Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 79-85.
Dla praktyków rynku bankowego, radców prawnych, adwokatów, biegłych rewidentów.
Co wpływa na wartość pieniądza? Co to są wskaźniki referencyjne i dlaczego są ważne dla określenia oprocentowania w umowie kredytowej? Dlaczego stopa referencyjna NBP nie może stanowić wskaźnika referencyjnego stopy procentowej w celu określenia oprocentowania w umowie kredytowej? Po co NBP i RPP, skoro nie wyznaczają wskaźnika referencyjnego stóp procentowych kredytów? Jakie mamy stopy procentowe NBP i która z nich ma znaczenie dla wyznaczenia wysokości oprocentowania kredytów? Po co rynek międzybankowy i dlaczego jest ważny w wyznaczaniu kosztu kredytu? Czy wskaźniki referencyjne stóp procentowych to wyłącznie sprawa polska, czy też występują również w innych państwach? Od kiedy i dlaczego obowiązuje w Polsce WIBOR? Jakie mamy obecnie rodzaje stawek WIBOR? . Kto jest obecnie odpowiedzialny za administrowanie stawką WIBOR i z czego to wynika? Co to jest rozporządzenie BMR i dlaczego jest ono ważne w procesie oceny WIBOR? O co chodzi z „planem awaryjnym” wskaźnika referencyjnego oraz wskazaniem „wskaźnika alternatywnego”? O co chodzi w ramach „zamiennika” wskaźnika referencyjnego? Jakie regulacje prawne stanowiły ramy funkcjonowania WIBOR przed uchwaleniem rozporządzenia BMR i czy jego wyznaczanie następowało z udziałem i nadzorem podmiotów publicznych? . W jaki sposób powstawał WIBOR przed jego dostosowaniem do wymagań rozporządzenia BMR i czy podlegał zmianom prawnym/ organizacyjnym w ostatnich latach? Jakie inne wskaźniki referencyjne funkcjonują w Polsce? Dlaczego nastąpiły zmiany innych wskaźników, np. LIBOR i EURORIBOR? O informacjach medialnych odnoszących się do umów konsumenckich opartych na WIBOR O zmianie stawki WIBOR w Polsce O badaniu wiedzy ekonomicznej konsumenta
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 277-293. Indeks.
Infrastruktura rynku finansowego w Polsce – istota, klasyfikacja, skuteczność, zasady i bezpieczeństwo finansowe (Grażyna Szustak, Łukasz Szewczyk) Rynek finansowy – istota, struktura, przedmiot obrotu Infrastruktura rynku finansowego – zakres pojęcia, klasyfikacja, skuteczność Zasady działania i cechy infrastruktury rynku finansowego Współpraca międzysektorowa a regulacje, stabilność i bezpieczeństwo rynku finansowego Specyfika infrastruktury sektora bankowego i jej ewolucja (Łukasz Szewczyk Instytucje sektora bankowego – ocena rynku w Polsce na tle rynku bankowego UE Instrumenty finansowe w sektorze bankowym – wybrane problemy Systemy ochrony banków komercyjnych i spółdzielczych – przyczyny powstania i ocena wprowadzanych zmian Infrastruktura samorządowa banków i jej rola w funkcjonowaniu sektora bankowego Bazy informacji bankowej a ryzyko kredytowe banków Infrastruktura rynku ubezpieczeniowego – ewolucja, nowe wyzwania (Mirosława Capiga) Rynek ubezpieczeniowy – specyfika, zakres przedmiotowy, regulacje prawne Sektorowe instytucje ubezpieczeniowe – ujęcie podmiotowe, model biznesowy, system zarządzania Działalność lokacyjna – inwestycje w instrumenty finansowe Płaszczyzna stabilizująco-regulacyjna – nadzór ubezpieczeniowy, ryzyko, normy ostrożnościowe Instytucje gwarancyjno-ochronne: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych Samorządowa infrastruktura instytucjonalna – Polska Izba Ubezpieczeń Ocena skuteczności infrastruktury finansowej rynku ubezpieczeniowego Kierunki zmian zwiększające skuteczność infrastruktury rynku ubezpieczeniowego Rozwój i ocena skuteczności infrastruktury rynku kapitałowego (Witold Gradoń) Infrastruktura rynku regulowanego w Polsce Giełda Papierów Wartościowych SA w Warszawie BondSpot SA Towarowa Giełda Energii SA Infrastruktura instytucjonalna rynku nieregulowanego w Polsce Rynek instrumentów dłużnych Catalyst Infrastruktura instytucjonalna nieregulowanego rynku akcji NewConnect Pośrednictwo finansowe jako element infrastruktury instytucjonalnej rynku kapitałowego Infrastruktura instytucjonalna rynku firm inwestycyjnych Infrastruktura instytucjonalna rynku instytucji zbiorowego inwestowania Samorządowa infrastruktura pośrednictwa finansowego – Izba Domów Maklerskich i Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami Infrastruktura rozliczeniowa rynku regulowanego w Polsce Rozliczeniowa infrastruktura instytucjonalna rynku finansowego – KDPW, KDPW–CCP Infrastruktura rozliczeniowa rynku towarowego – Izba Rozliczeniowa Giełd Towarowych SA System Rekompensat a zaufanie klienta do rynku kapitałowego Ocena skuteczności infrastruktury instytucjonalnej rynku regulowanego w Polsce Ocena jakościowa infrastruktury instytucjonalnej Ilościowa ocena skuteczności infrastruktury instytucjonalnej rynku regulowanego Ilościowa ocena skuteczności infrastruktury instytucjonalnej Catalyst i NewConnect Ocena skuteczności firm inwestycyjnych Ocena skuteczności funduszy inwestycyjnych Międzysektorowa infrastruktura instytucjonalna – identyfikacja powiązań i jej skuteczności. Zachodzące zmiany w kontekście nowej architektury finansowej (Grażyna Szustak) Instytucje stabilizująco-regulacyjne – współpraca i skuteczność działania Infrastruktura transakcyjna – stopień rozwoju i kierunki zmian w systemach płatności Agencje ratingowe – ranga rzetelności oceny ryzyka kredytowego Biura informacji gospodarczej – rola informacji o zadłużeniu klientów rynku usług finansowych Skuteczność ochrony klienta instytucji finansowych
W książce kod dostępu do wzorów, dokumentów, materiałów multimedialnych i aktualizacji on-line.
Plan ogólny a studium Motywy reformy Plan ogólny i studium jako akty planowania przestrzennego Plan ogólny jako akt prawa miejscowego i jego konsekwencje Zakres wiążący planu ogólnego i studium Zakres podmiotowy Zakres przedmiotowy Treść planu ogólnego a treść studium Treść planu ogólnego Elementy obligatoryjne i fakultatywne planu ogólnego Strefy planistyczne Zasady bilansowania zabudowy Gminne standardy urbanistyczne Obszar uzupełnienia zabudowy Wyznaczanie obszaru uzupełnienia zabudowy Obszary zabudowy śródmiejskiej Uzasadnienie planu ogólnego Rola uzasadnienia Elementy uzasadnienia Postępowanie zmierzające do przyjęcia planu ogólnego Uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego Ogłoszenie i zawiadomienie o przystąpieniu do sporządzenia gminnego planu ogólnego oraz zebranie wniosków Przygotowanie projektu planu ogólnego Udostępnienie projektu planu w Rejestrze Urbanistycznym Opiniowanie i uzgadnianie projektu planu ogólnego Ponowne udostępnienie projektu planu ogólnego w Rejestrze Urbanistycznym. Konsultacje społeczne Ponowienie niektórych elementów procedury planistycznej 10. Uchwalenie planu ogólnego gminy Rozdział IV. Partycypacja społeczna Interesariusze partycypacji społecznej Reguły partycypacji społecznej Udostępnianie informacji na wniosek Zakres przedmiotowy partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym Konsultacje społeczne Zaskarżalność planu ogólnego Istota kontroli nadzorczej Kryteria kontroli nadzorczej nad planem ogólnym Istotne naruszenie zasad sporządzania planu ogólnego Istotne naruszenie trybu sporządzania planu ogólnego Naruszenie właściwości organów Przebieg postępowania nadzorczego względem planu ogólnego Odpowiednie stosowanie przepisów KPA Katalog stron postępowania Przeprowadzenie analizy planu ogólnego Zakończenie postępowania nadzorczego Zaskarżalność rozstrzygnięcia dotyczącego planu ogólnego Skarga indywidualna i jej dopuszczalność Przebieg postępowania ze skargi na plan ogólny Stwierdzenie nieważności uchwały przyjmującej plan ogólny Skutki orzeczenia nieważności planu ogólnego Pojęcie nieważności Wpływ orzeczenia nieważności planu ogólnego na plany miejscowe Wpływorzeczenianieważnościplanuogólnegonawydaniedecyzji ustalających warunki zabudowy Wzory dokumentów Uchwała rady gminy w sprawie przystąpienia do sporządzania planu ogólnego. Wniosek organu wykonawczego gminy o zaopiniowanie projektu planu ogólnego Wniosek organu wykonawczego gminy o uzgodnienie projektu planu ogólnego Ponowny wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o uzgodnienie Wniosek o przekazywanie interesariuszowi informacji o każdorazowym udostępnieniu w Rejestrze Urbanistycznym (a do 31.12.2025 r. wnioseko przekazywanie informacji o każdorazowym udostępnieniu w BIP na stronie podmiotowej obsługującej urząd gminy/miasta oraz w siedzibie urzędu gminy/ miasta) danych lub informacji o dokumentach dotyczących zagospodarowania i planowania przestrzennego Wniosek o rezygnację z przekazywania interesariuszowi informacji o każdorazowym udostępnieniu w Rejestrze Urbanistycznym (a do 31.12.2025 r. o rezygnację z przekazywania informacji o każdorazowym udostępnieniu w BIP na stronie podmiotowej obsługującej urząd gminy/miasta oraz w siedzibie urzędu gminy/miasta) danych lub informacji o dokumentach dotyczących zagospodarowania i planowania przestrzennego Informacja o sposobach, miejscach i terminach prowadzenia konsultacji społecznych dotyczących planu ogólnego gminy/miasta Zgłoszenie przystąpienia do sporządzenia/zmiany planu ogólnego gminy/ miasta w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody w sprawie uchwały przyjmującej plan ogólny Pismo przewodnie przekazujące skargę na uchwałę przyjmującą plan ogólny Odpowiedź na skargę na uchwałę przyjmującą plan ogólny
Racjonalność wyborów dokonywanych przez pojedynczych konsumentów Funkcja użyteczności Substytucja, neutralność i komplementarność towarów. konsumpcyjnych Funkcja popytu Marshalla Funkcja popytu Hicksa. Ujęcie statyczne Ujęcie dynamiczne Substytucyjne i dochodowe efekty zmiany cen towarów. Racjonalność wyborów dokonywanych przez zbiorowość konsumentów Prosty model wymiany Statyczny model Arrowa-Hurwicza Dynamiczny model Arrowa-Hurwicza Racjonalność wyborów dokonywanych przez pojedynczych producentów Przestrzeń produkcyjna i funkcja produkcji. Substytucyjność i komplementarność czynników produkcji Finansowe i technologiczne aspekty działalności przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji doskonałej – strategia długookresowa. Przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji doskonałej – strategia krótkookresowa Przedsiębiorstwo działające w warunkach monopolu – strategia długookresowa Przedsiębiorstwo działające w warunkach monopolu – strategia krótkookresowa Racjonalność wyborów dokonywanych przez zbiorowość producentów przy określonej egzogenicznie funkcji popytu na produkt Przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji doskonałej – ustalanie optymalnego poziomu produkcji Przedsiębiorstwo monopolistyczne – ustalanie optymalnego poziomu ceny produktu i wielkości produkcji Dyskryminacja cenowa dokonywana przez przedsiębiorstwo monopolistyczne na dwóch różnych rynkach. Konkurencja ilościowa i cenowa w warunkach duopolu Model duopolu i równowaga w modelu duopolu Cournota Model duopolu i równowaga w modelu duopolu Stackelberga Analiza porównawcza modeli duopolu Cournota i Stackelberga Model duopolu i równowaga w modelu duopolu Bertranda Racjonalność wyborów dokonywanych przez zbiorowości producentów i konsumentów Statyczny model rynku z egzogenicznymi funkcjami popytu i podaży Dynamiczny model rynku dwóch produktów z egzogenicznymi funkcjami popytu i podaży Statyczny model Arrowa-Debreu-McKenziego Dynamiczny model Arrowa-Debreu-McKenziego Elementy logiki i teorii zbiorów Algebra liniowa Analiza matematyczna Równania różnicowe i różniczkowe
A.Tekst Ustawy o obligacjach z dnia 29 czerwca 1995 (Dz.U. Nr 83, poz. 420) B.Komentarz Ustawy o obligacjach z dnia 29 czerwca 1995 (Dz. U. Nr 83, poz. 420) Art. 1. Zakres regulacji Art. 2. Emitenci Art. 3. Wyłączenia Art. 4. Pojęcie; świadczenia Art. 5. Treść obligacji Art. 6. Zabezpieczenia Art. 7. Hipoteka Art. 8. Odpowiedzialność Art. 9. Subskrypcja; oferta Art. 10. Treść oferty Art. 11. Ogłoszenie warunków emisji Art. 12. Termin zapisów i przydziału Art. 13. Niedojście emisji do skutku Art. 14. Imienne, na okaziciela Art. 15. Wydanie Art. 16. Zbywanie Art. 17. Równość praw Art. 18. Odsetki Art. 19. Udział w zyskach Art. 20. Obligacje zamienne Art. 21. Zamiana na akcje Art. 22. Prawo pierwszeństwa Art. 23. Uchwała o pierwszeństwie Art. 24. Wykup obligacji Art. 25. Nabycie przez emitenta Art. 26. Odtworzenie Art. 27. Obsługa bankowa Art. 28. Zachowanie celu emisji Art. 29. Umowa o reprezentację Art. 30. Rola banku Art. 31. Bank-reprezentant Art. 32. Treść umowy Art. 33. Obowiązki emitenta wobec banku Art. 34. Obowiązki banku wobec obligatariuszy Art. 35. Rozwinięcie Art. 36. Informowanie obligatariuszy Art. 37. Ryzyko banku C. Przepisy wykonawcze 1.Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych z dnia 22 marca 1991 (Dz.U. Nr 35, poz. 155) 2.Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 (Dz.U. Nr 16, poz. 93) 3.Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie form regulowane¬go pozagiełdowego wtórnego publicznego obrotu papierami war¬tościowymi z dnia 30 czerwca 1995 r. 4.Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad działania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych z dnia 18 kwiet¬nia 1995 r. 5.Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia przypad¬ków, w których proponowanie nabycia papierów wartościowych nie stanowi publicznego obrotu, oraz warunków, jakie w takich przypadkach muszą być spełnione z dnia 19 kwietnia 1994 r. 6. Zarządzenie Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania przez przed¬siębiorstwo maklerskie transakcji i rozliczeń, zasad prowadzenia ewidencji tych transakcji oraz trybu postępowania w przypadku zabezpieczenia wierzytelności na papierach wartościowych do- puszczonych do publicznego obrotu z dnia 7 lipca 1995 r. 7.Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych wa¬runków, jakim powinien odpowiadać prospekt emisyjny i memo¬randum informacyjne z dnia 11 października 1994 r. 8.Rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, jakim powinien odpowia¬dać prospekt emisyjny i memorandum informacyjne z dnia 24 września 1996 r.
Bibliografia na stronie 35 i przy rozdziałach - Indeks.
Część I. Zagadnienia podstawowe - instytucje wspólne Rozdział I. Prawo spółek handlowych - wprowadzenie § 1. Pojęcie i zakres prawa spółek handlowych § 2. Europejskie prawo spółek handlowych Rozdział II. Charakterystyka ogólna spółek handlowych § 3. Istota spółki handlowej § 4. Rodzaje i typy spółek handlowych § 5. Status spółki handlowej - zagadnienia ogólne Rozdział III. Umowa spółki - akt założycielski § 6. Cel umowy spółki handlowej § 7. Elementy umowy spółki handlowej § 8. Forma umowy spółki handlowej § 9. Akt założycielski spółki jednoosobowej Rozdział IV. Wkłady i udziały §10. Wkłady §11. Udziały Rozdział V. Firma, prokura i rejestr handlowy §12. Firma §13. Prokura § 14. Rejestr handlowy Część II. Spółki osobowe Tytuł 1. Spółka jawna Rozdział VI. Istota i powstanie spółki jawnej § 15. Istota spółki jawnej § 16. Powstanie spółki jawnej Rozdział VII. Ustrój i funkcjonowanie spółki jawnej § 17. Status prawny wspólników spółki jawnej § 18. Spółka jawna w obrocie prawnym Rozdział VIII. Ustanie spółki jawnej § 19. Rozwiązanie i likwidacja spółki jawnej § 20. Ustąpienie wspólnika i przekształcenia spółki jawnej Tytuł 2. Spółka komandytowa Rozdział IX. Istota i powstanie spółki komandytowej § 21. Istota spółki komandytowej § 22. Powstanie spółki komandytowej Rozdział X. Ustrój, funkcjonowanie i ustanie spółki komandytowej § 23. Status prawny wspólników spółki komandytowej § 24. Spółka komandytowa w obrocie prawnym § 25. Ustanie spółki komandytowej Część III. Spółki kapitałowe Tytuł 1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Rozdział XI. Istota spółki z o.o. § 26. Pojęcie i charakter prawny spółki z o.o § 27. Kapitał zakładowy i udziały § 28. Podmiotowość prawna spółki z o.o Rozdział XII. Powstanie spółki z o.o. § 29. Zawiązanie spółki z o.o § 30. Ustanowienie władz spółki z o.o § 31. Pokrycie kapitału zakładowego § 32. Zgłoszenie i wpis do rejestru Rozdział XIII. Prawa i obowiązki wspólników spółki z o.o. § 33. Prawa wspólników spółki z o.o § 34. Obowiązki wspólników spółki z o.o § 35. Zmiany statusu prawnego wspólników spółki z o.o Rozdział XIV. Ustrój i funkcjonowanie spółki z o.o. § 36. Organizacja zarządzania spółką z o.o § 37. Zarząd spółki z o.o § 38. Rada nadzorcza i komisja rewizyjna § 39. Zgromadzenie wspólników § 40. Zasady odpowiedzialności w spółce z o.o Rozdział XV. Ustanie spółki z o.o. § 41. Rozwiązanie i likwidacja spółki z o.o § 42. Połączenie i przekształcenie spółki z o.o Tytuł 2. Spółka akcyjna Rozdział XVI. Istota spółki akcyjnej § 43. Pojęcie, postacie i charakter prawny §44. Kapitał akcyjny i akcje §45. Podmiotowość prawna Rozdział XVII. Powstanie spółki akcyjnej § 46. Zawiązanie łączne spółki akcyjnej § 47. Zawiązanie sukcesywne (publiczne) § 48. Ustanowienie władz spółki §49. Pokrycie kapitału akcyjnego § 50. Zgłoszenie i wpis do rejestru Rozdział XVIII. Prawa i obowiązki akcjonariuszy §51. Prawa akcjonariuszy § 52. Obowiązki akcjonariuszy § 53. Zmiany praw i obowiązków akcjonariuszy Rozdział XIX. Ustrój i funkcjonowanie spółki § 54. Organizacja zarządzania spółką akcyjną § 55. Zarząd spółki akcyjnej § 56. Rada nadzorcza i komisja rewizyjna § 57. Walne Zgromadzenie § 58. Zasady odpowiedzialności Rozdział XX. Ustanie spółki akcyjnej § 59. Rozwiązanie i likwidacja spółki § 60. Połączenie i przekształcenie spółki akcyjnej
Wykaz ważniejszych aktów prawnych s. [363]-364. - Indeks.
Zabezpieczenie należności pieniężnych Rozdział 1. Podstawowe wiadomości o zobowiązaniach umownych Rozdział 2. Prawne formy zabezpieczenia roszczeń pieniężnych 2.1.Hipoteka 2.3.Zastaw 2.4.Przewłaszczenie na zabezpieczenie 2.5.Zabezpieczenia związane z rachunkiem bankowym 2.6. Weksel 2.7.Poręczenie wekslowe 2.8.Poręczenie cywilne 2.9.Gwarancja bankowa 2.10.Przelew wierzytelności na zabezpieczenie (cesja) 2.11.Przystąpienie do długu 2.12.Przejęcie długu 2.13.Zobowiązanie do przeniesienia własności nieruchomości 2.14.Poddanie się egzekucji w akcie notarialnym 2.15. Inne niekonwencjonalne sposoby zabezpieczenia roszczeń Rozdział. 3. Windykacja należności. Zaspokojenie roszczeń wierzyciela 3.1.Przedawnienie roszczeń 3.2.Windykacja należności - zagadnienia ogólne 3.3.1.Windykacja należności - czynności wstępne 3.4.Windykacja należności od dłużników w trakcie postępowania układowego oraz postawionych w stan likwidacji i upadłości 3.5.Postępowanie egzekucyjne 3.6. Przedmiot egzekucji 3.7. Powództwa przeciwegzekucyjne - środki zaskarżenia w postępowaniu egzekucyjnym Wzory umów i dokumentów towarzyszących 1.Odpis z księgi wieczystej 2.Zaświadczenie banku o hipotece kaucyjnej 3.Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki 4.Umowa ustanowienia zastawu zwykłego 5.Umowa ustanowienia rejestrowego zastawu bankowego na pojeździe mechanicznym 6.Umowa zastawu na prawach 7.Umowa przewłaszczenia rzeczy oznaczonych co do tożsamości 8.Umowa przewłaszczenia rzeczy oznaczonych co do gatunku 9.Umowa rachunku bankowego 10.Umowa o dokonanie blokady środków pieniężnych na rachunku bankowym 11.Ustanowienie blokady 12.Zaświadczenie o ustanowieniu blokady 13.Upoważnienie do potrącenia wierzytelności banku z tytułu nie spłaconego kredytu 14.Pełnomocnictwo do pobrania z zablokowanego rachunku kwoty wierzytelności 15.Zgoda na zwolnienie blokady 16.Umowa przelewu wierzytelności z rachunku bankowego 17.Umowa o ustanowienie kaucji 18.Upoważnienie do wykupu/sprzedaży papierów wartościowych 19.Oświadczenie o potrąceniu 20.Wzór deklaracji wekslowej (dot. weksli, które nie zostały poręczone) 21.Wzór deklaracji wekslowej (dot. weksli poręczonych) 22.Wzór poręczenia za spłatę istniejącego długu 23.Wzór poręczenia za spłatę długu przyszłego 24.Zlecenie udzielenia gwarancji spłaty kredytu 25.Gwarancja 26.Umowa przelewu wierzytelności z tytułu należności za sprzedane towary 27.Umowa przelewu wierzytelności z akredytywy 28.Umowa przelewu praw z polisy ubezpieczeniowej 29.Umowa przystąpienia do długu zawarta z wierzycielem 30.Umowa przystąpienia do długu zawarta z dłużnikiem głównym 31.Umowa trójstronna przystąpienia do długu 32.Umowa przejęcia długu 33.Przyrzeczenie przeniesienia własności nieruchomości 34.Oświadczenie o poddaniu się egzekucji 3?. Umowa licencyjna na zabezpieczenie 36.Umowa o przeniesienia praw do know-how 37.Wniosek o wszczęcie egzekucji z nieruchomości 38.Wniosek o dokonanie opisu i oszacowania nieruchomości 39.Wniosek o wyznaczenie licytacji z nieruchomości 40.Wniosek wierzyciela o przejęcie nieruchomości 41.Wniosek o przysądzenie nieruchomości 42.Wniosek o wszczęcie egzekucji z ruchomości 43.Wniosek o wszczęcie egzekucji z wynagrodzenia za pracę 44.Wniosek o wszczęcie egzekucji z rachunku bankowego Teksty aktów prawnych 1.Ustawa z 31.1.1989 r. Prawo bankowe - wyciąg (Dz.U. z 1992 r. Nr 72, poz. 359, ze zm.) 2.Zarządzenie Prezesa NBP z 5.11.1992 r. w sprawie szczególowe- go trybu i form udzielenia gwarancji bankowych (MP Nr 36. poz. 270) 3.Ustawa z 6.12.1996 r. o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów (Dz.U. Nr 149. poz. 703) 4.Zarządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 17.7.1992 r. w sprawie trybu dokonywania w dowodach rejestra¬cyjnych pojazdów adnotacji o ustanowieniu zastawu na pojeździe mechanicznym (MP Nr 25, poz. 182) 5.Ustawa z 6.7.1982 r. o księgach wieczystych i hipotece - wyciąg (D/..U. Nr 19, poz. 147, ze zm.) 6.Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 17.12.1996 r. w sprawie określenia wysokości wpisów w sprawach cywilnych - wyciąg (Dz.U. Nr 154. poz.753 ze zm.) 7.Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 9.4.1992 r. w sprawie określenia ulgowych stawek opłat sądowych oraz zwolnienia od tych opłat w sprawach o zabezpieczenie należności z tytułu udzielonych kredytów, gwarancji i poręczeń (Dz.U. Nr 33, poz. 145 ze zm.)
W książce kod dostępu do wzorów, dokumentów, materiałów multimedialnych i aktualizacji on-line.
Wykazy aktów prawnych przy rozdziałach.
Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na 2024 r. Podstawa prawna uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Uzupełnienie subwencji ogólnej – 2021 r. Dodatkowe wpływy z udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych – 2022 r. Dodatkowe dochody z tytułu subwencji ogólnej – 2023 r. Status prawny uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Elementy uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Wieloletnia prognoza finansowa Wykaz przedsięwzięć wieloletnich Wymóg realistyczności wieloletniej prognozy finansowej Kryteria prognozowania wartości finansowych Wymóg realistyczności w ocenie sądów i regionalnych izb obrachunkowych Okres obowiązywania uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Prognoza kwoty długu Pojęcie objaśnienia Uszczegółowienie danych Kompetencje organów samorządowych w zakresie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowe Opinia RIO dotycząca prawidłowości kwoty długu Zmiany w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Zakres zgodności między budżetem a wieloletnią prognozą finansową Zakres zgodności budżetu z wieloletnią prognozą finansową Niezachowanie kryterium zgodności Zmiany wartości mających znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty zobowiązań w roku budżetowym – lewa strona relacji spłaty zobowiązań Zmiany wartości mających znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty zobowiązań w latach następnych Szczególna procedura uchwalania wieloletniej prognozy finansowej Postępowanie naprawcze – art. 240a ustawy o finansach publicznych . Przesłanki uzasadniające wszczęcie postępowania naprawczego . Program postępowania naprawczego Uchwalenie budżetu i wieloletniej prognozy finansowej Ograniczenia w okresie realizacji programu postępowania naprawczego Ustalenie zastępcze budżetu przez regionalną izbę obrachunkową Wzór wieloletniej prognozy finansowej Obowiązek stosowania wzoru Upoważnienia w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej . Przedsięwzięcia wieloletnie Umowy wieloletnie zapewniające ciągłość działania jednostki Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Zakres i forma zmian w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej . Uchwalanie zmian w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej a dokument elektroniczny Wzór wieloletniej prognozy finansowej Dokument e-WPF Przyjęcie nowej uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Dane, które musi zawierać wieloletnia prognoza finansowa Zakres kompetencji organu wykonawczego do zmian uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wynikający z upoważnienia ustawowego Szerokie uprawnienia organu wykonawczego Wykładnia przepisu art. 232 ust. 1 ustawy o finansach publicznych Zmiana w wieloletniej prognozie finansowej a uchwała budżetowa Zakres zmian objętych wyłączną właściwością organu stanowiącego Wprowadzenie do wykazu nowego przedsięwzięcia wieloletniego oraz zmiany limitów Brak konieczności podjęcia odrębnych uchwał wskazujących zakres przedmiotowych zmian . Przykład zmiany uchwały WPF w zakresie wykazu przedsięwzięć w związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie udzielenia zamówienia publicznego niepowodującej zmiany podstawowych wielkości budżetowych Przykład zmiany uchwały WPF w zakresie wykazu przedsięwzięć w związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie udzielenia zamówienia publicznego wymagającej zmiany podstawowych wielkości budżetowych Konieczność podjęcia odrębnych uchwał wskazujących zakres przedmiotowych zmian Zmiany w zakresie przychodów, rozchodów, deficytu i nadwyżki budżetowej Przykład uchwały w sprawie zmian w budżecie Zmiany wynikające z zawierania umów zaliczonych do długu publicznego w kategorii kredytów i pożyczek Zmiany wynikające z udzielenia poręczeń i gwarancji Zakres kompetencji organu wykonawczego do zmian wieloletniej prognozy finansowej wynikających z upoważnienia udzielonego przez organ stanowiący Zagadnienia wstępne dotyczące upoważnienia do dokonywania zmian limitów zobowiązań i kwot wydatków na realizację przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich Przykład zmian w wieloletniej prognozie finansowej dokonywanych przez organ wykonawczy na podstawie upoważnienia organu stanowiącego Zmiany w uchwale budżetowej i ich wpływ na dane zawarte w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Wartości ujęte w wieloletniej prognozie finansowej Przykład powiązania zmian w budżecie z wieloletnią prognozą finansową 80 . Zmniejszenie dochodów i wydatków bieżących na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w 2023 r. Przesunięcie wydatków bieżących na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych z 2023 r. na 2024 r. oraz zwiększenie wydatków bieżących Przeniesienie w planie wydatków majątkowych na wydatki bieżące . 93 Zmiany wieloletniej prognozy finansowej związane z wprowadzaniem przychodów, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 FinPubU Szczególne zasady wykonywania budżetu JST Rozliczenie środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 FinPubU i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków Program postępowania naprawczego i ustalanie budżetu przez regionalną izbę obrachunkową a zmiany wieloletniej prognozy finansowej Przykład budżetu opartego na programie naprawczym a zmiany wieloletniej prognozy finansowej Objaśnienia przyjętych wartości jako element uchwały (zarządzenia) zmieniającej uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Zgodność uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej z uchwałą budżetową po dokonaniu zmian w obu dokumentach Kiedy zmieniać wieloletnią prognozę finansową Uchwała w sprawie zaniechania realizacji przedsięwzięcia Budżet i wieloletnia prognoza finansowa – podstawy planowania i prognozowania wielkości finansowych
Szczególna rola budżetu w gospodarce finansowej jednostki samorządu terytorialnego . Konieczność uchwalania budżetu w polskim sektorze publicznym Kasowy charakter budżetu w jednostkach samorządu terytorialnego Budżet w układzie zadaniowym System nadzoru i kontroli nad realizacją budżetów jednostek sektora finansów publicznych Wymogi dotyczące planowania wartości finansowych w sektorze publicznym Niemożność zastąpienia budżetu jednostki samorządu terytorialnego przez wieloletnią prognozę finansową Charakter prawny wieloletniej prognozy finansowej Zaciąganie długoterminowych zobowiązań Krocząca trzyletnia perspektywa budżetowa Wieloletnie prognozowanie w gospodarce finansowej jednostki samorządu terytorialnego Relacja wieloletnia prognoza finansowa–budżet Strategiczny charakter wieloletniej prognozy finansowej Rola budżetu w opracowaniu wieloletniej prognozy finansowej . Szczególne reguły publikacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego 132 . Różnica między planowaniem budżetu a prognozowaniem w ramach wieloletniej prognozy finansowej Znaczenie uchwały budżetowej i wieloletniej prognozy finansowej w procesie planowania i prognozowania Podstawowe zasady sporządzania wieloletniej prognozy finansowej Różne perspektywy czasowe budżetu i wieloletniej prognozy finansowej Wykorzystywanie dostępnych danych rządowych do planowania oraz prognozowania Ocena realistyczności wieloletniej prognozy finansowej w procesie nadzorczym Wykonanie budżetu a wykonanie wieloletniej prognozy finansowej Planowanie i prognozowanie dochodów i wydatków związanych z dotacjami z budżetu państwa oraz subwencją ogólną Metodyka planowania i prognozowania wybranych dochodów i wydatków na przykładzie prezentowanych danych ze sprawozdań budżetowych Szczególne obowiązki ewidencji dotacji przekazywanych z budżetu państwa . Część oświatowa subwencji ogólnej Dotacje z budżetu państwa o charakterze transferowym Kalkulacja wysokości dotacji przekazywanych jednostce samorządu terytorialnego z budżetu państwa Nadzór i kontrola planowania dotacji udzielonych jednostce samorządu terytorialnego z budżetu państwa Sprawozdawczość dotycząca wydatków realizowanych z dotacji przekazywanych z budżetu państwa Rozliczanie dotacji przekazywanych z budżetu państwa Rozwiązania dotyczące usprawnienia systemu dotowania zadań z budżetu państwa Planowanie dotacji na zwrot akcyzy Planowanie dochodów z tytułu spadków i darowizn Planowanie i prognozowanie dochodów majątkowych ze środków budżetu Unii Europejskiej Planowanie i prognozowanie wydatków na wynagrodzenia Wydatki na obsługę długu w prognozach wieloletnich Metody wyznaczania w JST granicy zaciąganych zobowiązań Przyjęcie właściwej polityki kluczem do trwałego rozwoju Realizacja zrównoważonego rozwoju w ramach polityki długu JST Równanie R. Barro w polskiej praktyce samorządowej Wyznaczanie Skumulowanego Potencjału Finansowego Obliczanie okresu niezbędnego do całkowitej spłaty zaciągniętych oraz planowanych do zaciągnięcia zobowiązań Wykorzystanie uproszczonych modeli prognostycznych w okresach silnych napięć finansowych Uwzględnianie perspektywy czasowej przy szacowaniu ryzyka Planowanie i realizacja przedsięwzięć w jednostkach samorządu terytorialnego. Charakter przedsięwzięć wieloletnich Środki publiczne na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego . Planowanie przedsięwzięć wieloletnich Ocena efektywności inwestycji . Montaż finansowy przedsięwzięć wieloletnich Finansowanie zadań ze środków europejskich Finansowanie zadań w ramach programów krajowych Przedsięwzięcia wieloletnie realizowane przy udziale środków z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Źródła pozyskania wkładu własnego do projektu Ograniczenia w pozyskiwaniu środków z kredytów, pożyczek czy wyemitowanych papierów wartościowych Partnerstwo publiczno-prywatne Przedsięwzięcie Optymalizacja wykonania Wybór partnera a wynagrodzenie Wady partnerstwa Określenie przedsięwzięć wieloletnich Planowanie wieloletnie w budżecie jednostki samorządu terytorialnego Zarządzenie (uchwała) w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych w zakresie przedsięwzięć . Przedsięwzięcia w samorządowych jednostkach budżetowych Ewidencja planu wydatków budżetowych Ewidencja księgowa przedsięwzięć w budżecie jednostki samorządowej Sprawozdanie z wykonania budżetu za dany rok budżetowy Wzór zarządzenia (uchwały) Dług jednostek samorządu terytorialnego (Piotr Walczak) Tytuły dłużne. Charakter ustawowego katalogu tytułów dłużnych. Dług spłacany wydatkami Zaciąganie zobowiązań dłużnych Kredyty, pożyczki, papiery wartościowe Zobowiązania zaciągane na sfinansowanie przejściowego deficytu . Ustalenie limitu zobowiązań Zobowiązania zaciągane na sfinansowanie planowanego deficytu Upoważnienie organu wykonawczego Bezwzględna większość głosów Zobowiązania zaciągane na spłatę długu Zobowiązania zaciągane na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej Upoważnienie dla organu wykonawczego Budżet z deficytem . Pożyczki zaciągane w państwowym funduszu celowym, państwowych i samorządowych osobach prawnych na finansowanie wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne Przesłanki otrzymania pożyczki przez jednostki samorządu terytorialnego Zaciągnięcie pożyczki a deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego Zobowiązania dłużne zaciągane na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład
Zobowiązania zaliczone do kredytów i pożyczek na podstawie art. 72 ust. 1a FinPubU Kompetencje organów samorządu terytorialnego do zaciągania długu zaliczonego do kredytów i pożyczek na podstawie art. 72 ust. 1a FinPubU Limity zobowiązań dłużnych Limity zobowiązań w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego Opinia regionalnej izby obrachunkowej Zaciągnięcie zobowiązań przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego Zaciąganie zobowiązań dłużnych przez kierownika jednostki budżetowej Gwarancje i poręczenia Planowanie i prognozowanie wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji Udzielenie poręczenia lub gwarancji Relacja równoważenia wydatków bieżących budżetu dochodami bieżącymi oraz relacja spłaty zobowiązań (Piotr Walczak) Relacja równoważenia wydatków bieżących budżetu dochodami bieżącymi Zmiany w sposobie obliczania relacji w latach 2020−2021 Zmiany w sposobie obliczania relacji w latach 2022−2025 Relacja spłaty zobowiązań Metodologie ustalania relacji Roczny wskaźnik spłaty zobowiązań Wyłączenia z relacji spłaty zobowiązań Wyłączenia związane z zaciąganiem długu finansującego wkład europejski Wyłączenia związane z zaciąganiem długu finansującego wkład krajowy Wyłączenia związane z wcześniejszą spłatą zobowiązań dłużnych Wyłączenia związane z ubytkiem dochodów Wyłączenia potencjalnych wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji Wyłączenia związane z długiem zaciąganym w związku z realizacją zadań inwestycyjnych dofinansowywanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Przychody budżetu jednostki samorządu terytorialnego Deficyt lub nadwyżka budżetu Plan przychodów, klasyfikacja budżetowa i sprawozdawczość Sprawozdawczość budżetowa Klasyfikacja budżetowa Przychody w wieloletniej prognozie finansowej Ustalenie przychodów według poszczególnych źródeł Nadwyżka budżetu z lat ubiegłych Przychody, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 FinPubU Wpływ na budżet oraz WPF przejmowania i spłaty zobowiązań dłużnych w związku z przekształceniem lub likwidacją samorządowych jednostek organizacyjnych (Bogdan Nawrocki) Zmiany budżetu oraz WPF przy przejmowaniu przez JST zobowiązań dłużnych 299 Kontrasygnata przejmowanych przez JST zobowiązań . Opinia RIO w procesie przejmowania przez JST zobowiązań dłużnych Podział samorządowych jednostek organizacyjnych w procesie przekształcenia 304 Zobowiązania dłużne przekształcanej lub likwidowanej jednostki nieposiadającej prawnej podmiotowości Podstawy prawne przejmowania zobowiązań dłużnych Przejęcie przez JST zobowiązań po likwidowanej lub przekształcanej jednostce budżetowej oraz samorządowym zakładzie budżetowym Odpowiedzialność za zobowiązania dłużne przekształcanej lub likwidowanej jednostki organizacyjnej posiadającej osobowość cywilną Przekształcenie i likwidacja samorządowych instytucji kultury Przekształcenie i likwidacja samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Przekształcenie i likwidacja spółki komunalnej Obszary działania spółek komunalnych Obowiązek utworzenia rady nadzorczej Działania naprawcze stosowane w spółkach komunalnych . Sprzedaż przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa Rozwiązywanie i likwidacja sp. z o.o. i spółki akcyjnej Łączenie spółek komunalnych Realizacja przejęcia przez JST długu przekształcanych i likwidowanych jednostek posiadających osobowość prawną Rodzaje przejmowanych przez JST zobowiązań dłużnych, możliwości przejęcia przez JST długu przekształcanych i likwidowanych jednostek posiadających osobowość prawną Konfuzja długu w sektorze publicznym Finansowanie przejmowanych przez JST zobowiązań dłużnych. Zobowiązania zaciągane w związku z realizacją zadań współfinansowanych ze środków europejskich (Katarzyna Ziółkowska) . Uwarunkowania prawne zaciągania zobowiązań w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków europejskich Wyprzedzające finansowanie projektów ze środków europejskich Uwarunkowania prawne zaciągania zobowiązań z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych Wyłączenie z ustawowych ograniczeń dotyczących spłaty zobowiązań Zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych zaciągane i spłacane w tym samym roku budżetowym Przykład projektu – zagospodarowanie centrum wsi Zobowiązania z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych zaciągane w roku budżetowym, a spłacane w latach następnych Przykład realizacji projektu – budowa przydomowych oczyszczalni . 345 Zobowiązania dłużne zaciągane (emitowane) na wkład krajowy do projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej Istota wyłączenia Określenie zadań współfinansowanych ze środków europejskich stanowiących podstawę zastosowania art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych Możliwość stosowania wyłączeń w wieloletniej prognozie finansowej na podstawie art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych przed zawarciem umowy o dofinansowanie Określenie udziału procentowego dofinansowania ze środków europejskich w całości kosztów projektu Przykład zastosowania wyłączenia określonego w art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych Realizacja projektów współfinansowanych ze środków z budżetu Unii Europejskiej a wyłączenia określone w art. 243 ust. 3 i ust. 3a FinPubU Rozdział X. Zmiany w systemie finansowania budżetów jednostek samorządu terytorialnego w latach 2019−2023 i ich wpływ na prognozowanie finansowe Cele uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej System finansowania samorządu terytorialnego w latach 2020−2023 Zmiany w zakresie zasad warunkujących uchwalenie budżetu i uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Perspektywy dla prognozowania wieloletniego .
U dołu okł. : Wymagania dla pomieszczeń i procesów pracy, obowiązki pracownika i pracodawcy, wypadki i choroby zawodowe, kwalifikacje i szkolenia.
Płyta CD zawiera pełen zbiór przepisów z zakresu BHP, jakie obowiązywaly w dniu 1 marca 2008 r., oraz wzory formularzy, w tym m.in.: protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, czy nowy wzór statystycznej karty wypadku przy pracy.