Sortowanie
Źródło opisu
Książki, czasopisma i zbiory specjalne
(276)
IBUK Libra
(19)
Forma i typ
Książki
(275)
E-booki
(19)
Publikacje naukowe
(10)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Czasopisma
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(203)
dostępne
(160)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(161)
Biblioteka WB
(1)
Biblioteka Międzywydziałowa
(56)
Biblioteka WEiZ
(129)
Biblioteka WWFiF
(13)
Magazyn
(3)
Biblioteka WEAiI
(1)
Autor
Godlewska Hanna (1960- )
(5)
Grzywacz Jacek
(5)
Kuciński Kazimierz (1950- )
(5)
Gilejko Leszek
(4)
Lichniak Irena
(4)
Rutkowski Krzysztof
(4)
Aluchna Maria
(3)
Fierla Andrzej
(3)
Fierla Irena (1933- )
(3)
Frątczak Ewa
(3)
Geryk Marcin
(3)
Gruszczyński Marek (1948- )
(3)
Grzymała Zbigniew
(3)
Gładys-Jakóbik Jolanta
(3)
Jamka Beata (1961- )
(3)
Jeżowski Piotr (1948- )
(3)
Kasiewicz Stanisław (1946- )
(3)
Kłopotowski Jacek
(3)
Maśloch Grzegorz
(3)
Plebaniak Joanna
(3)
Podgórska Maria
(3)
Przybyciński Tomasz
(3)
Sajkiewicz Alicja
(3)
Stacewicz Janusz
(3)
Strużycki Marian (1930- )
(3)
Wojtkowska-Łodej Grażyna
(3)
Żukrowska Katarzyna (1949- )
(3)
Adamska Agata (nauki ekonomiczne)
(2)
Bobińska Anna
(2)
Bombol Małgorzata
(2)
Borowski Jakub
(2)
Bossak Jan W
(2)
Brdulak Jakub
(2)
Budzyński Andrzej
(2)
Cenkier Agnieszka
(2)
Chrabonszczewska Elżbieta
(2)
Cicirko Tomasz
(2)
Czerwonka Monika
(2)
Dobiegała-Korona Barbara (1940- )
(2)
Drabińska Danuta
(2)
Dziedzic Ewa
(2)
Gajęcki Ryszard (1948-1997)
(2)
Gardawski Juliusz (1948- )
(2)
Gilejko Leszek (1932- )
(2)
Goleń Marek
(2)
Gorlewski Bartłomiej
(2)
Gołębiowski Tomasz
(2)
Janoś-Kresło Mirosława
(2)
Kawecka-Wyrzykowska Elżbieta
(2)
Kieżun Witold
(2)
Kobyliński Andrzej
(2)
Korporowicz Violetta
(2)
Kowalski Arkadiusz Michał
(2)
Kozłowska Anna
(2)
Lisowska Ewa
(2)
Lisowska Ewa (1953- )
(2)
Makowski Kazimierz
(2)
Marcinkowska-Lewandowska Wanda
(2)
Masiukiewicz Piotr (1951- )
(2)
Misala Józef (1950-2011)
(2)
Nowak-Far Artur
(2)
Nykowski Ireneusz (1930- )
(2)
Pakulska Teresa
(2)
Pindakiewicz Jan
(2)
Sakowicz Marcin (1974- )
(2)
Szulczewski Grzegorz
(2)
Słaby Teresa
(2)
Teichmann Eufemia
(2)
Weresa Marzenna
(2)
Weresa Marzenna Anna
(2)
Wiatr Maciej Stanisław (1947- )
(2)
Śliwiński Adam
(2)
Albiński Piotr
(1)
Alińska Agnieszka
(1)
Antoszkiewicz Jan Daniel
(1)
Banajski Michał
(1)
Baran Radosław
(1)
Bartkiewicz Jacek
(1)
Bartkowiak Ryszard
(1)
Beier Frederick J
(1)
Beksiak Janusz (1929- )
(1)
Bernardelli Michał
(1)
Bielecki Piotr
(1)
Bieńkowski Wojciech
(1)
Bojańczyk Mirosław
(1)
Bosek-Rak Dominika
(1)
Brdulak Halina
(1)
Brochacka Urszula
(1)
Brocka-Palacz Bogumiła
(1)
Broniek Michał
(1)
Buczek Sebastian
(1)
Buczek Sebastian B
(1)
Budnikowski Adam (1948- )
(1)
Budzyński Wojciech
(1)
Bukłaha Emil
(1)
Bąk Henryk
(1)
Błaszczyk Marek (1973- )
(1)
Błędowski Piotr
(1)
Chmielecka Ewa
(1)
Chomicz Marcin
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(18)
2010 - 2019
(93)
2000 - 2009
(145)
1990 - 1999
(39)
Okres powstania dzieła
2001-
(12)
Kraj wydania
Polska
(295)
Język
polski
(291)
angielski
(2)
chiński (mandaryński)
(1)
rosyjski
(1)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Przedsiębiorstwa
(33)
Zarządzanie
(19)
Gospodarka
(12)
Unia Europejska
(12)
Ekonometria
(10)
Banki
(9)
Przedsiębiorstwa małe i średnie (MŚP)
(9)
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HRM)
(9)
Inwestycje
(8)
Rynek kapitałowy
(8)
Globalizacja
(7)
Ekonomia
(6)
Gospodarka terenowa
(6)
Konkurencja
(6)
Ochrona środowiska
(6)
Regionalizacja gospodarcza
(6)
Turystyka
(6)
Handel zagraniczny
(5)
Innowacje
(5)
Kryzys gospodarczy
(5)
Logistyka gospodarcza
(5)
Marketing
(5)
Polityka gospodarcza
(5)
Rozwój zrównoważony
(5)
Szkolnictwo wyższe
(5)
Wzrost gospodarczy
(5)
Geografia gospodarcza
(4)
Integracja europejska
(4)
Kryzys finansowy
(4)
Międzynarodowe stosunki gospodarcze
(4)
Nauki ekonomiczne
(4)
Praca
(4)
Rynek pracy
(4)
Socjologia
(4)
Transformacja systemu społeczno-gospodarczego
(4)
Zarządzanie strategiczne
(4)
Bezrobocie
(3)
Budżety terenowe
(3)
Demografia
(3)
Finanse przedsiębiorstwa
(3)
Gospodarka kapitalistyczna
(3)
Inwestycje zagraniczne
(3)
Kobiety
(3)
Konkurencyjność
(3)
Makroekonomia
(3)
Prywatyzacja
(3)
Przedsiębiorczość (postawa)
(3)
Przedsiębiorstwo
(3)
Przedsiębiorstwo wielonarodowe
(3)
Public relations
(3)
Rachunkowość
(3)
Rozwój regionalny
(3)
Ryzyko kredytowe
(3)
Ryzyko ubezpieczeniowe
(3)
Systemy informatyczne zarządzania
(3)
Upadłość
(3)
Usługi
(3)
Akcjonariat pracowniczy
(2)
Biznes
(2)
Decyzje
(2)
Efektywność nauczania
(2)
Ekonomia behawioralna
(2)
Etyka biznesu
(2)
Excel
(2)
Feminizm
(2)
Finanse
(2)
Finanse międzynarodowe
(2)
Fundusze powiernicze
(2)
Handel międzynarodowy
(2)
Holdingi
(2)
Infrastruktura społeczna
(2)
Instrumenty pochodne
(2)
Kapitał
(2)
Konsumenci (ekonomia)
(2)
Konsumpcja (ekonomia)
(2)
Kultura organizacyjna
(2)
Kursy walutowe
(2)
Marketing elektroniczny
(2)
Marketing partnerski
(2)
Matematyka
(2)
Matematyka finansowa
(2)
Menedżerowie
(2)
Miasta
(2)
Odpowiedzialność moralna
(2)
Organizacje
(2)
Otoczenie firmy
(2)
Planowanie kariery
(2)
Podatek dochodowy
(2)
Pracownicy
(2)
Prawo pracy
(2)
Prezydencja Rady Unii Europejskiej
(2)
Programowanie (informatyka)
(2)
Programowanie liniowe
(2)
Przedsiębiorczość międzynarodowa
(2)
Przedsiębiorstwo międzynarodowe
(2)
Przemysł
(2)
Przepływy międzygałęziowe
(2)
Przywództwo
(2)
Płaca
(2)
Regiony (administracja)
(2)
Temat: czas
2001-
(10)
2001-0
(6)
1901-2000
(4)
1989-2000
(2)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1945-
(1)
1989-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(20)
Bałtyk (Europa ; region)
(2)
Kraje Unii Europejskiej
(2)
Niemcy
(2)
Azja
(1)
Europa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia (region)
(1)
Rosja
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Warszawa (Polska ; miasto)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Gatunek
Podręczniki akademickie
(31)
Ćwiczenia i zadania dla szkół wyższych
(10)
Materiały konferencyjne
(7)
Monografia
(6)
Podręcznik
(6)
Poradniki
(4)
Praca zbiorowa
(4)
Podręczniki
(3)
Dane statystyczne
(2)
Pamiętniki polskie
(2)
Raport
(2)
Opracowanie
(1)
Raport z badań
(1)
Tablice i wzory
(1)
Dziedzina i ujęcie
Gospodarka, ekonomia, finanse
(11)
Zarządzanie i marketing
(3)
Historia
(1)
295 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 136015 N (1 egz.)
Brak okładki
E-book
W koszyku
Forma i typ
Studenckie Koło Naukowe Zarządzania w Sporcie powstało w 2003 r. i jest jedną z najprężniej działających organizacji w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Dzięki pomysłodawcy oraz wieloletniej naukowej opiece cenionego eksperta z dziedziny marketingu sportowego, prof. dr. hab. Andrzeja Sznajdera, wiele roczników studentów miało okazję sprawdzić swoje umiejętności w organizacji imprez o charakterze naukowo-sportowym, a przede wszystkim poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zarządzania, marketingu oraz aspektów biznesowych sportu. Nowe pokolenia członków SKN Zarządzania w Sporcie nie tylko kultywują tradycje organizacji konferencji naukowych oraz spotkań z ciekawymi i cenionymi w świecie sportu osobistościami, lecz także nawiązują korzystną dla zaangażowanych stron współpracę ze stowarzyszeniami, organizacjami oraz ogólnie pojętym biznesem zorientowanym na sport. Zaskakują także znakomitymi i często nowatorskimi pomysłami. Wynikiem jednego z takich projektów jest niniejsza publikacja, w której przygotowanie zaangażowało się grono wyjątkowych młodych ludzi przejawiających głębokie zainteresowanie wybranymi dyscyplinami sportowymi oraz nowoczesnym obliczem sportu. Publikacja ma charakter popularnonaukowy poruszający tematy związane ze sportem, które dla ludzi młodego pokolenia są ważne, intrygujące lub po prostu warte uwagi. Oczywiście nie wyczerpuje to zbioru zagadnień, które budzą zainteresowanie współczesnego społeczeństwa w tak ważnym obszarze życia, jakim zawsze był i w dalszym ciągu pozostaje sport. Powinna dać jednak obraz uwarunkowań społecznych, prawnych, technologicznych czy natury logistyczno-organizacyjnej, które należy rozważać z perspektywy potencjału rozwoju poszczególnych dyscyplin sportowych. W 10 rozdziałach wskazane zostały kluczowe aspekty współczesnego postrzegania sportu, w tym rezygnacja z uczestnictwa w imprezach sportowych na żywo, znaczne ograniczenie liczby dyscyplin sportowych darzonych zainteresowaniem, poszerzenie roli mediów społecznościowych czy nowoczesnych technologii multimedialnych, inne preferencje związane z formą i czasem trwania przekazu z wydarzeń sportowych, jak również te ze zmianami demograficznymi i socjologicznymi we współczesnych, wysokorozwiniętych społeczeństwach. Ze względu na zarówno popularność tematyki oraz przystępny opis wybranych zagadnień, jak i wielowątkowy przegląd od historii, poprzez współczesne źródła literaturowe i internetowe, aż do przemyśleń i zarysowania problemów, z którymi właśnie przychodzi oraz przyjdzie się zmierzyć sportowi jako ważnemu obszarowi życia społecznego, książka powinna znaleźć szerokie grono odbiorców, spośród których na pewno warto wymienić kilka grup: studentów początkowych lat studiów szukających inspiracji w dalszym rozwoju intelektualnym oraz wyborze przyszłej ścieżki zawodowej odpowiadającej oczekiwaniom i zainteresowaniom, sympatyków sportu, chcących skonfrontować swoje postrzeganie z przemyśleniami przedstawicieli młodego pokolenia, ciekawych świata sportu kibiców pragnących poznać informacje z różnych obszarów okołosportowych, praktyków sportu, chcących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie marketingu sportowego i zarządzania w sporcie, z uwzględnieniem stosowanych podejść do współczesnych zagadnień i wyzwań stojących przed decydentami politycznymi i sportowymi. Liczę, że niniejsza lektura nie tylko skłoni czytelników do przemyśleń na temat przyszłości sportu, lecz także rozbudzi pasję samodzielnych poszukiwań własnego miejsca w roli kibica, organizatora, propagatora i inicjatora aktywności prosportowych czy też osoby zawodowo związanej z działalnością sportową. Michał Bernardelli
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Każda kolejna rewolucja przemysłowa przynosi zarówno nowe szanse, jak i wyzwania. W pierwszym przypadku należy zwrócić uwagę na możliwość zastosowania coraz bardziej zaawansowanych technologii oraz związane z tym zwiększanie efektywności produkcji dóbr i usług, w drugim natomiast - na tak szybkie dostosowanie gospodarki do nowych warunków działania, by mogła ona czerpać profity z wprowadzania nowych rozwiązań. Wymaga to jednak nie tylko zmian w infrastrukturze, ale przede wszystkim odpowiedniego przygotowania pracowników. Kapitał ludzki w gospodarce 3.0, a szczególnie 4.0, staje się niezwykle ważnym czynnikiem, ułatwiającym lub ograniczającym możliwości zastosowania nowych rozwiązań. Dodatkowe wyzwanie dla gospodarki i społeczeństwa stanowi skracający się odstęp czasu między kolejnymi etapami przemian industrialnych. Okres, jaki upłynął od poprzedniej do obecnej rewolucji przemysłowej, okazuje się na tyle krótki, że w wielu krajach, nawet stosunkowo wysoko rozwiniętych, niemożliwe okazało się pełne zastosowanie wszystkich najnowszych technologii, podczas gdy zdążyły już pojawić się kolejne, jeszcze bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania. Zapewne jedną z przyczyn tego zjawiska - poza czynnikami natury finansowej - jest bariera edukacyjna, ograniczająca możliwości powszechnego wprowadzania nowych, dosłownie rewolucyjnych, rozwiązań. W rezultacie zmiana struktury zatrudnienia następuje zbyt wolno i dochodzi do napięć na rynku pracy. Mimo sieci powiązań gospodarczych i finansowych o zasięgu światowym każdy kraj musi liczyć się z konsekwencjami rewolucji przemysłowej. W przypadku rewolucji 4.0, jakościowo znacznie różniącej się od poprzednich, na znaczeniu zyskuje problem niedostosowania gospodarki do współcześnie stawianych wymagań. Poszczególne kraje nie mają praktycznie możliwości uprzedniego przygotowania się do nadchodzących niespodziewanie zmian. Tempo dokonujących się przeobrażeń dyktują procesy globalizacyjne i międzynarodowe koncerny, wobec czego nawet najsilniejsze gospodarki są coraz częściej stawiane wobec faktów dokonanych - stają się bardziej odbiorcami niż współtwórcami zmian. W rezultacie, chcąc dostosować gospodarkę do obecnych wymagań rynkowych, poszczególne kraje sięgają po instrumenty znane im z przeszłości, lecz nie zawsze adekwatne do bieżących uwarunkowań. Utrudnia to implementację nowych technologii i rozwój dalszych sektorów gospodarki. Szczególnego znaczenia nabiera w związku z tym problem innowacyjności. Nowe rozwiązania oraz umiejętność ich powszechnego zastosowania w znacznym stopniu decydują o sukcesie gospodarki. Dotyczy to w dużej mierze technologii informacyjno-komunikacyjnych. Szybkie tempo ich rozwoju sprawia, że często nie nadąża za nimi prawo. Stwarza to niebezpieczeństwo niekontrolowanego zbierania danych i informacji o zachowaniach podmiotów gospodarczych, a nawet pojedynczych klientów. Ryzyko takie obejmuje nie tylko sektor bankowy i politykę fiskalną, ale też praktycznie cały obszar wymiany gospodarczej. W następstwie zmian w sposobach produkcji i dostarczania dóbr i usług trudniejsze staje się też zidentyfikowanie tych obszarów gospodarki, które powinny podlegać opodatkowaniu. Grozi to powstaniem swego rodzaju nowej szarej strefy. Należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden element związany z rewolucją 4.0, a mianowicie zagrożenie wzrostem dysproporcji w rozwoju gospodarczym między poszczególnymi regionami świata oraz w ich obrębie. Swoista renta dla spóźnialskich traci na znaczeniu. Rośnie natomiast ryzyko zwiększenia różnic w poziomie rozwoju oraz utrwalenia podziału między krajami stosującymi nowe technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) i rozwijające związane z nimi usługi a krajami wykorzystującymi stare i często niesprzyjające środowisku naturalnemu rozwiązania technologiczne. Na szczególne zainteresowanie zasługuje w tym przypadku rynek finansowy, na którym obrót instrumentami pochodnymi osiąga coraz większe rozmiary, przyczyniając się pośrednio do powstania kolejnego kryzysu finansowego. Dalszy rozwój świata finansów determinowany jest przede wszystkim uwarunkowaniami instytucjonalnymi i społecznymi. Kluczową rolę odgrywa w tym procesie także rewolucja cyfrowa. Z roku na rok nowoczesne technologie mają coraz większy wpływ na funkcjonowanie rynków finansowych, w tym banków. Stopień innowacyjności banków działających w Polsce, na tle innych państw Unii Europejskiej, jest przy tym wyjątkowo wysoki. Pamiętać należy jednocześnie, że w omawianym obszarze "wyścig" podmiotów w zakresie coraz większej innowacyjności trwa bez przerwy i w sposób ciągły trzeba dbać o utrzymanie, a przede wszystkim polepszanie pozycji konkurencyjnej. Podmioty funkcjonujące w obszarze nowych technologii, takie jak np. Google, Apple, Facebook czy Amazon, kształtują często wzorce zachowań klientów, co ma przełożenie także na konsumentów usług finansowych. Kluczowe jest zatem zdobycie przez instytucje finansowe umiejętności w zakresie analityki Big Data. Wyzwanie to dotyczy m.in. banków. W przeciwnym razie istnieje ryzyko przejęcia znaczących segmentów rynków usług finansowych przez podmioty niefinansowe. To zaś generuje także nowe wyzwania dla instytucji sieci bezpieczeństwa finansowego, w tym instytucji nadzoru nad poszczególnymi segmentami rynku finansowego. Innowacje technologiczne dotykające, w sposób bezpośredni lub pośredni, podmioty współpracujące z instytucjami finansowymi przekładają się także na zmiany w zakresie oceny poszczególnych rodzajów ryzyka. Przykładowo wdrożenie nisko- emisyjnych technologii w energetyce wpływa na ocenę ryzyka kredytowego, a tym samym pozycję ratingową instrumentów dłużnych. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia nie tylko podmiotów rynku finansowego, ale także gospodarek, zwłaszcza wysokoemisyjnych. Zmiany te są zaś wywołane m.in. wzrostem świadomości społecznej. Człowiek i jego wiedza na temat dokonujących się przemian to kluczowe czynniki w procesie wdrażania nowych technologii. Szczególną rolę odgrywają w tym przypadku twórcy i zarządzający startupami. Jedną z głównych przeszkód, jakie napotykają oni w swojej działalności, są bariery finansowe. Należy rozpatrywać je od strony zarówno podażowej, jak i popytowej. Obecne rozwiązania fiskalne, jak chociażby zachęty podatkowe, nie stanowią ponadto istotnego bodźca do rozwoju tej grupy innowacyjnych podmiotów. Dużym wyzwaniem jest także odnalezienie się człowieka w świecie nowoczesnych technologii, coraz bardziej dominujących chociażby w kanałach dystrybucji produktów i usług finansowych. Ochrona klienta instytucji finansowych jest w tym przypadku kluczowa. Stwierdzić należy przy tym, że regulacje prawne nie zabezpieczą klientów w pełni przed ryzykiem. Podobnie zresztą regulacje bankowe nie są w stanie całkowicie uchronić kredytobiorców przed ryzykiem kredytowym, stopy procentowej czy walutowym, jeśli nie będą oni rozumieli fundamentalnych zasad zarządzania finansami osobistymi. Nowe technologie niosą zaś za sobą także nowe rodzaje ryzyka, takie jak kradzież tożsamości czy suboptymalne decyzje konsumentów na rynku finansowym. Zwiększanie świadomości społecznej i edukacja finansowa społeczeństwa powinny być zatem jednymi z kluczowych sposobów zmniejszania ryzyka finansowego w życiu człowieka. Nowe technologie, szczególnie z zakresu ICT, zmieniają nie tylko sferę gospodarki i finansów, ale mają także istotny wpływ na życie społeczne i kształtowanie polityki publicznej. Podobnie jak wcześniejsze przemiany technologiczne, również cyfryzacja i innowacje technologiczne zmieniają nasz sposób życia i współtworzą model funkcjonowania sfery publicznej. Transformacja cyfrowa 4.0 niesie za sobą wiele nowych możliwości i wyzwań, ale może przyczynić się też do wystąpienia niekorzystnych zjawisk. Wraz z rozwojem technologii ICT, w tym głównie Internetu, a także powstaniem i upowszechnianiem sztucznej inteligencji, Internetu rzeczy (IoT), rozszerzonej rzeczywistości, wszech-obecnej łączności (hyperconnectivity), automatyzacji, aplikacji, chmur obliczeniowych (cloud computing), blockchain itp. rozwiązań zmienia się dotychczasowy model życia społecznego. Zmiany te mają charakter dość radykalny, niemal wywrotowy, co sprzyja powstawaniu nowych zjawisk społecznych oraz inicjuje dalsze przeobrażenia w tym zakresie. Różne dziedziny życia społecznego, politycznego i gospodarczego już podlegają transformacji, która z biegiem lat będzie przyspieszać. Jej skutki widoczne są niemal we wszystkich sferach: ochronie zdrowia, edukacji, zatrudnieniu, mieszkalnictwie i architekturze, komunikacji, transporcie, energetyce, przestrzeni miejskiej, a także w relacjach międzyludzkich i życiu codziennym. Przykładem może być rynek pracy, gdzie dochodzi do głębokich przeobrażeń. Część ekspertów przewiduje, że rozwój i upowszechnienie nowych technologii ICT zmieniły rynek pracy i spowodowały likwidację niektórych zawodów i miejsc zatrudnienia . Najnowsze badania wskazują jednak, że wiąże się to jednocześnie z powstaniem nowych profesji. Upowszechnienie ICT już teraz wymusza procesy adaptacyjne w odpowiedzi na pojawiające się wyzwania, a tym samym przyczynia się do tworzenia nowych form zatrudnienia . Według danych z raportu McKinseya do 2030 r. rozwój nowych technologii doprowadzi w skali globalnej do powstania 20-50 mln nowych miejsc pracy, co zrekompensuje straty odczuwane przez przedstawicieli tych zawodów, które zniknęły w efekcie cyfryzacji i robotyzacji. Rozwój ICT przyczynia się także do wzrostu dochodów ludzi i ich konsumpcji, szczególnie w krajach rozwijających się. Globalna konsumpcja zwiększy się w latach 2015-2030 o 23 bln USD, w czym największy udział będzie miała rosnąca klasa konsumentów w gospodarkach wschodzących . Zmieni się także model wydatków, co wpłynie na powstanie nowych miejsc pracy w dziedzinie spędzania wolnego czasu, turystyki, usług finansowych i telekomunikacyjnych, opieki zdrowotnej i edukacji. Skutki dynamicznego rozwoju technologii ICT widoczne są m.in. w polityce ochrony zdrowia. Coraz powszechniejsze stosowanie innowacji technologicznych w sektorze medycznym umożliwiło wydłużenie życia ludzi i ograniczenie ich zachorowalności, co przekłada się także na skuteczniejszą profilaktykę zdrowotną i poprawę jakości życia. Ma to szczególne znaczenie w przypadku przeciwdziałania współczesnym chorobom cywilizacyjnym, głównie kardiologicznym, onkologicznym i dietozależnym. Rozwój medycyny personalizowanej, wykorzystującej najnowsze osiągniecia technologiczne, tworzenie sieci telemedycznych czy informatyzacja usług w tym sektorze pozwalają na zapewnienie bardziej efektywnej opieki medycznej, ale przede wszystkim zwiększają szanse na przeżycie wielu pacjentów i poprawę ich stanu zdrowia. Niezwykle obiecujące jest też zastosowanie blockchain w zakresie kontroli leków, w badaniach klinicznych i naukowych, a także w promocji zdrowia i ograniczaniu kosztów zarządzania w placówkach medycznych. Mimo iż tego rodzaju innowacje znajdują się dopiero w fazie eksperymentalnej, to efekty ich wdrażania są niezwykle zadowalające. Kolejny obszar, w przypadku którego innowacje technologiczne odgrywają istotną rolę, stanowi polityka energetyczna. W Unii Europejskiej rozpoczęła się już transformacja energetyczna, która ma cechy rewolucji, gdyż dogłębnie i dynamicznie zmienia model wytwarzania i użytkowania energii, głównie elektrycznej. Nowe rozwiązania technologiczne pozwalają na skokowy rozwój energii ze źródeł odnawialnych (OZE), w tym przede wszystkim energii słonecznej, wiatrowej, morskiej i geotermalnej. Transformacja energetyczna oparta na OZE zmierza nie tylko do przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian klimatycznych, ale także do zwiększenia niezależności państw członkowskich UE od importu paliw kopalnych z regionów niestabilnych politycznie i tym samym wzrostu bezpieczeństwa energetycznego oraz ukształtowania prosumenckiego i obywatelskiego modelu energetyki. Niebagatelne znaczenie mają także nowe technologie w zakresie kształtowania architektury mieszkaniowej i gospodarki przestrzennej. Jest to szczególnie ważne w kontekście tworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym (circular economy), zrównoważonej i ekologicznej, służącej trwałemu i stabilnemu rozwojowi społecznemu. Korzystanie z technologii ICT, szczególnie Internetu, skraca odległości czasowe i przestrzenne, prowadzi do powstania społeczeństwa sieci i społeczeństwa informacyjnego o bardziej spłaszczonej strukturze społecznej. Dostęp do Internetu wiąże się z operowaniem w innej przestrzeni, która uczy nowego sposobu myślenia i postrzegania rzeczywistości, posługiwania się nowymi kategoriami poznawczymi, współtworzenia nowych form interakcji, kształtowania tożsamości i wspólnot. Internet odgrywa ogromną rolę w rozprzestrzenianiu informacji oraz skupianiu osób w jednym miejscu, którym jest sfera wirtualna. Upowszechnienie technologii ICT umożliwia większą aktywność i zaangażowanie społeczne w sferze publicznej. Obserwowana w ostatnich latach zwiększona mobilizacja obywateli w postaci oddolnych ruchów społecznych, w tym licznych protestów i manifestacji, wskazuje na rosnące zainteresowanie obywateli współdecydowaniem politycznym i kontestację tradycyjnych form demokracji przedstawicielskiej. Rewolucja cyfrowa oferuje nowe formy partycypacji obywatelskiej, które są niskokosztowe, egalitarne i łatwe w użyciu. Wielu badaczy wskazuje na pozytywny wpływ ICT na zaangażowanie obywatelskie, mobilizację oddolną i tworzenie e-demokracji, w tym m.in. rozwój wiedzy politycznej, większą świadomość interesów, dyskusje i głosowanie, a także zwiększenie jawności i przejrzystości procesów decyzyjnych . Rozwój ICT niesie ze sobą określone ryzyko związane z niemal nieograniczonym i często niekontrolowanym przepływem informacji, wykorzystaniem danych, nierzadko wrażliwych, przez niepowołane do tego ośrodki, w tym korporacje transnarodowe, i ich nadmierną kontrolę. Współcześnie informacje stały się niezwykle cennym dobrem podlegającym wymianie handlowej, co przełożyło się na poważne zagrożenia związane z ich nieetycznym czy nawet bezprawnym wykorzystaniem. W tej sytuacji pojawiają się postulaty dotyczące większego zaangażowania instytucji publicznych w ochronę obywateli i konsumentów przed negatywnymi konsekwencjmi dynamicznie rozwijającego się kapitalizmu 4.0. Według Banku Światowego mamy obecnie do czynienia z rewolucją 4.0, która, mimo oddziaływania na światową skalę, nie zachodzi jednak we wszystkich regionach, krajach i grupach społecznych. Jedną z najpoważniejszych negatywnych konsekwencji rozwoju ICT jest reprodukcja dotychczasowych nierówności społecznych oraz powstanie nowych form wykluczenia społecznego (digital divide) i tzw. luki cyfrowej. Mimo dynamicznego rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych istnieją regiony i grupy społeczne, które z różnych powodów nie mają do nich dostępu i/lub nie posiadają niezbędnych umiejętności cyfrowych i świadomości potencjalnych korzyści. E-wykluczenie i luka cyfrowa występują nie tylko w krajach słabo rozwiniętych, w odległych regionach świata, ale także w Europie. Według danych Komisji Europejskiej Polska jest jednym z najsłabiej rozwiniętych pod względem cyfryzacji państw w UE. Ze względu na wartość indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) zajmujemy 25. miejsce w Unii , co jest traktowane jako jedna z głównych barier wzrostu naszej konkurencyjności i rozwoju. Technologie ICT ze względu na powszechność zastosowania zmieniają nasze życie dogłębnie, chociaż często niezauważalnie. Z uwagi na dynamikę oraz skalę zmian refleksja badawcza nad wpływem innowacji technologicznych jest wciąż niewystarczająca. Przygotowując prezentowaną monografię, redaktorzy kierowali się chęcią przedstawienia wielowymiarowej analizy konsekwencji wynikających z wdrażania nowych technologii zarówno w sferze gospodarczej czy finansach, jak i w wybranych modelach polityki publicznej czy życiu społecznym. Takie podejście pozwala nie tylko dostrzec problemy w różnych aspektach życia gospodarczego i społecznego, ale także wskazać na istotne przemiany, z jakimi mamy obecnie do czynienia. Publikacja składa się z trzech części. W pierwszej z nich zaprezentowano analizy dotyczące konsekwencji rozwoju i upowszechnienia nowych technologii w sferze gospodarki i próbę odpowiedzi na pytanie o zakres, skalę i charakter tego wpływu. W części drugiej refleksji poddane zostały kwestie zastosowania innowacji technologicznych w sektorze finansów, głównie w bankowości, oraz próba określenia szans i wyzwań z tym związanych. Część trzecia zawiera rozważania nad wpływem nowych rozwiązań technologicznych, głównie z zakresu aktywizacji i mobilizacji społecznej, na wybrane dziedziny polityki publicznej oraz życie społeczne, a także omówienie potencjalnych szans i zagrożeń z tego wynikających. Wierzymy, że przedkładana Czytelnikowi publikacja będzie stanowić ważny głos w dyskusji nad konsekwencjami rewolucji przemysłowej 4.0 dla Polski. Piotr Błędowski Urszula Kurczewska Małgorzata Zaleska
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Czas wolny, na pierwszy rzut oka tak łatwy w definiowaniu, obecnie nabiera nowych znaczeń i kontekstów, o jakich jeszcze dwie dekady temu nawet nie myślano. Już w 1930 r. J.M. Keynes uzasadnił tezę, która wraca współcześnie - w krajach uprzemysłowionych nadchodzi epoka permanentnych wakacji. Wyzwaniem zatem stają się sposoby radzenia sobie z nadmiarem czasu wolnego. Tak postawiony problem bardzo trafnie spuentował A.C. Jemolo, ostrzegając, że "(...) świat maszyn zmierza do wyzwolenia człowieka od trudu, lecz skrócony dzień roboczy staje się nową klątwą" . Możemy przypuszczać, że autor miał na myśli wszechogarniającą ludzi nudę lub czas niewypełniony aktywnościami. Czy jednak faktycznie cierpimy na nadmiar wolnego czasu? Czy może stale poszukujemy dodatkowych zasobów, by je szybko zagospodarować? Czas społeczności tradycyjnych upływał powoli i nie było okazji, aby zmierzyć się z koncepcją powszechnych wakacji. Zwykle dotyczyła ona elitarnych grup społecznych, które T. Veblen opisał po raz pierwszy w książce Teoria klasy próżniaczej. Podkreślał w niej znaczenie rosnącego segmentu burżuazji, coraz częściej żyjącej z kapitału zgromadzonego przez przedsiębiorczych przodków. Jej przedstawicieli opisywał jako cierpiętników dysponujących nadmiarem wolnego czasu i próbujących zapełnić własne "puste życia". Wypełnianie czasu próżniaczeniem uważa się za klasyczny syndrom postnowoczesności . Technologiczne zmniejszenie i skompresowanie dzisiejszego świata, szereg czasooszczędnych dóbr i usług, wyprzedzający i zastępujący nasze działania Internet rzeczy w połączeniu z błyskawiczną komunikacją międzyludzką generują nowe oblicze czasu wolnego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W książce zostały przytoczone wybrane dobre praktyki na poziomie instytucjonalnym (uczelnianym) prezentujące, zdaniem autora, ciekawe i wartościowe działania podejmowane przez uczelnie, mające wspierać nie tylko formalne zapewnianie jakości, ale również, w szczególności, rzeczywistą jakość procesu kształcenia zorientowaną na relacje między wykładowcami i studentami. Baza dobrych praktyk obecnie jest skromna, stąd w kolejnych wersjach publikacji będzie rozbudowywana. Powstała ona na podstawie badań własnych autora opartych na metodach jakościowych - w szczególności na wywiadach i rozmowach oraz z wykorzystaniem analizy dokumentów znajdujących się w dostępie publicznym dotyczących przedstawionych praktyk. Książka została oparta w dużej mierze na doświadczeniu autora wynikającym z jego zaangażowania w temat zapewniania jakości na wszystkich czterech poziomach: autor jest polskim delegatem w grupie roboczej EHEA, jest członkiem Polskiej Komisji Akredytacyjnej, pełnomocnikiem Rektora ds. Uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz wykładowcą prowadzącym zajęcia dla studentów. Unikalną cechą niniejszej publikacji jest - zgodnie z intencją autora - że nie ma ona zamkniętej formy. Papierowe wydanie, które obecnie Czytelnik trzyma w ręku, jest pierwszą wersją, która będzie ciągle aktualizowana i uzupełniana na stronie: http://jakosc-ehea.edu.pl/. Inspiracją dla autora była książka Profesora Andrzeja Jacka Bliklego Doktryna jakości, której pierwsza wersja powstała w 1996 r. i ciągle jest aktualizowana - ostatnia aktualizacja miała miejsce 28 grudnia 2018 r. (stan na 31 maja 2021). Niniejsza książka osiągnie swój cel, jeśli zachęci Czytelnika do refleksji. Do refleksji nad kształceniem wyższym, w szczególności nad jego sensem. Autor nie ma pewności, że ten sens jest priorytetem działalności poszczególnych uczelni czy instytucji na poziomie krajowym lub europejskim. Patrząc na powszechne zjawisko „drukowania dyplomów", obserwując procedury funkcjonujące w narodowych agencjach akredytacyjnych czy na wyższych szczeblach stanowienia polityki edukacyjnej, gdzieś gubi się istota kształcenia, na którą składa się wartościowa, mądra i dająca satysfakcję podmiotowa relacja między wykładowcą a studentem. Nawet nie tyle między wykładowcą a studentem, a pomiędzy dwiema osobami - przeważnie starszą, mającą określone już doświadczenie oraz młodszą, która za chwilę weźmie odpowiedzialność za otaczający nas świat. Jest to relacja synergiczna, gdzie obie strony pod pretekstem zajęć, warsztatów, projektów, prac etapowych czy prac dyplomowych rozpoczynają wspólną podróż. Na chwilę się ze sobą spotykają - jeśli dzięki temu spotkaniu wzajemnie się wesprą, stworzą nową wiedzę, wymienią się dotychczasową, to wtedy będzie można powiedzieć, że kształcenie miało wysoką jakość. Ilu takich spotkań Czytelnik miał okazję doświadczyć? Czy miały one miejsce podczas studiów, czy też odbywały się przy innych okazjach? Chciałbym, aby niniejsza książka była pretekstem do takich spotkań, wspierania się w podróży, jaką tak naprawdę jest kształcenie. Takie kształcenie ma sens - dla studenta i dla wykładowcy, sens dla uczelni, społeczności - lokalnej, krajowej oraz przede wszystkim sens na poziomie ogólnoludzkim - ogólnoświatowym. Stąd też zapraszam do kontaktu, wymiany refleksji, szukania prostych dróg do nadawania sensu procesowi kształcenia. Aby było to możliwe, warto osadzić te „małe aktywności" w szerszym kontekście, a więc lepiej poznać zjawiska, które zachodzą w szkolnictwie wyższym. Bez wiedzy o tej szerszej perspektywie nadawanie sensu na każdym z wymienionych wyżej poziomów - według autora - będzie albo bardzo trudne, albo wręcz niemożliwe. (fragment wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Choć controlling menedżerski jest uważany za jeden z przekrojowych procesów zarządzania projektami, do dzisiaj nie stwierdzono jednoznacznie, jakie rozwiązania przyjmuje się w nim najczęściej. Co więcej, pomimo swojej istotności dla zagadnień oceny realizowanych przedsięwzięć, controlling projektów jest nadal zagadnieniem słabo opisanym w fachowej literaturze przedmiotu, zarówno polskiej, jak i zagranicznej (w zakresie badania opisanych wymiarów controllingu w projektach brakuje opracowań zwartych, zaś światowa literatura przedmiotu w odniesieniu do praktycznych badań nad controllingiem projektów jest niezwykle uboga). Przegląd aktualnego stanu wiedzy na temat controllingu w zarządzaniu projektami pozwolił zaobserwować szereg rozbieżności w traktowaniu tej problematyki w teorii i praktyce zarządzania: od zbioru prostych wskaźników, dotyczących finansowych aspektów realizowanych przedsięwzięć, po rozbudowane, kompleksowe systemy gromadzenia, przetwarzania, archiwizowania i przekazywania informacji w wielu perspektywach oceny realizowanych projektów, wymaganych na różnych szczeblach decyzyjnych. Jednocześnie próbuje się przenieść pojęcia z zakresu controllingu bieżącej działalności organizacji na obszar zarządzania projektami, co wywołuje nieporozumienia, ponieważ realizacja projektów zwykle nie jest zbieżna z działalnością procesową (powtarzalną) firmy. Rodzi to wiele niejasności i daje pole do wielorakich interpretacji roli, znaczenia i zakresu controllingu w zarządzaniu projektami. Biorąc pod uwagę dysonans między sposobami postrzegania koncepcji controllingu projektów a zaleceniami odnośnie zakresu informacji kontrolnych, jakie powinien obejmować skuteczny system wymiany informacji o projektach, zgodnie z przyjętym trybem badawczym postanowiono uzupełnić tę lukę w wiedzy i przeprowadzono badania empiryczne, koncentrując się na przedsięwzięciach realizowanych w Polsce. Monografia ma charakter zarówno teoretyczno-poznawczy, jak i aplikacyjny. Za cel teoretyczno-poznawczy obrano pogłębienie wiedzy i wzbogacenie dorobku naukowego w obszarze nauk o zarządzaniu projektami i controllingu projektów. (fragment Wstępu) '
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Kontekst i cel pracy We współczesnym burzliwym otoczeniu gospodarczym sprawność realizacji projektów jest kompetencją organizacji, mającą fundamentalne znaczenie dla jej funkcjonowania i rozwoju. Poprzez działania o charakterze projektowym są: modyfikowane sposoby pracy organizacji rynkowych, opracowywane i wprowadzane nowe produkty, realizowane zmiany produktów już istniejących. Organizacje doceniają wyodrębnione ze stałych struktur formy realizacji przedsięwzięć, ponieważ pozwalają one uzyskać nad nimi lepszą kontrolę i zwiększyć szansę ich powodzenia. Projekty to forma organizacji działań - złożona, interdyscyplinarna i wymagająca zarządzania. Zarządzanie to jest w pewnym stopniu odmienne od zarządzania działaniami o charakterze ciągłym, nie tylko z powodu interdyscyplinarności, ale przede wszystkim ze względu na zdefiniowane ograniczenia. Dlatego kierownik projektu, nazywany również jego menedżerem, musi posiadać, z jednej strony, wiedzę i umiejętności właściwe roli zarządczej rozumianej w sposób ogólny, z drugiej zaś umiejętności i legitymować się wiedzą specyficzną dla pracy w warunkach projektowych. Całość umiejętności, wiedzy, prezentowanej postawy i innych charakterystyk tworzy wspólnie kombinację określaną kompetencjami kierownika projektu. W wielu badaniach wykazano, że kompetencje zarządzającego projektem są uznawane za jeden z istotnych czynników powodzenia projektów . Wśród obszarów zastosowań, w których są realizowane projekty, należy wyróżnić projekty informatyczne. Wyodrębnienie to jest uzasadnione wciąż wzrastającym znaczeniem technologii informatycznych dla przedsiębiorstw i powszechnością tej technologii, wpisanej na stałe w życie każdego człowieka i każdej organizacji. Projekty IT są obecne we wszystkich branżach, mają również pewną cechę szczególną - ich realizacja jest oparta na pracownikach wiedzy. Kompetencje kierownika projektu to problematyka eksplorowana przez badaczy od długiego czasu. Badania zrealizowane w ciągu ostatnich 20 lat obejmowały różne aspekty, m.in.: identyfikację wymaganych kompetencji, ocenę ich znaczenia, poszukiwanie kompetencji różnicujących, kluczowych czy też związki kompetencji z różnymi charakterystykami projektów i ich otoczenia. Wśród prowadzonych badań niewiele jednak było poświęconych kompetencjom kierowników projektów w szczególnym obszarze zastosowań, jakim są technologie informatyczne. Niedostatek ten jest zwłaszcza widoczny w piśmiennictwie polskim. O ile jest ono bogate w badania empiryczne kompetencji kadry menedżerskiej, o tyle za nieliczne należy uznać szeroko zakrojone badania poświęcone kompetencjom kierowników projektów, niezależnie od obszarów zastosowań, w których są realizowane zarządzane przez nich przedsięwzięcia . Te zaś spośród badań, które skupiają się na kompetencjach kadry zarządzającej projektami IT, traktują kompetencje fragmentarycznie lub są oparte na niewielkich próbach. Pozwala to twierdzić, że istnieje luka poznawcza dotycząca zrozumienia znaczenia poszczególnych kompetencji w pracy polskich kierowników projektów informatycznych. Zarządzanie projektami, oprócz stanowienia wyodrębnionej profesji, jest istotną kompetencją znacznej części kadry zarządzającej. Niezależnie od tego, czy menedżer sam realizuje projekty, czy też je nadzoruje lub w nich uczestniczy, wiedza i umiejętności - przynależne tej subdyscyplinie nauk o zarządzaniu - są niezbędne i istnieje potrzeba ich kształcenia i rozwoju. Na potrzebę tę odpowiada zarówno branża szkoleniowa, jak i szkolnictwo wyższe. Uczelnie wyższe coraz częściej powołują studia podyplomowe o kierunku zarządzania projektami, a nawet tworzą specjalizacje studiów magisterskich. Nie zidentyfikowano jednak w dorobku polskich akademików badań, które wskazywałyby, jakie kompetencje chcą rozwijać kierownicy projektów IT oraz w jaki sposób chcą to czynić. Wskazaną uprzednio lukę należy zatem rozszerzyć o zagadnienia związane z kompetencjami wymagającymi rozwoju, a także poprzez pytanie o metody i formy rozwoju, zarówno stosowane, jak i pożądane przez kierowników projektów. Niniejsza praca ma na celu zniwelowanie wskazanej powyżej luki. Celem badawczym w ujęciu najbardziej ogólnym jest wzbogacenie istniejącego dorobku w zakresie wiedzy o: znaczeniu kompetencji kierowników projektów informatycznych dla rezultatów ich pracy, różnicach znaczenia kompetencji względem charakterystyk indywidualnych i sytuacyjnych, dążeniach do rozwoju kompetencji, a także o stosowanych i preferowanych sposobach tego rozwoju. Ogólne sformułowanie podstawowych pytań badawczych wyznacza zarazem cztery obszary badań ujęte w niniejszej publikacji. 1. Jakie jest znaczenie poszczególnych kompetencji kierowników projektów informatycznych? Które kompetencje mają największe znaczenie? 2. Czy i w jaki sposób znaczenie to jest różne przy odmiennych charakterystykach indywidualnych i kontekstu? 3. Jakich kompetencji dotyczą dążenia rozwojowe kierowników projektów? 4. W jaki sposób dążenia te są w praktyce realizowane? Jak sami kierownicy projektów chcieliby je realizować? Uzyskanie odpowiedzi na powyższe pytania, będące zasadniczym celem podejmowanego przez autora niniejszej rozprawy trudu badawczego, wniesie wkład, który będzie użyteczny zarówno w wymiarze naukowym, jak i dla praktyki biznesowej. Wiedza o znaczeniu kompetencji kierowników projektów informatycznych, o formach i metodach rozwoju przez nich preferowanych będzie przydatna dla praktyków w dwóch obszarach: planujących rozwój kompetencji kierowników projektów oraz kształtujących ofertę rynkową działań doskonalenia kompetencji. Tryb badawczy i struktura pracy W przyjętym trybie badawczym wyodrębniono trzy etapy opisane poniżej. 1. Badania studialne, obejmujące eksplorację istniejącego stanu wiedzy w zakresie kompetencji jako koncepcji, kompetencji menedżerskich oraz kompetencji kierowników projektów. 2. Etap ten ma charakter przygotowawczy do badań empirycznych, dlatego autor poświęca w nim szczególną uwagę wynikom dotychczasowych badań w zakresie kompetencji kierowników projektów. 3. Badania empiryczne, realizowane w trzech krokach. 4. Etap ten koncentrował się na opracowaniu i zweryfikowaniu instrumentu badawczego, jego pilotażu, następnie obejmował realizację badań zasadniczych. 5. Analiza wyników badań, opracowanie wniosków oraz weryfikacja hipotez i odpowiedzi na szczegółowe pytania badawcze. W strukturze pracy wyodrębniono dwie części. Część I obejmuje treści związane z badaniami studialnymi, tworzącymi podstawę realizacji badań empirycznych. W rozdziale 1 jest dokonywana analiza: pojęcia kompetencje, podobieństw i różnic ich rozumienia, różnorodności ujęć, struktury i kategoryzacji. Rozdział ten wprowadza rozumienie pojęć wykorzystywanych w dalszej treści i ustala podstawy myślenia o kompetencjach kierowników projektów. Rozdział 2 dotyczy postrzegania roli menedżera. Autor poddaje w nim analizie wybrane koncepcje rozumienia roli menedżerskiej, w przekonaniu, że w dużej mierze rola menedżera projektu jest pewnego rodzaju specjalizacją ogólnej roli kierowniczej. Rozdział 3 jest poświęcony przeglądowi koncepcji i wyników badań kompetencji menedżerskich. Autor prezentuje różne ich postrzeganie, a także przygotowuje do krytycznego spojrzenia na obecny stan wiedzy w zakresie kompetencji kierowników projektów. W rozdziale 4 wprowadzono najważniejsze informacje dotyczące specyfiki zarządzania projektami, zadań związanych z rolą zawodową kierownika projektu oraz specyfiki projektów informatycznych. Rozdział 5 zawiera analizę istniejącego dorobku badawczego w zakresie badań kompetencji kierowników projektów. Autor uwzględnia w nim przegląd zbiorów kompetencji proponowanych w standardach oraz dorobek badań empirycznych w zakresie treści i metodyki. W rozdziale 6 są ujęte najważniejsze informacje dotyczące problematyki związanej z ostatnim z postawionych celów - z metodami i formami doskonalenia kompetencji. Rozdział 7, zamykający studialną część pracy, służy sformułowaniu szczegółowych pytań badawczych oraz hipotez przeznaczonych do weryfikacji. Część II rozprawy obejmuje etapy postępowania badawczego w zakresie przygotowania badań empirycznych i ich realizacji oraz analiz i wnioskowania. W rozdziale 8 autor przedstawia założenia obu etapów badań empirycznych - wstępnych i zasadniczych, określa najważniejsze aspekty metodyczne postępowania w badaniach empirycznych oraz opisuje ich przebieg. Rozdział 9 prezentuje charakterystyki uzyskanej w badaniach zasadniczych próby badawczej, szczegółowo rysując obraz badanej grupy respondentów. W kolejnych czterech rozdziałach jest zawarta analiza uzyskanych wyników oraz wnioski z nich płynące. Każdy z nich został skonstruowany według tego samego schematu. 1. Pierwsza część rozdziału jest poświęcona uwagom metodycznym do analiz, w których m.in. uzasadniono wybór stosowanych instrumentów analitycznych. 2. Następnie zaprezentowano uzyskane wyniki wraz z komentarzem. 3. Rozdział zamykają podsumowanie i dyskusja otrzymanych wyników. W rozdziale 10 przedstawiono wyniki w zakresie znaczenia kompetencji kierowników projektów informatycznych. Omówiono uzyskane oceny znaczenia kompetencji w grupach rodzajowych oraz w ujęciu całościowym. Wyodrębniono w nim również podzbiór kompetencji o kluczowym znaczeniu - podstawę części analiz w kolejnych rozdziałach. W rozdziale 11 są prezentowane wyniki oceny różnic znaczenia kompetencji przy różnych uwarunkowaniach, a także analiza tych różnic w ujęciach grup kompetencji oraz całościowo. Szczególną uwagę poświęca się różnicom dotyczącym znaczenia kompetencji kluczowych przy realizacji projektów w podejściach zwinnych - w ostatnich latach dynamicznie zyskujących na popularności w projektach informatycznych. W rozdziale 12 ujęto uzyskany obraz dążeń rozwojowych kierowników projektów, podejmując próbę wyodrębnienia takich z nich, które są podzielane przez większe grupy kierowników projektów. W rozdziale 13 zaprezentowano wyniki w zakresie praktyki korzystania i preferencji dla metod i form doskonalenia kompetencji kierowników projektów. Na końcu zawarto omówienie wyników badań empirycznych. Rozdział 14 zamyka część II rozprawy. Znajduje się w nim podsumowaniem weryfikacji hipotez i uzyskanych odpowiedzi na pytania badawcze w formie refleksji poznawczej. W uzupełnieniu zawarto w nim również refleksję metodologiczną, obejmującą przemyślenia odnośnie do przyjętej metodyki badań empirycznych. Uwzględniono również ważne z dostrzeganych kierunków dalszych badań. Ograniczenia rozprawy Nakreślona problematyka pracy ma, z punktu widzenia subdyscyplin nauk o zarządzaniu, interdyscyplinarny charakter . Podmiot badania, warunki i realia jego pracy są przedmiotem zainteresowania zarządzania projektami. Przedmiot badania, koncepcja kompetencji, przynależy do dorobku zarządzania zasobami ludzkimi. Problematyka roli menedżerskiej, menedżeryzm jako zjawisko, jest kwalifikowana do zarządzania organizacjami gospodarczymi. Wreszcie problematyka rozwoju kompetencji w aspekcie metod i form, z jednej strony, to domena zarządzania zasobami ludzkimi, z drugiej zaś jest podejmowana również przez andragogów. Szeroki zakres poruszanej problematyki zmusza do przyjęcia na wstępie pewnych założeń odnośnie do zakresu wykorzystywanych materiałów źródłowych i analiz istniejącego dorobku badawczego. Przy podejmowaniu decyzji kierowano się, z jednej strony, priorytetami, za podstawową uznając problematykę znaczenia kompetencji, z drugiej zaś istniejącym dorobkiem teoretycznym i empirycznym. W zakresie przedmiotu badania, konstruktu kompetencji i zagadnień powiązanych istnieje obszerny dorobek polskich badaczy z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, który autor uznał za wystarczający do przyswojenia i wykorzystania jako prawidłowej siatki pojęciowej. Zagadnienia menedżeryzmu oraz kompetencji menedżerskich również są szeroko podejmowane w publikacjach polskich badaczy. Dla wymienionej wyżej problematyki jako podstawowe źródła przyjęto publikacje zwarte polskich badaczy, w głównej mierze powstałe po 2000 r. Nieco większy udział prac obcojęzycznych przewidziano w zakresie problematyki kompetencji menedżerskich, gdyż koncentrowano się na takich pozycjach, które konstruowały zbiory kompetencji menedżerów na podstawie wyników badań empirycznych. O ile opracowania rodzimych badaczy odnoszące się do wyżej wymienionych zagadnień są stosunkowo liczne, o tyle w przypadku wąsko sformułowanej problematyki kompetencji kierowników projektów sytuacja jest odmienna. Dotychczasowy dorobek jest niewystarczający do zbudowania obrazu obecnego stanu wiedzy. Stosunkowo ubogi jest również dorobek publikacji zwartych, podejmujących tę problematykę. W zakresie tego zasadniczego dla rozprawy zagadnienia podstawowe źródło stanowiły publikacje recenzowane z dorobku światowego. W tym przypadku autor skoncentrował się również na pracach zawierających wyniki badań empirycznych, opracowanych po 2000 r., oraz na dorobku wypracowanym przez stowarzyszenia profesjonalne kierowników projektów. W zakresie ostatniego obszaru problemowego - form i metod doskonalenia kompetencji - w niniejszej pracy oparto się w głównej mierze na dorobku badaczy zarządzania zasobami ludzkimi, uznając, że jest on wystarczający do opracowania zagadnienia traktowanego jako w pewnej mierze uzupełniające i w zamyśle stanowiącego punkt wyjścia do przyszłych badań. Tak postawione ograniczenia nie wykluczają jednak tego, że w każdym obszarze dążono również do uwzględnienia prac, które kształtowały problematykę, ustanawiając fundamenty koncepcyjne, bez względu na ich pochodzenie i formę.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Głównym celem monografii jest zaprezentowanie koncepcji funkcjonowania lokalnych funduszy rozwoju gospodarczego (LFRG) współpracujących z jednostkami samorządu terytorialnego. Kolejnym celem jest sformułowanie polityki inwestycyjnej LFRG jako przesłanki regulacji prawnych umożliwiających funkcjonowanie funduszu w realiach otoczenia prawnego i ekonomicznego wraz ze wskazaniem zakresu interwencji publicznej. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Niniejsza monografia składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów i zakończenia. Integralną częścią opracowania są załączniki. Pierwszy rozdział poświęcono omówieniu definicji, typologii i ewolucji marek detalistów. Przedstawiono w nim przegląd definicji marki detalisty i zaproponowano definicję tej kategorii marek przyjętą w pracy. Omówiono też rozwój marek detalistów na przestrzeni ostatnich dekad, z uwzględnieniem czynników determinujących ten rozwój oraz typologie marek detalistów według różnych autorów. Ponadto zaproponowano typologię marek detalistów integrującą takie kryteria ich klasyfikacji, jak: pozycjonowanie cenowe, jakość produktów i koncepcję nadawania nazw marek. W ostatnim podrozdziale skoncentrowano się na funkcjach marek detalistów oraz korzyściach z ich stosowania z perspektywy detalistów i konsumentów. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
E-book
W koszyku
Głównym celem monografii jest ocena realnych możliwości racjonalnego wykorzystywania faktoringu w działalności przedsiębiorstw poszukujących skutecznych rozwiązań służących stymulowaniu płynności finansowej. Określono tu również realne szanse rozwoju tego rodzaju usługi w polskiej rzeczywistości gospodarczej. W opracowaniu założono, że właściwie skonstruowana umowa faktoringowa może przynieść firmie wymierne korzyści, nie tylko zresztą o charakterze finansowym. Zwrócono również uwagę, że wiedza i stosunek polskich przedsiębiorców wobec usług faktoringowych istotnie ogranicza rozwój tego rynku. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Fantazją należy określić próbę wskazania jednego, głównego czynnika mającego największy wpływ na efekty funkcjonowania i rozwoju gospodarki. Podczas wielu dyskusji pojawia się wiele opinii na ten temat, często jednak mają one subiektywny charakter i wzajemnie się wykluczają. Procesy gospodarcze mają tymczasem nader różnorodny i złożony charakter i następują w warunkach ciągłych zmian. Zmiany te dotyczą zarówno uwarunkowań wewnętrznych istniejących w przedsiębiorstwach, jak i czynników o charakterze zewnętrznym, wpływających istotnie na podejmowane decyzje. Warto wyróżnić tu chociażby politykę budżetową państwa, uregulowaną fiskalnie, politykę monetarną, czy też zjawiska inflacyjne coraz bardziej destruktywnie oddziaływujące na polski wzrost gospodarczy. Wydaje się przy tym, że nienotowany w Polsce od wielu lat tak gwałtowny wzrost cen wymaga natychmiastowej wręcz reakcji tych środowisk gospodarczych i parlamentarnych, które dysponując odpowiednimi metodami mogą wpływać na kreowanie popytu konsumpcyjnego oraz inwestycyjnego. Warto w tym miejscu przytoczyć przykład chociażby cen żywności i sytuacji na rynku budownictwa mieszkaniowego. Celem monografii jest analiza oraz ocena wybranych, kluczowych aspektów funkcjonowania gospodarki i przedsiębiorstw wobec wyzwań rozwojowych i towarzyszących im uwarunkowań, którym trudno jest obecnie przypisać walor stabilności. Wręcz przeciwnie, mają one coraz częściej nieprzewidywalny charakter i nie chodzi jedynie o COVID-19. Wśród poruszanych w książce zagadnień znalazły się uwagi na temat wątpliwej skuteczności przeciwdziałania w Polsce walki z procederem prania pieniędzy, uregulowań prawnych normujących zasady rozwoju morskiej energetyki wiatrowej oraz nader ważne i aktualne problemy związane z procesami finansowymi zachodzącymi w przedsiębiorstwach. Warto chociażby wymienić tu uwagi na temat kształtowania pożądanej struktury źródeł finansowania spółek giełdowych, realnej przydatności dyskryminacyjnych modeli przewidywania bankructwa przedsiębiorstwa, czy też sposobów oceny niebezpieczeństwa utraty płynności finansowej. Autorami monografii są głównie słuchacze Podyplomowych Studiów Zarządzanie Finansami Przedsiębiorstwa realizowanych przez Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, a także wykładowcy. Umiejętne powiązanie doświadczenia praktycznego nabytego w trakcie pełnienia różnych funkcji w szeroko ujętej gospodarce oraz dorobku teoretycznego umożliwiło stworzenie nader aktualnego i spójnego obrazu problemów składających się na funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw i całej gospodarki. Jacek Grzywacz
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Adam Hoszman Wstęp Sidey Myoo Futurologia - gdyż przyszłość jest ciekawsza niż teraźniejszość 1.1. Logiczna przyszłość 1.2. Futurologia jako nauka strategiczna 1.3. Technologia wielkich liczb w przewidywaniu przyszłości 1.4. Podsumowanie Bibliografia Agnieszka Gozdek, Emilia Kuciaba Transportation in the age of artificial intelligence 2.1. Introduction 2.2. AI definition and background 2.3. AI intransportation 2.4. Summary References Dariusz Tłoczyński Artificial intelligence in the development of air transport 3.1. Introduction 3.2. Artificial intelligence in scientific research 3.3. The development of air transport 3.4. The use of new technologies in air transport 3.5. Summary References Elżbieta Załoga Challenges for transport due to the ageing process of the European Union's society 4.1. Introduction 4.2. Seniors as asocial group 4.3. Mobility of older people 4.4. Summary References Bogusław Liberadzki, Andrzej Klepka Inteligentne systemy transportowe. Strategia UE - drogowy transport autonomiczny 5.1. Unijna strategia w zakresie inteligentnych systemów transportowych 5.2. Szacunek kosztów 5.3. Obecny stan technologii autonomicznego transportu drogowego oraz perspektywa wdrożenia elementów transportu autonomicznego w UE 5.4. Charakterystyka rynku w przypadku poszczególnych sektorów autonomicznego transportu drogowego 5.5. Poziom bezpieczeństwa w transporcie autonomicznym 5.6. Kwestie moralne oraz stan prawny dotyczący transportu autonomicznego na terenie Unii Europejskiej 5.7. Perspektywa wdrożenia elementów transportu autonomicznego w UE 5.8. Podsumowanie Bibliografia Sylwia Kowalska The effects of the paradigm of modal shift in freight transport in the European Union 6.1. Introduction 6.2. Premises for undertaking the paradigm of modal shift 6.3. The impact of the paradigm on the modal split in the EU 6.4. Summary References Czesława Christowa Metodyczne aspekty badań w zakresie wpływu innowacji na konkurencyjność polskich portów morskich 7.1. Wprowadzenie 7.2. Znaczenie innowacji w rozwoju portów morskich 7.3. Koncepcja badań wpływu innowacji na konkurencyjność polskich portów morskich 7.4. Podsumowanie Bibliografia Mirosław Antonowicz Importance of Polish infrastructural investments in the trade between China and the European Union 8.1. Poland's involvement in the Belt and Road Initiative 8.2. Key importance of infrastructural investments assessment 8.3. Summary References Konrad Henryk Bachanek Elektromobilność szansą rozwoju współczesnych miast 9.1. Wprowadzenie 9.2. Plan Rozwoju Elektromobilności 9.3. Analiza obecnego stanu infrastruktury i rynku pojazdów elektrycznych oraz perspektywy ich rozwoju 9.4. Podsumowanie Bibliografia Ewa Puzio Wyzwania polskich miast w kształtowaniu mikromobilności 10.1. Wprowadzenie 10.2. Współczesne wyzwania komunikacyjne polskich miast 10.4. Mikromobilność w największych ośrodkach miejskich w Polsce 10.5. Podsumowanie Bibliografia Adam Przybyłowski, Malwina Rząp Sharing economy jako innowacyjny model na rzecz równoważenia mobilności - studium przypadku obszaru metropolitarnego Trójmiasta 11.1. Wprowadzenie 11.2. Sharing economy jako innowacyjny model gospodarki a współdzielenie mobilności 11.3. Analiza wyników przeprowadzonych badań własnych 11.4. Podsumowanie Zuzanna Kłos-Adamkiewicz Smart city and the challenges of modern mobility 12.1. Introduction 12.2. Smart cities and artificial intelligence (AI) 12.3. Smart mobility in smart cities 12.4. Summary References Tomasz Kwarciński A taxi for the senior as a tool for managing urban mobility in the context of progressive demographic changes 13.1. Introduction 13.2. The role of public transport for urban residents 13.3. Problems of organisation of public transport in urban areas 13.4. Demographic changes in urban areas in Poland 13.5. New forms of public transport in urban areas in Poland 13.6. Summary References Grzegorz Karoń, Krzysztof Krawiec, Marcin Kłos, Stanisław Krawiec Wybrane aspekty systemowe oceny ekonomicznej procesu konwersji floty autobusów elektrycznych 14.1. Wprowadzenie 14.2. Założenia systemowe procesu konwersji autobusów 14.3. Algorytm oceny ekonomicznej procesu konwersji floty autobusów 14.4. Charakterystyka funkcjonalna algorytmu oceny ekonomicznej procesu konwersji floty autobusów 14.5. Możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w procesie konwersji - założenia systemowe 14.6. Podsumowanie Bibliografia
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Informatyka gospodarcza jest to wyodrębniona z informatyki dziedzina badań naukowych, kształcenia akademickiego oraz praktyki gospodarczej, poświęcona metodyce oraz zastosowaniu w ekonomii środków i narzędzi techniki komputerowej. Zajmuje się wykorzystaniem technologii informacyjnych w organizacjach, w tym przede wszystkim budową i wdrażaniem systemów informatycznych oraz ich wpływem na funkcjonowanie organizacji. W centrum zainteresowania są więc dwa przenikające się obszary: z jednej strony, sfera budowy (czyli opracowywania) nowych systemów informatycznych w organizacjach (zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w jednostkach administracji publicznej), obejmująca ich analizę, projektowanie, implementację, testowanie, wdrażanie i eksploatację, a z drugiej - sfera zarządzania, czyli ogół działań, które pozwalają organizacji na osiąganie swoich celów dzięki skutecznemu wykorzystaniu technologii informacyjnych. Przekazywana w Państwa ręce monografia powstała dzięki synergii prac badaczy z: Instytutu Informatyki i Gospodarki Cyfrowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Katedry Zarządzania Międzynarodowego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, Instytutu Matematyki i Informatyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie. Autorzy reprezentują różne specjalności związane z kwestiami technicznymi, organizacyjnymi, zarządczymi, prawnymi, socjologicznymi oraz etycznymi odnoszącymi się do nowych technologii, ich wykorzystywania i konsekwencji tego działania. Książka składa się z 11 rozdziałów, z których 10 ujęto w 3 działach, odnoszących się do zagadnień analizowanych w ramach informatyki gospodarczej. W rozdziale 1, o charakterze w głównej mierze ekonomicznym, opisano gospodarkę cyfrową i nowe procesy ekonomiczno-społeczno-cywilizacyjne, które ona uruchamia. W dziale pierwszym książki, zatytułowanym Budowa i modelowanie systemów informacyjnych, omówiono: kwestię jakości oprogramowania, zagadnienie modelowania procesów biznesowych, weryfikację własności systemu kryptowalutowego oraz nowoczesne architektury danych. W dziale drugim, zatytułowanym Rynki elektroniczne, przedstawiono: zmiany struktury rynku turystycznego w warunkach gospodarki cyfrowej, problem wykorzystania smartfonów i asystentów głosowych w marketingu bezpośrednim oraz analizę zjawiska wykorzystywania i wykrywania botów w komunikacji marketingowej na rynku hotelarskim. W dziale trzecim, zatytułowanym Sztuczna inteligencja, zaprezentowano: rozumienie sztucznej inteligencji i jej rozwój w świetle wytycznych strategii Unii Europejskiej, organizację prac badawczo-rozwojowych ukierunkowanych na opracowanie systemu wspomagającego diagnostykę przemysłową oraz inteligentne rozwiązania komunikacyjne w obszarze Industrial Internet of Things stosowane na potrzeby diagnostyki. Celem autorów niniejszej monografii jest przygotowanie Czytelników na zmiany zachodzące w gospodarce cyfrowej i ich wpływ na rozwiązania techniczne szczególnie trudne do realizacji w tak dynamicznym środowisku przy niestabilnych i efemerycznych warunkach działania. Andrzej Kobyliński Piotr Filipkowski
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Celem tej monografii jest kompleksowe przedstawienie nieprawidłowości i nadużyć w sektorze funduszy inwestycyjnych wraz z uwzględnieniem ich przyczyn, mechanizmów działania, skutków i metod zapobiegania. Dotychczas nie powstała żadna monografia naukowa poświęcona ściśle temu tematowi, a informacje o nadużyciach inwestorzy mogli czerpać niemal wyłącznie z doniesień prasowych. Zagadnienie to powinno być obszarem szczególnej uwagi literatury, ponieważ nadużycia w sektorze funduszy inwestycyjnych, tak jak wszystkie nadużycia finansowe, mogą prowadzić do naruszenia jednego z dóbr publicznych, jakim jest bezpieczeństwo finansowe kraju i obywateli. Z tego względu niezbędne jest efektywne przeciwdziałanie nadużyciom finansowym, m.in. dzięki odpowiedniej analizie historycznych przykładów nieprawidłowości i próbie wyciągnięcia z nich wniosków. Teza główna monografii stanowi, że nadzór nad sektorem funduszy inwestycyjnych w Polsce (zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny ogólnoustrojowy) jest nieefektywny, prowadząc do nadużyć i nieprawidłowości, których skutki są negatywne i dotkliwe w ujęciu społecznym, mikro- i makroekonomicznym. Monografia opiera się na analizie krytyczno-poznawczej literatury przedmiotu, artykułów naukowych, raportów instytucji państwowych i rynku finansowego, prawa polskiego i unijnego, informacji prasowych a także na doświadczeniu zawodowym autorów. Pierwszy rozdział monografii jest wprowadzeniem w najważniejsze zagadnienia związane z rynkiem funduszy inwestycyjnych, bez których zrozumienie dalszej części tekstu mogłoby być trudne. Przedstawiono tu sektor funduszy inwestycyjnych w ujęciu teoretycznym, z historią rozwoju rynku, krótkim opisem poszczególnych rodzajów funduszy, sposobem działania rynku, rolą poszczególnych podmiotów tworzących strukturę instytucjonalną sektora, a także historią rozwoju regulacji prawnych. Uzupełnieniem pierwszego rozdziału są najważniejsze statystyki rynku funduszy inwestycyjnych w Polsce. Pierwszy rozdział zawiera ponadto wiele dygresji (przeważnie w formie przypisów), niezwiązanych ściśle z problematyką nadużyć, dlatego zaawansowani czytelnicy, w szczególności zawodowo związani z funduszami inwestycyjnymi, mogą zaryzykować rozpoczęcie lektury książki od drugiego rozdziału. Drugi rozdział poświęcono nieprawidłowościom i nadużyciom w zakresie wyceny aktywów netto funduszy (WAN), a trzeci pozostałym nieprawidłowościom i nadużyciom w sektorze. Podział ten wynika z tego, że WAN to jedna z najważniejszych miar na rynku funduszu – podstawa do wyliczania stopy zwrotu, oceny efektywności funduszy i budowy najważniejszych wskaźników rynkowych. Po stronie inwestorów stopa zwrotu implikuje decyzje o zainwestowaniu w fundusz lub wycofaniu się z niego, a po stronie zarządzających wskazuje np. na realizację określonych celów biznesowych lub wyliczenie opłaty za zarządzenie. Warto dodać, że zasady wyceny WAN funduszy bazują zarówno na przepisach prawa, jak i na różnego rodzaju modelach finansowo-ekonomicznych. Takie modele buduje się z kolei na często subiektywnych założeniach, m.in. w zakresie ceny rynkowej, stopy dyskontowej czy poziomu ryzyka rynkowego,które mogą być oderwane od rzeczywistości lub wręcz celowo zmanipulowane w celu osiągnięcia określonego efektu, np. w celu zawyżenia WAN funduszu. Sprawia to, że problematyka wyceny WAN jest na tyle istotnym ogniskiem nadużyć w sektorze, że zdaniem autorów powinna być rozpatrywana osobno. Jak już wspomniano, w trzecim rozdziale opisano inne nieprawidłowości i nadużycia, niezwiązane bezpośrednio z nieprawidłową wyceną WAN. Praktyka biznesowa czy doniesienia prasowe wskazują na takie nadużycia, jak systematyczne przekraczanie nałożonych limitów i ograniczeń inwestycyjnych, fundusze inwestycyjne działające jako schematy Ponziego, misselling, konflikty interesów czy np. nierzetelna analiza podejmowanych decyzji inwestycyjnych przez zarządzających. W monografii zawartotakże przykłady nieprawidłowości na podstawie dokładnej analizy konkretnych studiów przypadków. (Fragment wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Wstęp Porządek międzynarodowy znajduje się w okresie głębokiej rekonstrukcji jego funkcjonowania. Bezpośrednim następstwem zmian w dotychczasowym ładzie międzynarodowym jest określenie nowej roli Unii Europejskiej w zmieniającym się środowisku uwarunkowań globalnych i narastających konkurencyjnych interesów państw, niepaństwowych aktorów oraz organizacji międzynarodowych. Aktywny udział w nim UE uzależniony będzie od realizacji konkretnych działań skierowanych na rozwój i użycie do tego celu instrumentów operacyjnych, jakimi są polityka bezpieczeństwa i obrony. Wzmocnienie realizacji systemowej budowy integracyjnych struktur militarnych, tzn. własnych zdolności obronnych mogłoby stać się tutaj konstytutywnym elementem przeciwdziałającym spowolnieniu i wyczerpywaniu się dzisiaj integracyjnego procesu Unii i tym samym zdynamizowania jej realnego i strategicznego oddziaływania na konstruowanie polityki międzynarodowej w przyszłości. Nowa "dystrybucja siły" w wymiarze międzynarodowym wpływa bezpośrednio na zdolność i zakres uczestnictwa tej wspólnotowej organizacji w budowie przyszłych ram globalnego porządku międzynarodowego . W takim "porządku" europejska koncepcja multilateralizacji stosunków międzynarodowych ulega postępującemu zagrożeniu. Narastanie konfliktów zewnętrznych powoduje wzrost poczucia "geopolitycznego strachu" i samotności strategicznej UE w polityce międzynarodowej. Jednakże takie zjawiska mogą przyczynić się również do zdynamizowania procesów strategicznej reakcji UE, tzn. uruchomienia rozwoju odpowiednich strukturalnych procedur przetrwania i obrony własnych interesów bezpieczeństwa przez powstanie suwerennego europejskiego niezależnego komponentu militarnej autonomicznej odpowiedzi na nie. Kwestia utworzenia europejskich związków militarnych, tzw. armii europejskiej, w dzisiejszej geopolitycznej i geostrategicznej rzeczywistości współczesnego świata była od dawna (szczególnie od lat 50. ub. w.) szeroko dyskutowana nie tylko w kręgach polityczno-decyzyjnych państw członkowskich WE/UE, ale i cywilno-wojskowych oraz publicystycznych. Sprawa poruszana jest również na poziomie analiz eksperckich, zajmujących się całościowym wymiarem kreowania polityki bezpieczeństwa i wspólnej europejskiej obrony regionalnej i w wymiarze globalnym. Przy analizie tego zjawiska używa się zamiennie różnych konstrukcji pojęciowych, takich jak: "Armia Europejska, "Europejska Armia", "Armia Europejczyków", "Unia Obronna", "Unia Bezpieczeństwa", "Autonomia UE", "Suwerenność UE", "Europejski filar NATO" czy też "Europejskie Siły Obronne", "Europejskie Siły Szybkiego Reagowania", "Europejski Korpus Obronny", "Brygada UE", "Armia Pooling i Sharing" czy "Legia Europejska". Przewodniczący KE J.-C. Juncker, wskazywał już w 2015 i 2016 roku i powtórzył tę propozycję w kwietniu 2019 roku, że konieczne jest nowe podejście w sprawie Europejskiej Współpracy Obronnej zmierzające do powołania Armii Europejskiej. Opowiedział się wówczas za wspólną armią europejską jako środkiem służącym do zwiększenia pozycji UE na arenie międzynarodowej, a także wymierzonym przeciwko neoimperialnej i rewizjonistycznej polityce Rosji. Pod względem militarnym taka armia miała być zdolna do obrony Europy niezależnie od Stanów Zjednoczonych. W 2018 roku 68 procent Europejczyków (66 procent w 2016 roku) uważało, że UE powinna robić więcej w obszarze polityki bezpieczeństwa i obrony . W 2019 roku nowa Przewodnicząca KE U. von der Leyen również zaproponowała w ramach tzw. "geopolitycznej Komisji" dążenie do realizacji celu utworzenia Unii Bezpieczeństwa i Obrony . Prezentowana monografia zajmuje się analizą możliwości budowy takiego "instrumentu oddziaływania", jakim powinien być rozwój strategicznej autonomii militarnego bezpieczeństwa UE w jej stosunkach zewnętrznych. Ten aspekt polityki obronnej Unii winien stać się jednocześnie zasadniczym czynnikiem zbalansowania obniżającej się przewagi cywilizacyjnej i wojskowej tzw. Zachodu wobec pojawiających się nowych potęg na arenie międzynarodowej współczesnego świata. Tematyka zaistnienia militarnego UE w stosunkach międzynarodowych i sfinalizowania tego procesu w docelowej formie utworzenia armii europejskiej jest kluczowym problemem badawczym niniejszej pracy. Od kilku lat w UE zachodzą widoczne zmiany w podejściu do kwestii wojskowych. Mają one charakter rewolucyjnych przemian w myśleniu o roli do niedawna niedocenianej twardej siły militarnej w realizacji wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO). Jest to dzisiaj fundamentalny problem dla przetrwania wspólnoty państw europejskich w obecnej, głęboko skonfliktowanej polityczno-ideologicznej rzeczywistości współczesnego zglobalizowanego świata. Takim operacyjnym instrumentem ograniczania i powstrzymywania tych procesów powinna być realizacja obronno-interwencyjnej koncepcji budowy unikatowych w wymiarze międzynarodowym zdolności militarnych UE w formie powstania zintegrowanych europejskich sił zbrojnych, tzw. sektorowej armii europejskiej. Kończyłoby to erę wykorzystywania przez Unię jedynie miękkiej siły cywilno-reaktywnego odziaływania w polityce międzynarodowej i zapoczątkowałoby okres realnego stosowania twardej siły militarnej i użycia jej do interwencyjnej obrony własnych interesów w ramach uzupełniania wojskowej kooperacji w obszarze euroatlantyckim wspólnie z NATO i z zachowaniem pełnej komplementarności z działaniami Sojuszu. Unia z takim ramieniem zbrojnym powinna stać się, do tej pory wprawdzie niezrealizowanym jeszcze, ale koniecznym narzędziem wzmacniania własnych interesów bezpieczeństwa oraz samego Sojuszu w zewnętrznej projekcji swojej strategicznej roli skutecznego działania na arenie międzynarodowej. Stany Zjednoczone, Chińska Republika Ludowa, Federacja Rosyjska i inne rodzące się polityczno-gospodarcze potęgi systemowo immanentnie ze sobą skonfliktowane, nie będą w stanie same dostatecznie "zmaterializować" swoich sił i środków, również militarnych, do rekonstruowania znanego z przeszłości modelu koncertu mocarstw i kreowania podstaw nowego policentrycznego porządku międzynarodowego. Dla UE otwiera się tu możliwość realnego współdecydowania w kreowaniu i przejęciu współodpowiedzialności za nową architekturę bezpieczeństwa światowego. W okresie relatywnego zmierzchu amerykańskiego, dotychczas globalnie operującego imperium oraz zamiaru wypełniania tej "próżni siły" przez inne aspirujące do tej roli mocarstwa z prawdopodobieństwem wzrostu wybuchu różnego rodzaju wojen i tym samym permanentnego destabilizowania ładu światowego, takie działanie UE powinno stać się konstytutywnym elementem jej przyszłej zwiększonej aktywności międzynarodowej. Chodzi tutaj o długofalową stabilizację i gwarancję pokojowej egzystencji ładu międzynarodowego. Osiągnięcie tego politycznie ambitnego celu bez pogłębionej integracji militarno-obronnej państw członkowskich UE będzie niemożliwe do zrealizowania. W tym kontekście zasadniczym celem poznawczym pracy jest próba znalezienia odpowiedzi badawczych na pytania: - Czy przy dzisiejszej dynamice stosunków międzynarodowych, tzn. budowy nowego powestfalskiego systemu międzynarodowego z jego postmodernistycznym wymiarem i przy występowaniu zmasowanych zagrożeń, powstawaniu ich nowych definicji oraz grożących nowych rodzajów wojen oraz konfliktów, również na tle ekologicznym i biologicznym, możliwe jest zbudowanie europejskiego filaru bezpieczeństwa opierającego się na odstraszającym potencjale własnej siły militarnej? - Czy taki europejski związek militarny może w wystarczający sposób chronić interesy bezpieczeństwa państw europejskich i pozaeuropejskich? - Czy dążenie do powstania autonomicznej siły strategicznego bezpieczeństwa i obrony UE oraz rozwijanie europejskich inicjatyw obronnych w postaci utworzenia armii europejskiej może grozić strategicznym rozszczepieniem dotychczas istniejącej euroatlantyckiej wspólnoty bezpieczeństwa ze Stanami Zjednoczonymi? - Czy armia europejska pozostanie tylko w sferze realizacji polityki życzeniowej państw członkowskich Unii, czy może stać się realnym projektem własnej strategicznej projekcji siły w stosunkach międzynarodowych? Praca opiera się na realistycznym postrzeganiu stosunków międzynarodowych jako konsekwencji występującej konkurencji mocarstw (great-power competition) i dążeniu do uzyskania przewagi siły (struggle of power) gwarantującym przede wszystkim własne bezpieczeństwo w wymiarze międzynarodowym . Liberalna percepcja takiej polityki, tzn. optymistyczno-pokojowa perspektywa jej rozwoju według autora nie zapewnia dzisiaj odpowiedniej i dostatecznej ochrony własnych interesów bezpieczeństwa organizacji międzynarodowych, takich jak UE i skupionych w niej państw. Komponent militarny realizacji polityki zewnętrznej Unii powinien tutaj uzyskać równorzędny poziom interwencyjny wobec działań cywilnych, tzn. politycznych i ekonomicznych jako kompleksowego podejścia UE do reagowania na zewnętrzne konflikty i uwarunkowania kryzysowe. Monografia analizuje wszystkie dotychczasowe etapy rozwoju takiego komponentu operacyjno-militarnego Unii, od pojawienia się tej idei w latach 50. ubiegłego wieku. Szczególny akcent położono tutaj na zajmowanie się polityką bezpieczeństwa i w jej obrębie budowy wspólnej europejskiej polityki obronnej (Europejskiej Unii Obrony). Praca bada dotychczasowe procesy i etapy rozwoju wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE oraz nakreśla możliwe polityczne i militarne szanse jej rozwoju w formie powstania europejskich sił zbrojnych. Gruntownie prze-analizowane zostały możliwości realizacji postanowień opublikowanej w roku 2003 Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa UE i najnowszej Globalnej Strategii na rzecz Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa UE z roku 2016 oraz jej implikacji w kontekście uwzględniającym m.in. skutki procesu opuszczenia UE przez Wielką Brytanię (brexit) biorąc pod uwagę nowy poziom ambicji UE w obszarze obronności. Analiza koncentruje się również na procesie oddziaływania zagrożeń płynących z szeroko pojętego obszaru sąsiedztwa UE i uwzględnia kompleksowe ujęcie bezpieczeństwa międzynarodowego (comprehensive approach) przy rozwiązywaniu m.in. nieregularnych (hybrydowych) konfliktów i w konsekwencji formułowania oraz realizacji asymetrycznych, tzn. adekwatnych do rozwiązywania tych problemów, misji cywilnych i wojskowych. Rozszerzone bezpieczeństwo to również bezpieczeństwo prewencyjne, obejmujące różnorodne środki zapobiegania kryzysom i konfliktom, przeciwdziałania zjawiskom przemocy i normalizowania sytuacji pokonfliktowych. Niemniej jednak autor zdaje sobie sprawę, że termin "rozszerzone bezpieczeństwo" nie jest równoznaczny z pojęciem "bezpieczeństwa kompletnego" (comprehensive security), które obejmuje, obok militarnego, w tym nuklearnego, istotnie ważny, polityczny, socjalny, gospodarczy, ekologiczny, biologiczny oraz kulturowy wymiar bezpieczeństwa. Kolejne rozdziały pracy skupiają się na badaniu faz przyspieszonej próby realizacji aspektów wzmocnionej współpracy wojskowej przez rozwój komponentu militarnego w ramach uruchomienia stałej współpracy strukturalnej państw unijnych (PESCO) w tym obszarze, (porównawczo) wzmocnionej współpracy, klauzulę solidarności, klauzulę pomocy i wsparcia, integracji przemysłów zbrojeniowych oraz kwestii odpowiedniego finasowania realizacji tych inicjatyw. Osobny podrozdział poświęcono polskiej propozycji budowy armii europejskiej oraz roli możliwego rozwoju współpracy wojskowej w ramach nieformalnej platformy Trójkąta Weimarskiego między Francją, Niemcami i Polską. Szczególnej analizie poddano również francusko-niemiecki Traktat z Akwizgranu (TAw.) z 2019 roku i jego aspekty bezpieczeństwa i obrony, istotne także dla dalszego rozwoju europejskiej autonomii w tych sferach polityki obronnej Unii. Równolegle do tych obszarów badawczych obszernie przeanalizowano stosunki kooperacji UE-NATO i rozwój europejskiego komponentu wojskowego w ramach współpracy euroatlantyckiej, gwarancje nuklearne Stanów Zjednoczonych dla ich europejskich sojuszników, łącznie z wypowiedzeniem Traktatu INF o całkowitej likwidacji pocisków rakietowych pośredniego i średniego zasięgu i kluczowych następstw tej decyzji dla bezpieczeństwa państw unijnych. Końcowe fragmenty pracy autor poświęca zasadniczym aspektom europejskiej polityki obronnej w ramach ewentualnej realizacji budowy armii europejskiej. Przedstawia własną koncepcję utworzenia sektorowo rozumianych wspólnych europejskich sił zbrojnych bez rezygnacji z narodowych sił zbrojnych państw członkowskich UE. Tutaj poddano analizie możliwości zrealizowania dwóch równolegle przeprowadzanych procesów, tzn. z jednej strony budowy tzw. sektorowej armii europejskiej, przy jednoczesnej konsolidacji i modernizacji armii narodowych. Przy możliwej i wzrastającej słabości NATO jako głównego ramienia militarnych gwarancji bezpieczeństwa Zachodu nieodzownym staje się rozpoczęcie procesu usprawnienia takiej współpracy między UE i NATO, tzn. uzupełnienia strategicznego oddziaływania Sojuszu przez skonsolidowaną siłę militarną Unii, co jest odpowiedzią autora na postawione pytania badawcze monografii. Aby ten proces zakończył się sukcesem, w interesie bezpieczeństwa obu stron, powinien on prowadzić do utworzenia wewnątrz obszaru euroatlantyckiego europejskich sił zbrojnych. Stawką jest bezalternatywna obrona Zachodu, rozumiana tutaj jako ochrona wartości demokratycznych, respektowania indywidualnych wolności, funkcjonowania rządów prawa, wolnej gospodarki rynkowej oraz jego ideologiczno-politycznie afiliowanych partnerów zglobalizowanego świata. Praca ma charakter interdyscyplinarny i opiera się na maksymalnym wykorzystaniu dostępnych tematycznych i okołotematycznych źródeł, tzn. na kwerendzie oficjalnych dokumentów, monografii, wystąpień, wypowiedzi aktorów i decydentów politycznych oraz materiałów znajdujących się w prywatnym archiwum autora, artykułów naukowych, informacji internetowych, prasy krajowej i międzynarodowej. Monografia kończy się na Konkluzjach Rady Europejskiej z 17 czerwca 2019 roku, posiedzeniu Rady do Spraw Zagranicznych z 12 listopada 2019 roku oraz w momencie zatwierdzenia przez Parlament Europejski składu nowej Komisji Europejskiej i rozpoczęciu jej pracy 1 grudnia 2019 roku. W rozdziale podsumowującym postawiono zasadnicze pytanie: czy Europa potrzebuje własnej armii? Odpowiedź autora jest twierdząca. Własną propozycję powstania Sektorowej Armii Europejskiej opiera na założeniu budowy sui generis modelu armii europejskiej, w sojuszu z NATO jako stabilizacyjnej kotwicy bezpieczeństwa obszaru euroatlantyckiego w przyszłości. Autor jest przekonany, że tylko UE z jej militarnym komponentem, jako normatywnie niepowtarzalna organizacja międzynarodowa, może stać się pełnoprawnym, tzn. całościowym graczem na arenie międzynarodowej. Warszawa, wrzesień 2020 r.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Pomysł na tę książkę powstał podczas obchodów 20-lecia Klubu Partnerów SGH. Nasi partnerzy to firmy, które od wielu lat niezwykle blisko z nami współpracują, a także przedsiębiorstwa, które zatrudniają naszych absolwentów, a następnie dalej ich kształtują, rozwijając ich kariery. (...) Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli firm Klubu Partnerów SGH, prezesów i członków zarządu oraz kluczowych dyrektorów o fundamentalne kwestie dotyczące przywództwa biznesowego w Polsce. Chcieliśmy dowiedzieć się, co oznacza dla nich odpowiedzialne przywództwo, jak podchodzą do niego w swoich firmach. Jakie są czynniki sukcesu przywództwa, co jest specyficznego w polskim przywództwie i jaki wpływ mają na nie kultury organizacyjne, w tym specyficzne kultury przedsiębiorstw działających w Polsce? Z drugiej strony, dostrzegając rzeczywiste tempo zmian współczesnego świata, w tym pojawiania się nowych technologii, chcieliśmy dowiedzieć się, w jaki sposób liderzy wychodzą naprzeciw tym wyzwaniom. Stąd jednym z istotnych obszarów naszych wywiadów stała się transformacja cyfrowa i rola, jaką odgrywają w niej liderzy. (...) Dzięki wspólnemu projektowi zebraliśmy 12 fascynujących wywiadów z przywódcami firm najbliżej związanych z naszą uczelnią i te wywiady oddajemy w ręce Czytelników, życząc inspirującej lektury. Rafał Mrówka Piotr Wachowiak (fragment wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Opracowanie składa się z wprowadzenia oraz pięciu rozdziałów, w których zostały zawarte najważniejsze wnioski podsumowujące wyniki zrealizowanego projektu badawczego. W pierwszym rozdziale scharakteryzowano społeczne i gospodarcze konsekwencje pandemii COVID-19, zwłaszcza dla branż szczególnie dotkniętych przez towarzyszące jej lockdowny i obostrzenia sanitarne. Drugi rozdział został poświęcony analizie wpływu pandemii na rozwój sektora e-commerce. Trzecia część opracowania charakteryzuje wpływ pandemii na zachowania konsumentów w świetle wyników dostępnych badań empirycznych. W czwartym rozdziale zawarto krótką prezentację metodyki przeprowadzonego badania własnego, charakterystykę respondentów oraz wyniki badania empirycznego zrealizowanego w czterech krajach (Polska, Czechy, Niemcy i Włochy) ukierunkowanego na rozpoznanie wpływu pandemii COVID-19 na zachowania konsumentów. W ostatnim, piątym rozdziale podjęto próbę nakreślenia możliwych scenariuszy rozwoju konsumpcji i trendów w zachowaniach konsumenckich w okresie po ustaniu pandemii. (fragment wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Zagadnieniom współpracy w erze sieciowej i organicznie związanym z nią problemom społecznej odpowiedzialności jest poświęcony rozdział 7, autorstwa U. Ornarowicz. Autorka na podstawie studiów literaturowych i analizy studiów przypadków dotyczących wybranych form współpracy we współczesnej, usieciowionej gospodarce informacyjnej poszukuje odpowiedzi na pytanie: Czym jest ekonomia współpracy i w jakich relacjach pozostaje zakres jej nazwy z zakresem nazw bliskoznacznych, takich jak "ekonomia współtworzenia", "ekonomia dostępu", "ekonomia dzielenia się", "ekonomia współdzielenia", "ekonomia użytkowania" czy "ekonomia współużytkowania"? Podejmuje próbę budowania autorskiej koncepcji typologii różnych form społecznej współpracy. Korzystając ze źródeł literaturowych, wymienia cechy istotne usieciowionej gospodarki, a wśród nich współpracę w sieci, często przybierającą formę wspólnoty. Odwołując się do literatury, autorka charakteryzuje wspólnotę sieciową jako nowy typ zbiorowości społecznej - formę instytucjonalnej współpracy wykorzystującej technologie teleinformatyczne - a następnie buduje typologię wspólnot sieciowych. Uwzględniając dwa podstawowe kryteria, czyli fazy procesu gospodarczego (produkcji, wymiany i konsumpcji) i rodzaj współpracy między uczestnikami wspólnoty, wyróżnia sześć typów wspólnot, a następnie wspólnotę każdego typu charakteryzuje, podaje jej przykłady i określa jej cechy istotne. Ze względu na podobieństwo cech grupuje wspólnoty i opisuje w postaci pięciu modeli. Tabelaryczny opis każdego z modeli uwzględnia po trzy przykłady wspólnot, które są podstawą owego opisu (konstytuują go i uzasadniają), a także ich cechy-zdarzenia dynamiczne, które składają się na splot działań złożonych, określanych jako współpraca. Do owych cech-zdarzeń należą: współtworzenie, współużytkowanie, wspieranie, dzielenie się, wymiana, dostęp (wirtualny lub realny) oraz posługiwanie się instytucją własności (własność prywatna lub współwłasność). Porównanie cech przypisanych poszczególnym modelom pozwala autorce na zdefiniowanie ogólnie rozumianej ekonomii współpracy i wskazanie jej cech istotnych, takich jak dostęp wirtualny lub realny i dzielenie się. O szczegółowych formach tej współpracy przesądzają dodatkowe cechy, do których należą współtworzenie lub współużytkowanie, występujące oddzielnie lub razem. Tym samym autorka określa relacje między zakresami nazw: "ekonomia współpracy", "ekonomia dostępu", "ekonomia dzielenia się", "ekonomia współtworzenia" i "ekonomia współużytkowania". Zagadnienia społeczności sieciowych włącza do rozważań nad działaniami biznesu i jego społeczną odpowiedzialnością, wskazując na wynikające z owego "usieciowienia" zmiany w sposobie postrzegania tej odpowiedzialności. Zmiany te zalicza do jednego z trzech obszarów, do których należą: 1) nowe wartości ekonomiczne i pozaekonomiczne dla konsumenta, dostawcy, przedsiębiorstwa, regionu lub kraju, 2) skutki społeczne, 3) skutki środowiskowe. Rodzaj i znaczenie tak kwalifikowanych zmian uzależnia od formy współpracy między uczestnikami wspólnoty.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
W pierwszym rozdziale zawarto definicje dobrostanu i ukazano genezę zaadaptowania tej koncepcji do obszaru zarządzania zarówno w wymiarze praktycznym, jak i teoretycznym. Uwzględniono również uwarunkowania zewnętrzne, w szczególności zmiany na rynku pracy i rosnącą rolę kapitału ludzkiego. Rozdział drugi umiejscawia dobrostan w praktyce organizacji. Podjęto w nim rozważania nad strukturą organizacji, zwracając szczególną uwagę na nowe stanowisko, które pojawia się w organizacjach, a mianowicie tzw. menedżera ds.szczęścia - osoby, której rolą jest dbać o dobrostan pracowników w firmach. Badano także, na ile dobro stan mieści się w strategii, wizji i misji organizacji oraz czy jest procesem związanym bardziej ze społeczną odpowiedzialnością biznesu czy też wizerunkiem organizacji. Przedstawiono wyniki badań dotyczące wpływu różnych czynników kulturowych oraz podkreślono rolę ewaluacji, prezentując przykłady mierników. Rozdział trzeci prezentuje konkretne działania realizowane w organizacjach w obszarze dobrostanu fizycznego, społecznego i psychicznego zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Przedstawiono również dobrostan z punktu widzenia pracownika: zależność od grup wiekowych, płci, postrzeganie i opinie dotyczące procesów organizacyjnych. Szczególną uwagę poświęcono benefitom, które często wiążą się z umacnianiem dobrostanu. Rozdział czwarty dotyczy bieżących wydarzeń związanych z wpływem pandemii COVID-19 na zwiększone zainteresowanie dobrostanem oraz działania podejmowane przez organizacje w tym obszarze. Jest również próbą odpowiedzi na pytanie o to, jakie znaczenie nadadzą dobrostanowi pracodawcy w przyszłości: czy jest to jedynie chwilowa moda, czy też stały trend, który wejdzie do kanonu zadań działów personalnych? Książka adresowana jest do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych współczesnymi wyzwaniami związanymi z funkcją personalną: praktyków zarządzających organizacjami, menedżerów działów personalnych, pracowników tych działów, teoretyków, szkoleniowców, wykładowców, osób realizujących badania i konsultantów z zakresu zarządzania ludźmi w przedsiębiorstwach. Aby uwypuklić wdrożeniowy aspekt książki, na koniec każdego rozdziału przygotowano pytania do refleksji skierowane w szczególności do praktyków. Mogą one stanowić podstawę do przygotowania i przeprowadzenia zmian w zakresie omawianego obszaru w Państwa firmach. Publikację polecam również osobom zainteresowanym problematyką zarządzania kapitałem ludzkim, w szczególności studentom i studentkom chcącym w przyszłości pracować w działach HR oraz słuchaczom i słuchaczkom studiów podyplomowych o tematyce menedżerskiej, liderskiej i związanej z zasobami ludzkimi. Mam nadzieję, że stanie się ona zachętą do dalszego zgłębiania wiedzy z tego zakresu oraz podjęcia praktycznych działań w organizacjach. (fragment wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zakres i tempo zmian, jakie zachodzą w organizacjach sektora publicznego i w jego otoczeniu, wymuszają potrzebę ciągłego doskonalenia systemu zarządzania. Publikacja przyczyni się do upowszechnienia idei controllingu w sektorze administracji publicznej, w którym myślenie kategoriami controllingowymi znajduje się dopiero w fazie rozpoznawczej. Autor proponuje wykorzystać w tym celu koncepcję controllingu, który jest w Polsce stosowany od 30 lat w zarządzaniu przedsiębiorstwami. Controlling pozwala na wykorzystanie analogii występujących w obu sektorach, ponieważ dysponuje metodami i narzędziami, które mogą być skutecznie wdrażane także w jednostkach sektora publicznego, jak dowodzi autor na przykładzie usług publicznych w zakresie usług oświatowych, uznając je za fundamentalne z punktu widzenia rozwoju. Prezentowana książka „Controlling i jego zastosowanie w sektorze publicznym" to źródło wiedzy zarówno dla studentów uczelni ekonomicznych jak i dla pracowników sektora publicznego, ponieważ jej problematyka jest istotna zarówno dla teorii jak i praktyki. Michał Zubek
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności