158660
Book
In basket
Psychoterapia poznawczo-behawioralna : teoria i praktyka / Agnieszka Popiel, Ewa Pragłowska. - Wydanie II rozszerzone. - Warszawa : PWN, 2022. - XXXII, 647, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.
Założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozwój nurtu terapii poznawczych i behawioralnych na świecie i w Polsce Psychoterapia poznawczo-behawioralna – wyjaśnienia terminologiczne . Rzut oka na historię. Psychologia poznawcza, behawioryzm, psychologia różnic indywidualnych a psychoterapia poznawczo-behawioralna Psychoterapia poznawczo-behawioralna na świecie Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Europie. Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Polsce Psychoterapia poznawczo-behawioralna a integracja w psychoterapii Psychoterapia poznawczo-behawioralna a interdyscyplinarność w zindywidualizowanym modelu leczenia zaburzeń psychicznych Pole współczesnej psychoterapii poznawczo-behawioralnej Skuteczność metod leczenia i badania typu RCT Stopniowane interwencje, technologie informacyjnei powszechna dostępność metod Krytyka systemów klasyfikacyjnych, badania mechanizmów – procesów podtrzymujących psychopatologię i procesów terapeutycznych Dobrostan społeczeństwa: leczenie, profilaktyka zaburzeń, stymulacja rozwoju jednostki Teoretyczne podstawy psychoterapii poznawczo-behawioralnej Modele Ellisa i Becka – treści i procesy poznawcze w praktyce klinicznej A jak activating event, antecedents, ale i attention w terapii poznawczo-behawioralnej B jak beliefs w terapii poznawczo-behawioralnej Myśli automatyczne Schematy poznawcze Zniekształcenia poznawcze Specyficzność poznawcza stanów psychopatologicznych i modele zaburzeń psychicznych C jak consequences w terapii poznawczo-behawioralnej Regulacja emocji B jak behaviour – zachowanie w terapii poznawczo-behawioralnej Historia uczenia się i konsekwencje zachowań Nomotetyczne czy idiograficzne? Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń afektywnych – depresja Modele depresji odwołujące się do aspektów strukturalnych Modele depresji odwołujące się do operacji – procesów poznawczych Modele depresji odwołujące się do wytworów poznawczych Behawioralne modele depresji Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń lękowych Zaburzenie lękowe z napadami lęku Zaburzenie lękowe uogólnione Fobia społeczna Poznawczo-behawioralne modele PTSD Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń osobowości Osobowość z pogranicza Procesy psychologiczne, procesy transdiagnostyczne, procesy terapeutyczne Praktyka psychoterapii poznawczo-behawioralnej Cechy procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej Określenie celu oraz problemu w jego osiągnięciu i ukierunkowanie na rozwiązanie go Dobór metod na podstawie dynamicznie tworzonej konceptualizacji problemu pacjenta Skupienie na teraźniejszości Nadanie struktury procesowi terapii i każdej sesji terapeutycznej Niektóre etyczne aspekty spotkania pacjenta i terapeuty poznawczo-behawioralnego – granice relacji terapeutycznej Współpraca pacjenta i terapeuty Psychoedukacja Techniki terapeutyczne Ograniczenie terapii w czasie Wyposażenie pacjenta w wiedzę i narzędzia autoterapii Pierwszy etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozpoznanie Konceptualizacja problemu i diagnoza kliniczna Określenie problemu („co?”) Skarga to nie problem Stworzenie listy problemów do terapii Problem a diagnoza kliniczna Czemu służą ICD i DSM – przecież nie każdy psychoterapeuta jest psychiatrą?
Pierwszy poziom konceptualizacji problemu („jak?”) . Drugi poziom konceptualizacji problemu („dlaczego?”) Podsumowanie konceptualizacji, czyli jakie mechanizmy psychologiczne są odpowiedzialne za pogorszenie jakości życia pacjenta i które procesy będą podlegać zmianie podczas terapii Cele terapii Protokół rozbieżności Cele – wartości – duchowość Drugi etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Realizacja celów Plan interwencji terapeutycznych Kontrakt terapeutyczny i informacje o terapii Procedury – techniki – metody terapeutyczne Techniki poznawcze – restrukturyzacja poznawcza i defuzja Dialog sokratejski (kierowany) Klaryfikacja Sondowanie Skalowanie i reatrybucja odpowiedzialności Ocena na kontinuum wymiaru Poszukiwanie „dowodów” słuszności tezy pacjenta Badanie wyobrażonych konsekwencji przewidywań, wyobrażeń Dekatastrofizacja Bezpośredni spór – dysputa Nazywanie zniekształceń poznawczych, emocji Użycie paradoksu lub przesady, defuzja poznawcza . Techniki uwagowe Rozpraszanie i przemieszczanie uwagi Trening uwagi Trening uważności Odkładanie myślenia perseweracyjnego na później – czas i miejsce na zmartwienia i ruminacje Zapisy, notatki Karty radzenia sobie Zapisy myśli automatycznych i inne formy zapisu stanów będących przedmiotem terapii Chwilowa ocena ekologiczna Techniki behawioralne Techniki ekspozycji Modelowanie Sterowanie uwarunkowaniami (procedury kontyngencyjne) Planowanie czynności i monitorowanie związanych z aktywnością emocji, aktywizacja behawioralna Eksperyment behawioralny Sprzężenie zwrotne (biofeedback i video feedback) Techniki doświadczeniowe i redukcji pobudzenia Odgrywanie ról (w tym technika krzeseł) Wyobrażeniowa zmiana skryptów Ćwiczenia oddechowe i trening relaksacji Praktykowanie współczucia Zabawa Praca osobista – zadania terapeutyczne Monitorowanie przebiegu terapii Trzeci etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Sprawdzenie i utrwalenie osiągnięć Zapobieganie nawrotom Weryfikacja rezultatów terapii SOS, czyli między innymi o zjawisku oporu w terapii poznawczo-behawioralnej Zakończenie terapii Umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego Kwalifikacje i umiejętności Rozwój osobisty terapeuty Korzystanie z superwizji Weryfikacja empiryczna Dane naukowe. Praktyka oparta na badaniach i badania oparte na praktyce Nauka, praktyka i polityka Praktyka oparta na badaniach naukowych i badania oparte na praktyce Teoria funkcjonowania – psychopatologia Zakres zmiany mierzony w badaniach nad psychoterapią Primum non nocere Psychoterapia w standardach leczenia NICE Efekt werdyktu ptaka Dodo: „Wyniki badań wskazują na porównywalną skuteczność psychoterapii” – czy aby na pewno, czy każdej, wobec kogo, w jakich warunkach? Procesy – mechanizmy zmiany obserwowane w badaniach nad psychoterapią „Płytka” czy „głęboka”? Trwałość rezultatów psychoterapii Co działa u kogo, czyli personalizacja oddziaływań Łyżka dziegciu Możliwość uogólniania wniosków z badań naukowych na praktykę kliniczną Evidence-based practice, czyli praktyka oparta na wynikach badań naukowych A gdzie w tym wszystkim jest Człowiek? Opisy terapii Terapia kobiety z depresją Terapia kobiety z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym . Terapia chłopca z emetofobią Formularze do wykorzystania na użytek praktyki klinicznej Dla terapeuty – zapis przebiegu terapii Podstawowe formularze dla pacjenta Obserwacja zniekształceń poznawczych Objawy/problemy do terapii Tygodniowy zapis odczuwanych emocji Zapis/plan czynności Zapis automatycznych myśli Zapis ruminacji
Sygnatura czytelni BWF: IV J 79
Media files:
Availability:
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 153482 N (1 egz.)
Biblioteka WWFiF
Copies are only available in the library: sygn. F 9003 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia na stronach 595-626. Indeksy.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again

Deklaracja dostępności