156662
Brak okładki
Książka
W koszyku
Lekcje mistrzów - z historii europejskiego i amerykańskiego dyskursu dydaktycznego Pojęcie paidei w Platońskiej metaforze jaskini Dydaktyczna strona sokratejskiej aporetyki na przykładzie lekcji geometrii przedstawionej w dialogu Menon Arystoteles o sztuce nauczania i uczeniu się Roussowskie zasady wychowania i ich dydaktyczne znaczenie na przykładzie lekcji ze złamanym kijem Dydaktyczne znaczenie Fichteańskiego pojęcia wychowania na przykładzie konstruowania trójkąta Dydaktyczna koncepcja prowadzenia lekcji jako rozszerzanie doświadczenia i wiedzy uzyskanej dzięki obcowaniu z innymi według Johanna Friedricha Herbarta Nabudowana na irytacjach edukacyjnych i negatywnych doświadczeniach (samo)kształcących dydaktyka jednolita Johna Deweya W kierunku (naukowo-)dydaktycznych badań pedagogicznych nad taktem i profesjonalizacją nauczania Wychowanie i (samo)kształcenie Nauczanie i uczenie się Pozytywne i negatywne doświadczenia Trzy rodzaje przyczynowości w procesach wychowania i (samo)kształcenia (Samo)kształcenie i kompetencja Doświadczenie, wiedza, nauka oraz nauczanie, uczenie się, prowadzenie lekcji w kontekście wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy Teleologiczny paradygmat nauki Arystotelesa i jego antycypacje społeczno-praktyczne Indukcja naukowa i praxis technologiczno-społeczna według Francisa Bacona W sprawie zależności między krytyką rozumu a konceptualizacjąpraxis u Immanuela Kanta Racjonalizm krytyczny a demokracja rozwiązująca problemy- wyprowadzona z jedności nauki logika badań Karla R. Poppera i jej znaczenie dla pluralizmu nowoczesnych typów wiedzy Doświadczenie historyczno-hermeneutyczne, (samo)kształcenie i kompetencje w nawiązaniu do Wilhelma Diltheya, Hansa-Georga Gadamera, Joachima Rittera, Johanna G. Droysena i Gunthera Bucka Kryzys nauk europejskich według Edmunda Husserla i nieprzemijające znaczenie eksplikacji doświadczenia życia codziennego w propedeutyce nauki Max Horkheimer o teorii tradycyjnej i krytycznej, Theodor W. Adorno o bezpośredniości i mediacji oraz Jurgen Habermas o naukowo-dydaktycznej interpretacji związku między poznaniem a interesem Theodor Litt na temat triady podmiot - metoda - przedmiot, „nieuniknioności obcowania" i „błogosławieństwa refleksji" Wolfgang Fischer i Jorg Ruhloffo (samo)kształceniowym znaczeniu sceptyczno-transcendentalnego posługiwania się rozumem W sprawie pragmatycznego obchodzenia się z wielorakimi typami wiedzy. Albo: apologia nowego rozumienia metod nauczania wychowującego i (samo)kształcącego Koncepcie naukowo-dydaktyczne i tendencje rozwojowe wychowaniaw XX-wiecznej pedagogice niemieckiej Od teorii nauczania Johanna Friedricha Herbarta, przez dydaktykę stopni formalnych herbartystów i teorię planu nauczania Ericha Wenigera, do krytyki prospektywnych ideałów uczenie się,(samo)kształcenia Hannah Arendt i Theodora Litta oraz dydaktykikategorialnej Wolfganga Klafkiego Dydaktyczne znaczenie metodycznych pytań kierunkowych Giseli Blankertz oraz problem konstytucji nauczania propedeutyczno-naukowego według Hermanna-Josefa Kaisera Klausa Prangego pedagogika operatywna i jej uzupełnienie przez koncepcję dydaktycznego zapytywania i odpowiadania Alfreda Petzelta i Josefa DerbolavaW sprawie podejścia do problemów naukowo-dydaktycznychw wybranych projektach reform oświatowych w Niemczech Elementy ogólnej dydaktyki nauki w kierunku dydaktyki typów wiedzy i formatów sądzenia Triada szkolna: podstawowe wiadomości teoretyczne, Wilhelma Diltheya,kompetencja sądzenia i kompetencja partycypacji w działaniu Triada dydaktyczna: nauczanie przedmiotowe, nauczanie ponadprzedmiotowe i nauczanie metodą projektów według Edmunda HusserlaTriada ewaluacyjna: zadania dydaktyczne, kontrolne i testowe Reguły, zasady konstruowania zadań ukierunkowanych, których celem jest mierzenie kompetencji z perspektywy tradycyjnej i krytycznej,teorjj kształcenia) metodyk przedmiotowych i badgń empirycznych O konieczności i możliwości uzgodnienia modelowania dydaktycznego z kompetencyjnym Matematyka: o nauczaniu twierdzenia Pitagorasa Fizyka: od starożytnej do nowożytnej fizyki Biologia: wprowadzenie do teorii ewolucji Darwina z uwzględnieniem różnorodności typów wiedzy naukowej Etyka: jak Shinichi Ushida uczy etyki? Albo o dydaktycznym znaczeniu refleksyjnych zadań testowych w nauczaniu problemowym na lekcjach etyki Polityka: jak Gunther Braun czytał z uczniami ustawę zasadniczą Republiki Federalnej Niemiec Perspektywy dotyczące przyszłości dydaktyki nauki Kształcenie przez naukę? Dydaktyka szkoły wyższej poza shift from teaching to learning i constructive alignment Współzależności między badaniami naukowymi, nauczaniem, uczeniem się i uczeniem się przez badanie
Sygnatura czytelni BWF: X B 107
Status dostępności:
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 155218 N (1 egz.)
Strefa uwag:
Tytuł oryginału: Umriss der allgemeinen Wissenschaftsdidaktik : Grundlagen und Orientierungen für Lehrerbildung, Unterricht und Forschung, 2020
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach 389-411. Indeks.
Uwaga dotycząca finansowania
Współfinansowanie tłumaczenia: Goethe-Institut.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności