Inteligentne miasta i wsie
Sortowanie
Źródło opisu
Książki, czasopisma i zbiory specjalne
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(7)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(8)
tylko na miejscu
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(8)
Biblioteka WB
(2)
Biblioteka Międzywydziałowa
(1)
Autor
Piziak Bartosz
(2)
Bachanek Konrad
(1)
Balcer-Zgraja Małgorzata
(1)
Baraniewicz-Kotasińska Sabina
(1)
Bień Magdalena
(1)
Bień Magdalena (gospodarka przestrzenna)
(1)
Depa Jakub
(1)
Godlewska-Majkowska Hanna (1960- )
(1)
Jarczewski Wojciech
(1)
Jarczewski Woyciech
(1)
Kozak Alicja (ekonomia)
(1)
Krysiński Przemysław
(1)
Legutko-Kobus Paulina
(1)
Ner Katarzyna
(1)
Puzio Ewa (organizacja i zarządzanie)
(1)
Sierak Jacek
(1)
Tundys Blanka
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(8)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(9)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(2)
Urzędnicy
(2)
Działacze społeczni
(1)
Politycy
(1)
Temat
Budownictwo
(2411)
Zarządzanie
(2037)
Matematyka
(1930)
Elektrotechnika
(1896)
Przedsiębiorstwa
(1791)
Inteligentne miasta i wsie
(-)
Fizyka
(1535)
Informatyka
(1502)
Maszyny
(1228)
Fizjoterapia
(1175)
Wytrzymałość materiałów
(1157)
Ochrona środowiska
(1023)
Sport
(1012)
Turystyka
(952)
Elektronika
(946)
Ekonomia
(932)
Mechanika
(932)
Automatyka
(916)
Język angielski
(872)
Samochody
(867)
Rachunkowość
(821)
Chemia
(808)
Rehabilitacja
(800)
Polska
(791)
Gospodarka
(778)
Komunikacja marketingowa
(759)
Technika
(741)
Konstrukcje budowlane
(726)
Wychowanie fizyczne
(725)
Przemysł
(723)
Prawo pracy
(712)
Unia Europejska
(699)
Transport
(673)
Piłka nożna
(672)
Elektroenergetyka
(667)
Architektura
(637)
Marketing
(636)
Innowacje
(619)
Naprężenia i odkształcenia
(612)
OZE
(606)
Programowanie (informatyka)
(590)
Trening
(586)
Energetyka
(585)
Programy komputerowe
(584)
Technologia chemiczna
(567)
Rolnictwo
(556)
Biomasa
(543)
Analiza numeryczna
(532)
Prawo
(524)
Odnawialne źródła energii
(520)
Sterowanie
(520)
Komputery
(517)
Materiałoznawstwo
(517)
Produkcja
(517)
Symulacja
(515)
Inwestycje
(507)
Praca
(503)
Analiza matematyczna
(495)
Zarządzanie jakością
(495)
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HRM)
(494)
Dzieci
(489)
Energia elektryczna
(489)
Urbanistyka
(488)
Materiały budowlane
(482)
Logistyka gospodarcza
(480)
Rynek pracy
(474)
Finanse
(468)
Szkolnictwo wyższe
(468)
Maszyny elektryczne
(467)
Psychologia
(467)
Przedsiębiorstwo
(465)
Internet
(464)
Modele matematyczne
(464)
Metale
(462)
Nauka
(456)
Marketing internetowy
(453)
Systemy informatyczne
(448)
Statystyka matematyczna
(447)
Języki programowania
(433)
Skrawanie
(432)
Reklama
(431)
Rehabilitacja medyczna
(428)
Mechanika budowli
(424)
Działalność gospodarcza
(422)
Organizacja
(417)
Telekomunikacja
(413)
Metrologia
(412)
Pedagogika
(410)
Drgania
(409)
Trener
(406)
Ubezpieczenia społeczne
(394)
Controlling
(392)
Optymalizacja
(392)
Historia
(388)
Filozofia
(385)
Podatki
(385)
Statystyka
(384)
Socjologia
(382)
Banki
(378)
BHP
(375)
Rachunkowość zarządcza
(374)
Temat: czas
2001-
(8)
1901-2000
(3)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Aarhus (Dania)
(1)
Azja
(1)
Europa
(1)
Gdynia (woj. pomorskie)
(1)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(1)
San Francisco (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(5)
Case study (studium przypadku)
(1)
Monografia
(1)
Podręcznik
(1)
Poradnik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Gospodarka, ekonomia, finanse
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Architektura i budownictwo
(3)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Zarządzanie i marketing
(3)
Edukacja i pedagogika
(1)
Historia
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Monografia / [Politechnika Śląska] ; 925)
Bibliografia, netografia na stronach 243-267.
2.2. Charakterystyka użytkownika/odbiorcy rozwiązań projektowych 2.3. Stosowana terminologia/definicje pojęć wykorzystywanych w pracy 2.3.1. Aktualny stan badań w obszarach tematycznych związanych z architekturą edukacji pozaszkolnej - przegląd literatury przedmiotu 2.3.2. OBSZAR I - typologia architektury edukacji pozaszkolnej w kontekście przemian społecznych (geneza i program instytucji) 2.3.3. OBSZAR II - architektura edukacji dla dzieci w kontekście badań nad dzieciństwem (ang. childhood studies) 2.3.4. OBSZAR III - środowisko edukacji a Smart City (nowe technologie i wymagania społeczne a dzieci/młodzież w rozwiązaniach wielopokoleniowych) 2.3.5. Podsumowanie stanu badań 3. Opis badań wykonanych na potrzeby niniejszego opracowania 3.1. Cel i zakres badań 3.2. Metoda badań 3.3. Główne założenia pracy 3.3.1. Kontekst współczesnej architektury edukacji pozaszkolnej (wnioski z przeprowadzonych badań literaturowych) 3.3.2. Pytania badawcze 3.3.3. Układ pracy 3.3.4. Kryteria doboru przykładów do badań własnych 3.3.5. Model uwarunkowań społecznych kształtowania rozwiązań architektury edukacji pozaszkolnej - podstawa formułowania kryteriów analiz porównawczych 4. Przestrzeń miasta i architektura jako medium edukacji pozaszkolnej 4.1. Smart City 4.1.1. Definicje inteligentnego miasta 4.2. Edukacja w Smart City - organizacja procesu 4.2.1. Modele 4.2.2. Procesy ukierunkowane na użytkowników 4.2.3. Zróżnicowane tryby uczenia się-spektrum miejsc 4.2.4. "Topografia" przestrzeni uczenia się 4.2.5. Architektura w Smart City I. Architektura instytucji oświaty pozaszkolnej - geneza i typy rozwiązań współczesnych 1. Wprowadzenie do części I 2. Definicje instytucji edukacji pozaszkolnej - podstawowe typy rozwiązań współczesnych jako rezultat ewolucji w XX w. 2.1. Podstawowe definicje w języku polskim 2.2. Podstawowe typy placówek 3. Geneza współczesnych typów placówek edukacji pozaszkolnej w Polsce i na świecie (proces ewolucji od II poł. XIX do końca XX w.) 3.1. Domy ludowe / społeczne / oświatowe / uniwersytety robotnicze w okresie od XIX w. do II wojny światowej 3.1.1. Osady ludowe (uniwersyteckie) 3.1.2. Pałace ludowe, domy społeczne 3.1.3. Domy oświatowe 3.1.4. Innowacyjność pierwszych domów społeczno-oświatowych zrealizowanych od II poł. XIX w. do II wojny światowej 3.2. Miejsca edukacji przez sport - towarzystwa gimnastyczne/kluby sportowe od II poł. XIX w. do II wojny światowej 3.2.1. YMCA/YWCA 3.2.2. Sokolnie (koniec XIX w. do II wojny światowej) 3.2.3. Innowacyjność towarzystw gimnastycznych/klubów sportowych realizowanych od II poł. XIX w. do II wojny światowej 3.3. Instytucje oświaty pozaszkolnej realizowane do poł. XX wieku (wnioski dotyczące rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, organizacyjnych, programowych i technicznych) 3.4. Wielofunkcyjne placówki oświatowo-kulturalno-wychowawcze w II poł. XX w. 3.4.1. Centra dla dzieci/młodzieży realizowane w II poł. XX w. 3.4.2. Innowacyjność centrów dla młodzieży - wielofunkcyjnych placówek oświatowo-kulturalno-wychowawczych realizowanych w latach 50.-70. XX w. (wnioski dotyczące rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, organizacyjnych, programowych i technicznych) 3.5. Miejsca edukacji naukowej - wszechnice od końca XIX w., muzea nauki i planetaria w wieku XX 3.5.1. Uniwersytety ludowe od II poł. XIX w. 3.5.2. Centra nauki/muzea edukacyjne - ekspozycje od II poł. XX w. 3.5.3. Planetaria - geneza "teatru gwiezdnego nieba" i jego rozwój w XX w. 3.5.4. Innowacyjność miejsc edukacji naukowej w wieku XX (wnioski dotyczące rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, organizacyjnych, programowych i technicznych) 3.6. Podsumowanie - miejsca edukacji pozaszkolnej w XX w. - geneza architektury edukacji pozaszkolnej 4. Miejsca edukacji pozaszkolnej/rozwiązania najnowsze (powstałe po 2000 r.) 4.1. Najnowsze rozwiązania domów/centrów kultury 4.1.1. Funkcjonowanie placówek kulturalno-oświatowych w różnych krajach - kontynuacja tradycji a rozwiązania najnowsze 4.1.2. Wielofunkcyjne centra integracji młodzieży (rozwiązania najnowsze) 4.1.3. Podsumowanie - architektura domów i wielofunkcyjnych centrów kultury, rozwiązania najnowsze, ewolucja modelu 4.1.4. Dziecięcy dom kultury (studium przypadku) 4.1.5. Wielopokoleniowe lokalne centrum (studium przypadku) 4.1.6. Wielopokoleniowy ośrodek wspólnotowy (studium przypadku) 4.2. Miejsca edukacji przez sport - rozwiązania najnowsze 4.2.1. Kluby sportowe z tradycjami - nowe interpretacje modelu YMCA 4.2.2. Lokalne ośrodki młodzieżowego sportu (na przykładzie miejskich ośrodków kajakarskich) 4.2.3. Podsumowanie - miejsca edukacji przez sport (rozwiązania najnowsze, ewolucja modelu) 4.2.4. Zespół wielofunkcyjny z częścią sportową (studium przypadku/eksperyment okazjonalny) 4.3. Miejsca pozaszkolnej edukacji naukowej - przestrzeń popularyzacji wiedzy (rozwiązania najnowsze) 4.3.1. Centrum edukacji naukowej (muzeum i park edukacyjny, planetarium, nowe możliwości techniczne a ewolucja modelu - rozwiązania najnowsze) 4.3.2. Podsumowanie - centrum edukacji naukowej, ewolucja modelu 4.3.3. Miejsce popularyzacji nauki w kampusie uniwersyteckim (studium przypadku) 5. Podsumowanie części I. Architektura instytucji edukacji pozaszkolnej - spektrum rozwiązań, typologiczne zróżnicowanie i cechy wspólne II. Młody człowiek w mieście - transfer idei do przestrzeni publicznej 2. Emancypacja dzieci w XX w. - sylwetka użytkownika architektury 3. Poszukiwanie idealnej przestrzeni dla dziecka w I pot. XX w. 4. Ogród/plac zabaw jako pole doświadczeń 5. Wybrane rozwiązania miejsc zabawy w przestrzeni publicznej 5.1. Ogrody jordanowskie 5.2. Parki przygód - przygodowe/śmieciowe place zabaw 5.3. Ruch budowy amsterdamskich placów zabaw, A. Van Eyck & J. Mul-der, C. Van Eesteren (1947-78) 6. Potencjał zabawy - dzieciństwo a przestrzeń publiczna miasta 6.1. Urban Re-identification Grille, P.A. Smithsons & N. Henderson (1953) 6.2. New Babylon (Towards an Alternative Society), Holandia, Constant Nieuwenhuys (1956-74) 6.3. Fun Pałace, Londyn, W. Brytania C. Price, J. Littlewood, G. Pask (1959-1961; 1961-64) 6.4. Inspiracje kulturą dziecięcą a kształtowanie przestrzeni publicznej postmodernistycznego miasta 7. Współczesny ogród zabaw - miasto => budynek 7.1. Inspiracje zabawą w kształtowaniu architektury uczenia się przez uczestnictwo w kulturze 7.2. Współczesne parki przygód/lokalne centrum jako miejsce edukacji przez uczestnictwo w kulturze (studium przypadku) 7.3. Współczesne parki przygód/lokalne centrum kultury i aktywności fizycznej (studium przypadku) 7.4. Współczesne parki przygód/"śmieciowe" muzeum (studium przypadku) 7.5. Współczesne parki przygód/centrum sztuki (studium przypadku) 8. Potencjał dziecięcej zabawy w projektowaniu 8.1. Dzieci jako inspiracja procesów rewitalizacyjnych 8.2. Architektura w oczach dzieci/struktura zabawy edukacyjnej/modelowanie przestrzeni 9. Przestrzeń dziecka wbudowana i zapisana w pamięci miasta III. Eduarchitektura - przestrzeń permanentnej edukacji w Smart City 2. Architektura edukacji przez uczestnictwo w kulturze - permanentna przestrzeń uczenia w inteligentnym mieście 3. Rozwiązania zogniskowane na informacji i zasobach wiedzy 3.1. Informacja o miejscu zapisana w architekturze budynku 3.2. Materializacja informacji w architekturze - aranżacje przestrzeni 3.3. Materializacja informacji w architekturze - kształtowanie fasady budynku 3.4. Przestrzeń przyjazna wymianie informacji 3.5. Informacja a kształtowanie architektury kultury i edukacji (typy rozwiązań - podsumowanie) 4. Rozwiązania zogniskowane na komunikacji i wymianie wiedzy (wybrane aspekty kształtowania relacji budynek/przestrzeń społeczna) 4.1. Przestrzeń publiczna a miejsca udostępniania zasobów/inspirowSnie sytuacji komunikacyjnych 4.2. Przestrzeń uczenia się jako struktura ciągła - sprzyjające komunikacji, wymianie doświadczeń i integracji wiedzy rozwiązania w zespołach na szlakach i ścieżkach rekreacyjno-edukacyjnych 4.3. Architektura instytucji w modelu dialogowym - komunikacja i wymiana wiedzy jako inspiracja rozwiązań projektowych 4.4. Komunikacja i społeczność a kształtowanie architektury kultury i edukacji (typy rozwiązań - podsumowanie) 5. Rozwiązania zogniskowane na ekspresji i twórczości 5.1. Rozwiązania sprzyjające kreatywnemu uczeniu się - uporządkowana struktura a fleksybilność, elastyczność, swoboda kształtowania 5.2. Ewolucja idei - porządkowanie struktury a wpływ nowych technologii 5.3. Przestrzeń edukacji przez uczestnictwo w kulturze - porządkowanie struktury a rozwiązania zielone 5.4. Przestrzeń edukacji przez uczestnictwo w kulturze - narracje 5.5. Radość i ekspresja a architektura obiektów kultury i edukacji (typy rozwiązań - podsumowanie) 6. Strefy nabywania materiałów edukacyjnych 6.1. Strefa usługowo-handlowa - przygotowanie do doświadczeń o charakterze edukacyjnym 6.2. Strefy nabywania materiałów edukacyjnych (typy rozwiązań - podsumowanie) 7. Eduarchitektura i permanentna przestrzeń uczenia się w Smart City
Sygnatura czytelni BWB: VII G 107
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka WB
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 153736 E N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Smart city : kto rządzi w inteligentnych miastach? / Sabina Baraniewicz-Kotasińska. - Wydanie I. - Warszawa : PWN, copyright 2023. - [2], 300, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 284-[301].
ROZDZIAŁ 1. SMART CITY JAKO IDEA 1.1.Ewolucja znaczenia miasta w społeczeństwie i polityce 1.1.1.Pojęcie i ujęcia miasta 1.1.2.Rozwój miast na przestrzeni wieków 1.2.Relacje między technologią a polityką w kontekście smart city 1.3.Definicje i ujęcia koncepcji smart city 1.3.1.Geneza koncepcji smart city 1.3.2.Problemy terminologiczne i pojęciowe koncepcji smart city 1.3.3.Rozumienie koncepcji smart city - przegląd i analiza krytyczna literatury przedmiotu ROZDZIAŁ 2. RZĄDZENIE I ZARZĄDZANIE W SMART CITY 2.1.Rządzenie i zarządzanie w sferze polityki miejskiej 2.1.1.Rządzenie i zarządzanie miastem w naukach politycznych 2.1.2.Rządzenie wobec ewolucji zarządzania administracją publiczną 2.1.3.Miasto jako organizacja: zadania publiczne samorządu terytorialnego 2.2.Obszary zarządzania inteligentnym miastem 2.2.1.Wskaźniki inteligentnego miasta 2.2.2.Zarządzanie miastem na podstawie sześciu komponentów smart 2.3.Modele rządzenia i zarządzania smart cities 2.3.1.Wymiary koncepcji inteligentnego miasta 2.3.2.Modele rządzenia i zarządzania smart city a kierunek badań 2.3.3.Metodologia badań empirycznych ROZDZIAŁ 3. SAN FRANCISCO JAKO PRZYKŁAD TECHNOKRATYCZNEGO RZĄDZENIA INTELIGENTNYM MIASTEM 3.1.Specyfika funkcjonowania samorządu terytorialnego USA 3.1.1.Sposób organizacji samorządu terytorialnego 3.1.2.Specyfika amerykańskiej polityki miejskiej 3.2.San Francisco jako smart city 3.2.1.Charakterystyka miasta i jego głównych wyzwań 3.2.2.Zarządzanie miastem inteligentnym - przykłady projektów, inicjatyw i inwestycji 3.3.Technokratyczny model rządzenia i zarządzania smart city w San Francisco 3.3.1.Wymiar technologiczny 3.3.2.Wymiar rządzenia i zarządzania 3.3.3.Wymiar społeczny 3.3.4.Kwestia władzy ROZDZIAŁ 4. AARHUS JAKO PRZYKŁAD PARTYCYPACYJNEGO RZĄDZENIA MIASTEM INTELIGENTNYM 4.1.Specyfika funkcjonowania samorządu lokalnego w Danii 4.1.1.Organizacja samorządu terytorialnego 4.1.2.Skandynawski model współpracy 4.2.Aarhus jako smart city 4.2.1.Charakterystyka miasta i jego głównych wyzwań 4.2.2.Zarządzanie inteligentnym miastem - przykłady projektów, inicjatyw i inwestycji 4.3.Partycypacyjny model rządzenia i zarządzania smart city w Aarhus 4.3.1.Wymiar technologiczny 4.3.2.Wymiar rządzenia i zarządzania 4.3.3.Wymiar społeczny 4.3.4.Kwestia władzy ROZDZIAŁ 5. SMART CITY JAKO CZYNNIK ZMIAN W RZĄDZENIU I ZARZĄDZANIU MIASTEM 5.1.Zmiany na gruncie rządzenia i zarządzania 5.1.1.Nowe rozumienie miasta 5.1.2.Aktualizacja w sposobie rządzenia i zarządzania miastem 5.1.3.Rola sektorów w rządzeniu i zarządzaniu smart cities 5.2.Wyzwania dla rządzenia i zarządzania inteligentnym miastem 5.2.1.Wyzwania natury politycznej, zarządczej i administracyjnej 5.2.2.Wyzwania natury technicznej 5.2.3.Wyzwania natury ekonomicznej 5.2.4.Wyzwania natury społeczne
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 153942 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 141-143.
Dla urzędników, polityków i aktywistów miejskich.
Urban laby - co to jest i jak działa? Urban lab - definicje Koncepcja urban labu Idea smart city a urban lab Kto bierze udział w urban labach? Kto tworzy urban laby i nimi zarządza? Kto za to płaci? awanie działalności urban labów Zakresy działania urban
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 151952 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie w języku angielskim.
Bibliografia, netografia na stronach 139-144.
Istota i rodzaje oraz czynniki rozwoju inteligentnych miast 1.1. Istota i rodzaje inteligentnego miasta 1.2. Kluczowe zasoby rozwoju inteligentnego miasta 1.3. Inteligentne miasto jako system otwarty 1.4. Sposoby i rezultaty identyfikacji inteligentnych miast 1.5. Czynniki destabilizacji rozwoju inteligentnych gmin miejskich Finansowe podstawy zdrowienia gospodarki inteligentnych miast 2.1. Wybrane problemy zarządzania finansami inteligentnych miast 2.2. Potencjał finansowy miast jako czynnik determinujący realizację i finansowanie zadań publicznych 2.3. Wyniki analiz historycznych sytuacji finansowej badanych miast 2.3.1. Dynamika dochodów 2.3.2. Dynamika wydatków 2.3.3. Wynik finansowy i zadłużenie 2.4. Wyniki prognoz i analiz wskaźnikowych 2.4.1. Metoda prognoz 2.4.2. Prognoza nadwyżki operacyjnej i wskaźnika jej relacji do dochodów bieżących 2.4.3. Prognoza wydatków inwestycyjnych oraz wskaźnika samofinansowania 2.4.4. Prognoza długu i wskaźnika zadłużenia 2.5. Badanie wybranych współzależności 2.6. Podsumowanie – wnioski z przeprowadzonych badań Zarządzanie partycypacyjne jako element rozwoju inteligentnych miast 3.1. Rola i zakres współzarządzania w inteligentnym mieście 3.2. Synergia partycypacji i e-partycypacji 3.3. Interesariusze inteligentnego miasta 3.4. Bariery partycypacji i zarządzania partycypacyjnego w inteligentnym mieście 3.5. Partycypacja w czasie pandemii – inteligentne miasta jako katalizatory dobrych praktyk Dobre praktyki szansą rozwoju inteligentnych miast w dobie pandemii 4.1. Metodyka identyfikacji dobrych praktyk 4.2. Innowacyjne tarcze lokalne na rzecz rozwoju inteligentnych miast 4.3. Rola zarządzania strategicznego w tworzeniu inteligentnego miasta 4.4. Dobre praktyki w zakresie przedsiębiorczości technologicznej 4.5. Dobre praktyki w zakresie jakości życia w inteligentnym mieście 4.6. Dobre praktyki w zakresie rozwiązań instytucjonalnych 4.7. Dobre praktyki w zakresie kształtowania ładu przestrzennego Zestawienie rodzajów działań odnoszących się do innowacyjnych tarcz lokalnych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 154187 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Smart cities : inteligentne miasta w Europie i Azji / Alicja Korenik. - Warszawa : CeDeWu, 2019. - 166 stron : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 151-161.
Geneza i interpretacja koncepcji miasta inteligentnego (smart city) 11 1.1. Procesy urbanizacji u podstaw koncepcji miasta inteligentnego 11 1.2. Miasta postindustrialne i kierunki ich rozwoju. Smart city jako odmiana miasta postindustrialnego 15 1.3. Różne interpretacje pojęcia miasta inteligentnego 18 1.4. Metody pomiaru poziomu inteligencji miasta 25 1.4.1. The Smart City Model 25 1.4.2. Global Smart City Performance Index 32 1.4.3. Quality of Life Index 34 1.4.4. Global Liveability Index 36 Stosowane podejście do transformacji miast polskich w miasta inteligentne 39 2.1. Miasta polskie wobec koncepcji smart city 39 2.2. Przykłady miast z wdrożeniami rozwiązań z zakresu smart city w ujęciu różnych ich kategorii 46 2.3. Określenie wyzwań dla miast polskich w procesie transformacji w miasta inteligentne 54 Smart city w innych krajach europejskich 69 3.1. Środowisko prawne i polityczno-gospodarcze dla kształtowania miast inteligentnych w Europie (Unii Europejskiej) 69 3.2. Przypadki miast przekształcających sięw smart city 73 3.2.1. Barcelona, Hiszpania 73 3.2.2. Wiedeń, Austria 78 3.2.3. Londyn, Anglia 82 3.2.4. Kopenhaga, Dania 86 3.2.5. Amsterdam, Holandia 89 3.3. Europejskie podejście do koncepcji miasta inteligentnego 91 Azjatyckie (z wyłączeniem chińskich) koncepcje smart city i ich wdrożenia 95 4.1. Kierunki przekształceń miast azjatyckich w II dekadzie XXI w. 95 4.2. Miasta japońskie 97 4.3. Miasta południowokoreańskie 102 4.4. Inne przykłady realizacji koncepcji smart city w miastach azjatyckich 108 Koncepcje smart city wdrażane w Chinach 117 5.1. Specyfika urbanizacji w Państwie Środka 117 5.2 Polityka władz w kierunku budowy smart city 122 5.3. Tajpej, Hongkong a wybrane miasta Chin kontynentalnych 126 5.3.1. Tajpej, Tajwan 126 4.3.2. Hongkong, Chiny 130 4.3.3. Ningbo, Chiny kontynentalne 133 5.3.4. Hangzhou, Chiny kontynentalne 134 5.3.5. Wnioski z porównania miast 135 Porównanie polskiej, europejskiej i azjatyckich koncepcji smart city oraz ich wdrożeń 137 6.1. Smart city w Azji a smart city w Polsce oraz innych krajach europejskich 137 6.2. Perspektywy rozwoju koncepcji smart city w warunkach polskich, europejskich i azjatyckich - szanse i zagrożenia 143
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 154192 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 303-334. Indeks.
Część 1. Nowoczesne technologie i partycypacja społeczna jako determinanty rozwoju inteligentnych miast 1. Społeczeństwo obywatelskie jako płaszczyzna aktywności i współpracy / 27 1.1. Rola informacji i aktywności obywatelskiej a procesy kształtowania nowego rodzaju społeczeństw / 27 1.1.1. Społeczeństwo informacyjne / 28 1.1.2. Społeczeństwo obywatelskie / 32 1.2. Filary społeczeństwa obywatelskiego / 38 1.2.1. Kapitał społeczny i zaufanie / 39 1.2.2. Otwarty samorząd / 43 1.2.3. Organizacje pozarządowe / 47 1.3. Rola i znaczenie partycypacji społecznej / 50 1.3.1. Definicja partycypacji społecznej / 50 1.3.2. Partycypacja społeczna w koncepcjach zarządzania publicznego / 56 1.3.3. Sposoby angażowania obywateli / 58 1.4. Pozytywne i negatywne aspekty społeczeństwa obywatelskiego / 64 2. Smart city jako przedmiot badań interdyscyplinarnych / 69 2.1. Model poszukiwania literatury przedmiotu / 69 2.2. Obecność problematyki smart city na łamach literatury przedmiotu / 71 2.2.1. Piśmiennictwo zagraniczne / 72 2.2.2. Piśmiennictwo polskie / 86 2.2.3. Raporty / 100 2.2.4. Wnioski płynące z ilościowej analizy piśmiennictwa / 102 2.3. Aspekty smart city poruszane na łamach literatury przedmiotu / 105 2.3.1. Obszary zainteresowań badaczy z zagranicy / 106 2.3.2. Obszary zainteresowań polskich badaczy / 110 2.3.3. Obszary zainteresowań twórców raportów / 112 2.3.4. Wnioski płynące z analizy treściowej piśmiennictwa / 114 2.4. Definicja smart city w świetle literatury przedmiotu / 115 3. Smart city – próba konceptualizacji / 121 3.1. Podstawy prawne / 121 3.1.1. Wybrane programy i inicjatywy europejskie dotyczące inteligentnych miast / 121 3.1.2. Wybrane polskie programy i inicjatywy dotyczące inteligentnych miast / 144 3.2. Koncepcja smart city jako miasta innowacyjnego i jej składowe / 157 3.3. Przykłady wdrożeń rozwiązań smart w wybranych ośrodkach miejskich (z wyłączeniem sektora informacyjnego) / 162 3.3.1. Realizacja koncepcji smart city na świecie w obszarach spoza sektora informacyjnego / 163 3.3.2. Realizacja koncepcji smart city w Polsce w obszarach spoza sektora informacyjnego / 171 3.4. Korzyści i zagrożenia związane z wdrażaniem koncepcji smart city / 180 Część 2. Rozwiązania smart w sektorze informacyjnym 1. Koncepcja smart city jako obszar zainteresowania bibliologii i informatologii / 187 1.1. Model poszukiwania literatury na temat smart city z zakresu bibliologii i informatologii / 187 1.2. Obecność problematyki smart city na łamach publikacji z zakresu bibliologii i informatologii / 189 1.2.1. Piśmiennictwo zagraniczne / 190 1.2.2. Piśmiennictwo polskie / 196 1.2.3. Wnioski płynące z ilościowej analizy zagranicznego i polskiego piśmiennictwa / 198 1.3. Aspekty smart city poruszane na łamach zagranicznej i polskiej literatury z zakresu bibliologii i informatologii / 202 1.3.1. Obszary badawcze / 202 1.3.2. Wnioski płynące z analizy treściowej zagranicznego i polskiego piśmiennictwa / 207 1.4. Koncepcja inteligentnego miasta w perspektywie bibliologicznej / 209 2. Obszary wdrożeń rozwiązań smart w sektorze informacyjnym / 215 2.1. Definicja sektora informacyjnego / 215 2.2. Przykłady wdrożeń rozwiązań smart w wybranych ośrodkach miejskich / 219 2.2.1. Realizacja koncepcji smart city na świecie w obszarach z sektora informacyjnego / 220 2.2.2. Realizacja koncepcji smart city w Polsce w obszarach z sektora informacyjnego / 234 2.3. Zagraniczne vs polskie wdrożenia koncepcji smart city w sektorze informacyjnym / 252 3. Projekty z sektora informacyjnego i rozwiązania smart w polskich budżetach obywatelskich w latach 2012–2018 / 259 3.1. Mechanizm budżetu obywatelskiego w Polsce / 259 3.2. Potrzeby mieszkańców miast aspirujących do bycia smart a projekty zgłaszane do budżetów obywatelskich / 265 3.3. Obecność rozwiązań smart w polskich budżetach partycypacyjnych w świetle badań własnych / 269 3.3.1. Polskie miasta pretendujące do miana smart city / 269 3.3.2. Metodyka badań własnych / 273 3.3.3. Rezultaty badań / 277 3.3.3.1. Liczba projektów z sektora informacyjnego / 277 3.3.3.2. Rozwiązania smart zgłaszane do budżetów obywatelskich vs projekty rekomendowane do realizacji / 280 3.3.3.3. Kategorie projektów z sektora informacyjnego uwzględniających rozwiązania smart / 282 3.3.3.4. Popularność projektów smart wśród mieszkańców poszczególnych miast / 286 3.3.3.5. Koszty realizacji projektów smart vs wartość środków finansowych zaplanowanych w budżetach partycypacyjnych / 290
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 152611 N, 152612 N (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronie 119.
1. Adaptacja modelu urban labu w Gdyni i w Rzeszowie – teoria a rzeczywistość 1.1. Modelowe ujęcie urban labu dostosowanego do warunków polskich 1.2. Urban Lab Gdynia 1.3. Urban Lab Rzeszów 1.4. Rola Instytutu Rozwoju Miast i Regionów w projekcie 2. Struktura organizacyjna urban labów 2.1. Zespół urban labu 2.2. Grupa Strategiczna 2.3. Zespół Tematyczny 3. Działalność Urban Labów w Gdyni i w Rzeszowie – dobre praktyki 3.1. Otwieranie danych miejskich 3.2. Hackathon miejski 3.3. Inkubator Innowacji Miejskich 3.4. Rzeszowskie Laboratorium Badań Miejskich 3.5. Gdyńska Platforma Dialogu (Decidim) 3.6. Urban Cafe 3.7. Inne aktywności podejmowane w laboratoriach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 151867 N (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Na okładce podtytuł: inteligentne miasta - etapy rozwoju, kategorie i interesariusze, generacje i obszary zainteresowania oraz studia przypadków.
Bibliografia, netografia na stronach 192-206. Indeks.
Część I. Ewolucja, tendencje rozwojowe i wyzwania współczesnych miast 1. Miasto i jego struktura jako płaszczyzna rozwoju smart city 1.1. Rozwój jednostek osadniczych w ujęciu teoretycznym. Urbanizacja i zjawiska pokrewne 1.2. Urban sprawl i smart growth – wyzwania współczesnych miast 1.3. Nowe kierunki i perspektywy rozwoju miast – metropolizacja, global, world, green, slow i resilience cities 2. Zrównoważony rozwój i mobilność miejska 2.1. Zrównoważony rozwój – odniesienie zakresu definicyjnego do struktur miejskich 2.2. Zrównoważony rozwój miast 2.3. Zrównoważona mobilność miejska – ujęcie definicyjne 2.4. Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej – SUMP 3. Inteligentne miasto – obszary, generacje, modele 3.1. Smart city w ujęciu definicyjnym 3.2. Etapy rozwoju, architektura i interesariusze smart city 3.3. Generacje i poziomy dojrzałości smart city 3.4. Analiza wskaźnikowa i pomiar inteligentnego miasta 3.5. Kognitywistyka w rozwoju smart city. Schematy implementacji 3.6. Korzyści i bariery wdrażania koncepcji smart city. Kierunki rozwoju inteligentnych miast 3.7. Smart city – ujęcie modelowe Część II. Praktyczne ujęcie koncepcji smart city 4. Systemy wsparcia rozwoju miast – logistyczne, energetyczne, informatyczne 4.1. Logistyczne wsparcie inteligentnych miast 4.2. Miasta inteligentne energetycznie – efektywność energetyczna w smart city 4.3. Elektromobilność w inteligentnych miastach 4.4. ICT jako element wsparcia inteligentnych miasta – wybrane przykłady 5. Studia przypadków – dobre praktyki smart city – analiza, diagnoza i ocena wybranych koncepcji 5.1. Europa 5.1.1. Wiedeń – najinteligentniejsze miasto na świecie 5.1.2. Londyn – transport i jakość powietrza jako filary inteligentnego miasta 5.1.3. Kopenhaga – najprzyjaźniejsze miasto na świecie 5.2. Azja 5.2.1. Songdo – nowoczesne miasto zbudowane od podstaw 5.2.2. Masdar – zielone miasto przyszłości na pustyni 5.2.3. Singapur jako Smart Nation 5.2.4. Shenzhen liderem utylizacji odpadów – wizja przyszłości 5.3. Ameryka Północna 5.3.1. St. Albert – aspekty społeczne jako element strategii Master Plan Smart City 5.3.2. Toronto – innowacyjny lider wdrożenia koncepcji smart city 5.4. Australia 5.5. Afryka 5.5.1. Nairobi – technologie komunikacyjne jako priorytet smart city 5.5.2. Kapsztad – zarządzanie ryzykiem jako element inteligentnego miasta 5.6. Praktyczne rozwiązania koncepcji smart city – przegląd wybranych koncepcji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 152609 N, 152610 N (2 egz.)
Książka
W koszyku
Inteligentne miasta / Daniela Szymańska. - Wydanie 1. - Warszawa : PWN, 2023. - 285, [1] strona : fotografie, ilustracje, mapy ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 255-275. Indeks.
Dla studentów, wykładowców oraz osób pracujących w administracji samorządowej, w instytucjach zajmujących się gospodarką przestrzenną, w organizacjach społecznych i innych ośrodkach mających wpływ na zrównoważony rozwój miast i regionów.
Fenomen miast i urbanizacji Koncentracja ludności w miastach i fenomen urbanizacji Problemy i konsekwencje urbanizacji Wieloaspektowość pojęcia inteligentne miasto i różnorodność koncepcji Inteligentne miasta dawniej Wdrożenia koncepcji inteligentnych miast na świecie Doświadczenia miast europejskich w zakresie wdrażania koncepcji inteligentnych miast Inteligentne miasta w Ameryce Północnej Ameryce Południowej Wdrożenia koncepcji smart city w miastach azjatyckich Miasta Australii w kontekście wdrażania koncepcji inteligentnych miast – Adelaide Wdrażanie koncepcji smart city w wybranych miastach w Afryce Inteligentne miasta – lekcja dla zurbanizowanego świata
Sygnatura czytelni BWB: VII A 213
Sygnatura czytelni BMW: XI B 1 (nowy)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 154186 N (1 egz.)
Biblioteka WB
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. B 5502 (1 egz.)
Biblioteka Międzywydziałowa
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 154096 N (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej

Deklaracja dostępności