Sortowanie
Źródło opisu
Książki, czasopisma i zbiory specjalne
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Dostępność
wypożyczone
(2)
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(2)
Czytelnia Główna
(1)
Biblioteka WWFiF
(2)
Autor
Doliński Dariusz (1959- )
(3)
Strelau Jan (1931- )
(3)
Rok wydania
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(2)
Studenci
(1)
Temat
Psychologia
(3)
Gatunek
Podręcznik
(2)
Podręczniki akademickie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
3 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Naz. aut. na s. [17]-22.
Podręcznik wydany pod honorowym patronatem Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
Wyd. poprzednie: Psychologia : podręcznik akademicki. T. 2, red. nauk. Jan Strelau, Dariusz Doliński, Gdańsk 2008.
Bibliogr. s. [793]-849. Indeksy.
Sygnatura czytelni BWF: IV Ą 87,2
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 6838 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Psychologia akademicka : podręcznik. T. 2 / redakcja naukowa Jan Strelau, Dariusz Doliński. - Wydanie 2. poprawione. - Gdańsk : Gdańske Wydawnictwo Psychologiczne, 2016. - 870 stron : ilustracje, fotografie, wykresy ; 29 cm.
Podręcznik wydany pod honorowym patronatem Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
Wydanie poprzednie: Psychologia : podręcznik akademicki. T. 2, redakcja naukowa Jan Strelau, Dariusz Doliński, Gdańsk 2008.
Bibliografia na stronach [793]-849. Indeksy.
PODSTAWY DIAGNOZY PSYCHOLOGICZNEJ Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna Diagnoza jest interwencją Diagnoza w działalności zawodowej psychologa Profesjonalne kompetencje diagnostyczne Wiedza. Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej Tradycja i współczesność: osiągnięcia w rozwoju diagnozy psychologicznej Integracja podejść Zmiany w modelu diagnozy i relacji diagnostycznej Rygor naukowy w diagnozie psychologicznej Diagnoza oparta na dowodach empirycznych Geneza i definicja EBA w praktyce Metody i techniki diagnostyczne w świetle badań O potrzebie krytycznego spojrzenia na techniki i metody diagnostyczne Ocena narzędzi diagnostycznych z perspektywy EBA Narzędzia diagnostyczne i strategie diagnozowania Diagnozowanie jako postępowanie badawcze Faza prediagnostyczna Faza badania i wstępnych decyzji Faza opisywania i interpretacji Faza formułowania zaleceń interwencyjnych (planu interwencji) i komunikatów Iteracyjny charakter diagnozowania Diagnozowanie jako interakcja społeczna Społeczny kontekst badania Badanie jako konwersacja Społeczne skrypty badania psychologicznego Społeczne konstruowanie znaczeń podczas badania psychologicznego Jak sobie radzić z kontekstem społecznym badania? Umiejętności. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu Profesjonalna kompetencja komunikacyjna Świadome działanie słowami Sztuka słuchania Repertuar wypowiedzi należących do różnych kategorii Konstruowanie parafraz, pytań i wypowiedzi Ja Korzystanie z wiedzy o procesach poznawczo-afektywnych w konstruowaniu wypowiedzi Umiejętności techniczne diagnosty Konceptualizacja przypadku Opracowanie raportu Udzielanie informacji zwrotnych Kompetencje społeczno-kulturowe Budowanie relacji diagnostycznej Świadomość różnorodności: kompetencja kulturowa Wartości. Etyczna postawa psychologa w praktyce diagnostycznej Standardy etyczno-zawodowe Świadoma zgoda Poufność i prywatność Utrzymywanie granic w relacji diagnostycznej Wyzwania współczesnej praktyki Problemy związane z komercjalizacją diagnostyki psychologicznej Dostęp do narzędzi diagnostycznych Refleksyjny praktyk PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA Co i jak bada psychologia rozwoju? Zmiany społeczne oraz ich skutki dla rozwoju indywidualnego - obszary zapotrzebowań na badania psychologii rozwoju Status teorii i perspektywy badawcze Różnorodność sposobów opisu i wyjaśniania rozwoju człowieka Nowe podejście w psychologii rozwoju Zadania psychologii rozwoju Zadania niespecyficzne Zadania specyficzne Zmiana a rozwój Pojęcie rozwoju Rodzaje zmian rozwojowych Zmiany ilościowe i zmiany jakościowe Zmiany uniwersalne, wspólne i indywidualne Zmiany punktualne i niepunktualne Zmiany wynikające z wewnętrznej logiki rozwoju i będące efektem nagłych wydarzeń życiowych Dynamika zmian rozwojowych Podstawowe procesy determinujące zmianę rozwojową - dojrzewanie i uczenie się Ciągłość versus nieciągłość w rozwoju Okresy krytyczne i sensytywne w rozwoju Interakcje czynników rozwoju Zróżnicowanie podejść interakcyjnych do ujmowania czynników rozwoju Wewnętrzne modele doświadczenia a interakcja czynników rozwoju Etapy rozwoju i zadania rozwojowe Kryteria podziału życia człowieka na etapy Zadania rozwojowe jako narzędzie opisywania zmian rozwojowych na różnych etapach życia Zadanie rozwojowe a kryzys rozwojowy Przyjmowana koncepcja wyodrębniania etapów w procesie rozwoju Badania nad procesem i efektami rozwoju Podejścia badawcze w psychologii rozwoju Problemy badawcze psychologii rozwoju Operacjonalizacja badanego zjawiska Operacjonalizacja pojęcia zmiany rozwojowej Konstrukcja modelu czynników istotnych dla badanego zjawiska Strategie prowadzenia badań Badania diachroniczne i synchroniczno-funkcjonalne Badania eksperymentalne i typu ex post facto Badania kontrolujące wpływ wieku i przynależności do grupy pokoleniowej Porównanie strategii prowadzenia badań Tworzenie próby badawczej i metody zbierania danych Rozwój w okresie prenatalnym i niemowlęcym Struktura I ery rozwoju i znaczenie poszczególnych etapów Okres prenatalny Okres noworodkowy Okres niemowlęcy Rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne Rozwój układu nerwowego Rozwój percepcyjny Rozwój motoryczny Rozwój procesów poznawczych Inteligencja sensomotoryczna Stałość przedmiotu Komunikowanie się i rozwój mowy Rozwój społeczny i rozwój osobowości Pierwszy komponent zdrowej osobowości - poczucie podstawowej ufności Relacja przywiązania Zagrożenia dla rozwoju dziecka w I erze Efekty rozwojowe - z czym dziecko kończy I erę rozwoju i do czego jest gotowe w erze II? Rozwój w okresie dzieciństwa Struktura II ery rozwoju i znaczenie poszczególnych etapów Wczesne dzieciństwo - wiek poniemowlęcy Średnie dzieciństwo - wiek przedszkolny Późne dzieciństwo - wiek szkolny Rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne Rozwój procesów psychicznych Rozwój poznawczy - od stadium przedoperacyjnego do stadium operacji konkretnych Rozwój pamięci i strategii zapamiętywania Rozwój moralny - od moralności heteronomicznej do autonomicznej Komunikowanie się i rozwój mowy Zabawa i nauka Od zabawy na serio do zabawy na niby Od uczenia się spontanicznego do uczenia się pod kierunkiem Rozwój społeczny i rozwój osobowości Nowe komponenty zdrowej osobowości: autonomia - inicjatywa - kompetencja Style wychowania a kształtowanie się osobowości dziecka Kształtowanie się samooceny Kształtowanie się gotowości szkolnej Rozwój społeczny - relacje z dorosłymi i z rówieśnikami Przebieg i skutki kryzysów w rozwoju dziecka Kryzys trzeciego roku życia Kryzys szóstego-siódmego roku życia Efekty rozwojowe - z czym dziecko kończy II erę rozwoju i do czego jest gotowe w erze III? Rozwój w okresie dorastania Istota III ery rozwoju Zadania okresu adolescencji Społeczne środowiska rozwoju w okresie adolescencji Zmiany w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej Zmiany biologiczne (soma) Zmiany psychiczne (psyche) Zmiany społeczne (polis) Istota kryzysu adolescencyjnego Kształtowanie się tożsamości Etapy powstawania tożsamości według koncepcji Jamesa Marcii Stabilność czy zmienność statusów tożsamości Zróżnicowanie form tożsamości w okresie dorastania Weryfikacja dwuetapowego modelu kształtowania się tożsamości Tożsamość negatywna i jej znaczenie w procesie rozwoju Zaburzenia rozwoju w okresie dorastania Zaburzenia łaknienia Depresja młodzieńcza Uzależnienie od alkoholu i narkotyków Źródła i istota wsparcia udzielanego nastolatkom Efekty rozwojowe - z czym dorastający kończy III erę rozwoju i do czego jest gotowy w erze IV? Rozwój w okresie dorosłości Istota IV ery rozwoju Podział okresu dorosłości na etapy i zadania z nimi związane Wczesna dorosłość Środkowa dorosłość Późna dorosłość Rozwiązanie kryzysu okresu adolescencji a proces wchodzenia w dorosłość Zmiany okresu dorosłości Zmiany biologiczne i ich źródła Zmiany psychiczne i ich źródła Zmiany relacji społecznych i ich źródła Kryzysy dorosłości i ich źródła Od debiutanta do mistrza - o uczeniu się roli osoby dorosłej Ewolucja roli pracownika w dorosłości Wybór zawodu i znaczenie pracy Rozwój ścieżki kariery zawodowej Podstawowe problemy związane z pracą Życie rodzinne w okresie dorosłości Typy związków między ludźmi a status tożsamości Początki życia rodzinnego Etapy rozwoju rodziny i sposoby realizowania ról małżeńskich Zmiany w realizowaniu roli rodzica Zamiana ról - dorośli jako opiekunowie rodziców Nowe role dorosłych - dorośli jako babcie i dziadkowie Wybrane problemy zdrowotne okresu dorosłości Efekty rozwojowe ery IV PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA Poznanie społeczne Struktury wiedzy Funkcjonowanie wiedzy Procesy kontrolowane i automatyczne Interpretacje Pamięć zdarzeń społecznych Regulacja zachowania Warunki użycia struktur wiedzy Zależność sądów od kontekstu i emocji Wyrazistość Kontrast i asymilacja Wpływ stanów emocjonalnych na sądy Spostrzeganie osób Klasyczne modele atrybucji Deformacje procesu atrybucji Procesy automatyczne w spostrzeganiu osób Ja i samoocena Struktura Ja i tożsamość Zawartość Ja Geneza Ja Funkcje Ja Negocjowanie tożsamości Symulacja psychiki innych Regulacja zachowania celowego Samokontrola Samoocena jako cecha Samoocena jako motyw Pochlebne sądy o sobie Porównania i relacje społeczne Autoafirmacja Autoprezentacja Funkcje dążenia do pozytywnej samooceny Postawy i ich zmiana Struktura i pomiar postaw Geneza postaw Postawa jako rezultat przekonań Postawa jako rezultat emocji Postawa jako rezultat zachowania Wpływ postaw i wartości na przetwarzanie informacji Selektywność poszukiwania informacji Tendencyjność spostrzeżeń i wniosków Selektywność pamięci Wpływ postaw na zachowanie Dopasowanie postaw i zachowań Moderatory zgodności Mediatory zgodności Teorie zmian postaw Procesualny model perswazji Teorie dwutorowości perswazji Wyznaczniki zmiany postaw Nadawca Treść przekazu Organizacja przekazu Środek przekazu Odbiorca Relacje interpersonalne Agresja Teorie agresji Wyznaczniki agresji Katharsis a spirala przemocy Pomaganie innym Teorie wyjaśniające pomaganie Wyznaczniki pomagania Atrakcyjność interpersonalna Teorie atrakcyjności Wyznaczniki atrakcyjności Wpływ społeczny Konformizm Informacyjny i normatywny wpływ społeczny Modyfikatory skłonności do konformizmu Wpływ mniejszości na większość Posłuszeństwo Eksperymentalne badania nad posłuszeństwem Przyczyny posłuszeństwa wobec przełożonego Mechanizmy i techniki wywierania wpływu społecznego Mechanizmy i przejawy wpływu społecznego Techniki wpływu społecznego Grupa społeczna Współzależność społeczna Rodzaje grup i ich struktura Spójność grupy Zadaniowe funkcjonowanie grupy Wpływ obecności innych ludzi na jednostkę Komunikacja i procesy decyzyjne w grupie Polaryzacja grupowa Przywództwo i władza Przywództwo Sześć podstaw władzy Konsekwencje posiadania władzy Relacje międzygrupowe Stereotypy Powstawanie stereotypów Trwałość stereotypów i ich odporność na zmiany Uprzedzenia i dyskryminacja Historyczne, socjokulturowe i społeczne przyczyny uprzedzeń Osobowościowe podłoże uprzedzeń Tendencyjne przetwarzanie informacji o świecie społecznym Konsekwencje uprzedzeń i stereotypów Zmiany i modyfikacje stereotypów i uprzedzeń Dynamika konfliktu międzygrupowego Rozwiązywanie konfliktów międzygrupowych PSYCHOLOGIA MIĘDZYKULTUROWA Psychologia międzykulturowa jako dyscyplina naukowa Definicja i cele psychologii międzykulturowej Najważniejsze pojęcia w psychologii międzykulturowej Pojęcie kultury w psychologii Relacje między kulturą a psychologią Problemy metodologiczne w badaniach międzykulturowych Kultura w badaniach psychologicznych Kultura jako system wspólnych wartości Kultura jako system wspólnych przekonań Kultura jako system wspólnych wzorów zachowań Przyszłość psychologii międzykulturowej Kulturowe uwarunkowania procesów psychologicznych i zachowań społecznych jednostki Kultura a osobowość i koncepcja Ja Kultura a osobowość Kultura a pojęcie Ja - formalne i treściowe atrybuty Ja Konsekwencje uformowania Ja dla procesów motywacyjnych i zachowań społecznych Badania nad myśleniem i inteligencją z perspektywy międzykulturowej Procesy percepcyjne Myślenie Kultura a inteligencja Procesy emocjonalne Język i komunikowanie się Język i komunikacja werbalna Dwujęzyczność Komunikacja niewerbalna Kultura a zdrowie i patologia psychiczna Rola kultury jako czynnika patogennego, terapeutycznego i patoplastycznego w zaburzeniach psychicznych Kulturowe koncepcje patologii psychicznej Kulturowe uwarunkowania diagnozy i poradnictwa psychologicznego Problemy uniwersalności i specyficzności kulturowej procesów psychologicznych Psychologia akulturacji Kontekst historyczny zjawiska akulturacji Jedno- i wielowymiarowe podejście do analizy zjawiska akulturacji Modele analizy zjawiska akulturacji Psychologiczne skutki procesu akulturacji Stres akulturacyjny Szok kulturowy Przebieg procesu akulturacji w wybranych grupach Specyfika procesu akulturacji ze względu na płeć, role społeczne i wiek PSYCHOLOGIA ŚRODOWISKOWA Interdyscyplinarny charakter psychologii środowiskowej - zaleta czy balast? Obszary badań psychologii środowiskowej Ocena środowiska Poznawanie środowiska Czytelność jako cecha środowiska fizycznego Mapy poznawcze Miejsce Zmierzch znaczenia miejsca? Tożsamość miejsca Przywiązanie do miejsca Konsekwencje przywiązania do miejsca Terytorialność Psychologiczne znaczenie terytoriów Rodzaje terytoriów Obrona terytorium Dom i środowisko mieszkalne Znaczenie i rodzaje środowisk mieszkalnych Nasz dom świadczy o nas Mieszkanie czy domek? Powrót do przeszłości, czyli nowa urbanistyka Projektowanie partycypacyjne - rola przyszłych użytkowników w kształtowaniu środowiska Podstawowe potrzeby człowieka a projektowanie partycypacyjne Zasady projektowania partycypacyjnego Ocena efektów projektowania po zasiedleniu (POE) Metody badań psychologii środowiskowej Fotostory Techniki obserwacyjne Metody słowne: kwestionariusze i skale przymiotnikowe Techniki symulacyjne Techniki wykorzystywane w projektowaniu partycypacyjnym: odgrywanie ról i technika przehandlowywania Mapy mentalne PSYCHOPATOLOGIA Od objawu do systemu klasyfikacyjnego Psychopatologia ogólna Zaburzenia procesów poznawczych Zaburzenia spostrzegania i myślenia Zaburzenia pamięci i uwagi Zaburzenia procesów emocjonalnych i motywacyjnych Zaburzenia emocji Zaburzenia motywacji Zaburzenia świadomości i orientacji Wybrane zaburzenia psychiczne okresu dorosłości Schizofrenia i zespoły schizoafektywne Obraz kliniczny i postacie schizofrenii Biologiczne i psychologiczne modele uwarunkowań schizofrenii Leczenie i rehabilitacja Zaburzenia nastroju Typy zaburzeń nastroju Biologiczne i psychologiczne modele uwarunkowań zaburzeń nastroju Psychoterapia i farmakoterapia Zaburzenia nerwicowe i lękowe Typy zaburzeń nerwicowych Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń nastroju Psychoterapia i farmakoterapia Zaburzenia osobowości Typy zaburzeń osobowości Psychologiczne koncepcje zaburzeń osobowości Psychoterapia i farmakoterapia Wybrane zaburzenia psychiczne okresu dzieciństwa i adolescencji Zaburzenia rozwoju mowy i języka Modele wyjaśniające przyczyny zaburzeń Rehabilitacja i terapia Spektrum zaburzeń autystycznych Uwarunkowania i obraz kliniczny autyzmu Terapia behawioralna i podejście rozwojowe Zaburzenia emocjonalne Zespoły zaburzeń emocjonalnych Edukacja i terapia rodziców MÓZGOWE MECHANIZMY FUNKCJI PSYCHICZNYCH I ICH ZABURZEŃ Z PERSPEKTYWY NEUROPSYCHOLOGII I NEURONAUKI Neuroanatomia w zarysie Neuron, synapsa, neuroprzekaźniki Budowa układu nerwowego Spoidła, drogi, szlaki i nerwy Struktury ośrodkowego układu nerwowego Procesy mózgowe warunkujące percepcję Neuronalna architektura funkcji widzenia Rola poszczególnych struktur mózgowych w powstawaniu świadomych spostrzeżeń wzrokowych Koncepcja dwóch dróg: „co" i „gdzie'7„jak" Procesy mózgowe warunkujące selektywną uwagę Mózgowy system selekcji informacji Modulujący wpływ uwagi na struktury przetwarzające informację zmysłową Struktury mózgowe kierujące uwagą Zaburzenia uwagi i leżące u ich podstawy mechanizmy neuronalne Neuronalne systemy pamięci Mózgowe mechanizmy pamięci jawnej (deklaratywnej) Amnezja następcza - utrata zdolności do nabywania nowej wiedzy Amnezja wsteczna - utrata wspomnień Rola płatów czołowych w pamięci deklaratywnej Mózgowe mechanizmy pamięci ukrytej (niedeklaratywnej) Mózgowe mechanizmy pamięci krótkotrwałej Język a mózg Zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu Afazje Rola dwóch półkul mózgowych w procesach językowych Badania neuroobrazowania Mózgowe mechanizmy procesów emocjonalnych i zachowań społecznych Pierwsze teorie neurobiologicznego podłoża emocji Rola ciała migdałowatego i innych struktur mózgu w percepcji emocji oraz w zachowaniach emocjonalnych Mechanizmy mózgowe zachowań społecznych - rola kory przedczołowej Plastyczność mózgu i jej znaczenie dla rehabilitacji Plastyczność mózgu u zwierząt Plastyczność mózgu człowieka Plastyczność wewnątrzmodalna Plastyczność międzymodalna Plastyczność mózgu a starzenie się PODSTAWY PSYCHOFIZJOLOGII Elektroencefalografia Rejestracja sygnału EEG Powstawanie EEG Rytmy EEG Rytm alfa Analiza harmoniczna Inne rytmy EEG Potencjały skorelowane ze zdarzeniami Metoda uśredniania Komponenty potencjałów wywołanych P300 Fala niezgodności Potencjał gotowości Fala błędu N400 Magnetoencefalografia Badania neuropsychologiczne Sondowanie mózgu Przezczaszkowa stymulacja magnetyczna Metody obrazowania czynności mózgu Pozytronowa tomografia emisyjna Rezonans magnetyczny Funkcjonalny rezonans magnetyczny Technika odejmowania Aktywność układu sercowo-naczyniowego Mechanizm fizjologiczny Pomiar i analiza Czynność serca Aktywność sercowo-naczyniowa a wydatek energii Przygotowanie do wysiłku fizycznego Aktywne - bierne radzenie sobie z sytuacją Reaktywność sercowo-naczyniowa Wpływ bodźców przynętowych Niepewność behawioralna Niepewność związana z selekcją ruchów, czyli „nie wiem, jak to zrobić" Niepewność związana z nowością sytuacji, czyli „nie wiadomo, jakim wymaganiom trzeba będzie sprostać" Niepewność co do wyniku działania, czyli „nie wiem, czy osiągnę sukces" Toniczne zmiany czynności serca a wykonywanie zadań umysłowych Fazowe zmiany czynności serca Koncepcja wchłaniania - odrzucania bodźców Efekt umiejscowienia bodźca i umiejscowienia reakcji w cyklu serca Fazowe zmiany czynności serca w zadaniu na czas reakcji Zmienność aktywności sercowo-naczyniowej Aktywność mięśni szkieletowych Podstawy pomiaru elektromiograficznego EAAG twarzy a ekspresja emocji Wyobrażona aktywność motoryczna Aktywność elektryczna skóry Mechanizm fizjologiczny i pomiar Wskaźniki EDA Reakcja elektrodermalna jako wskaźnik reakcji orientacyjnej Warunkowanie klasyczne reakcji elektrodermalnych Warunkowanie a świadome i nieświadome przetwarzanie informacji Reakcja na bodźce fobiczne EDA jako wskaźnik pobudzenia ZDROWIE I STRES Psychologia wobec problematyki zdrowia Współczesne ujęcia, koncepcje i modele zdrowia Podejścia do kategorii zdrowia i zdrowia psychicznego Modele zdrowia Zachowania związane ze zdrowiem i ich organizacja Pojęcie i rodzaje zachowań zdrowotnych Psychologia zdrowia Wyłonienie się psychologii zdrowia Badania o celach poznawczych w psychologii zdrowia Psychologia zdrowia jako dziedzina zastosowań praktycznych Stres psychologiczny i jego przezwyciężanie Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu psychologicznego Stres jako bodziec czy jako reakcja? Ujęcia stresu w pracach psychologów polskich Lazarusa poznawczo-transakcyjny paradygmat stresu i radzenia sobie Hobfolla teoria zachowania zasobów - gospodarowanie zasobami a stres W stronę emocji pozytywnych - Folkman i Moskowitz rozwinięcie modelu Lazarusa Radzenie sobie we współczesnych koncepcjach stresu Właściwości sytuacji stresowej a radzenie sobie Indywidualne uwarunkowania radzenia sobie; styl radzenia sobie Efektywność radzenia sobie - czy warto podejmować wysiłki w celu przezwyciężania stresu? Współczesne tendencje w badaniach nad radzeniem sobie Stres a zdrowie Stres i emocje jako czynniki ryzyka zaburzeń w modelu polietiologicznym Stres jako następstwo chorób - choroby jako źródło stresu Emocjonalne ustosunkowanie się do choroby i związanej z nią sytuacji Radzenie sobie ze stresem spowodowanym przez chorobę Radzenie sobie z emocjami Instrumentalne radzenie sobie z chorobą-choroba jako zadanie Zależności między dwiema funkcjami radzenia sobie z chorobą Pozytywne następstwa stresu dla zdrowia PODSTAWY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ Pomoc i jej rodzaje Psychologiczna istota działań pomocnych Pomoc psychologiczna jako forma działania prospołecznego Dopasowanie oferty pomocy do gotowości jej adresata Relacja pomocy: mechanizmy i uwarunkowania Cele zdrowotne a rodzaje pomocy psychologicznej Promocja zdrowia w kontekście psychologicznym Pomoc psychologiczna w zapobieganiu zaburzeniom Pomoc w kryzysie: interwencja kryzysowa Psychoterapia jako najbardziej wyspecjalizowana forma pomocy psychologicznej Pomoc psychologa świadczona osobom niepełnosprawnym: rehabilitacja psychologiczna Cele rozwojowe i edukacyjne a rodzaje pomocy psychologicznej Społeczne uwarunkowania zapotrzebowania na nowe formy pomocy psychologicznej Zadania niespecyficzne pomocy zorientowanej na cele rozwojowe i edukacyjne Zadania specyficzne pomocy zorientowanej na cele rozwojowe i edukacyjne Dwie strategie udzielania pomocy zorientowanej na cele rozwojowe i edukacyjne Formy pomocy psychologicznej zorientowanej na cele rozwojowe i edukacyjne Wspomaganie rozwoju Współpraca psychologa z grupami samopomocy Rola psychologa w animacji społeczności lokalnych Podstawowe umiejętności pomagania Pomoc profesjonalna a wsparcie społeczne PSYCHOLOGIA XXI WIEKU - WYZWANIA I ZAGROŻENIA
Sygnatura czytelni BMW: VI U 285
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 145075 N (1 egz.)
Czytelnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 145074 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Psychologia akademicka : podręcznik. T. 2 / redakcja naukowa Jan Strelau, Dariusz Doliński. - Wydanie drugie poprawione. - Sopot : Gdańske Wydawnictwo Psychologiczne, 2021. - 870 stron : ilustracje, fotografie, wykresy ; 29 cm.
Podręcznik wydany pod honorowym patronatem Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
Wydanie poprzednie: Psychologia : podręcznik akademicki. T. 2, redakcja naukowa Jan Strelau, Dariusz Doliński, Gdańsk 2008.
Bibliografia na stronach [793]-849. Indeksy.
Dla studentów psychologii.
PODSTAWY DIAGNOZY PSYCHOLOGICZNEJ 11.1.Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna 11.3.Wiedza. Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej 11.4.Umiejętności. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu 11.5.Wartości. Etyczna postawa psychologa w praktyce diagnostycznej PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA 12.1.Co i jak bada psychologia rozwoju? 12.3.Zmiana a rozwój 12.4.Badania nad procesem i efektami rozwoju 2.5.Rozwój w okresie prenatalnym i niemowlęcym 2.6.Rozwój w okresie dzieciństwa 12.7. Rozwój w okresie dorastania 12.8.Rozwój w okresie dorosłości PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA 13.1.Poznanie społeczne 13.3.Ja i samoocena Postawy i ich zmiana Relacje interpersonalne Wpływ społeczny Grupa społeczna 13.8.Relacje międzygrupowe PSYCHOLOGIA MIĘDZYKULTUROWA 14.1.Psychologia międzykulturowa jako dyscyplina naukowa 14.3.Kulturowe uwarunkowania procesów psychologicznych i zachowań społecznych jednostki 14.4.Psychologia akulturacji PSYCHOLOGIA ŚRODOWISKOWA [15.2. Interdyscyplinarny charakter psychologii środowiskowej - zaleta czy balast? 15.3.Obszary badań psychologii środowiskowej 15.4.Projektowanie partycypacyjne - rola przyszłych użytkowników w kształtowaniu środowiska 15.5.Metody badań psychologii środowiskowej PSYCHOPATOLOGIA 16.1.Od objawu do systemu klasyfikacyjnego 16.2.Psychopatologia ogólna 16.4.Wybrane zaburzenia psychiczne okresu dorosłości 16.5.Wybrane zaburzenia psychiczne okresu dzieciństwa i adolescencji MÓZGOWE MECHANIZMY FUNKCJI PSYCHICZNYCH I ICH ZABURZEŃ Z PERSPEKTYWY NEUROPSYCHOLOGII I NEURONAUKI 17.1.Neuroanatomia w zarysie 17.3.Procesy mózgowe warunkujące percepcję 17.4.Procesy mózgowe warunkujące selektywną uwagę 17.5.Neuronalne systemy pamięci 17.6. Język a mózg 1.7. Mózgowe mechanizmy procesów emocjonalnych i zachowań społecznych 1.8. Plastyczność mózgu i jej znaczenie dla rehabilitacji PODSTAWY PSYCHOFIZJOLOGII 8.2. Elektroencefalografia 8.3. Badania neuropsychologiczne 8.4. Sondowanie mózgu 8.5. Metody obrazowania czynności mózgu 8.6. Aktywność układu sercowo-naczyniowego 18.7.Aktywność mięśni szkieletowych 18.8.Aktywność elektryczna skóry ZDROWIE I STRES 19.1.Psychologia wobec problematyki zdrowia 19.3.Stres psychologiczny i jego przezwyciężanie 19.4.Stres a zdrowie
Sygnatura czytelni BWF: IV Ą 90
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 153202 N (1 egz.)
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8976 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności