156728
Brak okładki
Książka
W koszyku
Część I Teoretyczne aspekty niepełnosprawności i terapii zajęciowej 1. Niepełnosprawność intelektualna definicje, przyczyny, klasyfikacje 1.2. Ustalenia terminologiczne 1.3. Wybrane definicje 1.4. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej 1.5. Wybrane sposoby klasyfikowania 2. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych związanych z niepełnosprawnością intelektualną 2.2. Zespół Downa (Down syndrome DS) 2.3. Spektrum autyzmu (autism spectrum disorder ASD) 2.4. Mózgowe porażenie dziecięce (MPD; cerebral palsy CP) 2.5. Mukopolisacharydoza (mucopolysaccharidosis MPS) 2.6. Embriopatia poróżyczkowa (congenital rubell syndrome CRS) 2.7. Alkoholowy zespół płodowy (fetal alcohol syndrome FAS) 3. Charakterystyka wybranych zaburzeń psychicznych współwystępujących z niepełnosprawnością intelektualną 3.2. Charakterystyka zaburzeń psychicznych 3.3. Problemy diagnozy i występowanie zaburzeń psychicznych u osób z niepełnosprawnością intelektualną 3.4. Wybrane zaburzenia psychiczne 3.4.1. Depresja 3.4.2. Zaburzenia lękowe 3.4.3. Schizofrenia 3.4.4. Zaburzenia osobowości 4. Rozumienie terapii zajęciowej i umiejętności terapeuty zajęciowego pracującego z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 4.2. Rozumienie terapii zajęciowej 4.3. Podejście Skoncentrowane Na Osobie 4.4. Przegląd umiejętności terapeuty zajęciowego 4.4.1. Umiejętności podstawowe 4.4.2. Umiejętności ogólne 4.4.3. Umiejętności specjalistyczne 4.4.4. Kluczowe zadania 5. Wybrane narzędzia oceny w terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną 5.1. Wprowadzenie 5.2. Wybrane podstawowe narzędzia oceny terapeutycznej 5.2.1. Obserwacja 5.2.2. Wywiad 5.2.3. Skala wzrokowo-analogowa (Visual Analogue Scale VAS) 5.3. Wybrane narzędzia oceny poziomu wydolności funkcjonalnej 5.3.1. ABILHAND Questionnaire 5.3.2. ABILHAND-Kids Questionnaire 5.3.3. Assisting Hand Assessment (AHA) 5.3.4. Assessment of Motor and Process Skills (AMPS) 5.3.5. School Version of the Assessment of Motor and Process Skills (School AMPS) 5.3.6. Manual Ability Measure (MAM-36) 5.3.7. Gross Motor Function Classification System Expanded and Revised (GMFCS E & R) 5.3.8. Pediatric Evaluation of Disability Inventory-Computer Adaptive Test Autism Spectrum Disorders (PEDI-CAT ASD) 5.3.9. Kwestionariusz Diagnozy Funkcjonalnej (KDF) 5.3.10. School Function Assessment (SFA) 5.3.11. Skala Katza 5.3.12. Waisman Activities Of Daily Living Scale (W-ADL) 5.4. Wybrane narzędzia oceny zdolności poznawczych i kognitywnych oraz zachowania 5.4.1. Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego (Mini-Mental State Examination MMSE) 5.4.2. Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych (Montreal Cognitive Assessment MoCA) 5.4.3. Saint Louis University Mental Status Examination (SLUMS) 5.4.4. Kettle Test (test czajnika) 5.4.5. Behavior Assessment System For Children Second Edition (BASC-2) 5.5. Wybrane narzędzia oceny zdolności społecznych 5.5.1. Evaluation of Social Interaction (ESI) 5.5.2. Skala Przystosowania Społecznego Conkeya i Walsha 5.5.3. Inwentarz PPAC H.C. Gunzburga 5.5.4. Vineland Adaptive Behavior Scale Second Edition (VABS, Vineland-II) 5.6. Wybrane narzędzia oceny dysfunkcji fizycznych 5.6.1. Oglądanie 5.6.2. Badanie dotykiem 5.6.3. Pomiary liniowe 5.6.4. Pomiary kątowe zakresów ruchu i zapisu według systemu SFTR 5.6.5. Testy funkcjonalne 5.6.6. Badanie siły mięśniowej Część II Obszary funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną i możliwości, jakie daje terapia zajęciowa 6. Podstawowe i złożone czynności życia codziennego 6.1. Wprowadzenie 6.2. Charakterystyka czynności życia codziennego w aspekcie niepełnosprawności intelektualnej 6.3. Analiza aktywności i trening czynności życia codziennego 6.3.1. Analiza aktywności 6.3.2. Trening czynności życia codziennego przykłady 6.4. Zapobieganie urazom i upadkom podczas wykonywania czynności życia codziennego 6.4.1. Sprzęt pomocniczy 6.4.2. Adaptacje środowiskowe 6.5. Podstawowe czynności życia codziennego 6.5.1. Kąpiel i branie prysznica 6.5.2. Ubieranie się 6.5.3. Jedzenie 6.5.4. Komunikacja funkcjonalna 6.5.5. Mobilność funkcjonalna 6.5.6. Zabiegi kosmetyczne i higiena jamy ustnej 6.5.7. Korzystanie z toalety 6.6. Złożone czynności życia codziennego 6.6.1. Dbanie o ubrania 6.6.2. Poruszanie się poza domem 6.6.3. Prowadzenie samochodu 6.6.4. Pisanie ręczne 6.6.5. Lekkie prace domowe 6.6.6. Zarządzanie finansami 6.6.7. Przygotowywanie jedzenia 6.6.8. Zarządzanie lekami i dbanie o zdrowie 6.6.9. Odpoczynek i sen 6.6.10. Robienie zakupów 6.7. Interwencja terapeutyczna w czynnościach życia codziennego 6.7.1. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim 6.7.2. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym 6.7.3. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim 7. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku szkolnym 7.2. System edukacji specjalnej w Polsce 7.2.1. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 7.2.2. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym 7.2.3. Uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 7.3. Terapia zajęciowa w szkole 7.3.1. Środowisko szkolne 7.3.2. Przebieg interwencji w praktyce szkolnej 7.3.3. Sposoby uczenia umiejętności szkolnych w terapii zajęciowej 7.4. Komunikacja w środowisku szkolnym 7.4.1. Komunikacja wspomagająca i alternatywna 7.4.2. Rola terapeuty zajęciowego w procesie komunikacji 8. Praca jako istotny obszar terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną 8.2. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce dane statystyczne i wybrane podmioty 8.2.1. Definicje niepełnosprawności 8.2.2. Liczba osób z niepełnosprawnością 8.2.3. Liczba osób z niepełnosprawnością aktywnych zawodowo 8.2.4. Podmioty zatrudniające osoby z niepełnosprawnością 8.2.5. Problemy osób z niepełnosprawnością na otwartym rynku pracy 8.2.6. Podmioty zatrudniające osoby z niepełnosprawnością a terapeuci zajęciowi 8.3. Terapia zajęciowa w rehabilitacji zawodowej 8.3.1. Praca i rehabilitacja zawodowa dla osób z niepełnosprawnością 8.3.2. Czynniki wpływające na efekty działań terapeuty zajęciowego 8.3.3. Proces rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością 8.4. Rehabilitacja zawodowa zadania terapeuty zajęciowego 8.4.1. Praca indywidualna z osobą z niepełnosprawnością intelektualną 8.4.2. Praca z rodziną 8.4.3. Współdziałanie ze społecznością lokalną 9. Czas wolny i zabawa osób z niepełnosprawnością intelektualną 9.2. Czas wolny 9.3. Czas wolny osób z niepełnosprawnością intelektualną 9.4. Rola terapeuty zajęciowego i sposoby włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w różne formy spędzania czasu wolnego 9.5. Zabawa 10. Uczestnictwo społeczne 10.2. Podstawy teoretyczne uczestnictwa społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną 10.2.1. Normalizacja 10.2.2. Inkluzja i integracja 10.2.3. Empowerment 10.3. Przykłady modeli i projektów w zakresie uczestnictwa społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną 10.3.1. SIVUS 10.3.2. People First 10.3.3. Praca autobiograficzna 10.3.4. Język łatwy CZĘŚĆ III Wybrane problemy zajęciowe osób z niepełnosprawnością intelektualną 11. Terapia zajęciowa osób z zespołem Downa w okresie wczesnego dzieciństwa 11.2. Wspomaganie rozwoju fizycznego i nabywania umiejętności przez dzieci z zespołem Downa 11.2.1. Kamienie milowe w rozwoju dużej i małej motoryki dziecka z zespołem Downa 11.2.2. Wsparcie rodziny dziecka z zespołem Downa w procesie terapii zajęciowej 11.2.3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa 12. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną z perspektywy terapii zajęciowej 12.2. Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną 12.3. Zakresy seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną a rola terapii zajęciowej 12.4. Przykład interaktywnych zajęć w ramach wychowania psychoseksualnego 12.5. Poczucie prywatności osób z niepełnosprawnością intelektualną 12.6. Ochrona przed wykorzystaniem seksualnym 13. Wybrane zagadnienia terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim 13.2. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim ze sprzężeniami 13.2.1. Funkcje poznawcze 13.2.2. Funkcjonowanie społeczne i porozumiewanie się 13.3. Zwiększanie zakresu uczestnictwa poprzez terapię zajęciową 13.3.1. Diagnoza funkcjonalna 13.3.2. Planowanie terapii zajęciowej 13.3.3. Przebieg terapii zajęciowej 13.3.4. Wspieranie rodziny 13.3.5. Czas wolny 14. Środowiska polisensoryczne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie metody Snoezelen (MSE) 14.2. Geneza i istota metody Snoezelen 14.3. Osiem zasad prowadzenia sesji Snoezelen 14.4. Wyposażenie pomieszczenia Snoezelen (Sali Doświadczania Świata) 14.5. Problemy w stosowaniu metody Snoezelen 14.6. Metoda Snoezelen współcześnie 14.7. Miejsce metody Snoezelen w terapii zajęciowej
Sygnatura czytelni BWF: X H 239
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 146423 N (1 egz.)
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 8199 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności