158660
Brak okładki
Książka
W koszyku
Mechanika lotu : manewry samolotów / Grzegorz Kowaleczko. - Dęblin : Lotnicza Akademia Wojskowa, 2022. - 399 stron : ilustracje, wykresy ; 25 cm.
OGRANICZENIA EKSPLOATACYJNE SAMOLOTU PRZECIĄŻENIE W LOCIE Energia samolotu, wysokość energetyczna i jednostkowy nadmiar mocy Wpływ przeciążenia na prędkość niezbędną do lotu Przeciążenie rozporządzalne Normalne przeciążenie graniczne Zależność przeciążeń od różnych czynników Przeciążenie maksymalne dopuszczalne UKŁADY WSPÓŁRZĘDNYCH I RÓWNANIA RUCHU UKŁADY WSPÓŁRZĘDNYCH I ICH TRANSFORMACJA RÓWNANIA RUCHU POSTĘPOWEGO 43 Równania ruchu postępowego w układzie Oxyz związanym z samolotem Równania ruchu postępowego w układzie Oxy/a związanym z przepływem RÓWNANIA RUCHU OBROTOWEGO 44 ZWIĄZKI KINEMATYCZNE KOŃCOWA POSTAĆ RÓWNAŃ RUCHU SAMOLOTU 47 SIŁY DZIAŁAJĄCE NA SAMOLOT 47 Siła ciężkości Siła ciągu Siły aerodynamiczne Składowe siły wypadkowej w układach współrzędnych MOMENTY SIŁ DZIAŁAJĄCE NA SAMOLOT Moment giroskopowy Moment od silników Moment aerodynamiczny CHARAKTERYSTYCZNE STANY LOTU Manewry wykonywane w płaszczyźnie pionowej Manewr przestrzenny samolotu Zakręt 56 PROSTOLINIOWE ROZPĘDZANIE I HAMOWANIE SAMOLOTU ROZPĘDZANIE SAMOLOTÓW Z TSO ROZPĘDZANIE SAMOLOTÓW Z NŚ HAMOWANIE SAMOLOTÓW NURKOWANIE SAMOLOTU Równania ruchu samolotu w fazie wprowadzania w nurkowanie Prędkość w fazie wprowadzania w nurkowanie Spadek wysokości w trakcie wprowadzania w nurkowanie Czas wprowadzania w nurkowanie Zmiana kursu w czasie wprowadzania w nurkowanie NURKOWANIE PROSTOLINIOWE Metoda dokładna obliczania nurkowania prostoliniowego Opis iteracji Parametry nurkowania prostoliniowego Uproszczona analiza nurkowania prostoliniowego FAZA III-WYJŚCIE Z NURKOWANIA Równania ruchu samolotu w fazie wyjścia z nurkowania Prędkość w fazie wyjścia z nurkowania Promień krzywizny toru lotu i prędkość kątowa w fazie wyjścia z nurkowania Utrata wysokości w fazie wyjścia z nurkowania Czas wyjścia z nurkowania WPŁYW PRZECIĄŻENIA PODŁUŻNEGO na NA WYJŚCIE Z NURKOWANIA GÓRKA SAMOLOTU Równania ruchu samolotu w fazie wprowadzania w górkę Prędkość w fazie wprowadzania w górkę Promień krzywizny toru lotu i prędkość kątowa w fazie wprowadzania w górkę Przyrost wysokości w trakcie wprowadzania w górkę Czas wprowadzania w górkę FAZA II-LOT WZNOSZĄCY FAZA III-WYJŚCIE Z GÓRKI Równania ruchu samolotu w fazie wyprowadzania z górki Prędkość na wyjściu z górki Promień krzywizny toru lotu i prędkość kątowa w fazie wyprowadzania z górki Przyrost wysokości w fazie wyprowadzania z górki Czas wyjścia z górki PRZYROST WYSOKOŚCI W CAŁEJ GÓRCE UPROSZCZONA METODA OBLICZANIA CAŁEJ GÓRKI WPŁYW PRZECIĄŻENIA PODŁUŻNEGO nm NA WYKONANIE GÓRKI PĘTLA RÓWNANIA RUCHU SAMOLOTU W PĘTLI PRĘDKOŚĆ SAMOLOTU W PĘTLI KĄT NATARCI A W PĘTLI MINIMALNA PRĘDKOŚĆ WEJŚCIA W PĘTLĘ WYSOKOŚĆ PĘTLI 137 CZAS WYKONANIA PĘTLI TOR LOTU W PĘTLI UWAGI DOTYCZĄCE WYKONANIA PĘTLI PÓŁPĘTLA PIONOWA (IMELMAN) RÓWNANIA RUCHU SAMOLOTU W PÓŁPĘTLI PIERWSZA CZĘŚĆ PÓŁPĘTLI DRUGA CZĘŚĆ PÓŁPĘTLI PRZEBIEG PARAMETRÓW LOTU W PÓŁPĘTLI KĄT NATARCI A W PÓŁPĘTLI MINIMALNA PRĘDKOŚĆ WEJŚCIA W PÓŁPĘTLĘ PRZEWRÓT RÓWNANIA RUCHU SAMOLOTU W PRZEWROCIE PRZEWRÓT ZE ZMIENNĄ PRĘDKOŚCIĄ Prędkość samolotu w przewrocie ze zmienną prędkością Utrata wysokości w przewrocie ze zmienną prędkością Czas wykonania przewrotu ze zmienną prędkością PRZEWRÓT ZE STAŁĄ PRĘDKOŚCIĄ Czas wykonania przewrotu ze stałą prędkością Utrata wysokości w przewrocie ze stałą prędkością ZAKRĘT SAMOLOTU ZAKRĘT PRAWIDŁOWY Równania ruchu w zakręcie prawidłowym Przeciążenie w zakręcie prawidłowym Prędkość w zakręcie prawidłowym Prędkość minimalna w zakręcie Promień zakrętu prawidłowego Prędkość kątowa w zakręcie prawidłowym Czas zakrętu prawidłowego Trajektoria zakrętu prawidłowego Czynniki wpływające na wykonanie zakrętu prawidłowego ZAKRĘT SAMOLOTU Z TSO Prędkość maksymalna w zakręcie Wykres V-H w zakręcie Ciąg niezbędny w zakręcie Przeciążenie normalne Promień zakrętu Prędkość kątowa w zakręcie Czas wykonania zakrętu Wnioski dotyczące zakrętu prawidłowego dla samolotu z TSO ZAKRĘT SAMOLOTU Z NŚ Prędkość maksymalna w zakręcie Wykres V-H w zakręcie Moc niezbędna w zakręcie Przeciążenie normalne Promień zakrętu Prędkość kątowa w zakręcie Czas wykonania zakrętu Wnioski dotyczące zakrętu prawidłowego dla samolotu z NŚ ZAKRĘT GRANICZNY 209 Ograniczenia w wykonaniu zakrętu Relacja pomiędzy przeciążeniami nzaCza,nzaJr, nzaJlt, „za+ Prędkość graniczna V Prędkości VD i 1Ą Inne warianty relacji pomiędzy przeciążeniami , nza_T/ [naJlr), nza+ WPŁYW ŚLIZGU NA WYKONANIE ZAKRĘTU Zakręt ze ślizgiem i stałym przeciążeniem normalnym nza Zakręt ze ślizgiem i stałym przechyleniem OGÓLNY PRZYPADEK ZAKRĘTU USTALONEGO 229 ZAKRĘT NIEUSTALONY BEZ ŚLIZGU I ZMIANY WYSOKOŚCI ZAKRĘT PO TORZE KRZYWOLINIOWYM PRZESTRZENNYM ZAWRÓT BOJOWY RÓWNANIA RUCHU DLA ZAWROTU BOJOWEGO PRĘDKOŚĆ W ZAWROCIE BOJOWYM KAT ODCHYLENIA TORU LOTU WZAWROCIE BOJOWYM 256 WYMAGANA PRĘDKOŚĆ POCZĄTKOWA W ZAWROCIE BOJOWYM CZAS WYKONANIA ZAWROTU BOJOWEGO PRZYROST WYSOKOŚCI WZAWROCIE BOJOWYM PEŁNY ZAWRÓT BOJOWY SKOŚNA PÓŁPĘTLA RÓWNANIA RUCHU DLA SKOŚNEJ PÓŁPĘTLI PRĘDKOŚĆ W SKOŚNEJ PÓŁPĘTLI WYMAGANA PRĘDKOŚĆ POCZĄTKOWA W SKOŚNEJ PÓŁPĘTLI CZAS WYKONANIA SKOŚNEJ PÓŁPĘTLI PRZYROST WYSOKOŚCI W SKOŚNEJ PÓŁPĘTLI PROMIEŃ SKOŚNEJ PÓŁPĘTLI I TORU LOTU KĄT PRZECHYLENIA I POCHYLENIA TORU LOTU W SKOŚNEJ PÓŁPĘTLI ZMODYFIKOWANY SPOSÓB WYKONANIA SKOŚNEJ PÓŁPĘTLI Pierwsza część skośnej półpętli Druga część skośnej półpętli SPIRALA RÓWNANIA RUCHU SAMOLOTU W SPIRALI PODSTAWOWE PARAMETRY SPIRALI SPIRALA WYKONYWAŃ A Z WYŁĄCZONYM SILNIKIEM Spirala optymalna - metoda przybliżona Spirala optymalna - metoda dokładna START SAMOLOTU ROZBIEG SAMOLOTU Równania ruchu samolotu w czasie rozbiegu Prędkośćoderwania Długość rozbiegu - wzory przybliżone Czas rozbiegu - wzory przybliżone Prędkość oderwania przedniego koła Pierwszy etap rozbiegu Drugi etap rozbiegu Dobór kąta natarcia w drugiej fazie rozbiegu Sposoby zmniejszania długości rozbiegu Siły działające na samolot w trakcie rozbiegu POWIETRZNY, PROSTOLINIOWY ETAP STARTU Równania ruchu samolotu w czasie powietrznego, prostoliniowego etapu startu Graniczny kąt wznoszenia Kąt wznoszenia Droga przebyta w czasie powietrznego, prostoliniowego etapu startu Czas powietrznego, prostoliniowego etapu startu POWIETRZNY, KRZYWOLINIOWY ETAP STARTU Równania ruchu samolotu w czasie powietrznego, krzywoliniowego etapu startu Prędkość samolotu w czasie powietrznego etapu startu Droga przebyta w czasie powietrznego etapu wznoszenia Zmiana wysokości w czasie powietrznego etapu startu Czas powietrznego etapu startu WYTRZYMANIE Równania ruchu samolotu w czasie wytrzymania Droga przebyta w czasie wytrzymania Czas wytrzymania LĄDOWANIE SAMOLOTU 34Z LĄDOWANIE KLASYCZNE Planowanie Wyrównanie Wytrzymanie Przyziemienie Dobieg samolotu LĄDOWANIE WEDŁUG SCHEMATU
Sygnatura czytelni BMW: VIII K 111
Status dostępności:
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 153616 N (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia, netografia na stronach 389-391.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności