Psychologia religii
Sortowanie
Źródło opisu
Książki, czasopisma i zbiory specjalne
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(1)
Autor
Grom Bernhard (1936- )
(1)
Machoń Henryk (1967- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Budownictwo
(2412)
Zarządzanie
(2038)
Matematyka
(1930)
Elektrotechnika
(1896)
Przedsiębiorstwa
(1790)
Psychologia religii
(-)
Fizyka
(1535)
Informatyka
(1502)
Maszyny
(1228)
Fizjoterapia
(1175)
Wytrzymałość materiałów
(1157)
Ochrona środowiska
(1023)
Sport
(1012)
Turystyka
(953)
Elektronika
(946)
Ekonomia
(932)
Mechanika
(932)
Automatyka
(916)
Język angielski
(873)
Samochody
(867)
Rachunkowość
(821)
Chemia
(808)
Rehabilitacja
(800)
Polska
(791)
Gospodarka
(778)
Komunikacja marketingowa
(761)
Technika
(743)
Konstrukcje budowlane
(727)
Wychowanie fizyczne
(725)
Przemysł
(723)
Prawo pracy
(712)
Unia Europejska
(699)
Piłka nożna
(690)
Transport
(673)
Elektroenergetyka
(667)
Marketing
(638)
Architektura
(637)
Innowacje
(620)
Naprężenia i odkształcenia
(613)
OZE
(606)
Programowanie (informatyka)
(590)
Trening
(586)
Energetyka
(585)
Programy komputerowe
(584)
Technologia chemiczna
(567)
Rolnictwo
(556)
Biomasa
(543)
Analiza numeryczna
(532)
Prawo
(524)
Odnawialne źródła energii
(520)
Sterowanie
(520)
Komputery
(517)
Materiałoznawstwo
(517)
Produkcja
(517)
Symulacja
(515)
Inwestycje
(508)
Praca
(503)
Zarządzanie jakością
(497)
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HRM)
(496)
Analiza matematyczna
(495)
Dzieci
(489)
Energia elektryczna
(489)
Urbanistyka
(488)
Materiały budowlane
(482)
Logistyka gospodarcza
(480)
Rynek pracy
(474)
Finanse
(468)
Maszyny elektryczne
(468)
Przedsiębiorstwo
(468)
Szkolnictwo wyższe
(468)
Psychologia
(467)
Modele matematyczne
(465)
Internet
(464)
Metale
(462)
Nauka
(456)
Marketing internetowy
(453)
Systemy informatyczne
(448)
Statystyka matematyczna
(447)
Języki programowania
(433)
Skrawanie
(432)
Reklama
(431)
Rehabilitacja medyczna
(429)
Mechanika budowli
(425)
Działalność gospodarcza
(422)
Organizacja
(417)
Telekomunikacja
(413)
Metrologia
(412)
Pedagogika
(410)
Drgania
(409)
Trener
(406)
Ubezpieczenia społeczne
(394)
Controlling
(392)
Optymalizacja
(392)
Historia
(388)
Filozofia
(385)
Podatki
(385)
Statystyka
(384)
Socjologia
(382)
Banki
(379)
BHP
(375)
Rachunkowość zarządcza
(374)
Gatunek
Podręcznik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Psychologia religii : ujęcie systematyczne / Bernhard Grom ; przełożył Henryk Machoń. - Wydanie 2., poprawione (1. wydanie w WN PWN). - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. - 335, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
Spis opisu przypadków, indeksy: osób, pojęć.
Bibliografia na stronach 289-316. Indeksy.
JAKI CEL STAWIA SOBIE PSYCHOLOGIA RELIGII? Psychologia religii - psychologizm - psychologia pastoralna Co jest religijne, a co duchowe? Różnorodność religijności wyjaśnianej w „koherentnym eklektyzmie" Psychologia religii jako nauka o układzie nerwowym i jako „neuroteologia"? RELIGIJNOŚĆ JAKO ELEMENT OSOBOWOŚCI. JEJ PRZEWAŻAJĄCE CZYNNIKI INTRAPSYCHICZNE Różnorodność form religijności - badania kwestionariuszami wielowymiarowymi Religijność: wewnętrzna czy zewnętrzna? Religijność ujęta wielowymiarowo jako zgodność z prawdami wiary, praktyka wiary, doświadczenie wiary, wiedza na temat wiary i konsekwencje płynące z wiary? RELIGIJNOŚĆ W RÓŻNORODNOŚCI MOTYWÓW WEWNĘTRZNYCH Sekcja 1. Motywy - ile i jakie? Dyskusja historyczno-systematyczna I.Religijność - szukanie ochrony? Stanowisko teorii instynktów Iwana P Pawłowa II.Religijność - nadzieja na nieśmiertelność? Stanowisko Bronisława Malinowskiego oraz teorii opanowywania trwogi III.Religijność - natręctwo i regresyjne pragnienie ochrony? Stanowisko psychoanalityczej koncepcji Sigmunda Freuda Religijność jako natręctwo i wina Kompleks Edypa, poczucie winy, zwierzę totemiczne, idea Boga-Ojca Religijność jako regresyjne pragnienie ochrony ze strony wszechmocnego ojca? Ocena hipotezy o nerwicy natręctw Ocena hipotezy o regresji i hipotezy o spełnieniu pragnień IV.Religijność - problem poczucia własnej wartości? Stanowisko teorii relacji z obiektem V.Religijność - z potrzeby bliskości i bezpieczeństwa? Stanowisko teorii przywiązania. Ocena stanowiska teorii przywiązania VI.Religijność - gotowość do interpretacji motywowanych ciekawością, kontrolą i wartością samego siebie? Stanowisko teorii atrybucji. Ocena stanowiska teorii atrybucji. VII.Religijność - zakorzeniona w pragnieniach, wartościach i w pytaniu o sens? Stanowisko wielości motywów Gordona W. Allporta Sekcja 2. Motywy decydujące o rozwinięciu się różnych przejawów religijności. Koncepcja heurystyczna I.Między sumiennością a skrupulatnością. Gotowość do samokontroli moralnej Sumienność - przy jakim udziale lęku? Perfekcjonizm z komponentem religijnym Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne w formie religijnej czy też z komponentem religijnym? II.Optymizm magiczny czy „religia okopu"? Dążenie do kontroli zewnętrznej ważnych zdarzeń życiowych oraz do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi Czym jest dążenie do kontroli? Magia - kontrola za pomocą sił działających w dużym stopniu automatycznie Modlitwa prośby - między pasywnym oczekiwaniem kontroli zewnętrznej a radzeniem sobie z sytuacjami trudnymi „Religia okopu" Co sprawia, że religijne strategie radzenia sobie z sytuacjami trudnymi działają korzystnie? Radzenie sobie z ciężką chorobą fizyczną Radzenie sobie z lękiem „Siła Większa od nas samych" w programie Anonimowych Alkoholików Ekstatyczne poczucie bezpieczeństwa Radzenie sobie ze stratą w procesie żałoby III.Pozaspołeczne źródło pozytywnej bliskości emocjonalnej? Dążenie do poczucia pozytywnej wartości własnej Czym jest dążenie do poczucia pozytywnej wartości własnej? Kiedy religijność działa jako środek podtrzymania własnej wartości, a kiedy nie? Poczucie własnej wartości i obraz Boga oddziałują na siebie Jak problematyczne dążenie do doświadczenia własnej wartości może wpływać na religijność? Potrzeba uznania jako narcystyczne przekonanie o byciu wybranym Potrzeba uznania jako duma wynikająca z dokonań i z cnoty Fanatyzm oraz „przewartościowana idea" jako potwierdzenie własnej wartości? IV.Wielbienie ponad obowiązkiem i wyrachowaniem? Gotowość do dziękowania i uwielbienia Wdzięczność Uwielbienie V.Czy wiara czyni współczującym a współczucie wierzącym? Gotowość do wrażliwości prospołecznej i zachowań prospołecznych Zachowania prospołeczne Czy religijność sprzyja wrażliwości prospołecznej i zachowaniom prospołecznym? W jaki sposób religijność może sprzyjać zachowaniom prospołecznym? Co ogranicza lub uniemożliwia wpływ religijności? Uprzedzenia „religijne" a przemoc: czy religijność sprzyja zachowaniom antyspołecznym? Wrogość w stosunku do obcych - uprzedzenia o charakterze etnicznym i rasistowskim? Przemoc „religijna" - święta wojna? VI. Religijność określana jedynie przez emocje czy także przez poznanie? Zainteresowanie światopoglądem naukowym i logiczną koherencją Poznanie światopoglądowe jako ciekawość i myślenie problemowe Pragnienie koherencji logicznej: światopoglądowe badanie rzeczywistości Do jakiego stopnia przekonania religijne określane są przez poznanie? Autorytarne, emocjonalistyczne i intuicjonistyczne pojmowanie wiary Wyraźne stany pewności - refleksyjnie czy bezrefleksyjnie? Dogmatyzm - fundamentalizm Blok rozszerzający 1. Obrazy Boga - God concepts Odbicia różnorodności myślenia religijnego i przeżyć religijnych Wpływy kultury religijnej i nauczania religijnego Wpływy rodzinne i intrapsychiczne Obraz Boga a spostrzeganie rodziców Obraz Boga a styl przywiązania Obraz Boga a rola płciowa (gender) Obraz Boga, obraz siebie i inne cechy osobowości Próba interpretacji Blok rozserzający 2. Jak rozwija się religijność? Co wiemy na temat rozwoju religijnego? Stanowiska wyjaśniające Rozdział 2 RELIGIJNOŚĆ W WIELOŚCI FORM ZRÓWNOWAŻONYCH I ZABURZONYCH EMOCJI Z historii badań: W. James - R. Otto - R. Stark - A. Greeley I.Co przesądza o religijnym charakterze uczuć religijnych? Przekonania religijne II.Jakie techniki psychologiczne pobudzają przeżycia religijne? Ze strony komponentu poznawczego: jak religijne przekonania i symbole mogą inicjować przeżycie? Postawa ciała, gesty, muzyka: zakres komponentu ekspresji i komponentu motywacyjnego Kontrolowanie oddechu, post, halucynogeny: zakres komponentu neurofizjologicznego III.Ekstaza: stan wyjątkowy czy zaburzenie psychiczne? Ekstaza w kontekście psychoz Ekstaza w kontekście konfliktów emocjonalnych Ekstaza jako niepatologiczny stan wyjątkowy IV.Religijność w poważnych pod względem klinicznym stanach depresji V.Urojenia religijne chorujących na schizofrenię jako próba radzenia sobie z trudnościami RELIGIJNOŚĆ W RÓŻNORODNOŚCI ODMIENNYCH STANÓW ŚWIADOMOŚCI Dwie podstawowe zmiany świadomości ja I. Doświadczenia objawienia i doświadczenia opętania Doświadczenia objawienia, wizje i czynności przy udziale medium Wizje i głosy Grupa 1: wizje i głosy - spontanicznie i emocjonalnie Grupa 2: wizje i głosy - wywołane przez samego siebie i kompleksowe Pewna szczególna forma: doświadczenia z pogranicza śmierci Czynności automatyczne, czynności przy udziale medium (spirytyzm) Glosolalia - rodzaj mówienia automatycznego? Doświadczenia opętania Stygmatyzacja II. Mistyczne przeżycia zjednoczenia Wspólny rdzeń przeżyć mistycznych (1)Charakter inspiracyjny - „Już nie ja działam, lecz jedynie transcendentne" (2)„Rozpłynięcie się indywidualności" - „Już nie ja poznaję i jestem, lecz jedynie transcendentne" Różnorodność przeżyć mistycznych RELIGIJNOŚĆ A DOBROSTAN SUBIEKTYWNY I.Czy religijność wpływa niekorzystnie na dobrostan subiektywny? II.Czy religijność wpływa korzystnie na dobrostan subiektywny? Czy religijność wzmacnia zadowolenie z życia i poczucie bycia szczęśliwym? III.Czy dobrostan subiektywny lub jego brak wpływa w określony sposób na religijność? RELIGIJNOŚĆ W OBSZARZE ODDZIAŁYWANIA WPŁYWÓW SPOŁECZNYCH. WARUNKI PSYCHOSPOŁECZNE I WZAJEMNE ODDZIAŁYWANIA RELIGIJNOŚĆ W OBSZARZE NAPIĘCIA MIĘDZY SOCJALIZACJĄ A SAMOWYCHOWANIEM I.Społeczne procesy uczenia się Uczenie się przez modelowanie (uczenie się przez obserwację) Uczenie się przez instruowanie Uczenie się przez wzmocnienie społeczne i przez potwierdzenie społeczne II.Indywidualne procesy uczenia się Uczenie się przez zrozumienie (wgląd) Uczenie się przez samowzmocnienie Uczenie się przez własną aktywność UDZIAŁ W ŻYCIU DUCHOWEJ GRUPY: UBOGACENIE CZY ELEMENT RYZYKA? I.Dyskusja na temat „kultów destruktywnych" Ubogacenie (zasoby) czy czynnik ryzyka? Dlaczego ludzie wstępują do duchowych grup? II.Propagowanie informacji i rekrutacja. Jakich potrzeb i motywów się dotyka? III.Grupa. Klimat, który daje oparcie czy uzależnia? IV.„Mistrz". Relacja, która rozjaśnia czy ubezwłasnowolnia? V.Szkolenie. Wpływ pobudzający czy narzucający nową tożsamość? Pomocne towarzyszenie Suplement: CZY PRZEŻYCIA RELIGIJNE SĄ ZAKORZENIONE W ARCHETYPACH NIEŚWIADOMOŚCI ZBIOROWEJ?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 148969 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności