Psycholodzy
Sortowanie
Źródło opisu
Książki, czasopisma i zbiory specjalne
(18)
Forma i typ
Książki
(18)
Publikacje naukowe
(14)
Publikacje fachowe
(13)
Publikacje dydaktyczne
(11)
Dostępność
tylko na miejscu
(19)
dostępne
(7)
wypożyczone
(1)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(8)
Biblioteka Międzywydziałowa
(6)
Biblioteka WEiZ
(2)
Biblioteka WWFiF
(12)
Autor
Doliński Dariusz (1959- )
(2)
Strelau Jan (1931-2020)
(2)
Bednarek Dorota (psycholog)
(1)
Chrzanowska Iwona
(1)
Cybulski Mateusz
(1)
Czerwińska Kornelia
(1)
Gacka Ewa (pedagogika)
(1)
Gałkowski Tadeusz (1936- )
(1)
Góral-Półrola Jolanta
(1)
Humeniuk Ewa
(1)
Kaźmierczak Monika (filologia)
(1)
Kozubski Wojciech (1955- )
(1)
Krajewska-Kułak Elżbieta
(1)
Krajna Ewa
(1)
Kucharczyk Izabella
(1)
Kędziora-Kornatowska Kornelia (1962- )
(1)
Liberska Hanna
(1)
Maciejewska Barbara (medycyna)
(1)
Mamcarz Piotr (psychologia)
(1)
Mazurek-Kucharska Beata
(1)
McWilliams Nancy
(1)
Michalak Sławomir (nauki medyczne)
(1)
Obrębowska-Karsznia Zofia
(1)
Obrębowski Andrzej (1937- )
(1)
Ossowski Roman (1942- )
(1)
Pałynyczko-Ćwiklińska Agnieszka
(1)
Piekarska Jolanta (filologia)
(1)
Piekarski Wiesław
(1)
Piepiora Paweł Adam
(1)
Popiel Agnieszka
(1)
Popławska-Domaszewicz Karolina
(1)
Pragłowska Ewa
(1)
Pruszewicz Antoni (1931- )
(1)
Puchalska-Kamińska Malwina
(1)
Roczniewska Marta
(1)
Rządzka Mirosława
(1)
Sekula Alicja
(1)
Sidor-Rządkowska Małgorzata
(1)
Sobieralska-Michalak Kinga
(1)
Steinborn Barbara
(1)
Szczepankowski Bogdan (1939- )
(1)
Szeląg Elżbieta (1952- )
(1)
Szubert Tomasz
(1)
Tarkowski Zbigniew (1953- )
(1)
Trempała Janusz (1953- )
(1)
Tuszyński Krzysztof (medycyna)
(1)
Waszkiewicz Napoleon
(1)
Wiskirska-Woźnica Bożena
(1)
Wojciechowska-Filipek Sylwia
(1)
Wojnowski Waldemar
(1)
Wójtowicz-Szefler Małgorzata
(1)
Zaleski Tomasz
(1)
Łojko Dorota
(1)
Łądka-Barańska Agnieszka
(1)
Świdziński Piotr
(1)
Żebryk-Stopa Anna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(9)
2010 - 2019
(9)
Okres powstania dzieła
2001-
(17)
Kraj wydania
Polska
(18)
Język
polski
(18)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(1857)
Menedżerowie
(240)
Programiści
(184)
Przedsiębiorcy
(101)
Fizjoterapeuci
(100)
Psycholodzy
(18)
Inżynierowie
(84)
Inżynierowie budownictwa
(78)
Informatycy
(73)
Lekarze
(57)
Technikum
(49)
Nauczyciele
(43)
Szkoły zawodowe
(43)
Prawnicy
(39)
Urzędnicy
(37)
Szkoły średnie
(34)
Trenerzy i instruktorzy sportowi
(31)
Pracownicy naukowi
(29)
Księgowi
(28)
Architekci
(23)
Ekonomiści
(22)
Specjaliści ds. marketingu
(22)
Pracodawcy
(20)
Logistycy
(19)
Analitycy ekonomiczni
(18)
Biegli rewidenci
(18)
Rzeczoznawcy budowlani
(18)
Specjaliści ds. kadr
(17)
Elektrycy
(16)
Inwestorzy indywidualni
(15)
Ortopedzi
(15)
Lekarze rodzinni
(14)
Budowlani
(13)
Doradcy personalni
(13)
Rodzice
(13)
Adwokaci
(12)
Pielęgniarki i pielęgniarze
(12)
Radcy prawni
(12)
Sportowcy
(12)
Studenci
(12)
Analitycy danych
(11)
Nauczyciele akademiccy
(11)
Rehabilitanci
(11)
Inspektorzy bhp
(10)
Szkoły ponadgimnazjalne
(10)
Handlowcy
(9)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(9)
Pedagodzy
(9)
Poziom nauczania Szkoły wyższe
(9)
Pracownicy samorządowi
(9)
Psychoterapeuci
(9)
Dietetycy
(8)
Inspektorzy budowlani
(8)
Szkoły branżowe I stopnia
(8)
Sędziowie
(8)
Terapeuci zajęciowi
(8)
Zarządcy nieruchomości
(8)
Aplikanci
(7)
Coachowie
(7)
Dyrektorzy HR
(7)
Dzieci
(7)
Elektronicy
(7)
Farmaceuci
(7)
Inżynierowie środowiska
(7)
Policjanci
(7)
Pracownicy banków
(7)
Szkoły policealne
(7)
18+
(6)
Administratorzy systemów
(6)
B1 (poziom biegłości językowej)
(6)
Dorośli
(6)
Logopedzi
(6)
Menedżerowie produkcji
(6)
Monterzy urządzeń energii odnawialnej
(6)
Neurolodzy
(6)
Politycy
(6)
Specjaliści ds. controllingu
(6)
Strażacy
(6)
Doradcy finansowi
(5)
Dziennikarze
(5)
Elektrycy budowlani
(5)
Energetycy
(5)
Kardiolodzy
(5)
Kierownicy budów
(5)
Kierownicy projektów
(5)
Masażyści
(5)
Młodzież
(5)
Pracownicy socjalni
(5)
Spedytorzy
(5)
Szkoły podstawowe
(5)
Testerzy oprogramowania komputerowego
(5)
A2 (poziom biegłości językowej)
(4)
Cudzoziemcy
(4)
Dietetycy i żywieniowcy
(4)
Doradcy zawodowi
(4)
Ekolodzy
(4)
Graficy
(4)
Główni księgowi
(4)
Inżynierowie elektrycy
(4)
Kierowcy zawodowi
(4)
Temat
Psychologia
(3)
Diagnoza psychologiczna
(2)
Zaburzenia mowy
(2)
Aktywizacja społeczna
(1)
Diagnoza logopedyczna
(1)
Dzieci
(1)
Etyka zawodowa
(1)
Geriatria
(1)
Gry edukacyjne
(1)
Gry i zabawy umysłowe
(1)
Jakość życia
(1)
Język dziecka
(1)
Karate
(1)
Kierowcy
(1)
Mnemotechnika
(1)
Neurologopedia
(1)
Osoby niewidome
(1)
Osoby starsze
(1)
Osoby w wieku starszym
(1)
Osoby z zaburzeniami osobowości
(1)
Pedagogika specjalna
(1)
Praca
(1)
Praktyka psychologiczna oparta na dowodach empirycznych
(1)
Prawo karne
(1)
Prawo pracy
(1)
Psychoanaliza
(1)
Psycholodzy
(1)
Psychologia biegu życia
(1)
Psychologia pozytywna
(1)
Psychologia wychowawcza
(1)
Psychopatologia
(1)
Rozwój psychiczny
(1)
Satysfakcja zawodowa
(1)
Skuteczność psychoterapii
(1)
Stopa życiowa
(1)
Stres zawodowy
(1)
System wartości
(1)
Szczęście
(1)
Terapia behawioralna
(1)
Terapia logopedyczna
(1)
Terapia poznawcza
(1)
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
(1)
Testy psychologiczne
(1)
Transport drogowy
(1)
Zaangażowanie pracowników
(1)
Zaburzenia głosu
(1)
Zaburzenia osobowości
(1)
Zadania rozwojowe
(1)
Zarządzanie kryzysowe
(1)
Temat: czas
2001-
(6)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(1)
Gatunek
Podręcznik
(11)
Praca zbiorowa
(3)
Monografia
(2)
Materiały konferencyjne
(1)
Opracowanie
(1)
Poradniki
(1)
Raport z badań
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(12)
Edukacja i pedagogika
(4)
Medycyna i zdrowie
(3)
Zarządzanie i marketing
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Językoznawstwo
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
Transport i logistyka
(1)
18 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Zawód psycholog : regulacje prawne i etyka zawodowa / Dorota Bednarek. - Nowe wydanie, wydanie 2. - Warszawa : PWN, 2020. - 353, [1] strona ; 21 cm.
Bibliografie, netografie, wykazy aktów prawnych przy rozdziałach.
1. Zawód psychologa w świetle prawa 1.1.Prawna definicja zawodu psychologa 1.2.Psycholog jako zawód zaufania publicznego 1.2.1.Prawne koncepcje zawodu zaufania publicznego i za¬wodu regulowanego 1.2.2.Zawody zaufania publicznego w świadomości współ¬czesnych Polaków 1.3.Samorząd zawodowy i inne organizacje zawodowe 1.3.1.Regulacje prawne i organizacje zawodowe psycholo¬gów w innych krajach 1.3.2.Sytuacja prawna innych zawodów zaufania publiczne¬go w Polsce 1.3.3.Samorząd zawodowy psychologów w Polsce 1.3.4.Zrzeszenia psychologów w Polsce 1.3.5.Międzynarodowe zrzeszenia psychologów 1.4.Prawo do wykonywania zawodu psychologa 1.4.1.Prawo do wykonywania zawodu psychologa w zapisie ustawy 1.4.2.Faktyczne prawo do wykonywania zawodu psychologa 1.4.3.Konsekwencje niejasności prawnych w regulacji zawo¬du psychologa i losy ustawy 2.Odpowiedzialność w zawodzie psychologa 2.1.Rodzaje odpowiedzialności psychologów w praktyce zawodowej 2.1.1.Odpowiedzialność karna 2.1.2.Odpowiedzialność cywilna 2.1.3.Odpowiedzialność dyscyplinarna 2.2.Prawa klienta/pacjenta w kontekście odpowiedzialności zawodowej psychologa Akty prawne 3.Źródła zasad etycznych w zawodzie psychologa 3.1.Etyka filozoficzna a etyka stosowana 3.2.Kodeksy etyki różnych zawodów 3.3.Etyka zawodowa w zawodzie psychologa 3.3.1.Kodeksy etyczne Polskiego Towarzystwa Psychologicz¬nego 3.3.2.Zasady etyki zawodu psychologa wg Kodeksu Etyki Ame¬rykańskiego Towarzystwa Psychologicznego 3.3.3.Kodeksy etyczne innych stowarzyszeń psychologicz¬nych 3.4.Zasady etyczne a regulacje prawne 3.4.1.Konflikt zasad etycznych i przepisów prawa 3.4.2.Konflikt zasad etycznych i wymogów organizacji 3.4.3.Absolutny zakaz łamania praw człowieka 3.5.Kontrowersje wokół kodeksów etyki 3.6.Jak rozstrzygać wątpliwości etyczne? 4.Podstawowe zasady etyczne w pracy psychologa 4.1.Zasada A: Działanie dla dobra i nieszkodzenie 4.2.Zasada B: Wierność i odpowiedzialność 4.3.Zasada C: Uczciwość i prawość 4.4.Zasada D: Sprawiedliwość 4.5.Zasada E: Szacunek dla ludzkich praw i ludzkiej godności 5.Tajemnica zawodowa 5.1.Pojęcie tajemnicy zawodowej 5.2.Tajemnica w zawodzie psychologa - podstawy prawne 5.3.Jak długo obowiązuje tajemnica zawodowa? 5.4.Ograniczenia tajemnicy zawodowej w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia 5.5.Tajemnica zawodowa psychologa a sąd, prokuratura i policja 5.5.1.Bezwzględny zakaz dowodowy 5.5.2.Społeczny obowiązek denuncjacji 5.5.3.Prawny obowiązek denuncjacji 5.5.4.Psycholog jako świadek w procesie karnym 5.5.5.Psycholog jako świadek w postępowaniu cywilnym 5.5.6.Tajemnica w pracy biegłego sądowego 5.6.Zagrożenie poufności w kontekście terapii grupowej lub terapii par 5.7.Ograniczenia poufności w usługach na zlecenie strony trze¬ciej 5.8.Ujawnienie informacji w celach dydaktycznych 5.9.Ujawnienie informacji w celu uzyskania konsultacji 5.10.Ujawnienie informacji poufnej na życzenie klienta 5.11.Ujawnienie informacji poufnych w związku z obroną psycho¬loga 5.12.Zabezpieczenie poufności przy współpracy z innymi specjali¬stami 6.Dokumentacja psychologiczna 6.1.Standardy APA w zakresie dokumentacji 6.1.1.Cel tworzenia dokumentacji 6.1.2.Co podlega udokumentowaniu 6.1.3.Sposób organizacji dokumentacji 6.1.4.Etyczne standardy tworzenia i zabezpieczania doku¬mentacji psychologicznej 6.2.Regulacje prawne związane z przetwarzaniem danych osobowych (RODO) 6.2.1.Dane osobowe w praktyce psychologicznej 6.2.2.Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych 6.2.3.Prawa osoby, której dotyczą dane osobowe 6.2.4. Zasady ochrony prywatności i danych osobowych 6.3.Prawne regulacje dotyczące dokumentacji w niektórych obszarach praktyki psychologicznej 6.3.1.Dokumentacja psychologiczna - ogólna 6.3.2.Dokumentacja medyczna i dokumentacja psychologicz¬na w kontekście świadczeń leczniczych 6.4.Prywatność a dokumentacja zewnętrzna („jawna") 6.5.Okres przechowywania dokumentacji psychologicznej 6.6.Etyczne i prawne zasady udostępniania dokumentacji innym podmiotom 6.6.1.Opracowania statystyczne na podstawie dokumentacji psychologicznej 6.6.2.Dostęp do dokumentacji innych specjalistów pracują¬cych z klientem 6.6.3.Opracowania do celów naukowych 6.7.Ograniczenie uprawnień organów ścigania w dostępie do dokumentacji psychologicznej 6.7.1.Dokumentacja psychologiczna jako dowód w procesie karnym 6.7.2.Dokumentacja psychologiczna jako dowód w procesie cywilnym 7. Świadoma zgoda na usługę psychologiczną 7.1.Prawo klienta do dobrowolnego i świadomego korzystania z usług psychologicznych 7.1.1.Zgoda na przetwarzanie danych osobowych 7.1.2.Zgoda na usługę psychologiczną osób z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych 7.1.3.Usługa psychologiczna bez zgody 7.2.Informacje niezbędne do podjęcia świadomej zgody 7.2.1.Rzetelna informacja o kwalifikacjach psychologa 7.2.2.Rzetelna informacja o metodzie pracy i jej alternaty¬wach 7.2.3.Rzetelna informacja o poufności i jej ograniczeniach 7.2.4.Uzgodnienie celu, zakresu i sposobu realizacji usługi 7.2.5.Rzetelna informacja o prawach klienta 7.3.Uzgodnienie praktycznych aspektów usługi 7.3.1.Konflikt interesów i różnorodność ról 7.3.2.Odpłatność 7.3.3.Wymiar czasowy Załącznik 1. Lista kontrolna zagadnień etycznych związanych z poinformowaną zgodą Załącznik 2. Lista kontrolna związana z podjęciem się usługi psychologicznej 8. Standardy etyczne w diagnozie psychologicznej 8.1.Opinia psychologiczna na podstawie badania diagnostycznego 8.2.Zasady ogólne etycznego postępowania diagnostycznego 8.3.Podmiotowe traktowanie klienta 8.3.1.Minimalizacja wtargnięcia (standard 4.04 - Minimali¬zacja wtargnięcia; APA, 2017) 8.3.2.Diagnoza a badania naukowe 8.4.Zapewnienie optymalnego funkcjonowania klienta 8.5.Standardy diagnozy 8.6.Dobór narzędzi diagnostycznych 8.6.1.Odpowiedzialne rozróżnienie między diagnozą psycho¬logiczną a badaniem testowym 8.6.2.Kontrowersje wokół technik projekcyjnych 8.6.3.Prawo do stosowania narzędzia diagnostycznego 8.6.4.Kwalifikacje użytkownika narzędzi diagnostycznych 8.7.Przedstawienie wniosków diagnostycznych 8.7.1.Pisemna opinia, orzeczenie, raport 8.7.2.Ustna informacja zwrotna 8.8.Diagnoza grup szczególnych (niepełnosprawność, obca kultura/obcy język) 8.8.1.Bariera językowa 8.8.2.Bariera kulturowa 8.8.3.Modyfikacja procedury i niedostosowanie prób norma¬lizacyjnych 9. Standardy etyczne w pomocy psychologicznej 9.1.Kwalifikacje do udzielania pomocy psychologicznej 9.1.1.Interwencja oparta na dowodach 9.1.2.Kontekst prawny 9.2.Pomoc psychologiczna a autonomia i integralność klienta 9.3.Zawarcie kontraktu na pomoc psychologiczną 9.4.Terapia dla rodzin lub grup 9.5.Terapia dla osób znajdujących się już pod opieką psychologa 9.6.Niedostępność terapii 9.7.Zakończenie terapii 9.8.Monitorowanie skuteczności interwencji. Superwizja 10.Usługi psychologiczne na zlecenie strony trzeciej – problem dobrowolności, podmiotowości i poufności 10.1.Diagnoza psychologiczna w procesie ubiegania się o pracę 10.2.Prawnie wymagana ocena psychologiczna w celu określenia zdolności do wykonywania zawodu lub funkcji 10.3.Pobór do wojska 10.4.Usługa psychologiczna na zlecenie pracodawcy 10.5.Przymusowe badanie psychologiczne na zlecenie wymiaru sprawiedliwości 10.6.Dokumentacja psychologiczna w systemie oświaty 11.Przeciwdziałanie dyskryminacji w praktyce psychologicznej 11.1.Dyskryminacja - kontekst prawny 11.2.Przejawy dyskryminacji w praktyce psychologicznej 11.2.1.Odmowa świadczenia 11.2.2.Niezróżnicowane postrzeganie osób należących do mniejszości 11.2.3.Niedostosowanie świadczenia do specyficznych potrzeb osób należących do mniejszości 11.2.4.Nieuwzględnianie zagrożenia stereotypem 11.2.5.Przeżywanie negatywnych uczuć 11.3.Dyskryminacja wynikająca z ograniczeń kompetencji psychologów 11.3.1.Ograniczenia kompetencji w usługach dla klientów z zaburzeniami somatycznymi 11.3.2.Ograniczenia kompetencji w usługach dla klientów z grup mniejszościowych 11.4. Dyskryminacja wynikająca z uprzedzeń żywionych przez psychologa 11.4.1.Obowiązek eliminowania uprzedzeń 11.4.2.Zalecenia dla psychologów świadczących usługi populacjom zróżnicowanym etnicznie, językowo, kulturowo i seksualnie 12.Usługi psychologiczne na odległość 12.1.Czy możliwa jest etyczna usługa psychologiczna na odle¬głość? 12.2.Opracowania dotyczące zasad etycznych w usługach na od¬ległość 12.3.Zalety kontaktu psychologicznego na odległość 12.4.Zagrożenia dla praw klienta w usługach na odległość 12.4.1.Poufność w usługach na odległość 12.4.2.Sytuacja kryzysowa w usługach na odległość 12.4.3.Świadoma zgoda w usługach na odległość 12.4.4.Wyznaczenie granic 12.5.Specyfika telepsychoterapii 12.6.Diagnoza psychologiczna przez internet 12.6.1.Zalety i ograniczenia 12.6.2.Testy do samodzielnego rozwiązania w celu rozwo¬ju osobistego i pogłębienia samoświadomości vs. diagnoza psychologiczna 12.7.Bezpieczeństwo narzędzi diagnostycznych w internecie 13.Usługi psychologiczne na rzecz dzieci 13.1. Zgoda na usługę psychologiczną wobec dzieci 13.1.1.Władza rodzicielska - aspekt prawny 13.1.2.Wyrażenie zgody na usługę psychologiczną wobec dziecka - kwestie prawne350 13.1.3.Zgoda na usługę psychologiczną na terenie instytu¬cji, pod której opieką znajduje się dziecko 13.1.4.Kontrowersje wokół minimalnego wieku dla wyra¬żenia świadomej zgody - regulacje w kodeksie cy¬wilnym 13.1.5.Kontrowersje wokół minimalnego wieku dla wyra¬żenia świadomej zgody - jak kwestia zgody dziecka jest regulowana w zawodzie lekarza 13.1.6. Wyrażenie przyzwolenia na usługę psychologiczną przez dziecko 13.2.Odpowiedzialność za samopoczucie dziecka w trakcie kontaktu 13.2.1. Obecność osoby bliskiej 13.3.Poszanowanie podmiotowości dziecka 13.3.1.Poszanowanie podmiotowości dziecka a wywiad z rodzicami 13.3.2.Poszanowanie podmiotowości dziecka a udzielanie informacji zwrotnych 13.3.3.Zdefiniowanie obszaru świadczenia i minimaliza¬cja wtargnięcia 13.4.Dylemat klient-dziecko czy klient-rodzic 13.5.Zasada poufności i jej ograniczenia w usługach wobec dzie¬ci 13.6.Dziecko w badaniach naukowych 13.6.1.Dobrowolność udziału dzieci w psychologicznych badaniach naukowych 13.6.2.Czy badania naukowe z udziałem dzieci są koniecz¬ne? 14. Zasady etyki w naukowych badaniach psychologicznych 14.1. Prawne aspekty przestrzegania zasad etyki w psychologicznych badaniach naukowych 14.1.1.Regulacja badań biomedycznych 14.1.2.Regulacje w badaniach naukowych z udziałem lu¬dzi w innych krajach 14.1.3.Regulacje w badaniach naukowych z udziałem zwierząt 14.1.4. Polskie regulacje w psychologicznych badaniach naukowych z udziałem ludzi 14.2.Świadoma zgoda na udział w badaniu 14.2.1.Regulacje prawne dotyczące przetwarzania wraż¬liwych danych osobowych 14.2.2.Świadoma zgoda na rejestrację głosu i wizerunku 14.2.3.Zgoda na ujawnienie dodatkowych informacji 14.2.4.Zgoda na udział w badaniach osób bez zdolności lub z ograniczoną zdolnością do czynności praw¬nych 14.2.5.Odstąpienie od świadomej zgody w badaniach na¬ukowych 14.2.6.Informacja o przetwarzaniu danych osobowych (RODO) 14.3.Poufność informacji w badaniach naukowych 14.3.1.Przechowywanie danych 14.3.2.Ujawnienie osobie badanej wrażliwych danych z badania naukowego 14.3.3.RODO a badania naukowe 14.4.Zgoda instytucji 14.5.Udział w badaniu osób podległych (klient/pacjent, student) 14.6.Problemy związane z wykluczaniem osób z badań 14.7.Wynagrodzenie za udział w badaniach 14.8.Procedury maskujące 14.8.1.Procedura odkłamania 14.8.2.Odstąpienie od procedury odkłamania 14.9.Minimalizowanie szkód 14.10.Badanie naukowe weryfikujące skuteczność terapii 14.11.Badania naukowe przez internet 14.11.1.Poufność w badaniach internetowych 14.11.2.Problem świadomej zgody w badaniach interne¬towych 14.11.3.Maskowanie, odkłamanie i dyskomfort w bada¬niach internetowych Załącznik 1. Lista kontrolna zagadnień etycznych w badaniu naukowym Załącznik 2. Lista kontrolna zagadnień etycznych związanych ze świadomą zgodą na badanie 15.Zasady etycznego postępowania podczas rozpowszechniania wyników badań, wiedzy psychologicznej i popularyzacji 15.1. Rozpowszechnianie wyników badań naukowych i wiedzy naukowej 15.1.1.Plagiatorstwo 15.1.2.Zasady powoływania się na literaturę cytowaną 15.1.3.Zasady cytowania i parafrazowania 15.1.4.Zgoda na reprodukcję 15.2.Autorstwo publikacji 15.3.Powtórna publikacja danych 15.4.Udostępnianie danych do weryfikacji 15.5.Recenzja naukowa 15.6. Unikanie konfliktu interesów 16.Tożsamość zawodowa psychologa i prawa psychologa 16.1. Prawa psychologa 16.1.1.Prawo do niezależności zawodowej 16.1.2.Prawo do zrzeszania się 16.1.3.Prawo do ustawicznego kształcenia 16.1.4.Prawo do błędu 16.1.5.Prawo do obrony 16.1.6.Prawo do uzyskania wsparcia 16.1.7.Prawo do korzystania z wyników pracy innych spe¬cjalistów 16.1.8.Prawo do odmowy składania zeznań 16.1.9.Prawo do odmowy wobec pracodawcy lub współ¬pracownika 16.1.10.Prawo do odmowy informacji wobec klienta 16.1.11.Prawo do odmowy świadczenia w szczególnych sy¬tuacjach 16.1.12.Prawo do przerwania usługi w szczególnych sytu¬acjach 16.1.13.Prawo do autorskich metod pracy 16.1.14. Prawo do ochrony osobistych granic
Sygnatura czytelni BMW: VI U 222 (nowy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 149155 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(PNiP)
Bibliografia, netografia na stronach [651]-696. Indeksy.
Dla studentów pedagogiki specjalnej i pedagogiki, pokrewnych dyscyplin oraz dla profesjonalistów - nauczycieli, pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych, rehabilitantów.
Wokół znanych kategorii i rozważań w pedagogice specjalnej Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej Pedagogika specjalna a medycyna - wybrane problemy Międzynarodowy system diagnozy nozologicznej WHO: ICD-10,ICIDH,ICF . System diagnozy Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-IV/DSMIV-TR/DSM-5 Pojęcie zdrowia i choroby Diagnoza i terapia - istota związku pedagogiki specjalnej i medycyny Pedagogika specjalna a psychologia - wybrane problemy Diagnoza dla rozwoju i system orzecznictwa Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a niepełnosprawność Współpraca specjalistów i instytucji a specjalne potrzeby edukacyjne uczniów Pedagogika specjalna a prawo - wybrane problemy Osoba z niepełnosprawnością a rozwiązania prawne ONZ i UE Osoba z niepełnosprawnością a wymiar sprawiedliwości Pedagogika specjalna a socjologia - wybrane problemy Postawy społeczne wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością Postawy wobec osób z niepełnosprawnością w perspektywie rówieśniczej Postawy wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością - dorośli Zagrożenie wykluczeniem i marginalizacją a niepełnosprawność Warunki życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin Terminologiczne ustalenia, terminologiczne kontrowersje - wokół pojęcia „niepełnosprawność O podmiocie pedagogiki specjalnej - klasyczne ujęcia głównych rodzajów niepełnosprawności Niepełnosprawność wzroku Podstawowe pojęcia Klasyfikacje uszkodzeń wzroku Uszkodzenie wzroku a funkcjonowanie społeczne Uszkodzenia słuchu Najpowszechniejsze klasyfikacje uszkodzeń słuchu Metody wychowania językowego osób z uszkodzeniem słuchu Osoby z uszkodzeniem słuchu w przestrzeni społecznej Niepełnosprawność intelektualna Ustalenia terminologiczne i klasyfikacyjne Zróżnicowana, wieloczynnikowa etiologia niepełnosprawności intelektualnej Etapy patologizacji rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną według Małgorzaty Kościelskiej Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej Choroby przewlekłe i niepełnosprawność narządu ruchu Teoretyczne koncepcje choroby przewlekłej Konsekwencje utraty pełnej sprawności w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu Niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży Teoretyczne koncepcje niedostosowania społecznego i zaburzeń zachowania Przestępczość nieletnich Przemoc w rodzinie Współczesne zagadnienia pedagogiki specjalnej Paradygmatyczne zmiany we współczesnej pedagogice specjalnej Specjalne potrzeby edukacyjne - między pedagogiką a pedagogiką specjalną Wczesne wspomaganie rozwoju a niepełnosprawność Podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne wczesnego wspomagania rozwoju Podstawy prawne wczesnego wspomagania rozwoju 458 ASD - autustyczne spektrum zaburzeń jako egzemplifikacja całościowych zaburzeń rozwojowych Kryteria diagnostyczne spektrum zaburzeń autystycznych Patogeneza spektrum zaburzeń autystycznych Osoba ze spektrum zaburzeń autystycznych w przestrzeni społecznej Uczeń zdolny-uczeń ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi 500 Podstawy prawne wspomagania uczniów zdolnych w polskim systemie oświatowym Uczeń zdolny - uczeń uzdolniony - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji - między segregacją a włączaniem Kształcenie specjalne Kształcenie integracyjne Kształcenie włączające Uwarunkowania kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w trzech typach szkół: specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej Zwolnienie ze sprawdzianu, egzaminu zewnętrznego a niepełnosprawność Dorosłość i starość z niepełnosprawnością -zagadnienia andragogiki gerontologii specjalnej Edukacja ponadgimnazjalna osób z niepełnosprawnością jako wyznacznik jakości życia w dorosłości Osoba z niepełnosprawnością na rynku pracy - uwarunkowania, rzeczywistość, szanse Subiektywne poczucie jakości życia Starość osób z niepełnosprawnością - wyzwanie dla pedagogiki specjalnej Osoba z niepełnosprawnością w erze cyfrowej Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością Komunikacja zapośredniczona - możliwości i zagrożenia Zagrożenia związane z korzystaniem z nowych technologii komunikacyjnych a niepełnosprawność - agresja elektroniczna
Sygnatura czytelni BMW: VI Ź 77 (nowy)
Sygnatura czytelni BWF: X H 254
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 148428 (1 egz.)
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 148427 N (1 egz.)
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8409 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
Zagadnienia związane z psychiką osób w wieku podeszłym. Psychopatologia Dominika Dudek Czynniki psychologiczno-społeczne związane ze starzeniem się Starzenie się mózgu i procesy neurodegeneracyjne. Zaburzenia psychoorganiczne Choroby somatyczne Zmiany w obrazie psychopatologicznym zaburzeń, które rozpoczęły się we wcześniejszych okresach życia Zaburzenia otępienne wśród osób powyżej 60. roku ŻYCIA Kornelia Kędziora-Kornatowska, Anna Polak-Szabela Epidemiologia Etiopatogeneza Obraz kliniczny Rozpoznanie Leczenie Choroba alzheimera jako najczęstsza postać otępienia Maria Barcikowska Epidemiologia Etiopatogeneza Obraz kliniczny Badania dodatkowe w diagnostyce choroby Alzheimera Obraz kliniczny choroby Alzheimera – charakterystyka trzech stadiów choroby Kryteria diagnostyczne rozpoznawania choroby Alzheimera Różnicowanie Leczenie choroby Alzheimera Zaburzenia psychotyczne u osób starszych Aleksander Araszkiewicz, Wojciech Kosmowski Epidemiologia Etiopatogeneza Obraz kliniczny Rozpoznanie Leczenie Choroba afektywna dwubiegunowa u pacjentów w podeszłym wieku Tadeusz Parnowski Epidemiologia Etiopatogeneza Trudności w rozpoznawaniu CHAD o późnym początku Kryteria diagnostyczne i obraz kliniczny Kryteria diagnostyczne depresji i manii naczyniowej Leczenie Zaburzenia depresyjne powszechnym zaburzeniem afektywnym wśród osób starszych Leszek Bidzan Epidemiologia Objawy depresyjne w przebiegu zaburzeń funkcji poznawczych Rokowanie Terapia zaburzeń depresyjnych Zaburzenia lękowe wśród osób starszych Agata Szulc, Anna Mosiołek Epidemiologia Etiopatogeneza Obraz kliniczny Rozpoznanie Leczenie zaburzeń lękowych w podeszłym wieku Ryzyko związane ze stosowaniem farmakoterapii u pacjentów w podeszłym wieku Zaburzenia snu w grupie seniorów Wojciech Jernajczyk Elektroencefalografia i polisomnografia Znaczenie biologiczne snu Neurobiologia snu Ewolucja obrazu snu w zależności od wieku Sen osób w wieku senioralnym Zaburzenia snu w wieku senioralnym Choroby przebiegające z zaburzeniem funkcji poznawczych Zaburzenia seksualne wśród osób w podeszłym wieku Zbigniew Lew-Starowicz Seksualność w podeszłym wieku Badania epidemiologiczne zaburzeń seksualnych wśród osób w podeszłym wieku Najczęściej spotykane przyczyny zaburzeń seksualnych Klinika zaburzeń seksualnych wśród osób w podeszłym wieku Promocja zdrowia seksualnego wśród osób w podeszłym wieku Uzależnienie od alkoholu wśród osób starszych Justyna Pełka-Wysiecka Epidemiologia Etiopatogeneza Obraz kliniczny Rozpoznanie Leczenie uzależnienie od leków w populacji osób starszych Mikołaj Kwiatkowski, Natalia Wygnał, Katarzyna Simonienko, Karolina Wilczyńska, Agata Szulc, Napoleon Waszkiewicz Etiopatogeneza Epidemiologia Obraz kliniczny Rozpoznanie Leczenie Farmakologia w psychogeriatrii – możliwości i ograniczenia Jerzy Leszek Specyfika patologii wieku podeszłego Stosowanie leków w podeszłym wieku Ryzyko działań niepożądanych Zaprzestanie farmakoterapii Najczęstsze nieprawidłowości leczenia w starszym wieku Jatrogenny zespół geriatryczny Wybrane aspekty pielęgnowania pacjentów psychogeriatrycznych Marta Muszalik Charakterystyka pacjentów geriatrycznych z zaburzeniami w zakresie zdrowia psychicznego Diagnoza pielęgniarska pacjenta psychogeriatrycznego i proces pielęgnowania Model diagnozy pielęgniarskiej pacjenta geriatrycznego z zaburzeniami psychicznymi Teoretyczne podstawy współczesnych metod neurorehabilitacji wśród pacjentów w podeszłym wieku Agnieszka Gorzkowska, Monika Rudzińska-Bar, Joanna Siuda, Grzegorz Opala Choroby neurologiczne wieku podeszłego Choroba Parkinsona Wybrane problemy psychogeriatryczne w neurorehabilitacji Praktyczne aspekty neurorehabilitacji chorych w podeszłym wieku Iwona Sarzyńska-Długosz Neurorehabilitacja w geriatrii Upadki Niedożywienie Praktyczne aspekty rehabilitacji po udarze mózgu Praktyczne aspekty rehabilitacji osób z chorobą Parkinsona Praktyczne aspekty rehabilitacji osób z zespołami otępiennymi Diagnostyka i rehabilitacja neuropsychologiczna osób z chorobami otępiennymi Maria Pąchalska Istota otępienia Problematyka diagnozy zaburzeń funkcji neuropoznawczych Rehabilitacja neuropsychologiczna osób z otępieniem Potrzeby i reakcje psychiczne na perspektywę śmierci w przebiegu choroby u osób starszych Krystyna de Walden-Gałuszko Potrzeby ludzi starych na tle aktualnej sytuacji społeczno-kulturalnej Problem śmierci Reakcje i postawy wobec śmierci Wybrane psychologiczne aspekty procesu starzenia się i starości Stanisława Steuden Czynniki demograficzne i ich konsekwencje społeczne Koncepcje wyjaśniające proces starzenia się Zmiany biologiczne Psychologiczny wymiar starości Teorie przystosowania do starości Doświadczanie własnej starości Psychologiczne aspekty radzenia sobie z chorobami i ograniczeniami w starości Krzysztof Owczarek Organizacja percepcji u starszych ludzi Emocje starszych osób Obiektywne problemy i subiektywny punkt widzenia Choroby i problemy związane z ograniczeniem sprawności umysłowej i fizycznej Reakcja na zmiany w leczeniu Nieprzestrzeganie zasad leczenia Zagadnienia związane z ruchem i aktywnością fizyczną u osób w starszym wieku Dieta w okresie starzenia się Zjawisko wypalenia dotyczące otoczenia osób w podeszłym wieku
Sygnatura czytelni BWF: VII P 50
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8053 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach [217]-272. Indeks.
Dla pedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i innych specjalistów pracujących w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju zajmujących się diagnozą, edukacją i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością wzroku, rodziców i innych członków rodzin, do których należą osoby z wrodzoną lub nabytą niepełnosprawnością wzroku.
Niepelnosprawność wzroku w kontekście rozwoju w biegu życia Koncepcja zadań rozwojowych Niepełnosprawność wzroku i jej funkcjonalne następstwa Niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo (0 _ 5/6 lat) - niepelnosprawność wzroku Nauka chodzenia a zadania rozwojowe . Nauka jedzenia jako zadanie rozwojowe Nauka mówienia a zadania rozwojowe Uczenie się panowania nad wydalaniem produktów przemiany materii . . . Nauczenie się odróżniania płci i przestrzegania norm dotyczących sfery płciowej Przyswojenie pojęć i słów do opisu otoczenia fizycznego i społecznego Przyswojenie umiejętności umożliwiających naukę czytania Wiek szkolny - niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe Pełnienie roli ucznia - płaszczyzna edukacyjna Pełnienie roli ucznia _ płaszczyzna społeczna Nabywanie podstawowych technik szkolnych Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne Adolescencja _ niepelnosprawność wzroku a zadania rozwojowe Stopień realizacji zadań rozwojowych przez adolescentów z niepeł4osprawnością wzroku . Niezależność emocjonalna od rodziców i budowanie reIacji z rówieśnikami Wczesna dorosłość- niepelnosprawność Wzroku a zadania rozwojowe Odgrywanie ról rodzinnych Prowadzenie domu i opieka nad dziećmi Nawiązanie kontaktu z grupą społeczną/akademicką i osiągnięcie sukcesu akademickiego Rozpoczęcie pracy zawodowej jako zadanie rozwojowe Podjęcie obowiązków obywatelskich średnia doroslość - niepelnosprawność Wzroku a zadania rozwojowe Uzyskanie i utrzymywanie biegłości w wykonywaniu pracy zawodowej Akceptacja zmian fizjologicznych typowych dla wieku średniego Późna doroslość - niepelnosprawność wzroku a zadania rozwojowe Przystosowanie się do zmniejszania się sił fizycznych i pogarszania stanu zdrowia Zmiany w otoczeniu fizycznym Przejście na emeryturę' zmniejszenie się dochodów i pełnienie nowych ról społecznych przystosowanie się do śmierci współmałżonka Nawiązanie bliskich kontaktów z grupą osób w podobnym wieku Wsparcie rodzicielskie i rówieśnicze Świadomość ról płciowych i nawiązywanie relacji romantycznych Kształtowanie tożsamości Posługiwanie się systemem wartości Wybór zawodu i przygotowanie do zatrudnienia Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne
Sygnatura czytelni BWF: X H 248
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8347 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia)
Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. "Logopedia wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku", 14 października 2017 r., Łódź.
Bibliografia przy pracach, netografia, wykaz aktów prawnych przy niektórych referatach.
Dla logopedów, lekarzy, pedagogów, psychologów, lingwistów zajmujących się problematyką zaburzeń mowy oraz do studentów.
Grażyna Gunia - Szanse i zagrożenia dla teorii i praktyki logopedii XXI wieku Opportunities and threats for the theory and practice of speech therapy in the 21st century Grażyna Śmiech-Słomkowska, Małgorzata Peruga - Znaczenie mięśni w budowie i czynnościach narządów jamy ustnej Importance of muscles for structure and function of oral cavity organs Justyna Antczak-Kujawin - Zaburzenia semantyki frazeologizmów u osób w łagodnej fazie otępienia alzheimerowskiego. wstępne wyniki badań Disorders within the semantics of phrasemes in people with early stage alzheimer’s dementia. preliminary research results Katarzyna Bieńkowska - Sprawność językowa dzieci z uszkodzonym narządem słuchu Linguistic performance of hearing impaired children Izabela Ejsmunt-Wieczorek - Sposoby tworzenia czasownikowych gniazd słowotwórczych przez dzieci w wieku przedszkolnym The ways of building verbal word-formation nests by pre-school children Ewa Gacka - Diagnozowanie i usprawnianie funkcji oddechowej w postępowaniu logopedycznym. Ujęcie teoretyczne i praktyczne Diagnosing and streamlining the respiratory function in speech-therapy proceedings. Theoretical and practical perspective Renata Gliwa - Fluencja słowna w otępieniu naczyniopochodnym - ujęcie kliniczne Verbal fluency in vascular dementia - clinical approach Katarzyna Jachimowska, Agata Korycka - Logopeda wobec konsekwencji kolczykowania narządów zespołu ustno-twarzowego Speech therapist facing consequences of oral piercing Aleksandra Jastrzębowska-Jasińska - Superwizja w zawodzie logopedy Supervision for speech therapists Monika Kaźmierczak - Rola gestów fonicznych w wychowaniu komunikacyjnym dzieci przedszkolnych Role of phonic gestures in communication education in kindergarten age children Dominika Kozłowska - Lokalizacja nowotworów głowy i szyi oraz jej znaczenie dla skutecznej terapii logopedycznej The influence of the tumor location of hnc (head and neck cancer) on effective speech and swallow therapy Marlena Kurowska - Logopedyczne badania dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy i języka uwarunkowanymi korowo. projekt badań własnych Logopedic researches of children and youth with cortical based speech and language disorders. own research project Renata Marciniak-Firadza - Jak logopeda może pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym? How a speech therapist can help children with selective mutism? Justyna Sochacka - Mowa w zaniku wieloukładowym - problem diagnozy logopedycznej. Studium przypadku The speech in multiple system atrophy - issue of language disorders diagnosis. Case study Anna Stefan - O głosie „wrażliwca” (wybrane zagadnienia) About voice of very sensitive person (selected problems) Mateusz Szurek - Przesiewowe badanie mowy jako działanie służące identyfikacji dzieci z grupy ryzyka zaburzeń mowy Screening examination of speech as a means of identyfing children at risk of speech disorders Ewelina Zając - Wpływ zaburzeń mowy u dzieci sześcio- i siedmioletnich na naukę czytania i pisania The influence of speech disorders in six- and seven-year-old children on learning to read and write
Sygnatura czytelni BWF: K 1/20
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8458 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 447-479. Indeks.
Podstawy neuroanatomii Andrzej Obrębowski Rozdział 2 Mózgowa organizacja funkcjonowania poznawczego Elżbieta Szeląg Rozdział 3 Badanie narządu mowy Andrzej Obrębowski, Antoni Pruszewicz, Anna Żebryk-Stopa Rozdział 4 Zagadnienia psychologiczne w neurologopedii Roman Ossowski, Kinga Sobieralska-Michalak Rozdział 5 Wybrane zagadnienia z neurologii klinicznej i ich znaczenie w praktyce neurologopedycznej Sławomir Michalak Rozdział 6 Wybrane zagadnienia psychiatryczne w neurologopedii Dorota bojko Rozdział 7 Problemy foniatryczne w zaburzeniach obwodowego narządu mowy Andrzej Obrębowski Rozdział 8 Problemy foniatryczne w ośrodkowych zaburzeniach mowy Andrzej Obrębowski Rozdział 9 Aspekty foniatryczne w zaburzeniach płynności mowy Andrzej Obrębowski, Antoni Pruszewicz Rozdział 10 Psychospołeczne aspekty jąkania Ewa Humeniuk Rozdział 11 Zaburzenia czytania i wpisania w neurologopedii Bożena Wiskirska-Woźnica, Barbara Maciejewska Rozdział 12 Zaburzenia głosu w praktyce neurologopedycznej Bożena Wiskirska-Woźnica Rozdział 13 Zaburzenia mowy w chorobach neurologicznych Karolina Popławska-Domaszewicz, Wojciech Kozubski Rozdział 14 Wybrane zagadnienia z neurologii wieku rozwojowego w neurologopedii Barbara Steinborn Rozdział 15 Komunikacja słowna z udziałem osoby upośledzonej umysłowo Zbigniew Tarkowski, Jolanta Góral-Półrola Rozdział 16 Logoneurozy 275 Tomasz Zaleski Rozdział 17 Wczesne wspomaganie rozwoju językowego u dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych Tadeusz Gałkowski Rozdział 18 Problematyka audiologiczna w neurologopedii Antoni Pruszewicz Rozdział 19 Zaburzenia ośrodkowego przetwarzania słuchowego w praktyce neurologopedycznej Waldemar Wojnowski Rozdział 20 Powszechny skrining słuchowy i jego znaczenie we wczesnym wykrywaniu dysfunkcji słuchowych Alicja Sekuła Zasady protezowania słuchu u osób w wieku rozwojowym i dorosłych Piotr Świdziński Zasady rehabilitacji słuchu, głosu i mowy u głuchych Alicja Sekula Alternatywne i wspomagające metody komunikacji Bogdan Szczepankowski Rozdział 24 Zawroty głowy i zaburzenia równowagi w praktyce neurologopedycznej Andrzej Obrębowski Rozdział 25 Zaburzenia połykania w praktyce neurologopedycznej Andrzej Obrębowski, Bożena Wiskirska-Woźnica, Zofia Obrębowska Rozdział 26 Rehabilitacja zaburzeń połykania Bożena Wiskirska-Woźnica, Andrzej Obrębowski, Anna Żebryk-Stopa Rozdział 27 Zasady rehabilitacji chorych po chirurgicznym leczeniu zmian nowotworowych krtani (całkowite i częściowe laryngektomie) Antoni Pruszewicz, Andrzej Obrębowski, Jacek Kraśny Rozdział 28 Zasady diagnostyki neurologopedycznej Ewa Krajna, Anna Żebryk-Stopa Rozdział 29 Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Kontekst diagnostyczno-terapeutyczny Mirosława Rządzka Rozdział 30 Zasady postępowania terapeutycznego w neurologopedii Ewa Krajna, Anna Żebryk-Stopa Rozdział 31 Zadania neurologopedy w szkole Mirosława Rządzka Rozdział 32 Orzecznictwo lekarskie w neurologopedii Krzysztof Tuszyński, Andrzej Obrębowski
Sygnatura czytelni BWF: VII K 95
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8439 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Psychologia wychowania : wybrane problemy / redakcja naukowa Hanna Liberska, Janusz Trempała. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. - 578, [1] strona : ilustracje ; 29 cm.
Bibliografia na stronach 475-553. Indeks.
Część I PODSTAWY TEORETYCZNE 19 Rozdział 1. Wybrane kierunki i konteksty kształtowania się psychologii wychowania w Polsce do 1939 roku (Cezary W. Domański) 21 1.1. Wczesna refleksja o psychologii wychowania 23 1.2. Pionierzy i prekursorzy 25 1.3. Psychologia wychowawcza na uczelniach wyższych – początki 31 Rozdział 2. Przedmiot badań psychologii wychowania (Janusz Trempała) 39 2.1. Kształtowanie się psychologii wychowania 41 2.2. Pojmowanie wychowania 42 2.3. Psychologia wychowania jako odrębna dyscyplina badań psychologicznych 46 2.4. Związek kształcenia i wychowania z rozwojem człowieka 50 2.5. Przedmiot badań psychologii wychowawczej jako stosowanej psychologii rozwoju człowieka 54 Rozdział 3. Podstawowe teorie i koncepcje psychologii wychowania i uczenia się (Hanna Liberska) 57 3.1. Asocjacjonizm i behawioryzm 59 3.2. Teorie społeczne i teoria społeczno-poznawcza 66 3.3. Konstruktywizm 72 3.4. Wychowanie w podejściu psychodynamicznym, humanistycznym i społeczno-kulturowym 75 Część II KLUCZOWE OBSZARY BADAŃ PSYCHOLOGII WYCHOWANIA 85 Rozdział 4. Procesy poznawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja, Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska) 87 4.1. Funkcje wykonawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja) 89 4.2. Uczenie się i nauczanie (Ewa Czerniawska) 108 4.3. Od informacji do wiedzy w dobie globalizacji (Maria Ledzińska) 121 Rozdział 5. Procesy emocjonalno-społeczne (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Maria Czerwińska-Jasiewicz, Alicja Senejko) 133 5.1. Emocje i motywacja (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik) 135 5.2. System wartości człowieka w ciągu życia (Maria Czerwińska-Jasiewicz) 145 5.3. Samoregulacja i adaptacja (Alicja Senejko) 151 Rozdział 6. Różnice indywidualne (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska, Błażej Smykowski, Karolina Appelt, Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus) 161 6.1. Zdolności (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska) 163 6.2. Kompetencje (Błażej Smykowski, Karolina Appelt) 172 6.3. Osobowość w psychologii wychowania (Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus) 199 Rozdział 7. Uwarunkowania rozwoju i wychowania (Hanna Liberska, Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz, Dorota Suwalska-Barancewicz, Stefan Frydrychowicz) 215 7.1. Biologiczne podstawy nauczania i wychowania (Hanna Liberska) 217 7.2. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju i wychowania w okresie dzieciństwa (Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz-Kawka) 241 7.3. Środowiska rozwoju i wychowania: od dzieciństwa do dorosłości (Hanna Liberska, Dorota Suwalska-Barancewicz) 253 7.4. Interakcje społeczne (Stefan Frydrychowicz) 280 Część III PSYCHOLOGIA WYCHOWANIA W PRAKTYCE: WYBRANE PROBLEMY 293 Rozdział 8. Praca psychologów wychowawczych z rodziną (Lucyna Bakiera, Elżbieta Dryll) 295 8.1. Rola rodziców w systemie wychowania instytucjonalnego (Lucyna Bakiera) 297 8.2. Praca psychologów wychowawczych z rodzicami i rodziną (Elżbieta Dryll) 306 Rozdział 9. Praca psychologów wychowawczych w szkole (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Grażyna Katra) 319 9.1. Praca psychologa z młodzieżą nad rozpoznaniem i rozwojem potencjału (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik) 321 9.2. Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami (Grażyna Katra) 330 Rozdział 10. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi o nietypowym rozwoju (Roman Ossowski) 341 10.1. Nietypowość rozwoju jako przedmiot zainteresowania medycyny, psychologii rehabilitacyjnej i pedagogiki specjalnej 343 10.2. Problem typologii dzieci o nietypowym rozwoju 347 10.3. Problemy wspólne w rozwoju i wychowaniu dzieci o nietypowym rozwoju 348 10.4. Rehabilitacyjne znaczenie uczestnictwa w życiu rodzinnym 357 10.5. Kwestia przygotowania do aktywności zawodowej 358 10.6. Instrumenty rehabilitacji 358 10.7. Problemy swoiste rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży o nietypowym rozwoju 361 10.8. Wkład wiedzy o nietypowym rozwoju do psychologii różnic indywidualnych 363 Rozdział 11. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania (Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska) 367 11.1. Obraz kliniczny i przejawy destrukcyjnych zaburzeń zachowania 369 11.2. Biopsychospołeczne modele zaburzeń eksternalizacyjnych 376 11.3. Poradnictwo zdrowotne i interwencje psychospołeczne – implikacje dla praktyki psychologa wychowawczego 384 Rozdział 12. Praca psychologów w poradnictwie zawodowym − przygotowanie do kariery zawodowej w perspektywie całożyciowej (Anna Paszkowska-Rogacz) 391 12.1. Definicje i metafory kariery 393 12.2. Koncepcje wyjaśniające rozwój kariery 395 12.3. Współczesne poradnictwo zawodowe w perspektywie konstruowania życia 398 Rozdział 13. Wychowanie w grupach mniejszościowych (Barbara Weigl, Dominika Wiśniewska) 403 13.1. Mniejszości etniczne. Dziecko romskie w rodzinie i szkole 405 13.2. Słyszące dzieci niesłyszących rodziców. Świat Koda 407 13.3. Uchodźcy i migranci. Wychowanie po traumie 409 13.4. Trudne powroty do ojczyzny rodziców. Problemy powracających 410 13.5. Małżeństwa międzykulturowe. Dzieci dwukulturowe i dwujęzyczne 411 Rozdział 14. Wychowanie zdrowotne (Beata Ziółkowska) 415 14.1. Ustalenia definicyjne w ujęciu historycznym 417 14.2. Wyznaczniki zdrowia a analfabetyzm zdrowotny 419 14.3. Cele wychowania zdrowotnego w kontekście zagrożeń współczesnego świata . 421 14.4. Wychowanie zdrowotne – wskazania praktyczne 428 Rozdział 15. Wychowanie seksualne (Zbigniew Izdebski, Krzysztof Wąż, Joanna Dec-Pietrowska) 431 15.1. Specyfika problematyki wychowania seksualnego 433 15.2. Seksualność i rozwój psychoseksualny 433 15.3. Socjalizacja seksualna 434 15.4. Wychowanie seksualne a edukacja seksualna 435 15.5. Typy wychowania seksualnego i ich efektywność 435 15.6. Cele wychowania seksualnego 437 15.7. Wychowanie seksualne w rodzinie 438 15.8. Edukacja seksualna w polskiej szkole 439 15.9. Profilaktyka 443 Rozdział 16. Nowe obszary oddziaływań wychowawczych − wychowanie obywatelskie i środowiskowe (Beata Krzywosz-Rynkiewicz) 445 16.1. Dlaczego obywatelstwo jest ważne 447 16.2. Obywatelstwo – co to znaczy? Różne rozumienie roli obywatela 448 16.3. W szkole czy w środowisku – dylematy wychowania obywatelskiego 449 16.4. Wychowanie obywatelskie jako wychowanie środowiskowe – istota obywatelskiej socjalizacji 454 Rozdział 17. Organizacje w systemie wychowania (Marzanna Farnicka) 459 17.1. Założenia idei sieciowego rozwoju systemów edukacyjnych 461 17.2. Poziom społeczno-kulturowy: założenia dotyczące organizacji placówek oświatowych 463 17.3. Poziom operacyjny: struktura i organizacja środowiska wychowawczego 465
Sygnatura czytelni BMW: VI U 226 (nowy)
Sygnatura czytelni BWF: IV E 16
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 149783 N (1 egz.)
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8616 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliografia przy rozdziałach.
Dla psychologów oraz studentów i słuchaczy studiów podyplomowych.
Zintegrowany system bezpieczeństwa w transporcie drogowym Antoni Grzesiuk, Adam Biela Dyspozycje psychofizyczne kierowcy i ich wpływ na bezpieczne prowadzenie pojazdu Maria Biela-Warenica Uczestnik ruchu drogowego w świetle psychologii poznawczej Antoni Grzesiuk Osobowe uwarunkowania zachowań ryzykownych Maria Biela-Warenica Organizacyjne i formalne aspekty pracy psychologa transportu Proces kierowania i jego kontekst jako główny przedmiot odniesienia w przebiegu badania prowadzonego przez psychologa transportu. Omówienie szczególnych przypadków w badaniu Joanna Balik Wywiad psychologiczny jako główne narzędzie diagnostyczne w badaniach kierowców Sylwia Gwiazdowska-Stańczak 6 | Spis treści Metody komputerowe w badaniach psychologicznych kierowców Sylwia Gwiazdowska-Stańczak, Piotr Mamcarz, Bartosz Adamski210 Wiedeński System Testów DRIVE-PL Sylwia Gwiazdowska-Stańczak, Piotr Mamcarz, Maciej Kotynia222 System Komputerowych Testów Psychologicznych Sigma Sylwia Gwiazdowska-Stańczak, Piotr Mamcarz, Piotr Majchrzak230
Sygnatura czytelni BMW: VI I 98 (nowy)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 151283, 151282 (2 egz.)
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 151281 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 257-270.
Kryzys - perspektywa zarządzania organizacją - Sylwia Wojciechowska-Filipek Kryzys i sytuacje kryzysowe 15 1.1. Podstawowe definicje 16 1.1.1. Pojęcie i istota kryzysu 16 1.1.2. Kryzys a sytuacje kryzysowe 19 1.1.3. Rodzaje kryzysów 21 1.1.4. Kryzys w przedsiębiorstwie 24 1.2. Źródła kryzysu 36 1.2.1. Zagrożenia pochodzenia naturalnego i zagrożenia ekologiczne 42 1.2.2. Zagrożenia wywołane działalnością człowieka i awarie techniczne 47 1.2.3. Zagrożenia wynikające z zachowań społecznych 53 1.3. Źródła kryzysu w przedsiębiorstwie 56 1.3.1. Kryzysy wynikające z błędów w zarządzaniu 58 1.3.2. Kryzysy pozostające częściowo pod kontrolą człowieka 63 1.3.3. Kryzysy będące poza wpływem człowieka 65 Wybrane aspekty zarządzania w kryzysie 69 2.1. Zarządzanie kryzysowe 72 2.1.1. Istota zarządzania kryzysowego 72 2.1.2. Struktura zarządzania kryzysowego w Polsce 74 2.2. Zarządzanie przedsiębiorstwem w kryzysie 88 2.2.1. Ocena zagrożenia kryzysem 90 2.2.2. Strategie zarządzania w kryzysie 96 2.2.3. Kadra menadżerska i pracownicy w zarządzaniu sytuacją kryzysową 102 Zarządzanie informacją w warunkach kryzysu 109 3.1. Informacja i jej rola w podejmowaniu decyzji 110 3.1.1. Informacja w procesie decyzyjnym 110 3.1.2. Informacja jako zagrożenie 118 3.2. Komunikacja w warunkach kryzysu 121 3.2.1. Komunikacja wewnętrzna 122 3.2.2. Komunikacja zewnętrzna 126 3.2.3. Strategie reagowania medialnego 134 3.3. Wspomaganie informatyczne zarządzania informacją 137 3.4. Bezpieczeństwo informacji 145 3.4.1. Zagrożenie bezpieczeństwa informacji 146 3.4.2. Zapewnienie bezpieczeństwa informacji 154 Kryzys - perspektywa psychologiczna - Beata Mazurek-Kucharska Psychologiczne uwarunkowania reakcji na kryzys 165 4.1. Rola czynników osobowościowych i poznawczych 168 4.1.1. Wybrane zagadnienia osobowości w koncepcji psychoanalitycznej a zagadnienie kryzysu 168 4.1.2. Wybrane zagadnienia osobowości w teorii cech i czynników a zachowania w sytuacji kryzysu 180 4.2. Psychologiczne uwarunkowania reakcji na kryzys - rola wcześniejszych doświadczeń, kompetencji społecznych oraz dojrzałości emocjonalnej i społecznej 193 4.2.1. Problem percepcji czasu 195 4.2.2. Problem poczucia umiejscowienia kontroli 200 4.2.3. Znaczenie wcześniejszych doświadczeń 202 4.2.4. Znaczenie kompetencji społecznych 204 4.2.5. Rola inteligencji emocjonalnej 217 Problem przetwarzania informacji i funkcjonowanie jednostki w sytuacji stresu i kryzysu 223 5.1. Funkcjonowanie człowieka w warunkach stresu 232 5.2. Znaczenie relacji interpersonalnych w działaniach zapobiegających sytuacjom kryzysowym 244
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 154396 N, 154395 N (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Diagnoza psychoanalityczna / Nancy McWilliams ; przekład: Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska. - Wydanie drugie w języku polskim. - Sopot : GWP, 2021. - 480 stron ; 25 cm.
Na stronie tytułowej i okładce: Nowe, zaktualizowane wydanie.
Bibliografia na stronach 421-460. Indeksy.
Po co diagnozować? Diagnoza psychoanalityczna a opisowa diagnoza psychiatryczna Planowanie terapii Implikacje dotyczące prognozy Ochrona konsumenta Komunikowanie empatii Zapobieganie porzuceniu terapii Dodatkowe korzyści Ograniczenia użyteczności diagnozy 2. Psychoanalityczna diagnoza charakteru Klasyczne teoria popędów Freuda - koncentracja na procesie rozwoju Psychologia ego Tradycja relacji z obiektem Psychologia Ja Współczesny ruch relacyjny Wkład innych koncepcji psychoanalitycznych w diagnozę osobowości 3. Poziomy rozwojowe organizacji osobowości Kontekst historyczny – diagnoza poziomu patologii charakteru Charakterystyka spectrum nerwica - borderline - psychoza 4. Implikacje poziomów rozwojowych struktury osobowości Terapia pacjentów z poziomu neurotycznego Terapia pacjentów z poziomu psychotycznego Terapia pacjentów z poziomu borderline Inerakcja wymiaru dojrzałości z wymiarem typologii charakteru 5. Pierwotne mechanizmy obronne Skrajne wycofanie Zaprzeczanie Omnipotentna kontrola Skrajna idealizacja i dewaluacja Projekcja, introjekcja i identyfikacja projekcyjna Rozszczepienie ego Somatyzacja Acting out (rozegranie w działaniu) Seksualizacja (instynktualizacja) Skrajna dysocjacja 6. Wtórne mechanizmy obronne (wyższego rzędu) Wyparcie Regresja Izolacja afektu Intelektualizacja Racjonalizacja Moralizacja Segmentacja Anulowanie Zwracanie przeciw Ja Przemieszczenie Reakcja upozorowana Odwrócenie Identyfikacja Sublimacja Humor TYPY ORGANIZACJI CHARAKTERU Wprowadzenie 7. Osobowość psychopatyczna (antyspołeczna) Popęd, afekt i temperament w psychopatii Procesy obronne i adaptacyjne w psychopatii Wzorce relacyjne w psychopatii Psychopatyczne Ja Przeniesienie i przeciwprzeniesienie w pracy z pacjentami psychopatycznymi Terapeutyczne implikacje diagnozy psychopatii Diagnoza różnicowa 8. Osobowość narcystyczna 9. Osobowość schizoidalna 10.Osobowość paranoidalna 11. Osobowość depresyjna i maniakalna 12. Osobowość masochistyczna (autodestrukcyjna) 13. Osobowość obsesyjna i kompulsywna 14. Osobowość histeryczna (histrioniczna) 15. Osobowość dysocjacyjna
Sygnatura czytelni BWF: IV I 40
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8794 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliografia, netografia na stronach [148]-149.
Dla rodzin osób, które zaczynają odczuwać problemy z pamięcią.
Warsztat „Seniorze, rusz głową” - przykład dobrej praktyki Scenariusze warsztatów Gra jako metoda aktywizacji intelektualnej i społecznej seniorów Gra edukacyjna „Senior w podróży”
Sygnatura czytelni BWF: VII P 61
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8372 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 103-118.
Dla naukowców, studentów, trenerów, psychologów sportu oraz zawodników karate.
1.Wykonywanie i przetwarzanie zdjęć lotniczych 2.1.Planowanie powietrznych misji fotograficznych 2.2.Przetwarzanie obrazu w procesie fotogrametrycznym 2.3.Zastosowanie korelacji dwuwymiarowej w przetwarzaniu obrazów 3.Metody badań 3.1.Symulator zdjęć lotniczych 3.1.1.Założenia teoretyczne 3.1.2.Schemat symulacji zdjęć lotniczych w bloku 3.1.3.Struktura programu 3.1.4.Środowisko programistyczne SML w oprogramowaniu TNTmips 3.2.Symulacja bloku zdjęć - wzory i modele 3.2.1.Wyznaczenie pozycji geograficznej powierzchni elementarnej 3.2.2.Pokrycie podłużne i poprzeczne 3.2.3.Symulacja czasu i odległości związana z ruchem statku powietrznego 3.2.4.Model szacowania pozycji słońca 3.2.5.Szacowanie wartości promieniowania rozproszonego w atmosferze 3.2.6.Model rozkładu dwukierunkowego odbicia spektralnego (BRDF) - Li-Sparse 3.2.7.Model winietowania naturalnego 3.2.8.Funkcje wielomianowe szacowania rozkładów naświetlenia 3.3.Obliczenia statystyczne 3.3.1.Powszechnie stosowane parametry statystyczne 3.3.2.Korelacja obrazowa 3.3.3.Losowanie próbek k-elementowych w zbiorze n-elementowym 3.4.Przygotowanie danych wejściowych obszarów badawczych 3.4.1.Obraz satelitarny Landsat 8 - kalibracja i korekcja atmosferyczna 3.4.2.Model wysokościowy pokrycia terenu - SRTM 3.4.3.Korekcja topograficzna danych satelitarnych 3.4.4.Wybór i charakterystyka obszarów badawczych 3.5.Eksperymenty badawcze 4.Symulator Zdjęć Lotniczych 4.1.Konfiguracja obliczeń symulacji bloku zdjęć lotniczych 4.2.Konfiguracja danych wejściowych i katalogów obliczeniowych 4.3.Konfiguracja parametrów układu optycznego 4.4.Parametry nalotu w ramach obszaru badawczego 4.5.Ustawienia parametrów oświetlenia i warunków lotu 4.6.Przeglądanie parametrów symulacji 4.7.Funkcje statystyczne 4.8.Zarządzanie plikami 4.9.Uruchamianie obliczeń 4.10.Struktura wyników symulacji bloku zdjęć lotniczych 5.Obszary badawcze 5.1.Charakterystyka spektralna fragmentów obrazu satelitarnego obszarów badawczych 5.2.Zróżnicowanie podstawowych cech rzeźby terenu obszarów badawczych 5.3.Charakterystyka zróżnicowania warunków obserwacji obszarów badawczych 6.Omówienie symulacji bloków zdjęć lotniczych dla obszarów badawczych 6.1.Składowe formowania obrazu w symulowanych blokach zdjęć lotniczych 6.2.Podobieństwo bloków zdjęć lotniczych dla postaci zdjęć pionowych (znormalizowanych) 6.3.Wskaźnik dwukierunkowego odbicia spektralnego jako składowa formowania obrazu w bloku zdjęć lotniczych 6.4.Postacie zdjęć lotniczych 6.4.1.Zdjęcia bez winietowania 6.4.2.Zdjęcia z winietowaniem 6.5.Zmienność podobieństwa bloków w zależności od ogniskowej 6.6.Sezonowa zmienność podobieństwa bloków zdjęć lotniczych 6.7.Dzienna zmienność podobieństwa bloków zdjęć lotniczych 6.8.Zmienność podobieństwa bloków w zakresach spektralnych z uwzględnieniem mniejszych centralnych fragmentów zdjęć 6.9.Korekcja zdjęć lotniczych z wykorzystaniem funkcji wielomianowych 7.Dyskusja 7.1.Symulator Zdjęć Lotniczych 7.2.Dane wejściowe dla obszarów badawczych 7.3.Symulowanie obrazu 7.4.Korelacja jako miara podobieństwa zdjęć w bloku 7.5.Inne możliwości wykorzystania Symulatora i jego dalszy rozwój
Sygnatura czytelni BWF: XI L 102
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 152399 N (1 egz.)
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 151596 LE (1 egz.)
Książka
W koszyku
Psychoterapia poznawczo-behawioralna : teoria i praktyka / Agnieszka Popiel, Ewa Pragłowska. - Wydanie II rozszerzone. - Warszawa : PWN, 2022. - XXXII, 647, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 595-626. Indeksy.
Założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozwój nurtu terapii poznawczych i behawioralnych na świecie i w Polsce Psychoterapia poznawczo-behawioralna – wyjaśnienia terminologiczne . Rzut oka na historię. Psychologia poznawcza, behawioryzm, psychologia różnic indywidualnych a psychoterapia poznawczo-behawioralna Psychoterapia poznawczo-behawioralna na świecie Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Europie. Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Polsce Psychoterapia poznawczo-behawioralna a integracja w psychoterapii Psychoterapia poznawczo-behawioralna a interdyscyplinarność w zindywidualizowanym modelu leczenia zaburzeń psychicznych Pole współczesnej psychoterapii poznawczo-behawioralnej Skuteczność metod leczenia i badania typu RCT Stopniowane interwencje, technologie informacyjnei powszechna dostępność metod Krytyka systemów klasyfikacyjnych, badania mechanizmów – procesów podtrzymujących psychopatologię i procesów terapeutycznych Dobrostan społeczeństwa: leczenie, profilaktyka zaburzeń, stymulacja rozwoju jednostki Teoretyczne podstawy psychoterapii poznawczo-behawioralnej Modele Ellisa i Becka – treści i procesy poznawcze w praktyce klinicznej A jak activating event, antecedents, ale i attention w terapii poznawczo-behawioralnej B jak beliefs w terapii poznawczo-behawioralnej Myśli automatyczne Schematy poznawcze Zniekształcenia poznawcze Specyficzność poznawcza stanów psychopatologicznych i modele zaburzeń psychicznych C jak consequences w terapii poznawczo-behawioralnej Regulacja emocji B jak behaviour – zachowanie w terapii poznawczo-behawioralnej Historia uczenia się i konsekwencje zachowań Nomotetyczne czy idiograficzne? Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń afektywnych – depresja Modele depresji odwołujące się do aspektów strukturalnych Modele depresji odwołujące się do operacji – procesów poznawczych Modele depresji odwołujące się do wytworów poznawczych Behawioralne modele depresji Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń lękowych Zaburzenie lękowe z napadami lęku Zaburzenie lękowe uogólnione Fobia społeczna Poznawczo-behawioralne modele PTSD Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń osobowości Osobowość z pogranicza Procesy psychologiczne, procesy transdiagnostyczne, procesy terapeutyczne Praktyka psychoterapii poznawczo-behawioralnej Cechy procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej Określenie celu oraz problemu w jego osiągnięciu i ukierunkowanie na rozwiązanie go Dobór metod na podstawie dynamicznie tworzonej konceptualizacji problemu pacjenta Skupienie na teraźniejszości Nadanie struktury procesowi terapii i każdej sesji terapeutycznej Niektóre etyczne aspekty spotkania pacjenta i terapeuty poznawczo-behawioralnego – granice relacji terapeutycznej Współpraca pacjenta i terapeuty Psychoedukacja Techniki terapeutyczne Ograniczenie terapii w czasie Wyposażenie pacjenta w wiedzę i narzędzia autoterapii Pierwszy etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozpoznanie Konceptualizacja problemu i diagnoza kliniczna Określenie problemu („co?”) Skarga to nie problem Stworzenie listy problemów do terapii Problem a diagnoza kliniczna Czemu służą ICD i DSM – przecież nie każdy psychoterapeuta jest psychiatrą?
Pierwszy poziom konceptualizacji problemu („jak?”) . Drugi poziom konceptualizacji problemu („dlaczego?”) Podsumowanie konceptualizacji, czyli jakie mechanizmy psychologiczne są odpowiedzialne za pogorszenie jakości życia pacjenta i które procesy będą podlegać zmianie podczas terapii Cele terapii Protokół rozbieżności Cele – wartości – duchowość Drugi etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Realizacja celów Plan interwencji terapeutycznych Kontrakt terapeutyczny i informacje o terapii Procedury – techniki – metody terapeutyczne Techniki poznawcze – restrukturyzacja poznawcza i defuzja Dialog sokratejski (kierowany) Klaryfikacja Sondowanie Skalowanie i reatrybucja odpowiedzialności Ocena na kontinuum wymiaru Poszukiwanie „dowodów” słuszności tezy pacjenta Badanie wyobrażonych konsekwencji przewidywań, wyobrażeń Dekatastrofizacja Bezpośredni spór – dysputa Nazywanie zniekształceń poznawczych, emocji Użycie paradoksu lub przesady, defuzja poznawcza . Techniki uwagowe Rozpraszanie i przemieszczanie uwagi Trening uwagi Trening uważności Odkładanie myślenia perseweracyjnego na później – czas i miejsce na zmartwienia i ruminacje Zapisy, notatki Karty radzenia sobie Zapisy myśli automatycznych i inne formy zapisu stanów będących przedmiotem terapii Chwilowa ocena ekologiczna Techniki behawioralne Techniki ekspozycji Modelowanie Sterowanie uwarunkowaniami (procedury kontyngencyjne) Planowanie czynności i monitorowanie związanych z aktywnością emocji, aktywizacja behawioralna Eksperyment behawioralny Sprzężenie zwrotne (biofeedback i video feedback) Techniki doświadczeniowe i redukcji pobudzenia Odgrywanie ról (w tym technika krzeseł) Wyobrażeniowa zmiana skryptów Ćwiczenia oddechowe i trening relaksacji Praktykowanie współczucia Zabawa Praca osobista – zadania terapeutyczne Monitorowanie przebiegu terapii Trzeci etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Sprawdzenie i utrwalenie osiągnięć Zapobieganie nawrotom Weryfikacja rezultatów terapii SOS, czyli między innymi o zjawisku oporu w terapii poznawczo-behawioralnej Zakończenie terapii Umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego Kwalifikacje i umiejętności Rozwój osobisty terapeuty Korzystanie z superwizji Weryfikacja empiryczna Dane naukowe. Praktyka oparta na badaniach i badania oparte na praktyce Nauka, praktyka i polityka Praktyka oparta na badaniach naukowych i badania oparte na praktyce Teoria funkcjonowania – psychopatologia Zakres zmiany mierzony w badaniach nad psychoterapią Primum non nocere Psychoterapia w standardach leczenia NICE Efekt werdyktu ptaka Dodo: „Wyniki badań wskazują na porównywalną skuteczność psychoterapii” – czy aby na pewno, czy każdej, wobec kogo, w jakich warunkach? Procesy – mechanizmy zmiany obserwowane w badaniach nad psychoterapią „Płytka” czy „głęboka”? Trwałość rezultatów psychoterapii Co działa u kogo, czyli personalizacja oddziaływań Łyżka dziegciu Możliwość uogólniania wniosków z badań naukowych na praktykę kliniczną Evidence-based practice, czyli praktyka oparta na wynikach badań naukowych A gdzie w tym wszystkim jest Człowiek? Opisy terapii Terapia kobiety z depresją Terapia kobiety z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym . Terapia chłopca z emetofobią Formularze do wykorzystania na użytek praktyki klinicznej Dla terapeuty – zapis przebiegu terapii Podstawowe formularze dla pacjenta Obserwacja zniekształceń poznawczych Objawy/problemy do terapii Tygodniowy zapis odczuwanych emocji Zapis/plan czynności Zapis automatycznych myśli Zapis ruminacji
Sygnatura czytelni BWF: IV J 79
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 153482 N (1 egz.)
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 9003 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(HR)
Bibliografia, netografia na stronach [181]-190.
Dla menedżerów i osób zatrudnionych w działach HR, a także psychologów pracy i organizacji.
Job crafting - (r)ewolucja pracy Fakty i mity na temat pracy Trendy zarządzania a job crafting Turkus Agile Kaizen i lean Historia badań nad przekształcaniem pracy Od czego to wszystko się zaczęło? Trzy rodzaje przekształcania pracy Dlaczego pracownicy przekształcają swoją pracę? Jak podejście pracowników do pracy wpływa na jej przekształcanie? Pierwszy krok w stronę (r)ewolucji w myśleniu o pracy Nowe oblicze przekształcania pracy – koncepcja Wymagania-Zasoby Pracy Kto przekształca swoją pracę? Przekształcanie pracy w dwóch koncepcjach Przykłady przekształcania pracy Korzyści z przekształcania pracy Co mówią badania? Zaangażowanie Satysfakcja z pracy Sens pracy Zmiana Efektywność Warsztat job crafting - metodologia Krytycznym okiem - pytania do Job Crafting Polska Jak budować środowisko przekształcania pracy w organizacji? Przekształcanie pracy jako proces Czy wspieranie oddolnych inicjatyw pracowników ma w ogóle sens? Jak wspierać pracowników w przekształcaniu pracy? Spójność wartości Elastyczność zasobów ludzkich Autonomia Pozytywne relacje Akceptacja porażek Przekazywanie informacji zwrotnej Narzędzia motywujące do przekształcania pracy Intro interview Błyskawiczny raport 12 poleceń
Sygnatura czytelni BMW: VI E 290 (nowy)
Sygnatura czytelni BWZ: II C 3
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 148221, 150631 (2 egz.)
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 150630 N (1 egz.)
Biblioteka WEiZ
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. E 6325 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Psychologia akademicka : podręcznik. T. 1 / redakcja naukowa Jan Strelau, Dariusz Doliński. - Wydanie trzecie poprawione. - Gdańsk ; Sopot : GWP, 2023. - 965 stron : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety, wykresy ; 29 cm.
Bibliografia na stronach 895-942 i przy rozdziałach. Indeksy.
Elementy filozofii dla psychologów Historia psychologii – od Wunda do czasów najnowszych Etyczne problemy działalności praktycznej, edukacyjnej i naukowej psychologa Metodologia: podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii Genetyka zachowania i psychologia ewolucyjna Procesy poznawcze Emocje i motywacje Osobowość Psychologia różnic indywidualnych Psychometria – konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych
Sygnatura czytelni BWF: IV Ą 94
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 154878 N (1 egz.)
Biblioteka WWFiF
w opracowaniu: sygn. F 9071 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Psychologia akademicka : podręcznik. T. 2 / redakcja naukowa Jan Strelau, Dariusz Doliński. - Wydanie trzecie poprawione. - Gdańsk ; Sopot : GWP, 2023. - 870 stron : fotografie, ilustracje, mapy, portrety, wykresy ; 29 cm.
Bibliografia na stronach 793-849 i bibliografie przy rozdziałach. Indeksy.
PODSTAWY DIAGNOZY PSYCHOLOGICZNEJ Katarzyna Stemplewska-Żakowicz. Władysław Jacek Paluchowski 11.1.Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna 11.3.Wiedza. Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej 11.4.Umiejętności. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu 11.5.Wartości. Etyczna postawa psychologa w praktyce diagnostycznej PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA Anna Izabela Brzezińska, Karolina Appelt, Beata Ziółkowska 12.1.Co i jak bada psychologia rozwoju? 12.3.Zmiana a rozwój 12.4.Badania nad procesem i efektami rozwoju 12.5.Rozwój w okresie prenatalnym i niemowlęcym 12.6.Rozwój w okresie dzieciństwa 12.7.Rozwój w okresie dorastania 12.8.Rozwój w okresie dorosłości PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA Bogdan Wojciszke, Dariusz Doliński 13.1.Poznanie społeczne 13.3.Ja i samoocena 13.4. Postawy i ich zmiana 13.5.Relacje interpersonalne 13.6.Wpływ społeczny 13.7.Grupa społeczna 13.8.Relacje międzygrupowe PSYCHOLOGIA M1ĘDZYKULTUROWA Anna Kwiatkowska, Halina Grzymala-Moszczyńska 14.1.Psychologia międzykulturowa jako dyscyplina naukowa 14.3.Kulturowe uwarunkowania procesów psychologicznych i zachowań społecznych jednostki 14.4.Psychologia akulturacji PSYCHOLOGIA ŚRODOWISKOWA Maria Lewicka, Augustyn Bańka 15.1.Interdyscyplinarny charakter psychologii środowiskowej - zaleta czy balast? 15.2.Obszary badań psychologii środowiskowej 15.4.Projektowanie partycypacyjne - rola przyszłych użytkowników w kształtowaniu środowiska 15.5.Metody badań psychologii środowiskowej PSYCHOPATOLOGIA Lidia Cierpialkowska. Marina Zalewska 16.1.Od objawu do systemu klasyfikacyjnego 16.2.Psychopatologia ogólna 16.4.Wybrane zaburzenia psychiczne okresu dorosłości 16.5.Wybrane zaburzenia psychiczne okresu dzieciństwa i adolescencji MÓZGOWE MECHANIZMY FUNKCJI PSYCHICZNYCH I ICH ZABURZEŃ Z PERSPEKTYWY NEUROPSYCHOLOGII I NEURONAUKI Anna Grabowska, PiotrJaśkowski, Joanna Seniów 17.1.Neuroanatomia w zarysie 17.3.Procesy mózgowe warunkujące percepcję 17.4.Procesy mózgowe warunkujące selektywną uwagę 17.5.Neuronalne systemy pamięci 17.6.Język a mózg 17.7.Mózgowe mechanizmy procesów emocjonalnych i zachowań społecznych 17.8.Plastyczność mózgu i jej znaczenie dla rehabilitacji PODSTAWY PSYCHOFIZJOLOGII Tytus Sosnowski. PiotrJaśkowski 18.1.Elektroencefalografia 18.3.Badania neuropsychologiczne 18.4.Sondowanie mózgu 18.5.Metody obrazowania czynności mózgu 18.6.Aktywność układu sercowo-naczyniowego 18.7.Aktywność mięśni szkieletowych 18.8.Aktywność elektryczna skóry ZDROWIE I STRES Irena Heszen, Helena Sęk 19.1.Psychologia wobec problematyki zdrowia 19.3.Stres psychologiczny i jego przezwyciężanie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 154879 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Szczęście i jego determinanty ekonomiczne / Tomasz Szubert. - Warszawa : CeDeWu, 2019. - 370 stron : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 321-333.
Dla psychologów, socjologów, pracowników instytucji społecznych oraz wykładowców i studentów uczelni ekonomicznych.
Szczęście w naukach psychologicznych i ekonomicznych Podstawowe definicje związane ze szczęściem Współczesne teorie związane ze szczęściem Teorie związane z perspektywą ewolucyjną Teorie kontekstowe Teorie eudajmonistyczne Teorie stałego potencjalnego poziomu szczęścia Teorie oparte na zaspokajaniu potrzeb Potrzeby, wyznawane wartości i podejmowane decyzje oraz ich związki ze szczęściem Zaspokajanie potrzeb jako jeden z warunków szczęścia Wartości życiowe jako kryterium określające źródła szczęścia Decyzje ważne życiowo jako przejaw aktywności służący do osiągania szczęścia Metody pomiaru szczęścia Determinanty szczęścia - analiza literatury Uwagi wstępne na temat klasyfikacji czynników determinujących szczęście Najważniejsze determinanty szczęścia Czynniki biologiczno-zdrowotne Czynniki społeczne Czynniki ekonomiczne Pozostałe czynniki Rozważania empiryczne Metodyka badań własnych na temat ekonomicznych determinant szczęścia Analiza i wnioski dotyczące wartości życiowych Zróżnicowanie systemu wartości w podziale na cechy ekonomiczne i pozaekonomiczne respondentów Modelowanie systemu wartości z wykorzystaniem analizy regresji Pozostałe kwestie związane z systemem wartości respondentów Analiza i wnioski dotyczące zadowolenia z poszczególnych dziedzin życia Zróżnicowanie poziomu zadowolenia w podziale na cechy ekonomiczne i pozaekonomiczne respondentów Modelowanie poziomu zadowolenia z wykorzystaniem analizy regresji Pozostałe kwestie związane z poziomem zadowolenia respondentów Surowe wskaźniki zadowolenia z poszczególnych sfer życia Analiza i wnioski dotyczące potrzeb oraz decyzji życiowych Potrzeby respondentów w kontekście powodów bycia niezadowolonym Ważne decyzje i zdarzenia życiowe oraz ich wpływ na jakość życia
Sygnatura czytelni BMW: VI U 67 (nowy)
Sygnatura czytelni BWZ: XII A 78
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 147724 N (1 egz.)
Biblioteka WEiZ
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. E 5996 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Cz. 2 / Małgorzata Wójtowicz-Szefler. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2020. - 244, [1] strona : wykres ; 23 cm.
(Engram)
Bibliografia, netografia na stronach 59-60, [229]-235.
JAKOŚCIOWE CZY ILOŚCIOWE METODY BADANIA ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA? Eklektyczny model diagnozy małego dziecka Jakie wymagania powinien spełniać test psychometryczny?. Rzetelność testu Trafność testu Standaryzacja testu Normalizacja testu Czy diagnoza psychometryczna jest niezbędna w badaniu małego dziecka? OPIS WYBRANYCH NARZĘDZI I METOD DO BADANIA MAŁEGO DZIECKA Standaryzowane narzędzia do badania małych dzieci Aktualne testy do badania ogólnego poziomu rozwoju lub inteligencji dziecka Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3 (Leiter-3) Skale Inteligencji Stanford-Binet. Edycja Piąta (SB5) Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym (IDS-P) Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella – Wersja 1 (CFT 1-R) Dziecięca Skala Rozwojowa (DSR) Test Matryc Progresywnych Ravena w Wersji Kolorowej (TMK) Testy rozwoju językowego Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK) Test Rozwoju Językowego (TRJ) Test Słownikowy dla Dzieci (TSD) Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie (OTSR) Do badania rozwoju społeczno-emocjonalnego Skala Rozwoju Emocjonalnego dzieci w wieku 3–6 lat (SkaRE) Narzędzia do diagnozy funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat Inne standaryzowane narzędzia do badania małych dzieci System Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3. Wydanie 3 Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego (KORP) Sortowanie Kart dla Dzieci (SKD) Protokół Obserwacji do Diagnozowania Zaburzeń ze Spektrum Autyzmu (ADOS-2) Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Autyzmu (ASRS) Profil Sensoryczny Dziecka (PSD) Niestandaryzowane narzędzia do badania małego dziecka Krótka Skala Rozwoju Dziecka (KSRD) Rozwojowa Skala Obserwacyjna Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (MFDR) Karty Diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia Profil Psychoedukacyjny (PEP-R) Test Apercepcji Tematycznej dla Dzieci (CAT-A – Wersja z Postaciami Zwierząt, CAT-H – Wersja z Postaciami Ludzi) Skala Oceny Zachowania Noworodka (NBAS) Krótka prezentacja nieaktualnych metod diagnozy małego dziecka ZAPOWIEDZI NOWYCH TESTÓW I METOD DO BADANIA MAŁEGO DZIECKA Zapowiedzi z Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w WarszawieZapowiedzi z Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku Projekty badawcze dotyczące opracowania nowych narzędzi diagnostycznych do wykorzystania w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Sygnatura czytelni BWF: IV B 17,2
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8649 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności