego (E) 243 3. Pojęcie planu eksperymentalnego i quasi-eksperymentalnego 260 4. Trafność planu eksperymentalnego i czynniki ją zakłócające 262 5. Podstawowe plany eksperymentalne 270 12. Gdy nie można przeprowadzić badania eksperymentalnego - nieeksperymentalny model ex post facto (EPF) 289 2. Model eksperymentalny a model nieeksperymentalny ex post facto (EPF) 290 3. Dwie odmiany nieeksperymentalnego modelu EPF 290 4. Zbieranie danych za pomocą wywiadów 298 5. Opracowywanie danych empirycznych pochodzących z wywiadów 301 6. Ocena istotności zmiennych w nieeksperymentalnym modelu EPF 311 7. Wady i zalety nieeksperymentalnego modelu EPF 311 13. Model korelacyjny - model wielokrotnej regresji liniowej (MLR) 315 1. Wprowadzenie - model analizy wariancji ANOVA a model wielokrotnej regresji liniowej MLR 316 2. Podstawowe odmiany modelu MLR 318 3. Zmienne ilościowe w jedno-wielozmiennowej odmianie modelu MLR 319 4. Zmienne jakościowe w modelu MLR - konstruowanie zmiennych instrumentalnych: kodowanie zero-jedynkowe (dummy coding) 324 5. Ustalenie porządku istotnościowego w obrębie zmiennych niezależnych wprowadzonych do modelu MLR 334 6. Kurczenie się korelacji wielokrotnej 335 Część V Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych wybrane zagadnienia 337 14. Rzetelność - błąd standardowy - moc dyskryminacyjna pozycji testowych 343 2. Założenia klasycznej teorii rzetelności testów psychologicznych 344 3. Odmiany błędu standardowego 345 4. Punktowa i przedziałowa estymacja wyniku prawdziwego 347 5. Sześć empirycznych metod estymacji rzetelności testu psychologicznego 349 6. Trzy wskaźniki mocy dyskryminacyjnej pozycji testowych 359 15. Ustalanie trafności testu 365 2. Cztery aspekty trafności 367 3. Aspekt zbieżny (konwergentny) i różnicowy (dyskryminatywny) trafności - analiza macierzy „wielu cech -wielu metod" Donalda T. Campbella i Donalda W. Fiskego 374 4. Badanie trafności z wykorzystaniem modelu analizy czynnikowej (tzw. trafność czynnikowa) 379 16. Standaryzacja - obiektywność - normalizacja 383 2. Standaryzacja i obiektywność testu 383 3. Skale standardowe oparte na modelu rozkładu normalnego 385 4. Porównanie skal standardowych 388 17. Analiza profilów psychometrycznych - porównania intraindywidualne i interindywidualne 391 2. Analiza intraprofilowa 393 3. Analiza interprofilowa 398 18. Problemy adaptacji kulturowej testów 409 2. Czy testy psychologiczne powstałe w warunkach innej kultury powinny być poddane adaptacji kulturowej? 410 3. Sprawdzanie równoważności testów (według Radosława Ł. Drwala) 415 4. Konteksty adaptacji kulturowej testów (według Jerzego Brzezińskiego) 416
Pliki multimedialne:
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 154874 N (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach XIX-XX i 429-447. Indeks.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności