Sortowanie
Źródło opisu
Książki, czasopisma i zbiory specjalne
(449)
IBUK Libra
(17)
Forma i typ
Książki
(441)
Proza
(305)
E-booki
(17)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Dostępność
dostępne
(405)
wypożyczone
(36)
nieokreślona
(5)
tylko na miejscu
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(444)
Biblioteka WEiZ
(1)
Biblioteka WWFiF
(3)
Autor
Graham Winston (1910-2003)
(12)
Wyżyński Tomasz
(12)
Graham Winston (1910-2003). Poldark
(10)
Mróz Remigiusz (1987- )
(10)
Jax Joanna
(9)
Krawczyk Agnieszka (1972- )
(9)
King Stephen (1947- )
(8)
Puzyńska Katarzyna (1985- )
(8)
Megre Vladimir (1950- )
(7)
Megre Vladimir (1950- ). Dzwoniące cedry Rosji
(7)
Puzyńska Katarzyna (1985- ). Lipowo (pol.)
(7)
Barlińska Katarzyna
(6)
Gohl Christiane (1958- )
(6)
Rogala Małgorzata
(6)
Bardadyn Barbara
(5)
Bonda Katarzyna (1977- )
(5)
Graham Winston (1910-2003). Dziedzictwo rodu Poldarków
(5)
Jax Joanna. Zemsta i przebaczenie
(5)
Kreuschner Anna
(5)
Bator Joanna (1968- )
(4)
Górska Danuta (tłumacz)
(4)
Krawczyk Agnieszka (1972- ). Czary codzienności
(4)
Krawczyk Agnieszka (1972- ). Ogród księżycowy
(4)
Miłoszewski Zygmunt (1976- )
(4)
Muszalski Maciej
(4)
Benedict Marie (1973- )
(3)
Cherezińska Elżbieta (1972- )
(3)
Coben Harlan (1962- )
(3)
Dobrzańska Anna
(3)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(3)
Flynn Gillian (1971- )
(3)
Grabowska-Grzyb Ałbena (1971- )
(3)
Grabowska-Grzyb Ałbena (1971- ). Stulecie winnych (pol.)
(3)
Gralak Anna
(3)
Gucio Kaja
(3)
Gómez-Jurado Juan (1977- )
(3)
Haratischwili Nino (1983- )
(3)
Jax Joanna. Zanim nadejdzie jutro
(3)
Koziej Magdalena (1962- )
(3)
Kozłowski Jerzy (1969- )
(3)
Królicki Zbigniew A. (1954- )
(3)
Kuczyńska-Szymala Daria
(3)
Kuś Piotr
(3)
Marrodán Casas Carlos (1948- )
(3)
Mirek Krystyna
(3)
Mirek Krystyna. Saga rodu Cantendorfów (pol.)
(3)
Miszczuk Katarzyna Berenika (1988- )
(3)
Morton Kate (1976- )
(3)
Mróz Remigiusz (1987- ). Trylogia z komisarzem Forstem (pol.)
(3)
Polak Jędrzej
(3)
Ptaszyńska-Sadowska Elżbieta
(3)
Ruiz Zafón Carlos (1964- )
(3)
Siewior-Kuś Alina
(3)
Sparks Nicholas (1965- )
(3)
Sudół Robert
(3)
Szulc Andrzej
(3)
Antczak Sara (1992- )
(2)
Atwood Margaret (1939- )
(2)
Auster Paul (1947- )
(2)
Barlińska Katarzyna. Hell
(2)
Bonda Katarzyna (1977- ). Cztery żywioły Saszy Załuskiej (pol.)
(2)
Braiter Paulina (1968- )
(2)
Brodzik Agnieszka
(2)
Brown Dan (1964- )
(2)
Cherezińska Elżbieta (1972- ). Odrodzone Królestwo (pol.)
(2)
Chmielarz Wojciech (1984- )
(2)
Cygler Hanna (1960- )
(2)
Czechowska Justyna (1979- )
(2)
Drozdowska Karolina (1985- )
(2)
Dzierżawska Nina
(2)
Dębska Kinga (1969- )
(2)
Elsberg Marc (1967- )
(2)
Gaiman Neil (1960- )
(2)
Genova Lisa
(2)
Hannah Kristin (1960- )
(2)
Hoffman Alice (1952- )
(2)
Horikoshi Anna
(2)
Horst Jørn Lier (1970- )
(2)
Hosseini Khaled (1965- )
(2)
Kleszcz Ewa (tłumacz)
(2)
Konowrocka-Sawa Dorota
(2)
Kozak Jolanta (1951- )
(2)
Kraśko Jan (1954- )
(2)
Kreuschner Anna
(2)
Krochmal Anna
(2)
Kędzierski Robert
(2)
Lagercrantz David (1962- )
(2)
Läckberg Camilla (1974- )
(2)
Läckberg Camilla (1974- ). Saga kryminalna (pol.)
(2)
Madejski Radosław
(2)
Makowiecka Anna
(2)
Makuch Maria (1954- )
(2)
Masterton Graham (1946- )
(2)
Matuszewska Izabela (tłumaczka)
(2)
Małecki Jakub (1982- )
(2)
Michalak Katarzyna (1969- )
(2)
Mitchell Margaret (1900-1949)
(2)
Musso Guillaume (1974- )
(2)
Mętrak-Ruda Natalia
(2)
Oates Joyce Carol (1938- )
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(134)
2010 - 2019
(319)
2000 - 2009
(10)
1990 - 1999
(1)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(277)
1901-2000
(32)
1989-2000
(17)
1945-1989
(11)
1918-1939
(6)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Kraj wydania
Polska
(466)
Język
polski
(465)
angielski
(1)
Odbiorca
18+
(6)
Dorośli
(6)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(115)
Literatura amerykańska
(79)
Literatura angielska
(40)
Literatura hiszpańska
(9)
Literatura niemiecka
(9)
Literatura rosyjska
(8)
Literatura australijska
(7)
Literatura irlandzka
(5)
Literatura francuska
(4)
Literatura japońska
(4)
Literatura kanadyjska
(4)
Literatura norweska
(4)
Literatura szwedzka
(3)
Przynależność kulturowa Literatura polska
(3)
Literatura koreańska
(2)
Literatura włoska
(2)
Literatura chilijska
(1)
Literatura duńska
(1)
Literatura estońska
(1)
Literatura iralndzka
(1)
Literatura islandzka
(1)
Literatura portugalska
(1)
Literatura singapurska
(1)
Literatura turecka
(1)
Przynależność kulturowa Literatura francuska
(1)
Temat
Kobieta
(43)
Tajemnica
(26)
Przyjaźń
(22)
Miłość
(20)
Relacje międzyludzkie
(18)
Rodzina
(18)
Sekrety rodzinne
(17)
Rodzeństwo
(15)
Relacja romantyczna
(14)
Matki i córki
(13)
Osoby zaginione
(12)
Zabójstwo
(12)
Sens życia
(11)
Nastolatki
(9)
Boże Narodzenie
(8)
Małżeństwo
(8)
Pisarze
(8)
Wybory życiowe
(8)
Śledztwo i dochodzenie
(8)
Dojrzewanie
(7)
Duchowość
(7)
Eremici
(7)
Kosmologia
(7)
Przestępczość zorganizowana
(7)
Studenci
(7)
Toksyczne związki
(7)
Zemsta
(7)
Dziewczęta
(6)
II wojna światowa (1939-1945)
(6)
Mężczyzna
(6)
Podróże
(6)
Żydzi
(6)
Dziadkowie i wnuki
(5)
Dziennikarze
(5)
Ojcowie i synowie
(5)
PRL
(5)
Polacy za granicą
(5)
Policjanci
(5)
Postawy
(5)
Poszukiwania zaginionych
(5)
Samotność
(5)
Sieroty
(5)
Trudne sytuacje życiowe
(5)
Ucieczki
(5)
Uczniowie szkół średnich
(5)
Więź rodzinna
(5)
Zakochanie
(5)
Zamki i pałace
(5)
Śmierć
(5)
Arystokracja
(4)
Ludzie a zwierzęta
(4)
Mieszkańcy wsi
(4)
Ojcowie i córki
(4)
Przeznaczenie
(4)
Rzeczywistość postapokaliptyczna
(4)
Społeczności lokalne
(4)
Uczucia
(4)
Uprowadzenie
(4)
Wdowieństwo
(4)
Władcy
(4)
Zjawiska paranormalne
(4)
Aktorzy
(3)
Antropolodzy
(3)
Artyści
(3)
Dzieci
(3)
Epidemie
(3)
Magia
(3)
Matki i synowie
(3)
Media społecznościowe
(3)
Nazizm
(3)
Nienawiść
(3)
Obyczaje i zwyczaje
(3)
Pamięć autobiograficzna
(3)
Podróże w czasie
(3)
Polityka
(3)
Pomoc domowa
(3)
Powroty
(3)
Pożądanie
(3)
Profilowanie kryminalne
(3)
Prowincja
(3)
Przedsiębiorcy
(3)
Płatni zabójcy
(3)
Ross Poldark (postać fikcyjna)
(3)
Rozstanie
(3)
Spadek
(3)
Sztuka przetrwania
(3)
Wieś
(3)
Wynalazcy i odkrywcy
(3)
Zaufanie
(3)
Zdrada
(3)
Żałoba
(3)
Adwokaci
(2)
Agata Górska (postać fikcyjna)
(2)
Aktorzy amerykańscy
(2)
Alpinizm
(2)
Amnezja
(2)
Antonia Scott (postać fikcyjna)
(2)
Boks
(2)
Bokserzy
(2)
Chłopcy
(2)
Temat: dzieło
Godfather (film)
(2)
Gone with the Wind (film)
(2)
Chronopolis
(1)
Da Vinci code
(1)
Godfather
(1)
In the Time of the Butterflies (film)
(1)
Kamerdyner (film ; 2018)
(1)
Kosmos
(1)
Labirynt
(1)
Longest ride (film)
(1)
Macbeth
(1)
Murder on the Orient Express (film)
(1)
Najlepszy (film)
(1)
Odyseja Kosmiczna 2001
(1)
Picnic at hanging rock (film)
(1)
Powieści o Londynie
(1)
Sklepy cynamonowe
(1)
Słownik chazarski
(1)
Tulip Fever (film)
(1)
Temat: czas
2001-
(80)
1901-2000
(70)
1945-1989
(24)
1801-1900
(20)
1989-2000
(17)
1939-1945
(16)
1918-1939
(13)
1701-1800
(9)
1601-1700
(6)
1901-1914
(6)
1914-1918
(4)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1501-1600
(3)
1201-1300
(2)
1301-
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(26)
Stany Zjednoczone (USA)
(21)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(13)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(10)
Syberia (Rosja)
(7)
Kalifornia (Stany Zjednoczone ; stan)
(6)
Europa
(5)
Francja
(5)
Japonia
(5)
Kornwalia (Wielka Brytania)
(5)
Londyn (Wielka Brytania)
(5)
Wielka Brytania
(5)
ZSRR
(5)
Paryż (Francja)
(4)
Amsterdam (Holandia)
(3)
Anglia (Wielka Brytania)
(3)
Austria
(3)
Barcelona (Hiszpania)
(3)
Irlandia
(3)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(3)
Rosja
(3)
Szkocja (Wielka Brytania)
(3)
Afganistan
(2)
Ameryka Południowa
(2)
Australia
(2)
Gruzja
(2)
Hiszpania
(2)
Islandia
(2)
Kaszuby
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Madryt (Hiszpania)
(2)
Maine (Stany Zjednoczone ; stan)
(2)
Maine (Stany Zjednoczone)
(2)
Maroko
(2)
Nowa Zelandia
(2)
Seul (Korea Południowa)
(2)
Stany Zjednoczone
(2)
Szwecja
(2)
Tatry (góry)
(2)
Teksas (Stany Zjednoczone ; stan)
(2)
Amazonia
(1)
Amazonka (rzeka)
(1)
Appalachy
(1)
Appalachy (góry)
(1)
Berlin (Niemcy)
(1)
Bieszczady (góry)
(1)
Bolzano (Włochy, region Trydent-Górna Adyga)
(1)
Bombaj (Indie)
(1)
Boston (Stany Zjednoczone, stan Massachusetts)
(1)
Burgundia (Francja)
(1)
Cambridge (Wielka Brytania, hrabstwo Cambridgeshire)
(1)
Chicago (Stany Zjednoczone)
(1)
Chiny
(1)
Culver City (Stany Zjednoczone)
(1)
Cypr
(1)
Dolomity (Włochy ; góry)
(1)
Dominikana
(1)
Essex (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(1)
Estonia
(1)
Florencja (Włochy)
(1)
Floryda (Stany Zjednoczone ; półwysep)
(1)
Floryda (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Glasgow (Wielka Brytania)
(1)
Grecja
(1)
Góry Izerskie
(1)
Himalaje (góry)
(1)
Hollywood (Los Angeles ; część miasta)
(1)
Idaho (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Imperium Osmańskie
(1)
Irlandia Północna (Wielka Brytania)
(1)
Jutlandia (region)
(1)
Kalisz (woj. wielkopolskie)
(1)
Kamakura (Japonia)
(1)
Kanada
(1)
Karolina Północna (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Kartagina (państwo dawne)
(1)
Kastylia (Hiszpania ; kraina historyczna)
(1)
Katmandu (Nepal)
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Kent (Wielka Brytania ; hrabstwo)
(1)
Kosowo
(1)
Kraj Basków (Hiszpania)
(1)
Laponia
(1)
Las Kabacki (Warszawa ; rezerwat przyrody)
(1)
Las Murckowski (rezerwat przyrody)
(1)
Lazurowe Wybrzeże (Francja)
(1)
Livorno (Włochy)
(1)
Lizbona (Portugalia)
(1)
Londyn (Anglia)
(1)
Los Angeles (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia ; okolice)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Luizjana (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Mazury
(1)
Mazury (Polska ; region)
(1)
Miami (Stany Zjednoczone, stan Floryda)
(1)
Michigan (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Missisipi (Stany Zjednoczone ; delta)
(1)
Missouri (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Mojave (Stany Zjednoczone ; pustynia)
(1)
Gatunek
Powieść
(177)
Powieść obyczajowa
(98)
Kryminał
(48)
Powieść polska
(44)
Powieść amerykańska
(36)
Thriller
(26)
Powieść historyczna
(20)
Powieść angielska
(19)
Romans
(16)
Fantastyka
(12)
Powieść biograficzna
(10)
Powieść psychologiczna
(10)
Fantasy
(8)
Powieść niemiecka
(8)
Praca zbiorowa
(7)
Saga rodzinna
(6)
Powieść hiszpańska
(5)
Sensacja
(5)
Powieść austriacka
(4)
Powieść szwedzka
(4)
Romans historyczny
(4)
Science fiction
(4)
Horror
(3)
Powieść irlandzka
(3)
Powieść norweska
(3)
Powieść fantastyczna amerykańska
(2)
Powieść przygodowa
(2)
Czarna komedia
(1)
Dystopia
(1)
Historia alternatywna
(1)
Literatura grozy
(1)
Powieść autobiograficzna
(1)
Powieść chińska
(1)
Powieść czeska
(1)
Powieść epistolarna
(1)
Powieść francuska
(1)
Powieść grozy
(1)
Powieść kryminalna amerykańska
(1)
Powieść kryminalna norweska
(1)
Powieść kryminalna polska
(1)
Powieść młodzieżowa australijska
(1)
Powieść młodzieżowa francuska
(1)
Powieść polityczna
(1)
Powieść rosyjska
(1)
Powieść sensacyjna szwedzka
(1)
Przewodnik turystyczny
(1)
Reportaż
(1)
Sensacja (rodzaj/gatunek)
(1)
Western
(1)
książka elektroniczna (CD-ROM)
(1)
Dziedzina i ujęcie
Rozwój osobisty
(7)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
466 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Data zmiany: 08.05.2024
Forma i typ
O książce: Znany i doceniany w PRL reportażysta w 1989 roku przybywa na Madagaskar, by poznać jego historię i panoramę społeczną oraz zebrać materiały do nowej książki. Wyspa jeszcze przed II wojną światową stała się polską kolonią i zachowała odrębność polityczną. Kiedy dziennikarz stawia pierwsze kroki w Nowej Warszawie na Madagaskarze, nic nie zapowiada, jak blisko znajduje się oko cyklonu, w którym ścierają się stary porządek z nowym. Czy warto kłaść na szali życie w imię prawdy i rzetelności dziennikarskiej? Czy jest możliwe przeżyć wśród wygasłych wulkanów, wśród ludzi o sercach kipiących nienawiścią i żądzą władzy. RECENZJE: I „Mocna, odważna, wielowymiarowa. Maciej Zajączkowski stworzył opowieść, w której precyzyjnie dopracowana fabuła staje się pretekstem do refleksji nad znaczeniem wolności, postępu i prawdy. "Czerwona ziemia" to historia pozostająca w pamięci na bardzo długo.” Joanna Dulewicz, pisarka II „Mówi się, że nie ma nic bardziej przerażającego od rzeczywistości. Otóż jest... To alternatywna rzeczywistość „Czerwonej ziemi". Zajączkowski zabiera cię w podróż ku prawdzie, gdzie biletem wstępu jest odwaga. Jeśli kłamstwo to prawda w masce, determinacja będzie dłonią, która ją zedrze. Czy będzie to twoja dłoń?” Bartosz Soczówka, Bliskie Spotkania III „Fascynująca fabuła i porywający, reporterski styl młodego pisarza. Książkę czyta się jednym tchem i czeka z niecierpliwością, co będzie dalej.” Agata Misiurewicz-Gabi, dziennikarka O autorze: Maciej Zajączkowski Urodzony w 1992 roku w Warszawie. Absolwent prawa i stosunków międzynarodowych, aktualnie doktorant na Uniwersytecie Warszawskim. Z zawodu – audytor. Z zamiłowania – podróżnik. SPIS TREŚCI: PROLOG Bealanana, 6 grudnia 1989 r. LIPIEC Warszawa, 3 lipca 1989 r. Rozdział 1. NOWA WARSZAWA Nowa Warszawa, 18 listopada 1989 r. Rozdział 2. GUBERNATOR Nowa Warszawa, 20 listopada 1989 r. Rozdział 3. BAL W OPERZE Nowa Warszawa, 22 listopada 1989 r. WRZESIEŃ Warszawa, 8 września 1989 r. Rozdział 4. DZIEŃ POROZUMIENIA Assada, 23 listopada 1989 r. Rozdział 5. LATARNIK Dolina Ankeziny, 25 listopada 1989 r. Rozdział 6. ANTANANARYWA Lotsohina, 26 listopada 1989 r. PAŹDZIERNIK Warszawa, 28 października 1989 r. Rozdział 7. INTERIOR Antananarywa, 27 listopada 1989 r. Rozdział 8. SIEDEMNASTY Okolice Manakany, 29 listopada 1989 r. Rozdział 9. W STRONĘ DOMU Nieznane, 30 listopada 1989 r. EPILOG Bealanana, 6 grudnia 1989 r.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 08.05.2024
Forma i typ
„Baku, Moskwa, Warszawa”, to powieść obyczajowa; historia życia młodego Azera, artysty plastyka, który kierując się w życiu dwiema najważniejszymi dla siebie wartościami: potrzebą wolności oraz pragnieniem miłości, staje się wiecznym imigrantem. Jego losy są opowiedziane z perspektywy osoby dorosłej, sześćdziesięcioparoletniej, przytaczającej najważniejsze zdarzenia ze swojego życia, pod kątem tych dwóch imperatywów, które nim kierowały. W ten sposób zaznajamiamy się ze skróconą historią Azerbejdżanu i kulturą tego egzotycznego kraju, także kulinarną; codziennym życiem w powojennym Baku, jak również losami chłopców z różnych republik radzieckich, wcielanych siłą do Armii Czerwonej. Zasmakujemy studenckiej rzeczywistości w Moskwie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku oraz poznamy obraz ówczesnej bohemy, prezentującej swoje prace na stołecznym Arbacie. Sadiq, bo tak ma na imię główny bohater i narrator tej opowieści, przechodzi różne perypetie życiowe, które wiodą go ostatecznie do wymarzonej Polski, w której osiada w okresie przemian ustrojowych Bloku Wschodniego. Recenzja Katarzyna Englot: "Mam nadzieję, że jeszcze nie znudziły Wam się moje tegoroczne odkrycia literackie, bo dziś mowa będzie o kolejnym debiucie. W połowie kwietnia bieżącego roku nakładem QES Agency ukazała się powieść „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Książka ta jest historią ukazującą prawdziwe losy Sadika Aszurowa, artysty plastyka azerskiego pochodzenia, który w swoim życiu kierował się dwoma największymi, a zarazem najważniejszymi dla niego pragnieniami – miłości i wolności. Dzięki opowieści głównego bohatera, a zarazem narratora, poznajemy nie tylko jego życiowe perypetie, ale również realia codziennego życia, kulturę oraz wszelaką obyczajowość rejonów Azerbejdżanu. Sadik (org. Sadiq) wpuszcza czytelnika do swojego świata odsłaniając przed nim krok po kroku, rozpoczynając od najmłodszych lat swoją życiową ścieżkę, która jak przekonacie się sami zaglądając na karty tej opowieści wiodła go w sposób często bardzo meandryczny w różne zaułki egzystencji oraz różne miejsca na świecie. Bohater sporo miejsca poświęcił swojemu pobytowi w wojsku i temu, jaki wpływ na jego późniejsze życie miały doświadczenia z tamtego okresu. Równie ważną częścią jego opowieści jest także czas studiów na Uniwersytecie w Moskwie, gdzie dostanie się w opisywanych czasach było karkołomnym wyczynem. „Baku, Moskwa, Warszawa” to subtelna, a zarazem mocna i wymowna proza dotykająca tematów takich, jak przyjaźń, miłość, wolność, spełnianie marzeń, czy odkrywanie samego siebie w nie zawsze sprzyjających okolicznościach. Postać Sadika to także obraz tego, jak pozostawać wiernym sobie, własnym marzeniom i pragnieniem, chociaż czasem mamy w życiu mocno pod górkę. Na uwagę zasługuje także tło historyczne oraz społeczno – polityczne, które także otrzymują swój donośnie wybrzmiewający w powieści ton. Nadaje to niniejszej książce jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Język, którym bardzo umiejętnie posługuje się autor nie jest ani zbyt płytki, ani przesadnie patetyczny, co sprawia, że czytany tekst staje się jeszcze bardziej autentyczny. Całości zaś dopełnia bardzo prosta w kontekście graficznym, a jednocześnie ogromnie czytelna okładka, która z jednej strony jest jak czytamy o tym w książce m.in. odzwierciedleniem kolejnych etapów wewnętrznego rozwoju, zgodnie z kolorami kolejnych czakramów – poziomów dochodzenia do duchowego oświecenia, z drugiej natomiast bardzo dosadnie ukazuje dążenie Sadika do kariery plastycznej, które od zawsze tkwiło w jego głowie. Jeśli zatem macie ochotę na lekturę nieśpiesznie toczącej się opowieści, która jednocześnie niesie w sobie bardzo wiele odcieni ludzkiego losu, a przy okazji chcecie popodróżować nieco w wyobraźni w różne rejony świata to zapraszam Was do sięgnięcia po „Baku, Moskwa, Warszawa”. Stwórzcie dla tej historii swoją własną perspektywę." https://ksiazkowoczyta.blogspot.com/2020/05/to-co-widzisz-to-nie-rzeczywistosc.html?m=1&fbclid=IwAR3JR9nx5Cc-qX2JRizBoT_mjUwZHtKMBUHtSzSKLnekLyaq9LQc5iSg5S4 Recenzja Jarosław Czechowicz: "Książka Marcina Michała Wysockiego to dowód na to, że literacka inspiracja kryje się wszędzie, a czasami w relacji z drugim człowiekiem. Wystarczy wówczas uważnie słuchać, a potem dopisać to, co być może nie zostało powiedziane. Prosty sposób i w gruncie rzeczy prosta w swym wyrazie opowieść. Ale napisana jednak nietuzinkowo. W „Baku, Moskwa, Warszawa” najważniejsze to podkreślenie wagi oraz istoty stwierdzenia „mój czas”. Opowiedziana jest niespiesznie historia, w której nie ma też jakichś dramatycznych zwrotów akcji, choć dramaty – społeczne i polityczne – rozgrywają się w czytelnie zarysowanym tle. To budująca narracja o tym, że konsekwencja w działaniu pozwala spełnić marzenia, ale również rzecz pokazująca, jak te marzenia konfrontują się z nieprzewidywalną prozą życia. Wysocki napisał o istocie ludzkiej tożsamości i o różnych strategiach buntu. Wskazuje w tej książce, że to, co w nas najlepsze, bardzo często rodzi się jako reakcja opozycyjna wobec niesprzyjającej nam rzeczywistości. Jest w tej narracji też dużo nostalgicznej refleksji o tym, czym jest emigracja. Ale również wskazanie, że życiowa podróż może być celem samym w sobie, choć często generuje sytuacje niebezpieczne i niepokojące. Sadiq z tej powieści jest takim wschodnim Odyseuszem, który nie spodziewa się jednak tego, do jakiej Itaki dotrze. Czyta się to bardzo dobrze i z przekonaniem, że ta fikcja literacka to rzeczywiście treść czyjegoś życia. A fikcyjny bohater pochodzi z wieloetnicznego i wielokulturowego Baku, w którym jednak widoczne są animozje wynikające z tego, kto i gdzie się urodził. Azerbejdżan tych kilku dekad minionego stulecia zmienia się na równi z bohaterem. To chyba najciekawsza część tej opowieści: historia tego, skąd Sadiq Aszurow wyruszył w swoją życiową drogę. Bo najważniejsze przed tym wyruszeniem jest przecież to, co zabieramy w sercu w świat. Sielanka rodzinnych wspomnień przełamana jest akcentowaniem tego, co było trudne, bo to świadectwo dorastania pośród miłości, ale także wielu na początku niezrozumiałych antagonizmów. Baku to miejsce, z którego Aszurow wziął to, co do życia najlepsze, lecz również miasto, które z różnych powodów trzeba było opuścić. Po to, by wracać tam jako inny człowiek. Wciąż tak samo zakochany w lokalnym kolorycie. W różnych przejawach emigranckiego życia, które czasem było słodkie jak azerskie figi, ale niekiedy też dokuczliwie w swej słodkości. Najpierw interesował się kuzynką, potem sąsiadką. Przyszedł czas, że Sadiq zdecydował o życiowej fascynacji. Teatr, film, szeroko pojęta sztuka. A wraz z tym otwarcie na różnorodność ludzkiego istnienia. Baku zachowało się w pamięci jako miejsce, w którym stygmatyzowało się Ormian i gdzie władza radziecka wciąż na nowo dociskała swój ciężki but przy mniejszym lub większym rozlewie krwi. Tymczasem Wysocki pokazuje, w jaki sposób jego bohater nawiązał przyjaźnie z Ormianinem czy Rosjaninem, kwestionując jednocześnie podziały, jakie tworzą się w głowach, by pozornie porządkować rzeczywistość, a tak naprawdę tworzyć iluzję obcości, wobec której trzeba trzymać gardę. „Baku, Moskwa, Warszawa” to opowieść o tolerancji, otwartości umysłu i zbliżeniach z ludźmi, którzy niosą ze sobą te same uniwersalne historie. Spotkania i portretowane relacje burzą uprzedzenia oraz krzywdzące stereotypy. Ta książka jest trochę o odkrywaniu samego siebie w kimś, kto jest inny i pozornie daleki. Pokazuje ważność każdej relacji i dzięki temu wszyscy bohaterowie drugiego planu są tu zarysowani wyraźną kreską. To też opowieść o tym, jak wyglądają doświadczenia miłości w życiu, które tej miłości oczekuje, ale nie jest gotowe na kompromisy czyniące z uczucia zobowiązanie. Bohater książki bardzo długo szuka kobiety, która zaakceptowałaby go i która przede wszystkim tak jak on poszukiwałaby w miłości uwolnienia, a nie kojarzyła ją z szeregiem ustaleń, oczywistym planem na życie, ponurym poczuciem wygaszania uczucia na rzecz funkcjonowania w ustalonym rytmie i porządku. Dlatego też miłość nie przychodzi do Sadiqa od razu, ale Wysocki portretuje kilka interesujących relacji. Po to, by pokazać, że odwzajemnienie przywiązania musi się odbywać na pewnych uniwersalnych warunkach. Wtedy gdy ludzie chcą z uczuciem podarować sobie wolność. Bo przecież cała ta książka będzie również historią poszukiwania życiowej wolności. W każdym wymiarze, choć bez definiowania i określania. Marcin Michał Wysocki proponuje nam czytelnicze obcowanie z takim rodzajem bohatera, którego nie można nie polubić. Poczciwość i pewna ugodowość światopoglądowa idą w parze z zauważalnym spokojem Sadiqa. Dzięki zdystansowaniu do najtrudniejszych nawet doświadczeń życiowych otrzymujemy także wyjątkowo stonowaną narrację, w której bolesne momenty życia opowiadane są w taki sposób, że z każdego gorzkiego doświadczenia wynika jakaś nauka dla bohatera. Czasem odnosi się wrażenie, że ta jego poczciwość prowadzi donikąd. Że przydarzą mu się tylko ograniczone okoliczności życiowe. Że w tym buncie i wędrówce nie ma jakiejś dynamiki, wszystko dzieje się bardzo ewolucyjnie. Ale to nie jest opowieść o tym, jak tożsamość wydobywa się z walki. Raczej o mądrości akceptowania tego, na co nie ma się wpływu, przy jednoczesnej czujności, pamiętaniu, by bacznie się rozglądać. Zmiana życiowego azymutu może się kryć w przypadkowo poznanej osobie. Nie trzeba tej zmiany wymuszać przez walkę, spalanie się, emocjonalną wojnę o siebie i świat. „Baku, Moskwa, Warszawa” to również książka o życiowej pasji. Bohater słyszy z ust swoich rozmówców różne definicje sztuki. Od samego początku chce jednak stworzyć swoją. Sztuka ma być dla niego nie tyle wartością, ile przede wszystkim pojęciem, w którym odnajdzie się egzystencjalny sens. Idziemy drogą twórcy, który poszukuje. Czasem zarzuca sobie zbytnią zachowawczość, ale ostatecznie podąża ku chłopięcemu celowi – ku byciu artystą. W tym znaczeniu możemy obserwować na kartach tej książki, że opowiadana rzeczywistość chce być oddana bardzo plastycznie. Dziełem sztuki w opisie może stać się prozaiczna czynność, spotkanie czy nawiązana relacja. Wysocki opowiada nam historię człowieka, który chce znaleźć uniwersalny wyraz dla wszystkich, najbardziej nawet bolesnych życiowych doświadczeń. I w narracji widać te próby. Całość tworzy zatem wrażenie pamiętnika z czasu doświadczania sztuki oraz artyzmu życia. Bo choć potrafi opowiedzieć o okrucieństwie i ludzkiej podłości, jest to jednak książka mająca dawać nadzieję. Tę prostą, ale również nadzieję, że każdy z nas może odnaleźć życiową drogę, jakkolwiek nieprzychylne byłyby mu okoliczności. Autor nie opisuje tego dydaktycznie, za co jestem mu wdzięczny. Rzadko zdarza się czytać opowieść tak pogodną i tak jednocześnie czułą na to, że owa pogoda ducha to nie przejaw nieodpowiedzialnego optymizmu. Bardzo budująca książka. " https://krytycznymokiem.blogspot.com/2020/04/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html Recenzja Tomasz Kosik "W poszukiwaniu wolności i miłości Poczucie wolności i miłości to jedne z najważniejszych wartości w życiu człowieka. To one dla wielu z nas są sensem życia. Również dla Sadiqa Aszurowa bohatera oraz narratora powieści obyczajowej „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Już w maju nakładem QES Agency pojawi się książka oparta na prawdziwych wydarzeniach. E-book dostępny jest już na stronie https://dobry-audiobook.pl/baku-moskwa-warszawa-p-986.html. Dlaczego warto poznać tę historię? Powodów jest wiele. Jak choćby ten, że dzięki niej docenić możemy to, że będąc ludźmi wolnymi, możemy pełną piersią czerpać radość z miłości wokół nas. To, co ujęło mnie w tej książce to historia człowieka – emigranta, który odbywając życiową podróż niesie ze sobą bagaż jakże ważnych doświadczeń, które kształtują jego osobowość. Jak sam Autor przyznaje, książka ta nie jest dokumentem, ani reportażem. Jest prawdziwym obrazem życiowej drogi Ajdyna Łazimowa. Autor książki skrupulatnie opisuje nam wydarzenia, jakich doświadczył bohater. Jego losy poznajemy z perspektywy osoby dorosłej. To jej oczami zobaczyć możemy ową drogę, która choć nie łatwa, uświadamia nam, jak bardzo pragnienie miłości i wolności określa kierunki naszych działań. Poznajemy Sadiqa Aszurowa, który już od młodzieńczych lat fascynował się teatrem i rysowaniem. Również książki były w jego życiu nieodłącznym elementem. Sadiq pochodzi z małej wsi nieopodal Baku. I to właśnie od stolicy Azerbejdżanu rozpoczynamy tę niezwykłą podróż po życiu artysty. Na kartach tej powieści poznajemy obyczaje, kulturę oraz historię kraju. Możemy z bliska przyjrzeć się powojennym realiom, jakich doświadczył bohater tej powieści. Poznajemy również burzliwe losy młodych chłopaków, przymusem wcielanych do Armii Czerwonej. Wojsko również dla Sadiqa okazało się przerwaniem marzeń o rozwijaniu swojego plastycznego talentu. Jednak miłość Artysty do rozwoju swojej pasji pokierowała jego losy ku scenografii. Podejmując pracę w wytwórni filmowej mógł rozwijać swój warsztat, dzięki czemu trafił na studia do Moskwy, która okazała się kolejnym przystankiem na życiowej mapie Azera. Poznaje wówczas życie moskiewskiej społeczności lat osiemdziesiątych XX wieku. To właśnie tutaj doświadcza pierwszej miłości, a także „wykorzystując” swój plastyczny talent podejmuje się rysowania portretów ludzi. To tutaj również poznaje Grażynę, miłość swojego życia, która rzuci jego losy do Polski okresu przemian ustrojowych. Warszawa okazuje się jego ostatnim przystankiem. Czy miasto to będzie dla niego bezpiecznym azylem? Czy będzie mu dane w tym mieście w pełni cieszyć się poczuciem wolności i miłości? Warto sięgnąć po tę powieść i poznać historię człowieka, który odbywając niezwykłą podróż kierował się maksymą „tam dom Twój, gdzie serce Twoje”. To, co równie ważne, to nauka płynąca z historii Sadiqa Aszurowa. Często narzekamy, nie doceniamy tego, co mamy wokół siebie. Lecz jak się okazuje nie raz jest to marzeniem wielu, którzy oddaliby wiele, by czerpać radość z poczucia wolności i miłości. Warto sięgnąć po tę powieść, dzięki której dokonać możemy wewnętrznego rachunku. Zdecydowanie polecam." http://www.czyt-nik.pl/recenzje/w-poszukiwaniu-wolnosci-i-milosci/ Recenzja asiaczytasia: "Rok 2020 już mogę okrzyknąć rokiem bardzo dobrych książek. Żywica, Uczeń Nekromanty czy Dziewczyny znikąd to tytuły, która zagwarantowały mi ucztę czytelniczą. Do tego grona dołączyła kolejna powieść - Baku, Moskwa, Warszawa. Fabuła Bohaterem książki jest Azer Sadiq. Podróż przez jego życie zaczynamy w powojennym Baku. Będziemy mieli okazję liznąć trochę historii, kultury, a także kuchni tego miejsca. Trafimy w etniczny kocioł, gdzie narodowość i rodzinne uprzedzenia determinują stosunek do sąsiada. Będziemy mogli poczuć zimno i potaplać się w błocie z rekrutami Armii Czerwonej. Sadiq po odsłużeniu w wojsku ukończył liceum plastyczne w Baku i podjął pracę w lokalnej wytwórni filmowej. Znalazł zajęcie, które pokochał i do którego miał talent. Udało mu się dostać do szkoły filmowej w Moskwie. Tutaj rozpoczyna się studenckie życie - kluby, spotkania towarzyskie, zawoalowane dyskusje i pogoń za funduszami na to przesiąknięte winem i wódką życie. Przy okazji możemy zobaczyć Moskwę czasów pierestrojki. W końcu Sadiq ląduje w Polsce. Z jego perspektywy na Zachodzie. W kraju butnych ludzi, którzy nie dali się stłamsić Imperium Zła. Baku, Moskwa, Warszawa to historia człowieka. Ludzie zwracają uwagę na różne wartości. Dla Sadiq'a najważniejsze są miłość i wolność. Te dwa rzeczowniki są myślami przewodnimi tej historii. Kiedy zastanowić się głębiej dochodzę do wniosku, że są atrybutami człowieczeństwa, chociaż ich definicje mogę być dla każdego nieco inne. Narratorem w książce jest Sadiq. Z perspektywy dorosłego człowieka opowiada o tym co przeżył, o miejscach w których mieszkał i ludziach, których poznał. Podkreślić muszę, że jest postać fikcyjna, ale Marcin Michał Wysocki pisząc tą powieść zainspirował się życiem znajomego scenografa i malarza pochodzącego z Baku. Ile w tej historii jest jego życie, to wie tylko autor i zainteresowany. Postać fikcyjna, a jednak podczas czytania książki się o tym zapomina. Pierwszoosobowa narracja zbliża czytelnika do Sadiq'a dając mu realne wymiary. Ja wręcz złapałam się na tym, że myślałam, że czytam pamiętnik. Niesamowite wrażenie. Kolejna sprawa, która zachwyciła mnie w tej książce to odmalowanie miejsc, po których tułał się bohater. Nie wiem czy przyczyniła się do tego wiedza autora, research czy człowiek, który zainspirował go do napisania tej książki. Przypuszczam, że wszystko po trochu. Najważniejsze, że efekt końcowy jest świetny. To nie jest tylko spisanie historii, regionu narodu, człowieka. Marcin Michał Wysocki pokazał sposób myślenia i emocje tych ludzi. Mój ulubiony fragment to reakcje mieszkańców Baku na poczynania Regana i nakręcającą się spiralę zbrojeń. Oni nie rozumieją politycznych rozgrywek, nie czują o co tyle halo z określeniem Imperium Zła. Żyją lokalnie, a nie globalnie. Podsumowanie W bibliotece miejskiej była kiedyś półka Historie ludzi różnych kultur. Lubiłam przeglądać pozycje, które na niej stały. Książki, pozornie bez żadnej myśli przewodniej, po prostu o ludziach i ich życiu. Dla mnie były to książki, które otwierały oczy i pozwalały spojrzeć na świat z szerszej perspektyw, chociaż opowiadały o malutkich enklawach. Były krokiem za własny płot. Taką książką jest Baku, Moskwa, Warszawa. Wydarzenia historyczne są tłem dla życia bohatera. Przedstawia i interpretuje je po swojemu. Jednak najważniejszy jest on sam, jego życie, wybory i wartości, które reprezentuje. Urodzony i wychowany w zamkniętej uciskanej społeczności, a jednak obywatel świata niestrudzenie goniący za marzeniami. " https://www.asiaczytasia.pl/2020/05/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html?fbclid=IwAR0_LAQozkSPEkpICd1l3i_x3Yp6Vjj3cYrz41vDwWm7RN57v6p5z8H69YU Recenzja Blog Powieścidło: "Baku, Moskwa, Warszawa" jest pierwszą pozycją wydawnictwa QES Agency wydawaną w formie papierowej. Jest debiutem, jednak bardzo udanym. Marcin Michał Wysocki, autor publikacji naukowych i historycznych, przelał na karty powieści obyczajowej historię życia Sadiqa, artysty plastyka, którego to los połączony jest z trzema wymienionymi w tytule miastami: Baku, Moskwą i Warszawą. Jego postać zainspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami z życia azarskiego scenografa filmowego i portrecisty, Ajdyna Łazimowa.Dla głównego bohatera, a zarazem narratora książki, najważniejszymi wartościami, których poszukiwał w tych krajach i które to były dla niego życiowym celem była wolność i miłość. To te cechy od najmłodszych chwil życia protagonisty przewijają się na kartach tej powieści. Podobała mi się autentyczność, z jaką przedstawiane zostały losy Sadiqa. Historie, które przeżywał ukazane zostały w wiarygodny sposób, trudności, z jakimi się wzmagał były przyziemne, ludzkie, lecz ciekawe i wciągające, a narracja prowadzona przez niego toczyła się płynnie. Podział na części był logiczny i uporządkowany, rozdziały zamknięte zostały w odpowiednio długich ramach stronicowych, dlatego też nie napotkałam się podczas lektury na chwile, kiedy mogłam się gdzieś pogubić czy zastanawiać, dlaczego coś odbywa się tak, a nie inaczej. Może to tylko moje odczucie, jednak podczas lektury wydawało mi się, iż autor dostosował język, w jakim pisał to dzieło do wieku bohatera: inaczej tworzone były zdania oraz użyte zostało inne słownictwo za czasów młodości, a inaczej już w dojrzalszym wieku postaci. Dodatkowo prawdziwość wzmacnia tło historyczne i kulturowe wydarzeń: mamy możliwość poznania multikulturowego świata Azerbejdżanu, komunistycznej Rosji i ostatecznie wolnej Polski. Mogę śmiało stwierdzić, iż jest to na pewno wyjątkowa pozycja, po którą można śmiało sięgnąć. Zaryzykowałabym nawet stwierdzeniem, iż jest to jedna z lepszych książek, która ma swoją premierę w tym roku. Serdecznie polecam!
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 08.05.2024
Forma i typ
Porywająca opowieść o niezwykłej przyjaźni, walce ze słabościami i spełnianiu marzeń. Kochający latanie stary pilot, Leon Windisz zwierza się chłopcu, z którym się przyjaźni, z największego marzenia. Kilka dni później Leon wzbija się w powietrze, chcąc pobić rekord wysokości lotu szybowcem. Niebezpieczny wyczyn nad Tatrami staje się tłem do opowiedzenia niezwykłej historii o skromnym pilocie, jego życiu i upartym dążeniu do realizacji marzeń. Jest przy tym trzymającą w napięciu, inspirowaną faktami, fascynującą relacją lotniczą.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 08.05.2024
Forma i typ
Anna Markowska przeżyła rodzinną tragedię. Mimo rozpaczliwej tęsknoty za najbliższymi walczy o odzyskanie życiowej równowagi. Niestety wszystko wskazuje na to, że czas radości i spokoju minął bezpowrotnie… Za sprawą chłopaka ze snu Ania trafi w sam środek gry, w której stawką będzie jej obdarzona niebywałą mocą dusza. Dziewczyna będzie musiała wybrać między dobrem a złem, między miłością a ocaleniem świata ludzi. Czy podejmie właściwą decyzję? Po stronie tej z pozoru zwyczajnej młodej kobiety staną anielscy wojownicy oraz niezwykły święty, który w przeszłości był ochroniarzem. Jej przeciwnikami będą najgorsi, najokrutniejsi z upadłych oraz człowiek, któremu Ania odda serce. Walka rozegra się na granicy jawy i snu. Koszmar okaże się cudem, a sprzymierzeńcy okażą się zdrajcami. „Czysty ogień” to historia, w której granice między dobrem a złem nigdy nie były tak cienkie, nienawiść tak słodka, zaś miłość tak niebezpieczna.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 08.05.2024
Autor
Forma i typ
Inni uwolnili więzione przez ludzi cassandra sangue, nie zdając sobie sprawy z tego, jak poważne konsekwencje będzie to miało dla wieszczek. Tym delikatnym istotom grozi teraz podwójne niebezpieczeństwo – ze strony ludzi, którzy dla swoich niecnych celów chcą kontrolować ich przepowiednie, ale też ze strony ich samych. W tej sytuacji Simon Wilcza Straż, zmiennokształtny przywódca Innych, zmuszony jest prosić o pomoc Meg Corbyn, wystawiając ją na wielkie ryzyko. Meg nadal walczy z uzależnieniem od euforii, która pojawia się przy wygłaszaniu przepowiedni. Wie, że za każdym razem, gdy sięga po brzytwę, igra ze śmiercią, jednak jej wizje są dla Simona jedyną szansą na rozwiązanie konfliktu. Wrogowie Innych za Atlantikiem rosną w siłę, a działania fanatycznego ruchu w Thaisii zaczynają zagrażać Dziedzińcowi.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 08.05.2024
Forma i typ
Król spotyka dziewczynę z rasy niewolników, którą natychmiast pragnie pojąć za żonę, by spłodzić z nią dziedzica. Ale to nie bajka, tyko początek horroru. Akcja toczy się w odległych, ponurych czasach, gdzie opowieści rzadko kiedy kończą się szczęśliwie. Ciemiężeni Gi toczą beznadziejną walkę o wyzwolenie spod władzy swoich okrutnych panów, K’Anu, i ich bezlitosnego władcy, który z chwilą narodzin stał się panem całego znanego świata. Darem, który Neill otrzymał od Wszechrodziców, jest władza nad wszelkimi żywymi stworzeniami. Nikt nie może się mu sprzeciwić. A jednak Liść, prosta dziewczyna z ludu, to zrobiła. Czyżby utracił moc? To historia walki o wolność i własną duszę, mroczna fantasy opowiadająca o odkrywaniu prawdy o bogach, przeznaczeniu i ludzkich uczuciach. Czy miłość jest silniejsza od przyjaźni, a pożądanie od lojalności? Czym uciszyć płacz przodków, wciąż rozbrzmiewający w głowie?
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 08.05.2024
Szary len / Marcin Orlik. - Poznań : RW2010 ; IBUK Libra, 2013. - 175 s.
Forma i typ
Witaj w świecie, w którym bałbyś się własnego cienia... Gdybyś go tylko rzucał. Ludzie, otoczeni ze wszech stron strefą chtoniczną, desperacko walczą o przetrwanie, za obronę mając jedynie małe, szare kulki – nasiona szarego lnu. Ale przyjdzie czas, kiedy będzie trzeba wejść prosto w napierającą chtoniczność. Tylko czy głównemu bohaterowi wystarczy odwagi? Kiedy Noit budzi się o brzasku na polanie, nie ma pojęcia, ani gdzie się znajduje, ani kim jest. Wokół niego leżą ludzie, których nie zna, a jedyną osobą, która może mu coś powiedzieć o otaczającym go świecie, jest dziewczynka o imieniu Ome. Chyba ją zna... Tak, to jego siostra. Dzięki jej pomocy ludzie odnajdują wioskę zbudowaną ze szkła, znajdującą się na dnie krateru we wnętrzu wzgórza i zaczynają bronić się przed atakującą ze wszech stron strefą chtoniczną. A to dopiero początek... Z recenzji: Kiedy czytałem, nieustannie nasuwały mi się skojarzenia z prozą Philipa K. Dicka, z jedną drobną różnicą – entropia i rozkład nie są dla autora końcem świata. Szary len to próba odpowiedzi na pytanie, czy będąc otoczonym entropią, można jeszcze coś zbudować. Ilość niewiadomych, choć naprawdę spora, nie przytłacza. I mimo że każda tajemnica nakręca kolejną, nie zagubiłem się w fabule. Wielbicielom serialu LOST książka z pewnością przypadnie do gustu. Szary len, kolorowy język. Autor często używa poetyckiego języka; czytając początek, przez chwilę odniosłem wrażenie, że czytam poemat prozą. Ułożona achronologicznie fabuła sprawia, że jako czytelnik czułem się, jakbym miał przed sobą małą kostkę Rubika, która otworzy się przede mną po odpowiednim ułożeniu...
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Data zmiany: 08.05.2024
Tajemnica domu Uklejów / Aneta Jadowska. - Kraków : Sine Qua Non, 2024. - 400 stron ; 21 cm.
(Gracje z Ustki / Aneta Jadowska ; 1)
Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy. Wszystko, co szalone, kiedyś się zaczyna. Dla Niny Rawicz zaczęło się wraz z odczytaniem testamentu po śmierci jej pracodawczyni. Nieoczekiwany spadek i przeprowadzka miały być początkiem nowego życia. Spokojnego i spędzanego na pisaniu. Niestety, ledwie Nina trafia do starego domu koło Ustki, rozpoczyna się czarna seria: awarie, włamanie, trup, demolka i przepychanki z usteckimi stróżami prawa. A to dopiero pierwsza noc! Nim nadchodzi świt, Nina jest główną podejrzaną o morderstwo, jej dom zaś wymaga solidnego remontu. Czy może być gorzej? Na szczęście nie musi radzić sobie sama. Ma w swoim narożniku przyjaciółki: Agatę, gwiazdę kryminałów, oraz Zuzę, autorkę pikantnych romansów. Ciekawskie i nieugięte Gracje dotrą do sedna zagadki nieboszczyka i każdej innej, która im się nawinie. Bo czasami trzeba zakasać rękawy i zająć się problemami. Albo trupami. Zanim się rozmnożą. Szczypta szaleństwa, tona odwagi i potęga kobiecej przyjaźni sprawiają, że dla Gracji nie ma rzeczy niemożliwych. Wiele starych domów skrywa w szafach trupy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 155442 N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 22.04.2024
Na jednej z mało uczęszczanych uliczek Seulu można natknąć się na niepozorny sklep całodobowy. Taki, do którego wpada się tylko na chwilę, by wziąć na wynos kimbap i buteleczkę soju. Pewnego dnia właścicielka, pani Yeom, odzyskuje cenną zgubę dzięki pomocy pewnego bezdomnego mężczyzny. Poruszona jego losem postanawia zatrudnić go w sklepie. Wielki jak niedźwiedź Dokko z początku nie wzbudza zaufania. Nie wiadomo skąd się wziął, cierpi na amnezję, ma problemy z mówieniem. Ale to jego obecność sprawia, że w życiu pracowników i klientów sklepu zaczynają dziać się niezwykłe rzeczy… Młoda dziewczyna zyskuje odwagę, by zrobić krok dalej. Zapracowany ojciec przestaje topić smutki w alkoholu. Zagubiona matka odnajduje nić porozumienia z synem. Bo czasem jedna iskra dobra wystarczy, aby odmienić życie wielu osób. Urzekająca i ciepła historia, która udowadnia, że choć nie wszystkie błędy można naprawić, to każdy z nas zasługuje na drugą szansę. [opis wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 155430 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Książka
W koszyku
Data zmiany: 22.04.2024
Numer drugi. / Mariusz Zieliński. - Gdynia : Wydawnictwo Novea Res, 2024. - 473, [5] stron ; 21 cm.
Pierwszego maja marketingowiec, Dariusz Nowak, uległ wypadkowi. Od tamtej pory nic już nie było takie samo. Niespodziewanie trafił do świata równoległego– Polski przypominającej tę z czasów PRL-u, w której nadal obowiązują kartki na alkohol, a agenci SB pilnują ładu i porządku. W nowej rzeczywistości Dariusz starał się wystrzegać kłopotów, jednak te szybko go odnalazły… Teraz musi uciekać zarówno przed SB, jak i Dorotą, byłą narzeczoną swojego alter ego. Znajduje schronienie w mieszkaniu działacza opozycji, jednak jego spokój nie trwa długo. Agenci wpadają na jego trop, a on marzy już tylko o tym, by móc wrócić do domu. Jednak… czy to w ogóle możliwe? [opis wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 155383 N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 19.04.2024
Majówka / Mariusz Zieliński. - Gdynia : Novae Res, © 2022. - 406, [3] strony ; 21 cm.
Jak mogłaby wyglądać Polska, gdyby nie przemiany ostatnich trzydziestu lat? Wkrótce przekona się o tym Darek, który podczas imprezy integracyjnej zorganizowanej przez nowego pracodawcę ulega wypadkowi i traci przytomność. Po jej odzyskaniu okazuje się, że znalazł się w świecie równoległym. Świecie, w którym Polska w dalszym ciągu jest socjalistyczna i należy do Układu Warszawskiego. Na początku Darek podejrzewa, że to dziwaczny kawał wymyślony przez jego kolegów lub rodzaj gry terenowej, mającej na celu sprawdzenie jego kreatywności. Mężczyzna podejmuje wyzwanie. Ucieczka z siermiężnej rzeczywistości PRL-u będzie od niego wymagała mnóstwa cierpliwości i sprytu, a to, co czeka na końcu tej długiej drogi, pozostaje niewiadomą… [opis wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 155350 N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 18.04.2024
Bękart / Ida Jessen ; przekład Justyna Haber-Biały. - Wydanie I. - Poznań : Replika, copyright 2024. - 427, [2] strony ; 21 cm.
Jutlandia, rok 1754. Na bezludnym wrzosowisku osiedla się kapitan Ludwig von Kahlen. Zamierza udowodnić, że te pustkowia można ujarzmić i nadadzą się pod uprawę. Jednak bezwzględny właściciel ziemski - Schinkel – twierdzi, że są one jego własnością i nie szczędzi środków, by tego dowieść. Pewnego dnia na te dzikie tereny przybywa również tajemnicza Ann Barbara. Rozpoczyna się burzliwa i dramatyczna historia o zemście, miłości, zatraceniu i złu w najczystszej postaci. [opis wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 155421 N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Data zmiany: 18.04.2024
Emily wydaje się, że wszystko straciła… do momentu, aż dzięki tajemniczemu obrazowi odnajduje to, czego zawsze pragnęła. Zdążyła przywyknąć do samotności. Jej ojciec porzucił rodzinę, gdy była dzieckiem, matka zmarła, zanim osiągnęła pełnoletność, a niedawno odeszła również jej babcia. Jednak gdy Emily traci także pracę, poddaje się i czuje się zagubiona. Wszystko zmienia się w dniu, gdy otrzymuje pocztą urzekająco piękny portret młodej kobiety na polu trzciny cukrowej na tle purpurowego nieba i rozpoznaje w niej swoją babcię. Do obrazu dołączony jest krótki liścik: „Pani dziadek nigdy nie przestał jej kochać”. Spragniona poczucia przynależności, chce poznać losy swoich przodków. Poszukiwania wiodą ją do obozu dla jeńców wojennych na Florydzie, gdzie niemieccy żołnierze pracowali na rzecz amerykańskich farmerów… a czasem też zakochiwali się w ich córkach. Tylko jaki ma to związek z tajemniczym obrazem?[opis wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 155419 N (1 egz.)
E-book
W koszyku
Data zmiany: 22.03.2024
Forma i typ
Książka jest poświęcona rekonstrukcji i analizie filozofii historii i filozofii kultury, których zarys Mieczysław Porębski zawarł w "Z. Po-wieści" (1989). Utwór ten bywa klasyfikowany jako postmodernistyczna „powieść profesorska”, tymczasem autorka "Poszukiwacza sensu wśród strzępków historii" stara się wykazać, że bricolage’owa poetyka to głównie sztafaż, zasłużonemu teoretykowi i historykowi sztuki przyświecała bowiem chęć namysłu nad procesem dziejowym oraz nad znaczeniem kultury europejskiej dla współczesnych. Motywem przewodnim "Z." jest wędrówka tytułowego bohatera przez historię i literaturę Starego Kontynentu, rozpatrywana w monografii m.in. w odniesieniu do kompozycji, świata przedstawionego, autotematyzmu, założeń filozoficznych i wymowy ideowej „po-wieści”. Autorka analizuje postać protagonisty, kwestie genologiczne, problematykę historiografii i narracji oraz tekstowego uwikłania podmiotu autorskiego. Rozważa dialektykę między poszukiwaniem uniwersalnych prawd o naturze ludzkiej a imperatywem przekazania prawdy własnego czasu, a ponadto przedstawia futurystyczne prognozy autora "Ikonosfery". Na koniec ukazuje perspektywę hermeneutyczną jako najlepszą do interpretowania "Z.", gdyż ujawnia się ona w działaniach i wypowiedziach samego protagonisty, który poszukuje zasadniczego przesłania tradycji i sensu doświadczenia historycznego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 22.03.2024
Forma i typ
La monografia La realtà dell’Italia post-unitaria nelle opere di Alfredo Oriani. L’analisi storicoletteraria del caso della ricezione di un autore preteso dal regime politico affronta il tema, finora raramente descritto nel quadro degli studi italianistici, di un eccezionale fenomeno nella storia della letteratura italiana, ovvero la ricezione in corso di evoluzione dell’opera dello scrittore, giornalista e storico Alfredo Oriani (Faenza, 1852 – Casola Valsenio, 1909). Poco conosciuto perfino fra i lettori italiani e non frequentemente menzionato nei manuali di letteratura, ignorato dalla critica letteraria in vita, costretto a pubblicare i suoi testi a proprie spese e definito, nelle rare recensioni, autore osceno e grafomane, nel ventennio fascista Oriani fu circondato dal culto del precursore dell’ideologia fascista e, grazie all’impegno personale di Benito Mussolini, elevato al rango di uno dei più grandi letterati nella storia d’Italia. Nel libro sono stati affrontati due argomenti. Il primo viene costituito da un’analisi di cinque romanzi di Oriani, scelti per l’immagine della realtà italiana dopo il 1861 in essi restituita. La seconda questione sollevata nel libro riguarda l’inconsueto caso letterario dello scrittore, la cui ricezione, evolutasi nel corso dei decenni, è fortemente riconducibile all’appropriazione delle sue opere da parte del regime fascista alla ricerca di supporti intellettuali alla propria azione ideologico-politica. I principi metodologici dell’indagine si fondano sulla riflessione attorno alla posizione dell’autore nella ricezione di un’opera letteraria e alla questione dell’intenzionalità nella sua interpretazione.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 22.03.2024
Forma i typ
Gatunek
Studia Ucrainica Varsoviensia to nowa seria wydawnicza Katedry Ukrainistyki UW poświęcona aktualnym problemom ukrainistyki, badaniom z zakresu szeroko rozumianego językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa. Studia Ucrainica Varsoviensia to miejsce integracji badań ukrainoznawczych oraz środowisk naukowych, forum wymiany myśli i poglądów badaczy z ośrodków naukowych Polski i Ukrainy oraz innych krajów europejskich. Wyniki badań prezentowane na łamach wydawnictwa mają charakter interdyscyplinarny i wykraczają poza ramy tradycyjnych dyscyplin naukowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 22.03.2024
Interdyscyplinarne czasopismo humanistyczne, istniejące od 1957 roku. Do 2014 roku ukazywało się jako dwumiesięcznik, od 2015 roku jest kwartalnikiem. Publikowane są w nim artykuły problemowe (krajowe i zagraniczne) z zakresu różnych dyscyplin: literaturoznawstwa, historii, kulturoznawstwa, socjologii, filozofii, psychologii oraz językoznawstwa. Zamieszczane są również przekłady oraz materiały i przyczynki, dyskusje i polemiki, recenzje i przeglądy. Adresowane przede wszystkim do środowiska naukowego, nie pomija jednak czytelnika mniej profesjonalnego, zwłaszcza nauczycieli, studentów oraz inteligencji zainteresowanej problematyką humanistyczną.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 22.03.2024
Forma i typ
Gatunek
Interdyscyplinarne czasopismo humanistyczne, istniejące od 1957 roku. Do 2014 roku ukazywało się jako dwumiesięcznik, od 2015 roku jest kwartalnikiem. Publikowane są w nim artykuły problemowe (krajowe i zagraniczne) z zakresu różnych dyscyplin: literaturoznawstwa, historii, kulturoznawstwa, socjologii, filozofii, psychologii i językoznawstwa. Zamieszczane są również przekłady oraz materiały i przyczynki, dyskusje i polemiki, recenzje i przeglądy. Adresowane przede wszystkim do środowiska naukowego, nie pomija jednak czytelnika mniej profesjonalnego, zwłaszcza nauczycieli, studentów oraz inteligencji zainteresowanej problematyką humanistyczną.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Data zmiany: 22.03.2024
Forma i typ
Gatunek
Zamieszczane w Rozprawach Komisji Językowej artykuły podejmują tematykę z wielu dziedzin lingwistycznych, prezentujących różną metodologię badawczą. Publikowane rozprawy i artykuły mają charakter teoretyczno-metodologiczny i materiałowy. Obok prac polonistycznych w Rozprawach... ukazują się prace slawistyczne i komparatywne z odniesieniem do stanu indoeuropejskiego, autorstwa głównie językoznawców łódzkich, ale także pozałódzkich i zagranicznych – przedstawicieli wszystkich pokoleń.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności