Przedsiębiorczość (postawa)
Sortowanie
Źródło opisu
Książki, czasopisma i zbiory specjalne
(112)
Forma i typ
Książki
(112)
Publikacje naukowe
(11)
Publikacje fachowe
(8)
Poradniki i przewodniki
(5)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(85)
dostępne
(63)
wypożyczone
(4)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(67)
Biblioteka Międzywydziałowa
(29)
Biblioteka WEiZ
(44)
Biblioteka WWFiF
(7)
Magazyn
(6)
Autor
Targalski Jan (1942- )
(3)
Banasik Przemysław
(2)
Bednarczyk Małgorzata
(2)
Czaja Izabela
(2)
Drucker Peter Ferdinand (1909-2005)
(2)
Dziemianowicz Wojciech
(2)
Grzegorzewska-Mischka Ewa
(2)
Juchniewicz Ryszard
(2)
Kaliszczak Lidia
(2)
Kassay Štefan (1941- )
(2)
Koźmiński Andrzej Krzysztof (1941- )
(2)
Makieła Zbigniew
(2)
Noga Adam
(2)
Piecuch Teresa
(2)
Piątkowski Dawid
(2)
Sobiecki Roman
(2)
Tokaj-Krzewska Agnieszka
(2)
Wissema J. G. (1942- )
(2)
Łuczkiewicz Grzegorz
(2)
Altkorn Jerzy (1931-2004)
(1)
Alwasiak Stanisław
(1)
Arent Aneta
(1)
Aulet Bill (1958- )
(1)
Barańska-Fischer Mirella
(1)
Batko Barbara
(1)
Berger Krzysztof
(1)
Bielski Marcin
(1)
Blażlak Robert
(1)
Bojar Ewa
(1)
Boniwell Ilona
(1)
Borkiewicz Łukasz
(1)
Boryczko Bartosz
(1)
Bończak-Kucharczyk Ewa (1950- )
(1)
Bratkowski Stefan (1934- )
(1)
Brodzicki Tomasz
(1)
Bąk Mieczysław
(1)
Cewińska Joanna
(1)
Chełpa Stanisław
(1)
Chmura Krzysztof
(1)
Chodyński Andrzej
(1)
Cohen June
(1)
Czarkowska Lidia D
(1)
Czechowski Lucjan
(1)
Czerwińska Ewa (ekonomistka)
(1)
Dolan Simon Landau (1947- )
(1)
Domiter Małgorzata
(1)
Doroba Anita
(1)
Drelich-Skulska Bogusława
(1)
Droba Ryszard
(1)
Duraj Jan (1943- )
(1)
Dzierżanowski Włodzimierz
(1)
Filipowicz Maciej
(1)
Francik Anna
(1)
Frączkiewicz-Wronka Aldona (1960- )
(1)
Galloway Scott (1964- )
(1)
Gancarczyk Jacek
(1)
Glinka Beata
(1)
Gołdyka Leszek
(1)
Grewiński Mirosław (1973- )
(1)
Grodzki Piotr
(1)
Gudowski Janusz
(1)
Guzal-Dec Danuta
(1)
Heffner Krystian (1951- )
(1)
Herbst Krzysztof
(1)
Hoffman Reid (1967- )
(1)
Hogeforster Max
(1)
Ignasiak-Szulc Aranka
(1)
Jabłonka Ryszard
(1)
Jamka Beata (1961- )
(1)
Janasz Władysław (1940- )
(1)
Jankiewicz Sławomir
(1)
Jankowski Kazimierz (1931-2013)
(1)
Jarke Philipp
(1)
Jasik Józef
(1)
Kamiński Ryszard (1958- )
(1)
Kasprzak Rafał (1973- )
(1)
Kierzkowski Tomasz
(1)
Kirzner Israel
(1)
Kiyosaki Robert T. (1947- )
(1)
Klemens Brygida
(1)
Klimas Patrycja
(1)
Klimek Jan (1952- )
(1)
Knopik Robert
(1)
Koch Richard
(1)
Koch Richard (1950- )
(1)
Konferencja Naukowa "Problemy ekonomiki transgranicznej" (2000 ; Kętrzyn)
(1)
Kopeć Marcin
(1)
Kostera Monika (1963- )
(1)
Kubik Szymon
(1)
Kuciński Kazimierz (1950- )
(1)
Kulawczuk Przemysław (1961- )
(1)
Kulczycki Kamil
(1)
Kunasz Marek
(1)
Kurczewska Agnieszka (ekonomia)
(1)
Kwiatkowski Stefan (1939- )
(1)
Lipa Michał
(1)
Lipińska Aneta
(1)
Lisowska Ewa
(1)
Lisowska Ewa (1953- )
(1)
Lisowska Renata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(9)
2010 - 2019
(53)
2000 - 2009
(41)
1990 - 1999
(9)
Okres powstania dzieła
2001-
(25)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
2001
(1)
Kraj wydania
Polska
(111)
Niemcy
(1)
Język
polski
(108)
angielski
(4)
Odbiorca
Przedsiębiorcy
(5)
Szkoły wyższe
(3)
Ekolodzy
(1)
Ekonomiści
(1)
Menedżerowie
(1)
Szkoły ponadgimnazjalne
(1)
Przynależność kulturowa
Przynależność kulturowa Literatura amerykańska
(1)
Temat
Budownictwo
(2411)
Zarządzanie
(2036)
Matematyka
(1929)
Elektrotechnika
(1896)
Przedsiębiorstwa
(1791)
Przedsiębiorczość (postawa)
(-)
Fizyka
(1535)
Informatyka
(1502)
Maszyny
(1228)
Fizjoterapia
(1175)
Wytrzymałość materiałów
(1157)
Ochrona środowiska
(1023)
Sport
(1012)
Turystyka
(952)
Elektronika
(946)
Ekonomia
(932)
Mechanika
(931)
Automatyka
(916)
Język angielski
(871)
Samochody
(867)
Rachunkowość
(821)
Chemia
(808)
Rehabilitacja
(800)
Polska
(791)
Gospodarka
(778)
Komunikacja marketingowa
(759)
Technika
(740)
Konstrukcje budowlane
(726)
Wychowanie fizyczne
(725)
Przemysł
(723)
Prawo pracy
(712)
Unia Europejska
(699)
Transport
(673)
Piłka nożna
(672)
Elektroenergetyka
(667)
Architektura
(637)
Marketing
(636)
Innowacje
(619)
Naprężenia i odkształcenia
(612)
OZE
(606)
Programowanie (informatyka)
(589)
Trening
(586)
Energetyka
(585)
Programy komputerowe
(584)
Technologia chemiczna
(566)
Rolnictwo
(556)
Biomasa
(543)
Analiza numeryczna
(532)
Prawo
(524)
Odnawialne źródła energii
(520)
Sterowanie
(520)
Komputery
(517)
Produkcja
(517)
Materiałoznawstwo
(516)
Symulacja
(515)
Inwestycje
(506)
Praca
(503)
Analiza matematyczna
(495)
Zarządzanie jakością
(495)
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HRM)
(494)
Dzieci
(489)
Energia elektryczna
(489)
Urbanistyka
(488)
Materiały budowlane
(482)
Logistyka gospodarcza
(480)
Rynek pracy
(474)
Finanse
(468)
Maszyny elektryczne
(467)
Psychologia
(467)
Szkolnictwo wyższe
(466)
Przedsiębiorstwo
(465)
Internet
(464)
Modele matematyczne
(464)
Metale
(462)
Nauka
(455)
Marketing internetowy
(453)
Systemy informatyczne
(448)
Statystyka matematyczna
(447)
Języki programowania
(433)
Skrawanie
(432)
Reklama
(431)
Rehabilitacja medyczna
(428)
Mechanika budowli
(424)
Działalność gospodarcza
(422)
Organizacja
(417)
Telekomunikacja
(413)
Metrologia
(412)
Pedagogika
(410)
Drgania
(409)
Trener
(406)
Ubezpieczenia społeczne
(394)
Controlling
(392)
Optymalizacja
(392)
Historia
(388)
Filozofia
(385)
Podatki
(385)
Statystyka
(384)
Socjologia
(382)
Banki
(378)
BHP
(375)
Rachunkowość zarządcza
(374)
Temat: czas
2001-
(14)
1901-
(1)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(10)
Małopolska (Polska ; region)
(2)
Białoruś
(1)
Indie
(1)
Kujawsko-pomorskie, województwo (Polska ; region)
(1)
Opole (woj. opolskie ; okręg)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Gatunek
Podręcznik
(9)
Poradnik
(7)
Poradniki
(6)
Monografia
(5)
Opracowanie
(5)
Podręczniki akademickie
(3)
Praca zbiorowa
(2)
Encyklopedia
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Podręczniki
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Zarządzanie i marketing
(17)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(8)
Praca, kariera, pieniądze
(4)
Psychologia
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Nauka i badania
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Rozwój osobisty
(1)
112 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Egzemplarze są obecnie niedostępne: sygn. 108046
Biblioteka WEiZ
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. E 1423 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 119529 LE (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 128567 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Onepress Power)
Tytuł oryginału: Discplined entrepreneurship : 24 steps to a successful startup.
24 kroki, sześć motywów przewodnich 29 KROK O. Początek KROK I. Segmentacja rynku KROK 2. Wybór przyczółka rynkowego KROK 3. Tworzenie profilu użytkownika końcowego KROK 4. Obliczanie rozmiarów całkowitego dostępnego rynku (TAM) w ramach przyczółka rynkowego KROK 5. Zdefiniuj użytkownika modelowego na przyczółku rynkowym KROK 6. Analiza zastosowania produktu w pełnym cyklu życia KROK 7. Ogólna specyfikacja produktu 117 KROK 8. Liczbowe ujęcie propozycji wartości 131 KROK 9. Wskaż dziesięciu następnych klientów 141 KROK 10. Zdefiniuj swoją podstawową kompetencję 151 KROK 11. Opracuj wykres pozycji konkurencyjnej 163 KROK 12. Opisz jednostkę decyzyjną klienta 173 KROK 13. Mapa procesu pozyskiwania płacącego klienta 183 KROK 14. Obliczanie rozmiarów całkowitego dostępnego rynku (TAM) dla rynków rozwojowych 193 KROK 15. Opracuj model biznesowy 199 KROK 16. Ustal założenia polityki cenowej 213 KROKU. Oblicz wartość klienta w cyklu życia (LTV) 223 KROK 18. Mapa procesu sprzedaży prowadzącego do pozyskania klienta 239 KROK 19. Oblicz koszt pozyskania klienta (COCA) 249 KROK 20. Zdefiniuj podstawowe założenia 267 KROK 21. Sprawdź swoje podstawowe założenia 273 KROK 22. Zdefiniuj minimalnie satysfakcjonujący produkt biznesowy (MVBP) 285 KROK 23. Wykaż, że „pies zechce jeść karmę dla psów" 295 KROK 24. Opracuj plan produktu 305
Sygnatura czytelni BMW: VI Ę 97 (nowy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 149561 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 141857 LE N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Monografie Politechniki Łódzkiej)
Na grzbiecie numer kolejny wydawnictw PŁ: 2210.
Bibliografia, netografia na stronach 138-143.
Innowacyjność organizacji – istota zagadnienia, uwarunkowania i charakter (Mirella Barańska-Fischer, Robert Blażlak) Innowacyjność organizacji jako zdolność kreująca jej wartość Determinanty innowacyjności przedsiębiorstw Innowacyjność przedsiębiorstw a funkcjonowanie organizacji sieciowej Uwarunkowania budowy i funkcjonowania ekosystemu innowacji Rynek i istota otwartych innowacji Modele realizacji procesów biznesowych na rzecz rozwoju innowacji (Robert Blażlak) Istota procesu biznesowego Fazy realizacji procesu biznesowego na rzecz kreowania innowacji Charakterystyka wybranych modeli procesów rozwoju innowacji Podażowy i popytowy model procesu rozwoju innowacji Interakcyjny model procesu rozwoju innowacji Symultaniczny model procesu rozwoju innowacji Model związanego łańcucha procesu rozwoju innowacji Inne, wybrane modele procesu rozwoju innowacji Zarządzanie innowacjami – od powstania idei do komercjalizacji innowacji produktowych (Mirella Barańska-Fischer) Gospodarka oparta na innowacjach – wyzwanie czy konieczność? Innowacje produktowe – istotny czynnik rozwoju organizacji i rynku Dyfuzja innowacji produktowych – akceptacja innowacji a wzorce zachowań ich adresatów Atrybuty innowacji produktowych a decyzje klientów Skąd brać oryginalne pomysły, czyli o źródłach informacji dla twórców innowacji produktowych Proces rozwoju innowacji produktowych i jego charakterystyka Przełomowe europejskie innowacje produktowe szansą na rozwój rynku Promocja innowacji jako system komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem (Grzegorz Szymański) Komunikacja marketingowa – istota, charakter i instrumenty Reklama innowacji jako najbardziej popularny na rynku instrument ich promocji Public relations – narzędzie budowania świadomości istnienia innowacji Sprzedaż osobista in. promocja osobista – specyfika relacji, jej uwarunkowania i charakter Promocja uzupełniająca (dodatkowa) – jej istota, specyficzne cechy i uwarunkowania aplikacji rynkowej.
Sygnatura czytelni BWZ: IX B 68
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WEiZ
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. E 5723 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 124518 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. S 64599, S 64598 L, S 64600 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr., netogr. przy rozdz.
Dla studentów, przedsiębiorców oraz pracowników instytucji publicznych i społecznych.
Robert Korzeniowski o profesjonalizacji współczesnego sportu i przedsiębiorczości - Robert Korzeniowski 11 Co to jest przedsiębiorczość? - Małgorzata Bednarczyk 19 1.1. Pojęcie przedsiębiorczości 19 1.2. Proces przedsiębiorczości 23 1.3. Typy przedsiębiorczości 26 Przedsiębiorczość organizacyjna 33 2.1. Przedsiębiorcza orientacja firmy - organizacyjne uczenie się - Jarema Batorski 33 2.2. Przedsiębiorczość jako proces zarządzania wiedzą - Jarema Batorski, Joanna Skrzypczak 36 E-przedsiębiorczość 43 3.1. Formalno-prawne uwarunkowania prowadzenia biznesu turystycznego w sieci - Sebastian Kopera 43 3.2. Jak założyć e-biuro podróży? - Sebastian Kopera, Jacek Panek 47 3.3. Cyfrowe instrumenty przedsiębiorczości turystycznej - Sebastian Kopera 58 Współczesny rynek turystyczny 77 4.1. Specyfika rynku turystycznego - Małgorzata Bednarczyk 77 4.2. Jakość i personel w przedsiębiorczości turystycznej - Ewa Wszendybył-Skulska 80 4.3. Bezpieczeństwo produktów i usług w turystyce - Marta Najda-Janoszka 111 4.4. Opisy przypadków: jak zapewnić bezpieczeństwo żywności? 135 Zarządzanie marketingowe - Ewa Grabińska 145 5.1. Znaczenie marketingu dla menadżerów turystyki 145 5.2. Koncepcja marketingu-mix dla „hotelu 4*" w Krakowie 148 5.3. Plan marketingowy w przedsiębiorstwie turystycznym 155 5.4. Badania marketingowe na rynku turystycznym 157 5.5. Budowa marki firmy turystycznej 162 Planowanie i finanse w firmach turystycznych 169 6.1. Plan biznesu - Jacek Chudzik 169 6.2. Podatki w biznesie turystycznym - Zbigniew Michalik 180 Instytucje wspierające przedsiębiorczość w turystyce 191 7.1. Franchising - Marek Świerad 191 7.2. Turystyczny samorząd gospodarczy - Jarema Batorski 198 7.3. Klastry i inkubatory przedsiębiorczości - Jacek Gancarczyk 202 7.4. Wsparcie funduszy Unii Europejskiej - Jacek Gancarczyk 205 Przedsiębiorczość międzynarodowa - przykłady rynków i firm na Ukrainie i w Federacji Rosyjskiej 235 8.1. Uwarunkowania prowadzenia biznesu turystycznego na Ukrainie - Mariusz Żurek 235 8.2. Rynek i przedsiębiorstwo turystyczne w Federacji Rosyjskiej - Grzegorz Sroślak 250
Sygnatura czytelni BWF: XII E 73
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 126892, 126890 N, 126891 (3 egz.)
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 6254 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 83573, 83572 L (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 97764 L (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 177. Wykaz aktów prawnych s. 174-176. Indeksy.
Dla przedstawicieli samorządu terytorialnego i pracowników samorządowych różnych szczebli, a także dla liderów lokalnych, przedsiębiorców i innych osób zamierzających wspólpracować z lokalnym samorządem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 134709 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. M 7152 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 105561 L (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 134281 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 143460 (1 egz.)
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 140345 N (1 egz.)
Biblioteka WEiZ
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. E 5548 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [177]-183 i przy rozdz.
Dla studentów kierunków i specjalności turystycznych oraz osób przygotowujących sie do uruchomienia własnej działalności w sektorze usług turystycznych.
Sygnatura czytelni BWF: XII E 82
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WWFiF
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. F 6608 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 127688 (1 egz.)
Biblioteka WEiZ
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. E 1053 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
U góry okładki: BusinessWeek - edycja polska.
Indeks.
Tytuł oryginału: Innovation and entrepreneurship.
Przedsiębiorcza gospodarka I.PRAKTYKA INNOWACJI 1.Systematyczna przedsiębiorczość 2.Celowa innowacja i siedem źródeł możliwości innowa¬cyjnych 3.Źródło: to, co niespodziewane 4.Źródło: niezgodności 5.Źródło: potrzeba procesu 6.Źródło: struktura branży i rynku 7.Źródło: demografia 8.Źródło: zmiany w postrzeganiu 9.Źródło: nowa wiedza 10.Błyskotliwa koncepcja 11.Zasady innowacji II.PRAKTYKA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI 12.Przedsiębiorcze zarządzanie 13.Przedsiębiorcza firma 14.Przedsiębiorczość w instytucji użyteczności publicznej 15.Nowe przedsięwzięcie III. PRZEDSIĘBIORCZE STRATEGIE 16.Być najsilniejszym z potężnych 17.Uderzyć ich tam, gdzie ich nie ma 18.Nisze ekologiczne 19.Zmiana wartości i charakterystyk Przedsiębiorcze społeczeństwo
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 149466 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności