154712
Brak okładki
Książka
W koszyku
Nauka administracji / Zbigniew Cieślak [et al.] ; pod red. Zbigniewa Cieślaka. - Wyd. 1 [(2 dodr.)]. - Warszawa : LexisNexis, 2012. - 266 s. : il. ; 21 cm.
(Podręczniki LexisNexis)
Istota administracji publicznej 1.Pojęcie administracji publicznej 2. Podmioty administrujące i ich organy 3. Organ administracji publicznej iurządte8o organu 4. Koncentracja - dekoncentracja i centralizacja – decentralizacja administracji publicznej 5. Kompetencja organu administracji publicznej 6. System administracji publicznej (więzi między organami) 7. Administracja publiczna jako zjawisko. Układ administracyjny II. Status nauki administracji. 1. Nauki o administracji 2. Różnorodność koncepcji nauki administracji. 3. Nauka administracji jako samoistna dyscyplina naukowa 4. Metody badawcze w nauce administracji 5. Modelowanie rzeczywistości administracyjnej III. Znaczenie i udział człowieka w wykonywaniu administracji l. Wprowadzenie 2. Obszary działania. 3. Koncepcje ustrojowe służby publicznej - rozwiązania prawne 4. Determinanty ustrojowe służby publicznej 4.1.Polityka 4.2. Doświadczenia historyczne 4.3. Postrzeganie prawa. 4.4. Postawy ludzkie 4.5. Czynnik ekonomiczny 5. Stosunek do obywatela 5.1. Wprowadzenie. 5.2. Regulacje prawne 5.3.Systemy etyczne 6. Instytucje wspierające kształcenie kadr urzędniczych 7. Pragmatyki urzędnicze-ujęcie aksjologiczno-normatywne 7.1. Wprowadzenie 7.2. Dobór osób 7.3. Nawiązanie stosunku pracy 7.4. Instrumenty jakościowe 7.5. Definiowanie obowiązków 7.6. Uprawnienia 7.7. Odpowiedzialność dyscyplinarna 8.Korpusy pracownicze 8.1. Służba cywilna 8.2. Pracownicy urzędów państwowych 8.3. Pracownicy samorządowi. 8.4. Pracownicy Najwyższej lzby Kontroli IV. Prawne formy działania administracji 1. Uwagi wstępne 1.1. Problem definicji. 1.2. Ewolucja prawnych form działania administracji.1.3. Problem związania administracji prawem 2. Systematyka prawnych form działania administracji 3. Rodzaje prawnych form działania administracji 3.1. Akty normatywne administracji i akty generalne stosowania prawa. 3.2. Akty administracyjne 3.3. Przyrzeczenie administracyjne 3.4. Polecenia służbowe 3.5. Porozumienia administracyjne 3.6. Umowy 3.7. Ugody administracyjne. 3.8. Czynności materialno-techniczne 3.9. Działania społeczno-organizatorskie V. Funkcje administracji publicznej 1. Uwagi wstępne 2. Typologie funkcji administracji 3. Rodzaje funkcji administracji publicznej 3.1. Funkcja policyjna (porządkowa) 3.2. Funkcja reglamentacyjna . 3.3. Funkcja nadzorcza 3.4. Funkcja administracji świadczącej 3.5. Funkcja regulacyjna VI. Kontrola administracji publicznej 1. Definiowanie kontroli 2. Przedmiot kontroli 3. Cechy kontroli 4. Formy kontroli 5. Klasyfikacje kontroli 6. Postępowanie kontrolne 7. Kontrola funkcjonalna oraz instytucjonalna 8. Organy kontroli zewnętrznej 8.1. Najwyższa lzba Kontroli 8.2. Sądy Administracyjne. 9. Kontrola społeczna VII. Modele układów administracyjnych i ich usprawnianie 1. Układ administracyjny i jego uwarunkowania 1.1. Pojęcie układu administracyjnego 1.2. Elementy konstrukcyjne układu administracyjnego. 1.3. Ramy konwencjonalne zachowań osób w układach administracyjnych 1.4. Ramy faktyczne zachowań osób w układach administracyjnych. 1.5. Podstawowe kryteria wyróżniania układów administracyjnych 1.5.1. Kryterium podmiotowe 1.5.2. Kryterium przedmiotowe 1.5.3. Kryterium czasowe 1.5.4. Kryterium miejsca w systemie organizacyjnym administracji 1.6. Systemowe uwarunkowania układów administracyjnych 1.6.1. Systemowe uwarunkowanie aksjologiczne.1.6.2. Systemowe uwarunkowanie organizacyjne 1.6.3. Systemowe uwarunkowanie normatywne prawne 1.6.4. Systemowe uwarunkowania ekonomiczne Pozasystemowe uwarunkowania układów administracyjnych. 1.7.7. Pozasystemowe uwarunkowania polityczne I.7.2. Pozasystemowe uwarunkowania kulturowe 1.7.3. Pozasystemowe uwarunkowania etyczne 1.7.4. Inne pozasystemowe uwarunkowania układów administracyjnych. 2. Modele administracji publicznej 2.1. Model fenomenologiczny 2.2. Model aksjologiczny 2.3. Model normatywny prawny 2.4. Model normatywny etyczny 2.5. Model prakseologiczny 2.6. Model idealny 3. Podstawowe cechy struktury organizacyjnej i funkcjonowania układów administracyjnych 3.1. organizacyjne więzi prawne 3.2. Pozaorganizacyjne więzi prawne 3.3. Instytucjonalna rozpiętość kierowania 3.4. Czynniki potencjalnej rozpiętości kierowania w instytucji 3.5. Zasięg kierowania 3.6. Pojęcie funkcji organicznych, koniecznych i zbędnych 4. Procesy optymalizowania układów administracyjnych 4.1. Optymalizacja struktury. 4.2. optymalizacja ze względu na wartości i cele 4.3. Optymalizacja funkcji 4.4. Optymalizacja ze względu na kadry 4.5. Optymalizacja ze względu na koszty VIII. Administracja w działaniu - zagadnienia podstawowe 1. Teoria zmian w administracji 2. Administracja jako czynnik zmian społecznych 3. Podstawowe zagrożenia dysfunkcji administracji.
Sygnatura czytelni BMW: VI W 80
Status dostępności:
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 135000 N (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
U dołu okł.: Prawo i postępowanie administracyjne
Uwaga dotycząca bibliografii
Indeks.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni wyższych oraz osób zatrudnionych w podmiotach administracji publicznej.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności